Een knaagdier kopen

14-05-2011 20:49 138 berichten
Hallo,

Mijn zoon wil graag een huisdier. Ik wil een knaagdier voor hem kopen, maar ik weet niet wat het beste is. We hebben nu een konijn en we hebben cavia´s gehad. De konijn bijt en de cavia´s waren te rustig. Ze deden niets anders dan in hun hok zitten, poepen en eten. Ik vind ze wel leuk, maar mijn zoon wil nu een dier die actief is.

Hij wil een hamster, maar ik heb begrepen dat die een nachtdier is. Ik denk dat hij dan niet zo veel aan hem zal hebben. Ik heb vandaag tamme ratten gezien. Heel leuk, maar volgens mij worden ze groot en ze kunnen niet in een kleine kooi op zijn kamer kunnen.

Wat zou jullie ervaringen met knaagdieren? Welke kan ik het beste voor hem kopen?
Alle reacties Link kopieren
Neeeeeh! Geen hamster alsjeblieft!

Heb zelf (niet als kind) jarenlang dwerghamsters gehad. Geweldige beestjes, maar wel 's avonds. En overdag ermee spelen, zoals hierboven ergens gesuggereerd wordt, is echt niet de bedoeling! Wij als mensen vinden het ook niks om midden in de nacht wakker gemaakt te worden om een potje te spelen!

Daarnaast zijn hamsters ook niet echte knuffeldieren. En dwerghamsters zijn voor kinderen echt te klein... die knijpen ze snel fijn.

Zoals ik het lees is een gerbil de beste optie.
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Konijnen zijn idd geen knaagdieren.

Ik heb een hamster een dwerg-hamster, zij is overdag nog best actief en dan wilt ze eruit ook Ik heb voor haar een silent wieltje dus ik hoor haar niet rennen.

Als kind had ik ook al hamsters van goud-hamsters tot Rusjes.

Ik heb heel veel plezier aan mijn hamstertje.

Sinds kort ook een Cavia, maar dat is even mijn zorgkindje op het moment. Ze piept en fluit wel ontzettend leuk !
onbegrijpelijk dat mensen niet weten dat konijnen in koppels moeten leven en dat het juist de voedsters zijn die territoriaal kunnen zijn....
Akaia, dat gaat niet voor elke hamster op, dwerg-hamsters zijn wel overdag actief, Goud-hamsters niet die willen met rust gelaten worden overdag.
Ik weet inderdaad niets van konijnen. Mefsman kwam op een dag ermee. Ik werd woest. Maar mefsmeid is aan haar gehecht en ik kon haar niet meer weg doen. Het kooi waar ze nu in zit vind ik te klein, maar we zijn naar een grotere op zoek. Ze krijg ook de kans om in de tuin rond te huppelen. Alleen in de hele koude dagen, met sneeuw en zo vond ik een beetje zielig. Is het echt zo belangrijk dat ze een partner heeft? Alseen het zo is, moet ik naar een opvang gaan. Ik zou eigenlijk van dat konijn af willen. Ik vind het echt geen geschikt huisdier
Als het trouwens over hamsters gaat wil ik toch even waarschuwen... Mijn broertje had vroeger een russische dwerhamster en daarbij had hij zo'n (soort) kooi:

Een week later had het beeste zichzelf opgehangen aan de kooi! Hij had geprobeerd naar buiten de kruipen door het ''driehoekje'' van de deurtjes (bij de sluiting zit een klein stukje waar geen extra spijltje zit) en was daar dus met zijn kopje doorheen gekomen... En toen kon hij niet meer terug.

We hebben hem de volgende ochtend dood en nog altijd hangend gevonden! Mijn vader heeft hem er uit geduwd en nee, dat was geen prettig gezicht!

De dierenwinkel had ons de koos aangeraden... Omdat we iets anders zochten dan de plastic kooi die ik had... Die beet mijn hamster namelijk kapot.
quote:meds schreef op 14 mei 2011 @ 21:21:

en geef je zoon een Wi of playstation, dat is minder saai dan een cavia en een stuk beter voor het dier dat moet dienen als "vermaak"Dat heeft ie al. En een dier aanschaffen heeft ook andere redenen.
quote:MEFS schreef op 14 mei 2011 @ 21:25:

Ik weet inderdaad niets van konijnen. Mefsman kwam op een dag ermee. Ik werd woest. Maar mefsmeid is aan haar gehecht en ik kon haar niet meer weg doen. Het kooi waar ze nu in zit vind ik te klein, maar we zijn naar een grotere op zoek. Ze krijg ook de kans om in de tuin rond te huppelen. Alleen in de hele koude dagen, met sneeuw en zo vond ik een beetje zielig. Is het echt zo belangrijk dat ze een partner heeft? Alseen het zo is, moet ik naar een opvang gaan. Ik zou eigenlijk van dat konijn af willen. Ik vind het echt geen geschikt huisdierJa dat is echt belangrijk. Konijnen kunnen sterven van depressie en bijten uit frustratie. Het zijn prooidieren, ze hebben de veiligheid van een maatje nodig. Konijnen horen in de kou, het gaat mis als ze steeds naar binnen worden gehaald. Konijnen sterven aan hitte niet aan vorst. Je kan ook een groter hok kopen (kijk naar een kippenhok met ren) en dan met je voedster naar de opvang en haar daar laten koppelen aan een gecastreerde ram. Dan is jouw konijn gelukkig en een dumpram ook. Maar zet haar alsjeblieft in de tuin met een groot!!!! hok. Konijnen moeten in hun hok minimaal een sprintje kunnen trekken en kunnen springen op een verhoging. Ik heb zelf een dump-ram die niet eens meer kon lopen omdat zijn poten onderontwikkeld waren omdat ie in een hok zat zoals je de doorsnee konijnenhokken zie in de dierenwinkel (twee hupjes hooguit) Hopelijk geef je haar wel hooi als voornaamste voeding? dat gaat ook vaak mis.
quote:MEFS schreef op 14 mei 2011 @ 21:28:

[...]

Dat heeft ie al. En een dier aanschaffen heeft ook andere redenen, iets met zijn geesstelijke gezondheid.daar heb je geen dier voor nodig. En een dier aanschaffen om laten te verpieteren is geen goed voorbeeld
quote:girlxxx schreef op 14 mei 2011 @ 21:23:

Akaia, dat gaat niet voor elke hamster op, dwerg-hamsters zijn wel overdag actief, Goud-hamsters niet die willen met rust gelaten worden overdag.Oh.... De mijne waren amper actief overdag (twee dwergjes gehad). 's Avonds renden ze echter hun pootjes uit hun lijf.
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
quote:gsleutel schreef op 14 mei 2011 @ 21:28:

Als het trouwens over hamsters gaat wil ik toch even waarschuwen... Mijn broertje had vroeger een russische dwerhamster en daarbij had hij zo'n (soort) kooi:

[afbeelding]

Een week later had het beeste zichzelf opgehangen aan de kooi! Hij had geprobeerd naar buiten de kruipen door het ''driehoekje'' van de deurtjes (bij de sluiting zit een klein stukje waar geen extra spijltje zit) en was daar dus met zijn kopje doorheen gekomen... En toen kon hij niet meer terug.

We hebben hem de volgende ochtend dood en nog altijd hangend gevonden! Mijn vader heeft hem er uit geduwd en nee, dat was geen prettig gezicht!

De dierenwinkel had ons de koos aangeraden... Omdat we iets anders zochten dan de plastic kooi die ik had... Die beet mijn hamster namelijk kapot.

Wat naar zeg !!

Ja die van mij heeft al kooi nummer 2 beestje is pas 1 hahaha, de 1e kooi presies zo'n deurtje, dat heeft ze na net zo lang door knagen lam gekregen, dus de deur was open Nu heeft ze een moie grote bak, met van alles erop en eraan.
Ze krijgt minimaal een keer per dag hooi, wat droog voer en af en toe verse groenten, maar ik heb begrepen dat ik er voorzichtig mee moet zijn.
Ikzelf kreeg mijn eerste Russische dwerghamster toen ik 10 of 11 was. Ik had een grote kooi, met 3 verdiepingen en was echt gek op dat beest. In totaal heb ik er 4 gehad. Ben nooit gebeten en ze zijn best intelligent. Op den duur waren ze overdag wakker als wij gingen eten omdat ze wisten dat er wat te halen viel. Mijn eerste is 3,5 geworden, maar onthoud wel dat dit soort huisdieren gevoelig zijn voor kanker en vaak niet erg oud worden.

Maar goed, je moet een beetje weten wat je doet en je verdiepen in huisvesting, voer en dergelijke voordat je zo'n beestje aanschaf.

Mocht je zoon echt een hamster willen, kijk dan even op een hamster/knaagdieren forum.
quote:meds schreef op 14 mei 2011 @ 21:31:

[...]

daar heb je geen dier voor nodig. En een dier aanschaffen om laten te verpieteren is geen goed voorbeeld

Dat is niet de bedoeling. We hebben al wat gesprekken over gehad en ik heb er voorwaarden aan verbonden.

Het zal bes kunnen dat het op andere manieren kan, maar dit lijkt me de beste. En geloof me, ik wil geen huisdieren, juist omdat ik huisdieren zielig vind. Het is een goed overwogen besliessing
@mefs laat je niet kisten, ik ben blij dat je je vraag stelt en open staat voor de reacties. Ik vind huisdieren en kinderen een uitzonderlijk goede combi, mits het juiste beest op de juiste leeftijd en altijd met begeleiding. En heb echt leuke herinneringen aan goudhamsters!

Wat betreft je nijn: je kunt het ook niet zomaar naar de opvang brengen omdat je het zat bent. Je man heeft het dier gehaald, jullie zijn er verantwoordelijk voor. De opvangen ziten al bomvol met dit soort gevalletjes van impulsief nijn gekocht!! Ga door met zoeken naar een mooi groot hok en koop/timmer er een fikse (ook van boven afgesloten) ren voor (bv breedte van het hok, 3 meter lang en zo hoog dat de nijnen rechtop kunnen staan op hun achterpoten, of groter). Bij de opvang haal je een tweede nijn, waarbij je je laat voorlichten door hun. Je zult zien, ondanks het schoonmaken kun je er dan toch veel plezier aan beleven. Hoe twee nijnen elkaar liefkozen en samen in het zonnetje (of juist de schaduw) zitten. Hoe ze aan hetzelfde stuk groente knagen en dan bij elkaar uitkomen. Hoe ze door de ren bokkesprongen maken. Daarvoor hoef je ze (op de af en toe gezondheidscheck na) heus niet op te tillen (zowiezo beter niet optillen) of te aaien.
Mefs breng het beestje dan naar de opvang. Kleine moeite en groot plezier voor het dier. Je kan je kind ook uitleggen en laten zien dat konijn niet gelukkig is bij jullie en daarom bijt. In de opvang kan je meteen laten zien hoe ze erop vooruit zal gaan. Dat hoort ook bij opvoeden.
Huisdieren en kinderen zijn een goede combi maar niet ieder dier is geschikt en konijnen zijn beslist niet geschikt voor kinderen of als huisdier.
Ik heb hem beloofd iets te kopen, maar wel goed overwogen. We kijken samen wat de beste optie is en wat hij kan verwachten.
Ik denk ook dat een ratje het beste is, er is redelijk veel interactie, vrij makkelijk in verzorging, en ze zijn heel tam. En ratten stinken niet als je hun hok verschoont. Vroeger heb ik jaren ratten gehad, ik nam ze overal mee naartoe en had zelf uitlaat-tuigjes gemaakt. Ze zijn ook allemaal flink oud geworden. Nu heb ik een fret en dat is teveel verantwoordelijkheid, verzorging en opvoeding voor een 10-jarige! Dat moet je echt als ouder doen en dan je kind erbij betrekken.
Hier 7 jaar een heel lief vrouwtjes dwergkonijntje gehad,en die heeft mij en de kinderen nooit een keer gebeten.

En ratjes vind ik echt ongedierte ik gruwel als ik een zie zitten met zo'n beest op de schouder.
meds, misschien heb je gelijk, maar ik denk dat ik stiekem ook aan haar gehecht ben. Als ik bij de opvang een ram haal, kan ze bij ons ook een leuke leven. Ze zit nooit binnen, hooguit in de schuur, toen het heel koud was, maar kan konijn er goed tegen?
quote:Akakia schreef op 14 mei 2011 @ 21:32:

[...]

Oh.... De mijne waren amper actief overdag (twee dwergjes gehad). 's Avonds renden ze echter hun pootjes uit hun lijf. ja hoe ze soms tekeer gaan
Ik zou het niet doen. Hamsters gaan steeds dood en met een konijn zit je straks nog opgescheept als hij al op kamers woont.

Gewoon af en toe knaagdieren gaan aaien op de kinderboerderij.
Mefs het zou fantastisch zijn als je een ram een tweede kans kan geven je voedster zal er echt van opknappen, en dan zal je plezier hebben van je dieren want niets zo leuk als een verliefd konijnenpaar. Kom schrijven op het konijnenfoto's topic daar zit veel knijnkundigheid
en ja konijnen kunnen goed tegen vorst mits ze niet met de opening in de wind staan en ze voldoende stro hebben en een warm lijf van een vriendje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven