Geld & Recht alle pijlers

Een-oudergezin en 'leefgeld'

07-05-2011 06:01 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben alleenstaand, heb 2 kids van 10 en 12. Ik wil een beetje op de kleintjes gaan letten, door bijv 1 keer per week leefgeld te pinnen. Wat zou een redelijk bedrag zijn en wat betaal je daar dan allemaal van?
Ik heb er geen ervaring mee ( hoewel het misschien niet onverstandig zou zijn) maar schrijf op wat je wekelijks echt nodig heb.

Maak een week menu ( ik deed dat vooral voor het gemak omdat ik veel werkte en ik na het werk alleen de koelkast in hoefde om te kijken wat we gingen eten).

Maak een lijst met nonfood die je

bijv elke maand koopt.

Inkomsten en uitgaven naast elkaar en zie wat je overhoudt en kijk wat je daarvan aan boodschappen wilt besteden .

Het aloude "huishoud boekje".
Zou eerst eens een maandje kijken waar en hoeveel geld je uitgeeft, Gewoon een kasboek bijhouden, kan je ook gelijk zien waar je teveel aan uitgeeft en daar alvast op bezuinigen. Dan weet je ook hoeveel je nodig zal hebben voor leefgeld.
Ik zou als eerste elke week een bedrag opzij leggen op een spaarrekening; al is het maar 5 of 10 Euro. Alles wat je meer kan, is mooi meegenomen. Dan zou ik de kinderen zakgeld geven waarvan ze hun eigen dingetjes van moeten kopen en ook een beetje sparen; als ik het maar 50 cent per week. Ook zou ik stoppen met het kopen van verjaardagscadeautjes voor "Jan en alleman". Daar gaat ook heel veel geld in zitten. Betekent dan ook dat de kinderen (wellicht) ook niet zoveel cadeautjes meer krijgen, maar ze komen nu op een leeftijd dat ze hieraan kunnen wennen. Verder zou ik maandelijks 1x de grote boodschappen doen, waarvoor je niet altijd de merken hoeft te kopen. Doe een prijsvergelijk met verschillende supermarkten. Niets weggooien maar creatief zijn; zowel met food als non food.

Betrek je kinderen ook bij dit alles. Zo kweken ze begrip voor jouw situatie maar hebben er ook profijt van, wanneer ze volwassen zijn.
Bij de Nibud kun je een hele financiele planner invullen waar je je totale budget in kunt vullen, je vaste lasten, en dan krijg je een overzicht wat een gemiddelde is om aan verschillende posten te besteden. Kun je nog een beetje schuiven in je eigen overzicht naar die posten die je zelf belangrijk vindt.

Het is even werk, maar geeft veel inzicht.
Ook ik heb een minimuminkomen, alleenstaand moeder van 1 kind van 15, ik pin elke week 75 euro en probeer daarvan rond te komen, de ene keer lukt dat wel de andere keer niet. Het is in elk geval een feit als je geld pint, dat je het veel makkelijk uitgeeft dan wanneer je ziet wat je in je portemonnee hebt. Je bent je dan al veel bewuster van wat je uitgeeft.

Wat ook goed werkt is, overal de kassabon van vragen eenmaal thuis elke dag alles opschrijven dan heb je een goed overzicht van waar je geld nou eigenlijk blijft Hou dat een tijdje vol, en je weet precies waar het minder kan.
Hier ook een alleenstaande moeder van twee kinderen, alleen zijn die van mij stukken jonger (1,5 en 3). Ik heb geen minimuminkomen, maar probeer wel zo zuinig mogelijk te leven. Wil namelijk graag een buffer opbouwen aangezien ik dat belangrijk vind met kinderen, auto en koopwoning. Per week pin ik ¤50,-. Hiervan doe ik alle boodschappen. Ook drogisterijartikelen, luiers etc. koop ik hiervan. Per maand heb ik ¤75 om te tanken. Ik pin daarnaast aan het begin van de maand ¤100,- voor kleding voor de kinderen en extraatjes. Voor mezelf koop ik twee keer per jaar in de SALE kleding. Tussendoor nooit. Voor mij werkt dit perfect. Zie mijn spaarrekening inmiddels al aardig groeien...
Wat een redelijk bedrag zou zijn hangt met name af van de hoogte van je inkomen en de 'levensstandaard' die je gewend bent.

Als je, i.v.m. sparen, meer op de kleintjes wil gaan letten, dan zou ik dat als volgt doen. Bepaal eerst hoeveel je nu aan leefgeld uitgeeft per week. Haal daar 5 euro vanaf en doe het daarvan. Als dat makkelijk lukt, haal er dan volgende keer weer 5 euro vanaf. Totdat je op een bedrag zit waar het wel mee lukt, maar je niet 'ruim' leeft zeg maar.

Het zijn met name de kleine dingetjes die je het meeste kosten: koffie op het station, wijntje op het terras, keertje naar de film. Het is niet zo dat je die dingen allemaal moet laten om meer geld te hebben voor financiele zekerheid, maar als je ze gewoon wat minder doet kun je er meer van genieten als je ze wel doet, en scheelt dat ook veel in de portemonnee.

Een voorbeeldje: als je iedere dag normaal gesproken een kopje koffie haalt op het station, en je besluit dat nu niet meer te doen, maar het geld op een spaarrekening te zetten, dan heb je in 20 jaar 10.000 euro. Alleen maar van je kopjes koffie.

Maar goed, je vroeg bedragen, ik denk dat het toch wel van 60 euro per week zou moeten kunnen
Ik leef met twee kinderen van ¤80 per week,daar betaal ik ook de non-food boodschappen van plus honden en kattenvoer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven