Werk & Studie alle pijlers

Help ik heb een oogappel

09-05-2011 23:31 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

ik ben nu een tijd een assistente begeleider van een doelgroep lvg op hoogniveau.. Ik heb daar met een client een speciale band. Ik kan die client optimaal begeleiden.. ik krijg zelfs signalen dat ik een betere bereik heb dan zijn eigen persoonlijke begeleider. Ik schaam me om dit in het team te vertellen.. we hebben namelijk al een onstabiel team.. Ze hebben vast wel het een en ander door.. Ik merk ook dat ik in de gaten word gehouden.. Er heerst een taboe en clienten mogen absoluut geen voorkeur hebben.. wat moet ik nu doen? Herkent dit iemand? Wat als ik straks weg ben kan ik dan nog iets betekenen voor die client? Ik hoor graag van jullie?
poeh...lastig

"wat als ik straks weg ben" schrijf je

waarom ga je weg? Gá je weg?
Oh, jullie cliënten zijn geen mensen? Dat ze geen voorkeur mogen hebben? Wat een onzin.
Nou het is nooit goed om lang te blijven plakken op 1 locatie.. Je wil natuurlijk ook verder ontwikkelen.. ik ga voorlopig ook niet maar ik ben nieuwsgierig wat ik buiten de woonvoorziening voor die client kan betekenen..
Je zult als begeleider altijd je voorkeur hebben. Net als een client voorkeuren heeft. Dat is geen probleem, als jij de juiste afstand weet te bewaren. Het klinkt alsof je nu een beetje te betrokken bent.

Ik zou het júist wel in het team bespreken, om te voorkomen dat "je in de gaten wordt gehouden". Daarnaast moet je op je team kunnen terugvallen als jij ergens tegen aanloopt in het werkveld, daar zijn jouw collega's voor.

En als je weg bent hoef je niets meer voor je cliënt te beteken, het is namelijk je cliënt niet meer.

Misschien wat cru maar hij heeft het voor jou ook gered en zal het daarna ook wel redden.
Ik denk dat bijna iedere medewerker in dit soort sectoren wel een `oogappel` heeft, er zijn altijd clienten of kinderen die eruit springen voor jou persoonlijk.

Aan jou de taak om daar op een professionele manier mee om te gaan.

Als je dat kunt, heeft niemand er last van, heeft iedereen er zelfs profijt van.

Uit je OP kan ik niet echt opmaken of jij hier inderdaad op een professionele manier mee om gaat. Heb je zelf dat idee wel of merk je zelf ook dat je dingen niet meer goed kunt scheiden of de client in kwestie echt een voorkeursbehandeling krijgt van je?

Tegelijkertijd zou ik niet weten waarom je dit zou moeten bespreken met je team, behalve als jij dus ook aanloopt tegen je eigen grenzen als professional. Binnen het team waarin ik werk wordt wel gesproken over clienten waarmee de ene collega beter kan dan de ander. We proberen daar zo goed mogelijk gebruik van te maken, prettig voor iedereen. Maar dit wordt niet neergezet als een probleem oid.
Wat zijn we het eens met zijn allen
Ik vind het ook belachelijk!! Ze doen net of je pakken wasmiddelen moet begeleiden.. we zijn toch allemaal mensen met gevoel ( zucht)
haha..inderdaad

juist het hebben van een klik met een client is aanleiding voor intercollegiaal overleg idd!
[quote]Scratina schreef op 09 mei 2011 @ 23:31:

Ik heb daar met een client een speciale band. Ik kan die client optimaal begeleiden..

ik krijg zelfs signalen dat ik een betere bereik heb dan zijn eigen persoonlijke begeleider.

Ik kom zelf ook uit de zorg/begeleiding....en ik zou zeggen dat is toch heel erg mooi! Als jij degene bent die die hem bereikt moet je daat optimaal gebruik van maken, en je team ook! Het is natuurlijk zo dat jullie als team er voor moeten zotgen dat hij niet afhankelijk wordt van jou. Hij zal ook mee moeten werken met andere teamleden maar ik zou zeggen doe er je voordeel mee...en zijn pb' er en jullie team ook!
Ik werk ook nog op een andere locatie zonder oogappel en daar kan je alles wel bespreken!! Wij profiteren ook van elkaars kwaliteiten maar op mijn huidige locatie is alles zo rot en krom.. Tot nu toe ga ik volgens het boekje maar ik krijg steeds meer de neiging mijn eigen visie toe te passen...
Ik zou hier voorzichtig mee omgaan. En zelf goed opletten dat je voldoende afstand bewaard en proffessioneel blijft. En je eigen visie toepassen...Als het al niet helemaal lekker loopt in het team, kan dit averrechts uitpakken naar je collega's toe. Je werkt in een team en dan zou ik hier ook naar handelen.Maar dat is mijn mening maar hoor ;)
Veel van onze begeleiders hebben nog steeds een goed bereik bij die client.. maar ook omdat ik dat stimuleer.. Ik merk wel dat de client mij opzoekt en mij het meest in vertrouwen neemt.. Ik bespreek dat tot nu toe ook allemaal nog steeds met zijn persoonlijke begeleider wat hij in vertrouwen verteld.. Ik ga nog steeds netjes volgens het boekje en hou een bepaalde afstand.. Ik ben bang dat collega's gaan denken dat die client verliefd zou kunnen zijn..Als ik onze band bespreekbaar maak.. Jongens hoe quote je als je op je mobiel zit?
We hebben een client wonen die een vertrouwenspersoon heeft die voorheen zijn pb'r was. Zij is weggegaan maar vertrouwenspersoon geworden.. zij bereikt zoveel meer dan wij als team in 1 jaar!! Eigenlijk zou ik dat ook willen in de toekomst alleen wat heb ik nou in te brengen snotneus ala assistente begeleider..
Sorry dat ik het wat rot zeg, maar ik kan geen touw vastknopen aan je verhaal in je OP. In elk team zitten mensen met verschillende kwaliteiten, die beter aansluiten bij de ene of juist de andere cliënt. Dat is nou juist de kracht van teams.quote:Scratina schreef op 10 mei 2011 @ 00:04:

We hebben een client wonen die een vertrouwenspersoon heeft die voorheen zijn pb'r was. Zij is weggegaan maar vertrouwenspersoon geworden.. zij bereikt zoveel meer dan wij als team in 1 jaar!! Eigenlijk zou ik dat ook willen in de toekomst alleen wat heb ik nou in te brengen snotneus ala assistente begeleider..

Ik denk dat in bovenstaande zin de sleutel verstopt zit om je verhaal te kunnen begrijpen. Jij voelt je niet erkend in je team, of je wilt sneller groeien dan waar het team je de ruimte voor geeft.

Maak dat bespreekbaar. Je hebt vast wel een soort mentor binnen je team en stap anders naar de leidinggevende van je team.

Want wij kunnen hier niet op afstand inschatten of jij écht zo'n constructieve band hebt met je 'oogappel' of dat je cliënt jou bijvoorbeeld zonder dat je er erg in hebt manipuleert van voor tot achter.

En hoe dan ook zit je in een team en je cliënt wordt begeleid door dat team. Als jij 'iets' (wat?) wilt bereiken met die cliënt dan zal je dat binnen dat team moeten doen. Overleg met je team over wat jij ambieert is dan ook uiterst belangrijk - anders is de kans bijzonder groot dat je helemaal niets bereikt...
dana wijzigde dit bericht op 10-05-2011 00:25
Reden: typo's
% gewijzigd
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
quote:Scratina schreef op 09 mei 2011 @ 23:37:

Nou het is nooit goed om lang te blijven plakken op 1 locatie.. ..

hoezo niet? Cliënten varen er vaak wel bij als ze mensen om zich heen hebben waarmee ze vertrouwd zijn. Zo lang je je als begeleider goed voelt op je werkplek zie ik geen enkele reden om weg te gaan.

Jezelf ontwikkelen kan ook op dezelfde plek als waar je 5 jaar eerder al werkte.
quote:mardjen schreef op 09 mei 2011 @ 23:38:

Wat zijn we het eens met zijn allen Hahaha, daar sluit ik me dus ook bij aan!
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Tot nu toe erg bedankt voor jullie reacties!! Ik denk dat ik mijn angst maar eens aan de kant gooi en met de billen bloot ga.. Ik ben benieuwd
Hele sterke post Dana.

Wat vind je van onze opmerkingen over jouw professionaliteit en afstand bewaren Scatina?
Heel goed van je.

Wat ik nog wilde zeggen; wat jouw positie of functie is; ook jij hebt een rol binnen dat team.

Dat jij lager in functie staat betekent niet dat jij niets in te brengen hebt, positieve dingen kan betekenen of verschil kan maken.

Soms is een nieuwe, frisse wind wel fijn in een team.
anoniem_110810 wijzigde dit bericht op 10-05-2011 00:30
Reden: typo
% gewijzigd
Ik ervaar het als prettig omdat afstand en nabijheid in dit vak erg moeilijk is.. Dit is ook een van mijn doelen die ik opgesteld heb om daar altijd heel bewust in te zijn en te blijven..
Thnx N00tje!

En succes Scratina. Houd je ons een beetje op de hoogte hoe het verder gaat?
Ik ben een week vrij, maar ik zal zeker in het heden een reactie plaatsen hoe het team gereageerd heeft
Dan maar ff zo whaha quote : n00tje schreef: N00tje, 6 minuten geleden

Heel goed van je.

Wat ik nog wilde zeggen; wat jouw positie of functie is; ook jij hebt een rol binnen dat team.

Dat jij lager in functie staat betekent niet dat jij niets in te brengen hebt, positieve dingen kan betekenen of verschil kan maken.

Soms is een nieuwe, frisse wind wel fijn in een team.

Hele fijne feedback:)
Ach, mijn vader -al jaren met de VUT- gaat nog steeds weekelijks met zijn voormalig client / bewoner de kippetjes voeren en een stukje wandelen...

Prachtig vind ik dat. Hij is het aan niemand verplicht maar doet dit vanuit zijn hart. En geloof me, het "personeel" is er dolblij mee.

Maar goed, misschien toch proberen open te communiceren met je team?

Good luck!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven