Rapley methode, tips en ervaringen

31-05-2010 09:49 1319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het werd tijd dat de rapley methode een eigen topic kreeg. Hier kun je ervaringen te delen, hoe gingen de eerste hapjes, nieuwe recepten en reacties van je omgeving. En je vragen stellen en twijfels uitspreken.

Een samenvatting van de Rapley methode:Gill Rapley is de Amerikaans kinder diëtiste die het heeft geintroduceerd. In Nederland heeft Stefan Kleintjes er een duidelijk boek over geschreven.

Biedt een kind van ongeveer zes maanden vast voedsel in stukken aan ter grootte van een babyvuistje. Laat het zelf pakken en in zijn mond stoppen en ontdekken. Blijf Borstvoeding/ melk geven op verzoek. Vanzelf zal de hoeveelheid vaste voeding meer worden.

Een kind kan het beste pas na 6 maanden beginnen met vast voedsel ivm de rijping van de darmen én de ontwikkelingen van het kind zelf.

Een baby van zes maanden kan kauwen en het is logisch om die ontwikkeling te stimuleren en het kind dus geen gepureerd voedsel op een lepeltje te geven. Wanneer het kind zelf mag onderzoeken en experimenteren met eten, zal het in zijn eigen tempo op een meer natuurlijke wijze ontwikkelen. Het eten wordt een gezellige activiteit en geen strijd en kinderen genieten meer van het eten. Door het op tijd leren kauwen en echt kennis nemen van het voedsel (het blijft herkenbaar en niet in een gemengde onduidelijke gepureerde pap) zal het kind andere ontwikkelingen ook makkelijker maken. Oog-hand coordinatie, mondspieren (slikken, praten etc.)

Veel Rapley kinderen worden alles eters, omdat ze zelf hebben mogen bepalen wat ze in hun mond stopten en hebben leren proeven. Dit is echter geen garantie.

Wat wel een garantie is, is dat het een kliederboel wordt! Zeiltjes onder de kinderstoel en een flinke slab (met mouwen) wordt aangeraden.

Meer informatie hierover:

Borstvoeding.com/vast-voedsel

bijvoedingsforum

Kindje op komst/ rapley

Voedselintroductieschema

FAQ's van het bijvoedingsforum

Ten slotte nog dit: Rapley wordt vaak geassiocieerd met borstvoeding omdat er uitgegaan wordt van de meest natuurlijke manier en wat het allerbeste is volgens de WHO. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat als je je kindje geen BV (meer) geeft, je geen Rapley kan doen.

Ik ben benieuwd naar alle verhalen!

Cartoon: www.betje.com
keeprunning, Ik heb altijd gehoord dat je met groente moet beginnen. Voornamelijk omdat de kans op allergische reacties bij fruit groter is. Maar als de kans op allergieën niet zo groot is bij jouw kind, denk ik dat het in principe niet heel veel uitmaakt. Wij zij begonnen met eerst twee weken alleen groente 's avonds. Ging prima, dus nu krijgt zoon 's middags een fruithap en 's avonds zijn groente. Hij vindt het allemaal lekker, maar fruit is toch wel favoriet :-).
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
En vivavogeltje: wij hebben hier ook een ongelooflijke vreetschuur. Mijn man en ik hebben vanaf de eerste dag dat we met vast voedsel zijn begonnen met verbazing zitten kijken wat hij wegwerkt. Ik dacht in eerste instantie ook dat dat nooit goed kon zijn, veel te veel enzo. Maar ik laat hem nu maar gewoon. Hij weet zelf wel waar hij behoefte aan heeft, dus dan zal hij het wel nodig hebben. Als ik hem bewust minder ga geven (of bijvoorbeeld zijn melk verdun) is hij zeer ontevreden en chagrijnig.

Het enige dat je goed in de gaten moet houden, is dat hij wel genoeg vocht binnen krijgt. Onze zoon vindt het vaste voedsel zo lekker, dat hij soms wat van z'n flessen laat staan. Daar was ik wat ongerust over, omdat ik bang was dat hij niet genoeg vocht binnen zou krijgen. Volgens onze kinderarts valt dat echter wel mee en drinkt hij wel als hij dat nodig heeft. Bovendien zit er in groente en fruit ook vocht. Ik bied hem verder 'nat fruit' aan en geef hem gedurende de dag slokjes water uit een tuitbeker.
Dank je wel Chryssa! Aan de wortelen en broccoli dus Ik ben erg benieuwd hoe het gaat. Hopelijk valt het met het kokhalzen mee...
Kokhalzen zal wel meevallen. Althans, hier gebeurt het bijna nooit. Je moet ervoor zorgen dat de stukken groente/fruit die je aanbiedt ongeveer zo groot zijn als een babyvuistje. Op die manier kan je baby bijna onmogelijk het hele stuk in één keer naar achteren slobberen . Bovendien is kokhalzen ook niet zo erg. Zoon hier vindt het in ieder geval geen probleem. Hij kokhalsde een keer behoorlijk met een stuk bloemkool, maar hoestte het gewoon lachend weer op. Het maakt hem niet angstig ofzo. Als je zelf probeert niet paniekerig te doen, zal je baby ook niet het idee krijgen dat er iets engs gebeurt.
x
B heeft nu twee avonden wat broccoli gehad en ik vond het zo bijzonder om te zien dat zo klein als hij is, toch doorheeft dat het in zijn mond kan Voornamelijk zoog, schraapte en likte hij aan wat stukjes (en natuurlijk veel voelen en op de grond laten vallen), maar later zag ik in zijn luier dat hij er wel wat van binnen heeft gekregen.

Vivavogeltje ik ben ook benieuwd hoe ze bij het kdv reageren... voorlopig eerst alleen nog thuis in de avond wat vast eten. Over 6 maanden bv zeggen ze niks, maar ik weet wel dat hij de enige in de groep is die borstvoeding krijgt. Laatst zei een leidster wel dat ze het nog erg vond meevallen het drinken op verzoek, ze had gedacht dat dat wel gedoe zou zijn. Hopelijk zijn ze straks ook positief over rapley
x
Wij zijn begonnen toen ons meisje 5 maand en 1 week oud was. En wat bleek, een enorm succes! Toen ze 6 maand oud was, verdwenen er hele boterhammen eten als een bootwerkertje. Wat wij deden was na het avondeten eerst douchen/badderen en dan de laatste voeding. Ik gaf ongeveer 75gr groente en 1 aardappeltje. Als ik meer maakte, ging het ook op. Lijkt me voor het maagje niet al te best zulke grote hoeveelheden.

Ik gaf ik het begin, net hoe het uit kwam. Brood of fruit, s'morgens of s'middags. Als ik een dagje weg moest, sloeg ik wel eens een moment over (juist omdat ze zo goed at) maar nu kan dat niet meer, dan krijgt ze honger

Ze is nu ruim 9 maand en ik Rapley alles. Ik voer haar niet, nooit gedaan ook. Ik geef alls vers en niks uit potjes. Ik geef haar daarom ook op het moment weinig variatie is fruit, mede omdat ze nog geen tanden heeft en ik dus niet wil voeren. Veel harde fruitsoorten vallen dan af.

Wat heel goed te Rapley'en is, en waar veel vocht in zit, zijn witlof en spinazie.

Inmiddels eet ze zo goed als alles met ons mee. Ze krijgt nog geen vlees. Wel vis, ze smult van zalm. Vorige week zat ze te smullen van olijven en spaghetti gaat ook prima. Fototoestel wel in de aanslag houden

Wij zetten haar in het begin in de Stokke kinderstoel met verkleiner. We deden handdoekrolletjes in haar zij aan beide kanten zodat ze niet opzij kon schieten.

Ik merkte wel, dat door de vele tijd die ze dagelijks kwijt was aan het eten, ze dus minder tijd in de box door bracht waardoor het stabiele zitten, misschien iets later is gekomen.

Haar motoriek is daarintegen erg goed, ze eet nu zelfs doperwtjes!

Succes allemaal!

* excuseert voor het lange verhaal *
Vivavogeltje, bij ons op het KDV hadden ze wel van Rapley gehoord, en als ik wat meegeef dan krijgen ze het ook echt in stukjes. Ze maken alleen de stukjes wat kleiner dan ik zou doen, maar ze pureren het niet. Ik vind het wel fijn dat ze rekening houden met hoe wij het doen, maar als het daar niet had 'gekund' dan had ik er geen punt van gemaakt. Ik was volgens mij ook de enige in onze groep die afgekolfde melk mee gaf. Maar ook daar werd niet raar van opgekeken.

Overigens vinden ze het bij ons KDV juist vervelend om kindjes wakker te moeten maken voor een voeding. Zij voeden die kleintjes blijkbaar standaard op verzoek. Wel fijn vind ik!

Zuster, wat doet jouw meisje het goed met Rapley zeg! Hier een tweeling van 8 maanden (nou ja, over vier dagen dan...), en het oppakken en in de mond stoppen gaat goed, afbijten wil ook nog, maar echt stukjes doorslikken... Het merendeel gaat er via kokhalzen weer uit. We geven nu banaan (jummie), appel (ligt eraan welke soort of ze het lusten), courgette (jummie), komkommer (jummie), aardappel (wel oké), broccoli (yak!) en brood (wel oké). Morgen eens wat peer proberen, als ie al een beetje rijp is.

Kokhalzen vinden ze hier ook niet vervelend (ik moet mezelf nog wel eens toespreken dat het zo hoort en niet eng is... maar ik blijf wel rustig), kokhalzen en dooreten gaat hier ook wel tegelijkertijd...

Zijn er hier meer bij wie het redelijk lang geduurd heeft voor ze het door hadden cq. echt meer binnen krijgen? (misschien is het niet lang hoor, maar voor mij voelt het lang)
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Onze kleine is nu 5 maanden oud en ik begin er ernstig over na te denken om te beginnen met Rapley... Het is de laatste tijd vaak schreeuwen bij de borstvoeding (geen idee waarom)...

Toevallig heb ik van het weekend een 'wortelpotje' geprobeerd en dat ging er van harte in; aansluitend heeft ze bv gehad en heeft een paar minuten goed gedronken en naar mijn idee was ze toen ook veel tevredener dan bij alleen bv.

Flesvoeding heb ik geprobeerd maar weigert ze resoluut; het maakt niet uit of het in een flesje of in een tuitbekertje zit.

Ik zat gister een banaan te eten en dat vond ze erg interessant; heb haar er toen aan laten sabbelen en ze vond het ook heerlijk!

Bij iemand herkenbaar?
x
Ik zou nu wel uitkijken met rauwkost.
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Vivavogeltje, ik begin nu ook met wat meer een ritme. Ze hebben nu vier flessen op een dag, tot 4 maanden hebben ze volledig bv gehad (wel uit de fles, aan de borst is nooit een succes geworden helaas, dus heb vanaf het begin full-time gekolfd), van vier tot zes/zeven maanden hebben ze deels bv deels kv gehad (door het kolven liep mijn productie helaas terug, en voor een tweeling heb je dan snel te weinig).

Ze krijgen nu als ontbijt een papfles, dan als het lukt in de ochtend nog een keertje fruit en/of een rijstewafeltje, maar vaak slapen ze ook rond die tijd. Dan rond 12-14 uur nog een fles, rond 17-19 uur nog een fles, en aan de tijd van die fles ligt het aan of ze voor of na de fles nog wat groente/fruit en/of brood/rijstewafel krijgen. Dan rond 21 uur de laatste fles, meestal ook een papfles. Gisteren was zoonlief voor het eerst ook echt aan het vragen om bijvoeding, mijn man maakte een pakje sultana's open en meneer zette het op een brullen... Totaal gefixeerd op dat pakje (hebben ze natuurlijk nooit van ons gekregen, dus waar hij dat vandaan had dat hij daarop reageerde???), en was pas rustig toen hij in zijn stoeltje zat met een stuk broodkorst. Bij hem gaat nu sinds een paar dagen ook echt wat meer naar binnen, dus die begint het te begrijpen. Dochterlief laat nog steeds bijna alles op de grond vallen. Alleen banaan en rijstewafel begrijpt ze een beetje. Maar er lijkt nu wel wat verbetering in te komen! Dus ik krijg er weer wat meer vertrouwen in, hahaha!

a_nick_is_crini, idd, ik schil de komkommer nu sowieso ook (gaf eerder wel gewoon met schil), en qua groente (zoals courgette enzo) wordt sowieso alles gekookt van te voren.
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Rapley kan je toch ook toepassen als je na 3 maanden gestopt bent met borstvoeding en overgegaan bent op volledige flesvoeding?
Baudolino, ja hoor, Rapley kan natuurlijk ook icm flesvoeding! Wij geven al redelijk lang met de fles, eerst bv via de fles en daarna kv via de fles, hebben hiermee ook altijd op aanvraag gevoed. Zijn nu met ongeveer 7 mnd (omgerekend 5,5 mnd, ze waren te vroeg geboren) begonnen met Rapley, kids beginnen het nu (ruim 8 maanden) door te krijgen.
Wat dat voeden op verzoek betreft... Dat deed ik eerst ook, maar zo langzamerhand is er een vast ritme in geslopen. Ze drinkt nu om de 4 uur. Eerder geeft ze ook niet aan dat ze honger heeft. Hoe gaat dat bij jullie? Hoeveel variatie zit er dan in qua tijd?
Baudolino hier ook langzaam overgegaan op voedingen (eten en drinken) op tijd. Hij vraagt ook nooit eerder, het is meer dat ik hem in zijn stoel zet voor eten en dan begint ie. Met borstvoeding idem, hij vraagt er nauwelijks om. Ja 's morgens maar de rest van de dag? Neuh dan is ie druk met andere dingen.
Dus rapley en op vaste tijden (om de 4 uur) de fles gaat wel samen?
Baudolino, Rapley en fv gaat prima samen, hoor! Zoon hier heeft vanaf het begin fv gehad (de eerste maanden in combinatie met bv) en wij Rapley-en vanaf dat hij 5,5 maand is. Gaat helemaal goed! Hij snapte het meteen.
Tja, op aanvraag voeden is ook weer relatief hoor! Wij wachten meestal wel tot ze zich melden, maar als het te lang duurt dan krijgen ze de fles toch voor die tijd al. Dus een beetje half/half... Lijkt mij voor Rapley ook echt niet uit te maken. Bij ons zit er gemiddeld zo'n vier uur tussen de voedingen, maar de ene keer is het een keertje 3,5, de volgende keer dan weer 5. Wat ik meestal doe is dat als ze qua tijd weer ongeveer aan een voeding toe zijn maar ze melden zich nog niet, dan probeer ik wat te Rapley'en, en andersom, als ze 'te vroeg' komen dan probeer ik ook via Rapley eerst wat te geven. En op die manier spelen we er een beetje mee. Volgens mij kun je het, als je een beetje op je kindje let en ziet hoe hij/zij op dingen reageert, niet zo snel iets verkeerd doen hoor! Gewoon je gevoel volgen.
Ja, wij doen het hier ook zoals Soezie omschrijft. Zoon krijgt in ieder geval om de 4 uur iets te eten/drinken (behalve 's nachts). Soms zit er iets korter of iets langer tussen. Er is eigenlijk vanzelf een vast 'schema' ingeslopen, dus nu vallen alle eet/drink-momenten eigenlijk altijd op dezelfde tijden.
Inderdaad, er sluipt een vast ritme in. Echt niet dat zoon huilt en ik zeg 'nee het is nog geen tijd'. Op een gegeven moment ken je je kind zo goed dat je de behoeftes weet. En als het een keer anders is ook prima. Maar ik merk dat die behoefte bij zoon er alleen is als hij ziek is meer drinken en minder eten.
Dat is hier ook. Eigenlijk komt zoon nooit meer eerder of juist veel later voor voer. Hij heeft zijn ritme ingebouwd en daar houdt zijn lichaam zich aan. Behalve bij geval van ziek, zwak en misselijk. Zijn eerste tand is nu bijvoorbeeld bijna door en hij wil niet echt eten, heeft liever z'n flessen.
Kom onze eerste ervaring hier even delen!

Gisteravond heeft dochter, 6 maanden oud, voor te eerst worteltjes gegeten.

De eerste 2 belandden op de grond, bord en placemet waren veel interessanter. Maar van de derde heeft ze meerdere hapjes afgebeten. Ze trok een vies gezicht, maar probeerde het toch steeds opnieuw. En vanmorgen, hoera, 2 stukjes wortel in de pamper
Siena wat goed, en wat snel resultaat! (luiers blijven nog wel even leuk )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven