Teken brrrrr

13-05-2011 11:36 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand ervaring met alternatieve middelen om honden te beschermen tegen teken?

Heb er gisteren 3 van mijn pup afgehaald, brrrr, wat een vieze beesten!

Er zijn een hoop chemische middelen, maar dat schijnt zo slecht te zijn, omdat dat in de bloedbaan wordt opgenomen. Dus liever die niet.
Scalibor
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Daar heb ik hele nare berichten over gelezen...
Denk dat het slechter is als de teek niet wordt uigeschakeld en je hondje kans loopt op de ziekte van Lymme...

Wij gebruiken al jaren die pipetjes van frontline en dat gaat prima. In dit soort gevallen moet je niet aan de slag gaan met middeltjes waarvan niet bewezen is dat ze werken.
Onze cavia,s zitten ook weer buiten in het gras,en ik had dus ook een teek te pakken, boven opzijn rug.

Een halsband gaat denk ik niet lukken,ik kijk ze nu elke avond even helemaal na.

Of zou er ook een soort spray zijn die de teken tegen kan houden.
Ik gebruik ook frontline op mijn honden. En als zij een teek hebben gebruik ik zo een tekenklemmetje en alcohol.

Ik laat ze ook niet door de bosjes rennen, want daar is volgens mij waar ze de meeste teken krijgen...
Love my life!
Ik weet niet wat voor hond je hebt, maar het beste kun je hem heel goed borstelen na het wandelen, controleren en nog eens controleren.

Vaak lopen ze nog over het haar en kun je ze eraf pakken, en anders eruit rukken, die viezerikken...
Wij gebruiken ook frontline, en dat werkt voor onze hond prima. Hij heeft er helemaal geen last van (en dus ook niet van ongewenste beestjes!).

Maar als je wil weten of er nog iets anders op de markt is, kan je denk ik het best even bellen naar een dierenwinkel die ook een assortiment natuurlijke diervoeders heeft. Bijvoorbeeld deze. Ik weet toevallig dat dit een grote dierenwinkel is met ook een assortiment natuurlijk diervoer, dus als er zoiets is kunnen ze je dat vast vertellen! Succes!
m'n buurvrouw heeft een shampoo tegen teken ect.. Zitten geen chemicalien en de rotzooi in.. Misschien kun je daar eens op googlen? Weet namelijk het merk niet meer!
Je moet even de merknamen in Google invoeren en dan vind je de werkzame bestanddelen.

Van Scalibor is dat deltamethrin. Deltamethrin is een pyrethroid; kunstmatige pyrethrum dus waarbij de eigenschappen verbeterd en veranderd zijn. Pyrethrum is natuurlijk (onderdeel van een plant) maar de pyrethroiden zijn dat dus niet. Ze zijn wel toegelaten, dat betekent dat er geen schadelijke effecten zijn opgetreden als een rat er grote hoeveelheden van door zijn voer of drinkwater krijgt. Het probleem met deze insecticiden is, dat er steeds grotere resistentie optreedt. Beter zou het dus zijn om ze minder te gebruiken.

Googelend op Frontline dan duikt de naam Methopreen op als werkzame stof. Dit doodt dus ook de eieren en larven dus je hoeft het veel minder te gebruiken om effect te krijgen. Je kan er gerust op zijn dat ook dit middel op ratten is getest en veilig bevonden.

Ik zou dus voor Frontline gaan. Je hond ook, daar kan je zeker van zijn
quote:lovedestiny schreef op 13 mei 2011 @ 12:46:

Ik gebruik ook frontline op mijn honden. En als zij een teek hebben gebruik ik zo een tekenklemmetje en alcohol.

Ik laat ze ook niet door de bosjes rennen, want daar is volgens mij waar ze de meeste teken krijgen...

Je gebruikt toch niet alcohol om de teek te versuffen?

Want als je dat doet,kan de teek zijn maaginhoud in het gastdier spugen en kan het je beestje alsnog besmetten.Na verwijderen is natuurlijk goed.

Bij mensen dus ook nooit doen.

Ik gebruik ook pipetjes,mijn kat heeft van maart t/m dec altijd erg last gehad,gemiddeld 5 per dag.Het is nu minder,maar niet helemaal verdwenen,elke avond kijk ik hem na.
quote:kiddootje schreef op 13 mei 2011 @ 13:44:

[...]

Want als je dat doet,kan de teek zijn maaginhoud in het gastdier spugen en kan het je beestje alsnog besmetten.Na verwijderen is natuurlijk goed.

Ik gebruik ook pipetjes,mijn kat heeft van maart t/m dec altijd erg last gehad,gemiddeld 5 per dag.Het is nu minder,maar niet helemaal verdwenen,elke avond kijk ik hem na.Ik draai de teek uit de hond met het tekenklemmetje en daarna om het wondje te ontsmetten een beetje alchohol op een watje en deppen.
Love my life!
quote:lovedestiny schreef op 13 mei 2011 @ 13:48:

[...]

Ik draai de teek uit de hond met het tekenklemmetje en daarna om het wondje te ontsmetten een beetje alchohol op een watje en deppen.

Dat is goed.

Een heleboel mensen gebruiken dus wel eerst alcohol..

Lukt het jou trouwens wel om de teken echt helemaal te verwijderen?Mijn kat had er wel 5 per dag..en soms kreeg ik zo,n kreng er niet helemaal uit
quote:lovedestiny schreef op 13 mei 2011 @ 12:46:

Ik laat ze ook niet door de bosjes rennen, want daar is volgens mij waar ze de meeste teken krijgen...Dat is een misverstand, de meeste teken zitten in het gras.
quote:kiddootje schreef op 13 mei 2011 @ 13:44:

[...]

Iew....
Ik gebruik altijd paramite, 4 eetlepels op een emmer water. Natmaken en op laten drogen. Maak er ook de hokken e.d mee schoon. Ben dit gaan gebruiken op Curacao, waar de teken echt letterlijk je huis inkruipen in bepaalde seizoenen. Gaf ze daar ook maandelijks zelf een injectie die je gewoon bij de dierenwinkel kon kopen. Frontline werkte daar nmlk helemaal niet.
De dierenartsassistente sprayt mijn hond 1 keer per 3 maanden helemaal in met een op ander goedje in een plantenspuit.

Kan geen kwaad neem ik aan, omdat ze het al bij puppies vanaf 8 weken doen.
Mijn hond krijgt karnemelk, af en toe knoflook, en schapenvetbonbons tegen teken en vlooien. Ze rent overal doorheen, is op de smerigste plekken, maar heeft bijna nooit teken. Heel af en toe heeft ze er eentje, maar we controleren haar goed.

Chemische middelen heb ik nooit gebruikt. Heb meerdere malen gelezen dat honden hier heel ziek van kunnen worden.
Dat werd mijn hond idd van de middelen als frontline.

Vandaar deze dierenarts-oplossing.

Ik heb een grote langharige hond, dus de DA vond dit wel zo veilig. Ga er vanuit dat zo'n man weet wat hij doet.

Heb sindsdien geen enkele teek meer bij hondlief gevonden trouwens.
Vanmorgen twee teken op mijn kat ontdekt. Ze bleef keurig liggen en Ik kon ze er allebei zo uitdraaien. We bleken een tekenpincet in huis te hebben ( in de EHBO doos). Ik had nog nooit een teek gezien en heb er vanmorgen dus op moeten googlen, wat een nare verhalen. Andere kat had niets.
Mariesophie.. grappig wij geven de honden ook knoflook , schapenvet tegen teken e.d. en af en toe karnemelk. Honden vinden t super lekker en eigenlijk nooit teken ontdekt bij hond.

Ja 2x voordat we aan de karnemelk en knoflook gingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven