Een knaagdier kopen

14-05-2011 20:49 138 berichten
Hallo,

Mijn zoon wil graag een huisdier. Ik wil een knaagdier voor hem kopen, maar ik weet niet wat het beste is. We hebben nu een konijn en we hebben cavia´s gehad. De konijn bijt en de cavia´s waren te rustig. Ze deden niets anders dan in hun hok zitten, poepen en eten. Ik vind ze wel leuk, maar mijn zoon wil nu een dier die actief is.

Hij wil een hamster, maar ik heb begrepen dat die een nachtdier is. Ik denk dat hij dan niet zo veel aan hem zal hebben. Ik heb vandaag tamme ratten gezien. Heel leuk, maar volgens mij worden ze groot en ze kunnen niet in een kleine kooi op zijn kamer kunnen.

Wat zou jullie ervaringen met knaagdieren? Welke kan ik het beste voor hem kopen?
Alle reacties Link kopieren
quote:MEFS schreef op 14 mei 2011 @ 21:46:

brecht, het lijkt me een goed advies over ons konijn. Ik vind wel zielig dat de meeste dieren alleen de eerste weken aandacht krijgen en daarna worden ze vergeten. Daarom wou ik in eerste instantie geen dieren. Toen ik het advies van de therapeute kreeg van een huisdier en ik zag dat het hem goed deed, heb ik toegegeven. Hij zit weer niet lekker in zijn vel en zeurt al maanden over een huisdier. Ik wil hem zo graag gelukkig zien... Ik heb hem beloofd iets te kopen, maar wel goed overwogen. We kijken samen wat de beste optie is en wat hij kan verwachten.Mag ik heel eerlijk zijn Mefs? Want ik vind dit geen goede reden voor een nieuw huisdier. Een ram, om je voedster ook gelukkiger te maken, lijkt me nog de beste keuze. Maar ik zou niet met een "nieuw dier" aankomen als hij nu aangeeft het konijn en de cavia's 'saai' te vinden. Bij een dier horen nu eenmaal verantwoordelijkheden en die moet je niet kopen omdat je je zoon graag gelukkig wil zien. Ik snap dat je dat graag wil (ik vind het heel naar te horen dat miniman niet lekker in zijn vel zit en heel goed dat jij je best doet een oplossing te zoeken), maar is een huisdier wel de beste oplossing hiervoor, gezien de ervaringen met andere huisdieren? (Ondanks dat wat de therapeut zegt)
meds klopt de mijne zijn niet eens in de schuur geweest deze winter!

mefs Je doet de opvang ook een plezier een nijn te halen ipv te brengen ;) dat fototopic is een goede plek, en ook de opvang zal je helpen. Je kan ook eens lezen op... *denkt even na* bunny bunch heet dat forum geloof ik. Heb ik ook veel info gevonden, over voeding, huisvesting, koppeling, giftige tuinplanten, gezondheid, etc.
Tamme ratten zijn heel leuk hoor! ik heb ze gehad als puber. Ze hechten zich aan hun baasje en blijven bij je zitten als je ze tam hebt. Kunnen ze overal mee naar toe.

Ik denk dat alle dieren wel stinken als je het hok niet vaak schoonmaakt.

Gerbils heb ik ook gehad, vond ik dan weer wat minder aan.

Muizen zijn ook leuk.
Een hamster voor een 10 jarige is niet echt geschikt! ik heb zelf altijd hamsters gehad ook als kind en het zijn echte nachtdieren. Buiten het feit dat de hamster pas actief wordt als je zoon slaapt is het voor zo'n diertje niet echt leuk in zo'n kooitje. Ze hebben niet zo'n band met mensen, daardoor zijn kinderen meestal al snel uitgekeken, wat dat betreft zijn ze saaier dan cavia's.

Het zijn meer kijkdieren dan aaidieren. Het beste is het om het diertje in zijn waarde te laten en overdag met rust te laten.
Trouwens ik ben zelf gek met mijn hamstertje, hij loopt nu als een gek door de gang te rennen, hij mag elke avond los lopen, maar veel in mijn handen pakken vind hij niet leuk. Dan inderdaad een rat, die zijn wel erg op mensen gericht en willen veel aandacht. Een rat alleen is weer zielig, het zijn groepsdieren.
quote:hanneke000 schreef op 14 mei 2011 @ 22:07:

[...]

Mag ik heel eerlijk zijn Mefs? Want ik vind dit geen goede reden voor een nieuw huisdier. Een ram, om je voedster ook gelukkiger te maken, lijkt me nog de beste keuze. Maar ik zou niet met een "nieuw dier" aankomen als hij nu aangeeft het konijn en de cavia's 'saai' te vinden. Bij een dier horen nu eenmaal verantwoordelijkheden en die moet je niet kopen omdat je je zoon graag gelukkig wil zien. Ik snap dat je dat graag wil (ik vind het heel naar te horen dat miniman niet lekker in zijn vel zit en heel goed dat jij je best doet een oplossing te zoeken), maar is een huisdier wel de beste oplossing hiervoor, gezien de ervaringen met andere huisdieren? (Ondanks dat wat de therapeut zegt)Het konijn zou voor mij zijn. Voor hem blijft de besliessing om iets kleins. De cavia´s waren van hem. Hij heeft er veel plezier van gehad en hij heeft ze goed verzorgd, maar toen het koud was, wou hij niet naar buiten. Vandaar dat hij een dier op zijn kamer krijgt.
quote:lovedestiny schreef op 14 mei 2011 @ 21:00:

Oh weetje wat een leuk huisdier is een fret!Ja maar voor een kind??? Zo die kunnen bijten!!! Een fret moet je goed opvoeden, bijna vergelijkbaar met een hond.
Wat voor "iets" heeft je zoontje dat de therapeute dacht dat hij baat bij een huisdier zou hebben?

Eigenlijk, eigenlijk, vind ik huisdieren voor kinderen niet zo'n goed idee. Soms lig ik er nog wel eens wakker van hoe ik als kind omging met de aan mij toevertrouwde huisdieren Vergeten eten te geven, te verschonen enzo.
Ik ben de eigenaar van de dieren in mijn huis. Mijn kind mag ze aaien en met ze spelen en straks als hij groter is mag hij helpen ze te verzorgen, maar ze blijven mijn verantwoording. Dieren zijn geen speelgoed, hoe leuk je soms ook met ze kan spelen! Bovendien verliest elk huisdier binnen een paar weken zijn aantrekkingskracht. Wil je je kind verantwoordelijkheid leren? Geef hem wat taken in huis. Ik heb trouwens niets met knaagdieren in kleine kooitjes. Konijnen houden? Prima, maar zet een flink stuk van de tuin voor ze af met een groot binnenhok.
ha Joy, post naar mijn hart
een fret is ook geen huisdier, sommigen trekken de tanden omdat ze verschrikkelijk naar kunnen bijten, het is een roofdier
ratten zijn best leuk maar gaan snel dood
Dit post kwam te dichtbij mijn gevoelens en was onredelijk, vandaar dat ik t weg haal
Pardon???? Wat enorm egoistisch ben jij, MEFS. Echt waar. Laat de dieren maar verpieteren door gebrek aan kennis en interesse, wat zou het ook, zolang je kind maar even gelukkig is. Om daarna de interesse te verliezen en weer iets anders te willen. En dan worden de dieren aan de kant gezet als een stuk vuil. Gadverdamme.

Door mensen zoals jou zitten de asielen overvol!
Ik was een aardige post van plan, maar verander van gedachten door jouw laatste post! Getver! Natuurlijk is het heerlijk als je zoon zich beter voelt, maar om het welzijn van een dier daar dan maar voor weg te wuiven..

Maar als je besluit toch juliie konijn te houden en er een bij te zoeken, kijk dan uit naar een leuk tam mannetje waar je zoon ook wat aan heeft. Niet eens met Meds dat konijnen het als huisdier van kinderen niet goed kunnen hebben. Wij hadden er altijd 2 of 3 tegelijk die veel buiten waren maar ook vaak in huis rondbanjerden en graag op de bank sprongen om geknuffeld te worden. Overigens waren mijn ouders heel duidelijk: je maakt zelf het hok schoon (met hulp indien nodig) en je voert hem ook zelf (met controle door hen) en anders zoeken we een beter baasje! Dat hoefden ze maar 1x te zeggen als we een keertje geen zin hadden om het hok te soppen..

Als je toch voor een ander dier gaat: Ratten zijn echt leuk. Leven gemiddeld maar een jaar of 2 (wat tegelijk een plus- en een minpunt is. Als hij erop uitgekeken raakt zit je er niet zo lang aan vast, als hij het geweldig vindt zal hij erg verdrietig zijn als ze dood gaan)

He, toch een serieus advies voor je. Denk nog even na over je vorige post.
het konijn wordt bij ons goed verzorgd. De cavia's waren uit ouderdom overleden. Als ik een ram voor t konijn neem, het is voor haar, om haar een beter leven te geven. Mijn zoon had een goede band met zijn cavia's. Hij wou alleen niet naar buiten als t heel koud was. Ondanks dat, heb ik hem altijd verplicht om ze te voeren. Maar met de cavia blijven spelen in de winter deed hij niet. Dat vond ik zielig. Als we een dier nemen, neem ik er verantwoordelijk voor. In mijn vorige post heb ik me door mijn emoties laten leiden. Natuurlijk geef ik om onze dieren, anders was dat konijn al lang weg.
Hoi Mefs, en hadden de cavia's ook een goeie band met je zoon?

Snoehard? Kinderen willen een knuffeldier. En die zijn er niet.
Ik zou een poes in huis nemen.. ware het niet dat mijn man allergisch is.
een ervan wel. Hij was absoluut niet bang van hem. En als hij los in de tuin liep, kwam hij bij hem om wat lekkers te halen. Hij was, denk ik, uiteindelijk heel oud. Hij kwam niet uit zijn hok en in de tuin wou hij ook niet rennen.
quote:MEFS schreef op 14 mei 2011 @ 22:36:

[...]

Het konijn zou voor mij zijn. Voor hem blijft de besliessing om iets kleins. De cavia´s waren van hem. Hij heeft er veel plezier van gehad en hij heeft ze goed verzorgd, maar toen het koud was, wou hij niet naar buiten. Vandaar dat hij een dier op zijn kamer krijgt.Sorry Mefs, maar een huisdier op een slaapkamer lijkt me geen goed idee. Voor zowel je zoon niet, als voor het dier.
quote:Joy4britt schreef op 14 mei 2011 @ 23:36:

Ik ben de eigenaar van de dieren in mijn huis. Mijn kind mag ze aaien en met ze spelen en straks als hij groter is mag hij helpen ze te verzorgen, maar ze blijven mijn verantwoording. Dieren zijn geen speelgoed, hoe leuk je soms ook met ze kan spelen! Bovendien verliest elk huisdier binnen een paar weken zijn aantrekkingskracht. Wil je je kind verantwoordelijkheid leren? Geef hem wat taken in huis. Ik heb trouwens niets met knaagdieren in kleine kooitjes. Konijnen houden? Prima, maar zet een flink stuk van de tuin voor ze af met een groot binnenhok.Dit bedoel ik dus!
Ik vraag me af of een dier gaat voldoen aan de behoefte van je zoon. Hier betekent dit: als kind zich rot voelt vangt 'ie een konijn en moet dat konijn verplicht knuffelen. Zoon gelukkig, konijn pas weer als ze vrij is.

Als je echt een dier voor je kind wilt (sociaal? aandacht? verantwoordelijkheid?) zou ik je een hond voorstellen. Anders inderdaad een ram voor je voedster zodat de twee in elk geval samen gelukkig zijn en de incidentele knuffel kunnen tolereren.

Moet het per se klein zijn en op de kamer: een rat. Maar ik word heel triest van dieren die op een kinderslaapkamer verpieteren. Als zoon en rat het samen niet kunnen vinden is dat wel heel sneu voor de rat.
een hond is uitgesloten, om verschillende redenen. Het is niet dat zoon het dier om te knuffelen wil. Hij moet een band met zijn dier krijgen. Ik heb gezien hoe goed een huidier voor hem was, en ik vind dat de cavia´s geen slechetere leven hadden dan andere huisdieren. Ze werden goed verzorgd. Ik vond alleen dat de cavia in de winter meer aandacht nodig had, vooral toen zijn maatje er niet meer was. Verantwoordelijkheid kan hij op andere manieren ook leren. Dat we iets gaan kopen is besloten. Het konijn verhaal staat er los van. Het konijn is niet van hem, al helpt hij wel mee. Ik ga mijn besliessing niet verantwoorden. Ik merk dat ik t moeilijk krijg als ik aan t waarom denk. Ik wil alleen kennis verwerven om een juist dier te kopen.
...
Ik heb een geweldig konijn gehad.

Ze was zindelijk liep bijna de hele dag los (alle kabels en snoeren waren weggewerkt)en lag gewoon languit op de bank te slapen.

Het heeft me meer dan een jaar gekost het konijn van alles te leren en ik vind een konijn niet geschikt voor een kind.

Meer voor een jong volwassenen die er veel tijd in wil steken.

Vind konijnen in een klein kooitje ook erg zielig en vaak als het kind erop uitgekeken is zit het alleen nog maar in zn hokje in de tuin of balkon.

Mis mijn konijn nog steeds ze is helaas maar 5 jaar geworden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven