Geld & Recht alle pijlers

Outplacement op eigen verzoek

10-05-2011 11:08 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

sinds 10 jaar werk ik voor een groot bedrijf in de retail. Altijd bovengemiddeld gepresteerd/beoordeeld, ongelooflijk veel geleerd en over het algemeen met plezier gewerkt. De laatste 3j jaar veel ontwikkeling en groei doorgemaakt op diverse functiegebieden en zeer nauw samengewerkt met het management. Door een interne reorganisatie is mijn oorspronkelijke baan vorig jaar mei komen te vervallen en heb ik daarna een aantal interessante projecten gedaan en geef ik trainingen..

Toch vind ik mijn draai niet meer, bij tijd en wijle heb ik het gigadruk maar er zijn dagen genoeg dat ik uit bed kom zonder een zinvolle dagbesteding te hebben op m'n werk.

Ik word hier zacht uitgedrukt niet happy van en heb na een aantal gesprekken over de toekomstmogelijkheden binnen het bedrijf 2 weken geleden zelf de knoop doorgehakt om -op eigen verzoek- een outplacement aan te gaan.

Hoewel ze me graag willen behouden is er nu en in de nabije toekomst geen functie vacant waar ik mijn capaciteiten echt kan benutten. Wel is er werk voor me, ver onder mijn niveau.

Vanuit het bedrijf is er dan ook rexpect voor mijn beslissing.

Gisteren heb ik een outplacement voorstel gekregen.

Zonder mijn eigen mening hier te ventileren, wil ik graag weten waar ik recht op heb. Aangezien het mijn eigen keus is om op te stappen en ze wel werk hebben, is het bedrijf me volgens HR niet verplicht om me een ontslagvergoeding aan te bieden.Deze redenatie kan ik begrijpen, weet echter niet of dit reeel is.

Voorstel nu :opzegtermijn van 3 maanden waarin ik mijn vakantie-uren opneem + een outplacementbudget van XXX,- voor bemiddeling van baan naar baan. Bij de start XXX,- en indien de bemiddeling is geslaagd nogmaals XXX,-

Ik heb ondertussen een gesprek gehad met een outplacementbureau en dit klikte wederzijds met veel mogelijkheden voor de toekomst. Een van de voorstellen van het bureau was om bij diverse bedrijven enkele dagen stage te lopen.

Vanuit personeelszaken van het huidige bedrijf moet dit wel in mijn eigen tijd.

Via internetsites kan ik over een vrijwillig outplacement weinig terugvinden. Wie kan me helpen met advies, zowel wettelijk als eigen ervaring.
anoniem_111697 wijzigde dit bericht op 10-05-2011 15:58
Reden: Bedragen gewist
% gewijzigd
quote:Zuurtje67 schreef op 10 mei 2011 @ 15:31:

Even snel bijgelezen in de pauze. Ben een beetje verbaasd over de toon van de reacties. Ik heb nergens negatief over mijn huidige werkgever geproken, verre van zelfs !En wie beweerde van wel?quote:Heb ook gezegd dat ik me bewust onthoudt van een mening, heb geen ervaring met outplacement en mss is mijn mening ook dat het aanbod heel genereus is. Ik vraag echter wat wettelijk gezien reel is, niet of jullie het eens zijn me het feit dat ik zelf kies voor deze weg. Ik heb het zo neutraal mogelijk geschreven zonder (voor)oordelen maar met te weinig kennis.Neemt niet weg dat als je op een forum vragen stelt, je antwoorden krijgt die niet worden beperkt door wat jij precies zegt te willen weten. De vraag die door de meeste mensen gesteld is, is gewoon reëel: waarom dit rare traject?quote:Ben er niet op uit om het bedrijf zo veel mogelijk geld afhandig te maken, absoluut niet zelfs ! Outplacement is voor een bedrijf fiscaal zeer gunstig,Welnee. Het is nooit gunstig om onnodig geld uit te geven.quote:is in dit geval vanuit het bedrijf ook een gebaar naar mij voor de vele bewezen diensten. dat noemen we ook wel: salaris.quote:Aangezien zij me de kans willen geven me verder te ontwikkelen op bepaalde gebieden en ze me deze kans ook willen geven en gunnen is dit traject voor beide partijen een goede oplossing.Het is vast heel lief van ze, maar ik denk dat hun motivatie een geheel andere is. Vandaar opnieuw de vraag: kan je minstens aan jezelf uitleggen waarom je deze keuze maakt, die, op grond van de informatie die je geeft, voor jou erg ongunstig is?quote:Wanneer ik binnen 3 maanden geen functie heb ga ik aan de slag als ZZP'er, deze plannen zijn er al jaren en ook daar is het bedrijf van op de hoogte en zien ze kansen voor me. Dus....geen achtergehouden verhalen oid.OMG.

Maar goed, veel succes hoor. En als het mis gaat, niet zeggen dat niemand je gewezen heeft op dat grote bord.

quote:Wil gewoon info over rechten en plichten, de normale tijd van een outplacement etc, geen belerend toontje of dit verstandig is. Dat is (gelukkig) al lang en breed bekeken !Hoe meer informatie je geeft, hoe meer het beeld ontstaat dat jij jezelf echt serieus tekort doet, en je werkgever op een spotgoedkope manier een probleem aan het oplossen is. Als jij dat graag wil zien als gunstig voor jezelf, vooral doen natuurlijk.quote:Vanuit P&O is ook expliciet gevraagd om het voorstel aan een jurist/ HR-manager van een ander bedrijf/rechtsbijstand voor te leggen.

Heb op dit forum vaker goede adviezen voorbij zien komen, dus wie weet......Ik heb op dit forum erg vaak vragen voorbij zien komen van mensen die niet wilden luisteren, die met een enorm bord voor hun kop doordraafden, wat er ook gezegd werd. Dus wie weet.
quote:mariap schreef op 10 mei 2011 @ 16:53:

3 maanden is gemiddeld gezien wel erg kort voor een outplacementtraject (is mijn ervaring als P&O-er) je moet eerder denken aan 6 tot 9 maanden. Zeker in deze tijd.

Maarre, als jij toch al weet dat je als zzp-er verder wilt gaan, dan snap ik niet zo goed waarom je een outplacement traject zou willen. Dan zou ik liever wat extra maandsalarissen onderhandelen al sje werkgever daarvoor openstaat natuurlijk (want zoals al vaker gezegd hier: officieel heb je nergens recht op, dus alles wat ze je bieden is meegenomen).

Succes met je beslissingen en ik vind het super dat je je eigen geluk gaat zoeken. Je moet ze de kost niet geven die ongelukkig blijven zitten in een baan tot hun pensioen!

Nee, en de werkgever van TO hoeft binnenkort één medewerker de kost alvast niet meer te geven. Voor het luttele bedrag van 3.000 euro hebben ze de zekerheid dat ze zonder verdere kosten, zonder gezeik, zonder verplichtingen, van iemand af zijn die kennelijk alleen nog op een veel lager niveau nuttig kan worden gemaakt voor deze organisatie.

En wat krijgt TO daar voor? Een paar maanden outplacement, en daarna als ZZP-er een ijskoude markt op geschopt worden.

Maar ja, wij zijn zeikerds en belerend, en TO ziet het allemaal haarscherp.
Ritmeester, ik vind je bijdrage meer dan zinvol. Ga dit gegeven zeker meenemen in m'n overwegingen. En nee, ik zie het niet allemaal haarscherp, verre van..........anders had ik dit topic niet geopend.

Mariap, 't voelt voor mij ook als een hele goede stap. Hangen blijven uit veiligheid heb ik al te lang gedaan voor m'n gevoel, maar nogmaals....een reactie zoals Ritmeester laat wel even een andere kant zien. Het is een beslissing waar lang en breed over gesproken en over nagedacht is, blijf blij met oprecht kritische kanttekeningen.
quote:Zuurtje67 schreef op 10 mei 2011 @ 17:31:

Ritmeester, ik vind je bijdrage meer dan zinvol. Ga dit gegeven zeker meenemen in m'n overwegingen. En nee, ik zie het niet allemaal haarscherp, verre van..........anders had ik dit topic niet geopend.ok, sorry als ik wat te fel uitviel. PPunt is dat op dit forum erg vaak vragen worden gesteld, en als je dan even verder met iemand probeert mee te denken krijg je een snauw terug. Dat maakt me wat allergisch soms, excuses.quote:Mariap, 't voelt voor mij ook als een hele goede stap. Hangen blijven uit veiligheid heb ik al te lang gedaan voor m'n gevoel, maar nogmaals....een reactie zoals Ritmeester laat wel even een andere kant zien. Het is een beslissing waar lang en breed over gesproken en over nagedacht is, blijf blij met oprecht kritische kanttekeningen.

Laat me je dan, deels nogmaals, nadrukkelijk advies geven om:

1. bedenk heel goed wat JIJ opschiet met deze afspraken, ten opzichte van gewoon blijven waar je zit en te solliciteren naar iets leukers.

2. bedenk wat je huidige werkgever te winnen en te verliezen heeft bij deze benadering, en wat bij andere benaderingen. Durf daarbij kritisch te zijn naar jezelf toe, en overschat je belang voor deze organisatie NIET.

3. bedenk of je als ZZP-er aan de slag kan. Heb je reserves? Een gezonde potentiele markt? Een actief netwerk? etc. etc.

Ik ben er helemaal voor dat mensen hun kansen zoeken, maar let óók op de risico's, en op wie die precies draagt.
Zuurtje, waarom ben je niet gewoon gaan solliciteren naar een andere baan? Dan had je je werkgever pas in hoeven lichten op het moment dat je wat nieuws had en tot die tijd nog gewoon salaris en dagbesteding had gehad.
quote:Katherina schreef op 10 mei 2011 @ 17:52:

Zuurtje, waarom ben je niet gewoon gaan solliciteren naar een andere baan? Dan had je je werkgever pas in hoeven lichten op het moment dat je wat nieuws had en tot die tijd nog gewoon salaris en dagbesteding had gehad.Helemaal mee eens. Daar begrijp ik dus ook echt helemaal niets van. Nu kun je niet meer terug, je werkgever weet immers al dat je weg wil.
quote:Katherina schreef op 10 mei 2011 @ 17:52:

Zuurtje, waarom ben je niet gewoon gaan solliciteren naar een andere baan? Dan had je je werkgever pas in hoeven lichten op het moment dat je wat nieuws had en tot die tijd nog gewoon salaris en dagbesteding had gehad.Helemaal mee eens. Daar begrijp ik dus ook echt helemaal niets van. Nu kun je niet meer terug, je werkgever weet immers al dat je weg wil.
Wie kwam er met dit idee? Kan het zijn dat je werkgever dit voorstelt omdat hij meer kwijt is aan een ontslagprocedure. Noem me cynisch, maar een bedrijf dat werknemers graag financieel op weg helpt bij het vinden van een nieuwe baan vanwege bewezen diensten... Ik zie een addertje.
Ga in therapie!
Kort gezegd een makkelijke manier om van je af te komen! Zei zij met de werkgeversbril..... Ik wou dat meer mensen in de retail akkoord zouden gaan met zo'n voorstel.

En nu met de werknemersbril, waarom niet gewoon solliciteren? Kies voor je eigen geluk en maak jouw onvrede niet dw onvrede van jouw werkgever!
Zuurtje, ik vind dat je het redelijk achter je ellebogen hebt of totaal geen verstand van zaken....dat kan ook. Waar denk jij om even een ZZP klus te scoren in een markt waarin de helft van de zeer ervaren ( en vooral veel beter dan bovengemiddeld scirende ) thuis zit zonder opdracht?

Ik denk dat je realiteitszin heel ver te zoeken is. Ga gewoon net als elke werknemer die baalt van zijn job normaal solliciteren joh.
Sorry hoor Oriane, maar ik ken verschillende ZZP-ers (ook in de trainingsbranche/HR branche waar TO in zit) en die hebben meer dan genoeg werk hoor. Als je netwerk in orde is en je bent goed in je werk, dan is er werk zat momenteel. In deze tijden komen de goed mensen bovendrijven. De minder goede zitten inderdaad zonder werk...
@mariap, heb je wel eens gevraagd voor wat voor tarief ze er zitten? En trouwens als TO in de HR branche zat dan hoefde ze geen advies in te winnen via een forum, maar dan zou je zelf wel de weg weten.....
o, ik dacht dat ik gelezen had dat TO iets met trainingen doet...sorry niet goed gelezen.

Mijn trainings (HR gerelateerde trainingen)-vriendin zit op 125 per uur,

Mijn HR vriendin op 80 per uur

Mijn coach familielid op 70 per uur.

Alledrie volop aan de bak momenteel.

In deze branche is echt genoeg werk. (ik denk vaak, dat ik niet goed bezig en met mijn HR baan in loondienst als ik dit soort tarieven hoor....maar ja, ik ben niet zo ondernemend)
Haha mariap.... De markt voor HR vaste banen is zwaar k*t momenteel. Gelukkig solliciteer ik vanuit een HR baan binnen de retail en wacht ik niet op een outplacement ;)
Die tarieven kun je echt niet vergelijken met een salaris uit loondienst. Je hebt geen zekerheid van inkomsten, sociale zekerheid, secundaire arbeidsvoorwaarden of doorbetaalde vakantiedagen. Als je dat allemaal verrekent, dan blijft er misschien net een normaal salaris over.
quote:mariap schreef op 11 mei 2011 @ 10:34:

o, ik dacht dat ik gelezen had dat TO iets met trainingen doet...sorry niet goed gelezen.

Mijn trainings (HR gerelateerde trainingen)-vriendin zit op 125 per uur,

Mijn HR vriendin op 80 per uur

Mijn coach familielid op 70 per uur.

Alledrie volop aan de bak momenteel.

In deze branche is echt genoeg werk. (ik denk vaak, dat ik niet goed bezig en met mijn HR baan in loondienst als ik dit soort tarieven hoor....maar ja, ik ben niet zo ondernemend)heb je in die HR baan ook leren rekenen met loonstrookjes?

Ik weet niet hoe die vrienden van je ondernemen, dus belastingtarief is wat lastig. Laten we eens uitgaan van 35%. Dan neem ik aan dat de tarieven ex btw zijn, dat jij 40 uur werkt, en dat je zowel vakantie als pensioen hebt. Laten we verder eens aannemen dat je vrienden menselik zijn en dus wel eens ziek worden, en dat ze dat tegen dezelfde voorwaarden verzekeren als de voorwaarden die voor jou gelden. Leeftijd en gezondheid zijn dan van groot belang, maar laten we eens uitgaan van een premie van 5000 per jaar.

Verder zal er aan acquisitie gedaan moeten worden, administratie, inkoop etc. En omdat we vetgeliken met jouw baan: alles binnen die 40 uur!

Alles bij elkaar denk ik dat ze tevreden mogen zijn als ze 50% declarabel zijn op jaarbasis.

Dan doe ik maar een klein stelpostje voor kosten (bank, verzekeringen, materiaal, scholing, etc), waarbij ik weer aanneem dat jij een behoorlijk scholingsbudget hebt, goed materiaal, etc., dus laten we zeggen een 10.000 per jaar.

Als je dan even vergeet dat een zzp-er geen carriereperspectief heeft, kom ik ongeveer uit op:

Omzet: 52 x 50% x 40 x 80 = 83.200

Kosten: 10.000 + 5.000 = 15.000

brutowinst: 83.200 -/- 15.000 = 68.200

Belasting 35% x 68.200 = 23.870

Nettowinst 68.200 -/- 23.870 = 44.330

Per maand dus 3.420.

Dat is niet slecht, maar voor je denkt dat het geweldig is, zou ik wel eens goed kijken naar mijn aannames en naar de risico's.
Voor het freelancen is een goed netwerk wel heel erg belangrijk. En als je dat goede netwerk hebt, dan heb je over het algemeen ook minder moeite om een nieuwe baan te vinden. En dan heb je ook geen outplacement nodig.

Voor outplacement is 3 maanden wel heel erg kort en een budget van 3000 euro wel erg weinig. Wij rekenen altijd met tenminste een half jaar en met tenminste 2x het bruto maandsalaris aan kosten.

Verder vraag ik me af wat je precies verwacht van een outplacementtraject?

Ik krijg uit je posts ook de indruk dat het verzoek tot outplacement niet alleen bij jou vandaan komt.

Ter vergelijk: een ontslagprocedure kost ze tenminste een half jaarsalaris (tenminste 1 maand opzegtermijn (ws. meer) en tenminste 10 halve maandsalarissen ontslagvergoeding).
Tja, ritmeester, ik doe er toch nog een ander voorbeeldje bij (we zijn wel even lekker off topic bezig zo). Ik ben inderdaad geen rekenwonder, ander had ik niet bij HR gezeten :-)

Ik zal even mijn trainingsvriendin als voorbeeld nemen:

werkt gemiddeld 3 dagen per week, laten we zeggen 44 weken per jaar (rest is ziekte/vakantie)

125 euro per uur = 1000 per dag.

3 dagenx 44 weken x 1000 = 132.000.

Kosten maakt ze niet echt, wel verzekering en pensioen natuurlijk.

Stel dat eens op 32000 pj.

Dan blijft er 100.000 over. 50% belasting eraf = 50.000. Dat is ruim 4000 netto per maand voor 3 dagen werken!

Plus dat je veel vrijheid hebt in het wel/ niet aannemen van werk. Trainingen voorbereiden kan waar en wanneer je maar wilt.

Vanuit haar netwerk heeft ze voldoende contacten om bij te blijven op het vakgebied. Af en toe een symposium kan wel in de kosten van 32000.

Ik vind jouw 10.000 euro per jaar aan scholing en materiaal ook best hoog. Hier in de zorg is het opleidingsbudget ook niet zo hoog!

Ze werkt nu 3 jaar voor zichzelf en heeft nog niet echt acquisitie hoeven doen, steeds komt er een nieuwe opdracht(en) voordat de oude klaar zijn.

Ok, ze zal misschien nog 2 uur per week kwijt zijn aan administratie (?), maar iedereen doet toch wel eens iets thuis voor zijn werk (ikke wel, even iets lezen, mail alvast op orde brengen na een vakantie, reisdeclaraties invoeren etc.

Ben ik nou gek, of klopt dit voorbeeld helemaal niet....?
Pofferttjes, ik vind de marktt voor vast HR banen ook niet zo dramatisch hoor. Ik ben 2,5 jaar geleden geswitched (vanwege verhuizing naar andere kant van het land) en nu een paar maanden geleden weer van baan veranderd omdat ik het niet naar mijn zin had. Beide keren wel een paar maanden gesolliciteerd. De laatste keer 8 keer geschreven, daarvan 5 keer uitgenodigd op gesprek, 1 keer na gesprek zelf afgebeld, 3 keer afgewezen na gesprek en 1x aangenomen!

Ik moet erbij zeggen dat ik redelijk veel en diverse ervaring heb (ben 40, univ. opl.) en ook vrij kritisch op welke vacatures ik solliciteer. Het moet wel echt bij me passen, door een aantal switches weet ik nu heel goed wat bij mij past en wat niet.

Gewoon even volhouden, er komt echt genoeg leuks voorbij!
quote:mariap schreef op 11 mei 2011 @ 11:51:

Ben ik nou gek, of klopt dit voorbeeld helemaal niet....?

Je bent niet gek, maar of je voorbeeld helemaal klopt is een ander punt. Bij 125 per uur, geen acquisitie, zou ik ook redelijk tevreden zijn. Alleen denk ik dat je haar werkelijke kosten ernstig onderschat, met name voor onderhoud netwerk, en scholing. Drie jaar is mooi, maar wat doet ze met tien of twintig jaar? Een ondernemer zal vooruit moeten kijken.

Ik ben overigens niet tegen zzp-en hoor, ben zo zelf ook begonnen.
@mariap, ik ben 32 en heb ook in uni opl. Ben door de tijd ook behoorlijk wijs geworden en wil nu graag eenbstap maken. Behoorlijk kritisch ook in welke job het moet worden. Helaas zijn er echt elke x rond de 100 reacties. Dus dat is soms lastig! Maar ik heb zeker geduld! Mijn droombaan komt! Welke functie bekleed jij?
Hoi Poffertje,

Ik ben nu personeelsadviseur (but what's in name) ben al business partner geweest, HR manager en hier noemen ze het toevallig personeelsadviseur. Werk nu in een zorginstelling, hiervoor bij een overheidsorgaan (gruwel voor mij) en daarvoor ook bij semi overheid (wat wel superleuk was). Ik heb inderdaad wel gehoord dat er hier ook ongeveer 100 reacties waren op mijn plek. Soms is het misschien ook gewoon een beetje mazzel hebben.

Ik wil geen leidinggeven (een leidinggevende baan heb ik thuis al met 2 kleine kinderen een carriere-man ) dus voorlopig ben ik wel tevreden met deze baan.

Af en toe bekruipt mij wel de schrik dat ik nog 27 jaar zou moeten werken tot mijn pensioen (67), en dan klinkt het wel heel lang om nog 27 jaar hetzelfde werk te gaan doen, maar ja, we zien wel, voorlopig zouik ook niks leukers weten.

Hoi Ritmeester,

Ik denk dat je gelijk hebt qua kosten, maar in de toekomst zou ze toch ook gewoon weer een baan kunnen zoeken in loondienst? Ach zij is er nu blij mee en ik ben blij met mijn baan, dus prima toch.
anoniem_4837 wijzigde dit bericht op 11-05-2011 15:11
Reden: typefouten
% gewijzigd
Dat blij zijn is, als gewoon rondkomen is geregeld, veruit het belangrijkste denk ik.

Maar over je vriendin: het is vij gevaarlijk om niet in jezelf te investeren als zzp-er. Ik vind eerlijk gezegd dat het vrij dom is, sorry voor de term, als je als hoogwaardig dienstverlener niet minimaal een 5 tot 10K per jaar investeert in opleiding, onderzoek, ontwikkeling etc.
Dit alles gelezen hebbende, , waar is Zuurtje, om mijn prangende vraag te beantwoorden?

Is ze misschien in gesprek met HR van haar werk?
Ritmeester, bijblijven in je vak hoeft toch geen 10000 K te kosten? Mijn vriendin schrijft boeken over HR zaken, heeft een zeer interessant netwerk, veel verschillende opdrachtgevers, waar moet je dan die 10000 k aan uitgeven? Overigens heeft ze een paar jaar geleden haar 2e univ. opleiding in deeltijd afgerond. Maar zelfs dat kost geen 10000 k per jaar.

Wat zie ik over het hoofd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven