Het mysterie van de wasmiddelen
maandag 2 augustus 2010 om 21:21
Ik ging net boodschappen doen en wilde wasmiddel halen. Ik stond voor het schap en ging écht goed "kijken". Ik dacht dat ik gek werd Er is zoveel keus dat ik niet meer weet wat ik "nodig" heb
Dus, een topic op het forum dan maar
Eerst de eeuwige hamvraag: Waspoeder of vloeibaar?
Volgens mij wassen ze toch allebei even goed?? Ik gebruik tegenwoordig alleen maar vloeibaar, want dan heb ik niet zo gedoe met rondvliegend poeder en kliederboel in het doseerbakje.
Wat is nou het nut en het verschil van waspoeder en wasmiddel?
Ik vraag me af, of er zoveel verschillende soorten wasmiddelen nodig zijn om fatsoenlijk je was te kunnen wassen. Als ik even zo opsom, een wasmiddel voor je witte was, bonte/gekleurde was, zwarte was, fijne (wol)was en hypo-allergeen wasmiddel. Hebben we dat allemaal nodig?? Kan ik met een wasmiddel voor gekleurde was, mijn zwarte was wassen en blijft het dan ook mooi zwart?
En dan de kwestie 'less is more'. Er zijn merken die een geconcentreerde variant van vloeibaar wasmiddel in hun assortiment hebben. Met oog op het milieu wordt er minder verpakkingsmateriaal gebruikt, zijn er minder vrachtwagens nodig etc etc. Maar als dat allemaal zoveel beter is, waarom zijn er nog gewone, grote verpakkingen die niet geconcentreerd zijn? Zou toch logisch zijn als grote verpakkingen uit het assortiment verdwijnen?
En een polletje omdat een poll altijd leuk is
Dus, een topic op het forum dan maar
Eerst de eeuwige hamvraag: Waspoeder of vloeibaar?
Volgens mij wassen ze toch allebei even goed?? Ik gebruik tegenwoordig alleen maar vloeibaar, want dan heb ik niet zo gedoe met rondvliegend poeder en kliederboel in het doseerbakje.
Wat is nou het nut en het verschil van waspoeder en wasmiddel?
Ik vraag me af, of er zoveel verschillende soorten wasmiddelen nodig zijn om fatsoenlijk je was te kunnen wassen. Als ik even zo opsom, een wasmiddel voor je witte was, bonte/gekleurde was, zwarte was, fijne (wol)was en hypo-allergeen wasmiddel. Hebben we dat allemaal nodig?? Kan ik met een wasmiddel voor gekleurde was, mijn zwarte was wassen en blijft het dan ook mooi zwart?
En dan de kwestie 'less is more'. Er zijn merken die een geconcentreerde variant van vloeibaar wasmiddel in hun assortiment hebben. Met oog op het milieu wordt er minder verpakkingsmateriaal gebruikt, zijn er minder vrachtwagens nodig etc etc. Maar als dat allemaal zoveel beter is, waarom zijn er nog gewone, grote verpakkingen die niet geconcentreerd zijn? Zou toch logisch zijn als grote verpakkingen uit het assortiment verdwijnen?
En een polletje omdat een poll altijd leuk is
anoniem_82224 wijzigde dit bericht op 02-08-2010 22:24
Reden: Zoveel verschillende soorten wasjes :-P
Reden: Zoveel verschillende soorten wasjes :-P
% gewijzigd
dinsdag 10 mei 2011 om 22:30
woensdag 11 mei 2011 om 11:28
Poeder lost soms niet goed op bij lage temperaturen.
Daarom altijd huismerk vloeibaar. "Zwart" voor donkere en gekleurde kleding.
"Wit" voor alles dat echt wit moet blijven, evt. met een schepje oxy.
Wasverzachter gebruik ik nooit, dan vind ik te zoet ruiken.
Ook nog nooit iets tegen kalk gebruikt.
Een paar keer per jaar laat ik de machine op 95 graden draaien met een flinke schep soda. Dan lossen alle achtergebleven vettige restjes wasmiddel op. Dan was ik meteen theedoeken, vaatdoeken mee.
Daarom altijd huismerk vloeibaar. "Zwart" voor donkere en gekleurde kleding.
"Wit" voor alles dat echt wit moet blijven, evt. met een schepje oxy.
Wasverzachter gebruik ik nooit, dan vind ik te zoet ruiken.
Ook nog nooit iets tegen kalk gebruikt.
Een paar keer per jaar laat ik de machine op 95 graden draaien met een flinke schep soda. Dan lossen alle achtergebleven vettige restjes wasmiddel op. Dan was ik meteen theedoeken, vaatdoeken mee.
woensdag 11 mei 2011 om 22:26
quote:Lovestar schreef op 05 mei 2011 @ 19:39:
@Jas
Hou jij niet van geurend dekbed en lakens ed??Klopt. Moet gewoon fris zijn, naar buitenlucht ruiken of zo maar verder geen geurende wasverzachter of wasmiddel. Gewoon kraakheldere, knisperende, frisse, spierwitte lakens.
@Jas
Hou jij niet van geurend dekbed en lakens ed??Klopt. Moet gewoon fris zijn, naar buitenlucht ruiken of zo maar verder geen geurende wasverzachter of wasmiddel. Gewoon kraakheldere, knisperende, frisse, spierwitte lakens.
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
vrijdag 13 mei 2011 om 11:14
quote:Lovestar schreef op 01 mei 2011 @ 18:15:
Tegenwoordig heb ik gewoon een wasmiddel voor wit, kleur en donker: klaar! Geen wasverzachter, want water is niet hard hier. Ik probeer mijzelf niet te veel mee te laten slepen.
Interessant punt:
Ik vertelde aan huisgenoot dat was nooit te lang buiten moeten hangen, ander "verhang" je de geur weg uit je wasgoed. Dat vind ik ook zo jammer, want niks lekkerder dan kleding, beddengoed ed waar je nog wasmiddel van ruikt
Maar zij zei dat het niet alleen zozeer aan hoelang je het laat hangen, maar ook dat je af en toe moet wisselen van wasmiddel. Je raakt namelijk gewend aan de geur. Ik ben hier niet mee eens, want geur van wasmiddel vervliegt gewoon snel.
Wat vinden jullie?Dat is juist de reden dat ik het zolang mogelijk buiten laat hangen. Ik vind namelijk de 'frisse' buitengeur lekkerder ruiken dan het wasmiddel.
Tegenwoordig heb ik gewoon een wasmiddel voor wit, kleur en donker: klaar! Geen wasverzachter, want water is niet hard hier. Ik probeer mijzelf niet te veel mee te laten slepen.
Interessant punt:
Ik vertelde aan huisgenoot dat was nooit te lang buiten moeten hangen, ander "verhang" je de geur weg uit je wasgoed. Dat vind ik ook zo jammer, want niks lekkerder dan kleding, beddengoed ed waar je nog wasmiddel van ruikt
Maar zij zei dat het niet alleen zozeer aan hoelang je het laat hangen, maar ook dat je af en toe moet wisselen van wasmiddel. Je raakt namelijk gewend aan de geur. Ik ben hier niet mee eens, want geur van wasmiddel vervliegt gewoon snel.
Wat vinden jullie?Dat is juist de reden dat ik het zolang mogelijk buiten laat hangen. Ik vind namelijk de 'frisse' buitengeur lekkerder ruiken dan het wasmiddel.
vrijdag 13 mei 2011 om 11:17
Verder gebruik ik één soort voor alle was. En aangezien we te weinig witte kleding hebben, gaat die ook gewoon mee in de gewone was. Wij doen dus niet aan wit, gekleurd, zwart of hete was. Doen wij eens een hete was, dan altijd met handdoeken en beddengoed, maar verder gaat alles door elkaar. Ik vind dat het er allemaal prima uitziet.
vrijdag 13 mei 2011 om 11:21
Ik gebruik
- witwasmiddel (witte en lichte was, 40 of 60 graden)
- bontwasmiddel (gekleurde was, 30 of 40 graden)
- wasverzachter
- zg. "kleurvanger" doekjes (om verkleuring tegen te gaan)
Ca. 4 x per jaar de wasmachine op 90 graden, met soda.
Ik koop gewoon wasmiddel (meestal vloeibaar) dat op dat moment goedkoop is. Kan niet veel verschil ontdekken in kwaliteit.
- witwasmiddel (witte en lichte was, 40 of 60 graden)
- bontwasmiddel (gekleurde was, 30 of 40 graden)
- wasverzachter
- zg. "kleurvanger" doekjes (om verkleuring tegen te gaan)
Ca. 4 x per jaar de wasmachine op 90 graden, met soda.
Ik koop gewoon wasmiddel (meestal vloeibaar) dat op dat moment goedkoop is. Kan niet veel verschil ontdekken in kwaliteit.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
vrijdag 13 mei 2011 om 11:33
Ik gebruik vloeibaar: wit, zwart en gekleurd en poeder wit en gekleurd.
Vloeibaar als ik op 30 of 40 graden was. Poeder voor 60 graden.
Eens in de zoveeltijd draai ik een loze was op heet met een vaatwasblokje om de boek schoon te maken.
En als ik het kan vinden gaat er een schepje calgonpoeder mee maar ik kan alleen nog maar blokjes vinden en die gebruik ik dan bij 1 op de 3 wassen ongeveer.
Vloeibaar als ik op 30 of 40 graden was. Poeder voor 60 graden.
Eens in de zoveeltijd draai ik een loze was op heet met een vaatwasblokje om de boek schoon te maken.
En als ik het kan vinden gaat er een schepje calgonpoeder mee maar ik kan alleen nog maar blokjes vinden en die gebruik ik dan bij 1 op de 3 wassen ongeveer.