Vandaag 2e kitten halen
woensdag 18 mei 2011 om 08:41
Goedemorgen!
Sinds een paar weken hebben mijn vriend en ik een kitten. Echt een schatje eerste klas! Afentoe een beetje raar, en hij is nog maar heel klein maar loopt als een echte koning door het huis.
Nu is het zo dat ik het zielig vind dat hij alleen is, we dachten eigenlijk dat we het goed konden combineren. Maar hebben het drukker dan we dachten.
Vandaag gaan we dus een vriendje voor ons poezeltje halen
Er zit een weekje leeftijd verschil tussen hun. De 'nieuwkomer' is een weekje jonger.
Hier komt mijn twijfel en vraag momentje...:
Maar hoe gaan we dit nou aanpakken?
Hoe zet je kittens bij elkaar die geen familie zijn?
En klopt het dat je kat dan ook minder aanhankelijk wordt?
Is het echt de beste keuze of niet echt?
Hoelang moet je het geven om elkaar te accepteren?
Is er een kans dat ze echt goede vriendjes worden?
Ik heb op internet gezocht, maar ik hoor eigenlijk graag verhalen/adviezen van mensen met evaring o.i.d.
Alvast bedankt
!
(Kat nr 1 is morgen 12 weken, en kat nr 2 is bijna 11 weken)
Sinds een paar weken hebben mijn vriend en ik een kitten. Echt een schatje eerste klas! Afentoe een beetje raar, en hij is nog maar heel klein maar loopt als een echte koning door het huis.
Nu is het zo dat ik het zielig vind dat hij alleen is, we dachten eigenlijk dat we het goed konden combineren. Maar hebben het drukker dan we dachten.
Vandaag gaan we dus een vriendje voor ons poezeltje halen
Er zit een weekje leeftijd verschil tussen hun. De 'nieuwkomer' is een weekje jonger.
Hier komt mijn twijfel en vraag momentje...:
Maar hoe gaan we dit nou aanpakken?
Hoe zet je kittens bij elkaar die geen familie zijn?
En klopt het dat je kat dan ook minder aanhankelijk wordt?
Is het echt de beste keuze of niet echt?
Hoelang moet je het geven om elkaar te accepteren?
Is er een kans dat ze echt goede vriendjes worden?
Ik heb op internet gezocht, maar ik hoor eigenlijk graag verhalen/adviezen van mensen met evaring o.i.d.
Alvast bedankt
(Kat nr 1 is morgen 12 weken, en kat nr 2 is bijna 11 weken)
woensdag 18 mei 2011 om 08:51
Geen ervaring met kittens bij elkaar zetten. Maar wij hebben ook een tweede kat genomen en het is niet zo dat de 1e kat dit automatisch erg leuk vindt. Hier spelen ze wel met elkaar, maar ook wel wat (lichtelijk) vechten af en toe. Wij vinden twee katten erg leuk, maar het is absoluut niet zo dat het voor de beide katten perse een meerwaarde is dat ze met z'n 2-en zijn.
Denk trouwens wel dat het erg belangrijk is dat je in het begin veel thuis bent hoor. Wij hebben onze katten allebei de keren in het begin van de vakantie gehaald zodat je veel tijd met ze kan doorbrengen.
Maar ach wat zijn ze lief he die kitten..als ik af en toe nog foto's terugkijk...zucht
Denk trouwens wel dat het erg belangrijk is dat je in het begin veel thuis bent hoor. Wij hebben onze katten allebei de keren in het begin van de vakantie gehaald zodat je veel tijd met ze kan doorbrengen.
Maar ach wat zijn ze lief he die kitten..als ik af en toe nog foto's terugkijk...zucht
woensdag 18 mei 2011 om 08:52
Ik heb toen ik ooit op mezelf ging wonen ook twee kittens genomen. De oudste (een katertje) was een week of 12 toen de jongste (een poesje van 8 weken) erbij kwam.
Zo klein als hij was zette hij toch een enorm hoge rug op en blies en deed gewoon vreselijk lelijk. (Ik heb ze dus gewoon, hoppa bij elkaar gezet)
Dat duurde een uurtje toen werd hij wel nieuwsgierig. Hij heeft nog wel een paar dagen lelijk gedaan als ze te opdringerig was, maar ze hebben nooit gevochten.
En een week later waren het de dikste maatjes.
Later zijn er nog wel vaker (volwassen) katten bij gekomen.
Heb ik ook altijd hup bij elkaar gezet, heeft nooit tot problemen geleid.
Ik zou me als ik jou was niet te druk maken, als ze de ruimte hebben om elkaar te ontlopen komt het echt met een aantal dagen wel goed.
Ga gewoon lekker genieten van je kittens!
Twee is nl ook erg leuk, ze kunnen zo lief spelen en slapen samen.
Zo klein als hij was zette hij toch een enorm hoge rug op en blies en deed gewoon vreselijk lelijk. (Ik heb ze dus gewoon, hoppa bij elkaar gezet)
Dat duurde een uurtje toen werd hij wel nieuwsgierig. Hij heeft nog wel een paar dagen lelijk gedaan als ze te opdringerig was, maar ze hebben nooit gevochten.
En een week later waren het de dikste maatjes.
Later zijn er nog wel vaker (volwassen) katten bij gekomen.
Heb ik ook altijd hup bij elkaar gezet, heeft nooit tot problemen geleid.
Ik zou me als ik jou was niet te druk maken, als ze de ruimte hebben om elkaar te ontlopen komt het echt met een aantal dagen wel goed.
Ga gewoon lekker genieten van je kittens!
Twee is nl ook erg leuk, ze kunnen zo lief spelen en slapen samen.
woensdag 18 mei 2011 om 08:53
Leuk he die kleine poessies.... Ik heb niet dezelfde ervaring als jij maar toch n beetje, 5 jaar geleden kreeg ik n broer en zus poes en dat ging erg goed samen.
Vorig jaar zomer overleed zus plotseling en was broer behoorlijk eenzaam. Omdat ik ook veel weg ben na 3 maanden een nieuwe kitten erbij, wel bewust een vrouwtje genomen.
Ik heb ze gewoon gelijk bij elkaar gezet en me er zo min mogelijk mee bemoeid. Heeft na n week van blazen naar elkaar en uitproberen wie de sterkste was geresulteerd in dikke vrienden. Gelukkig!!
Er werd toen gezegd dat ze binnen n maand aan elkaar gewend moeten zijn omdat t anders niet gaat gebeuren.
Maar joh, ze zijn allebei nog zo klein, ik denk dat t best goed komt!!
Geniet er in ieder geval van!
Vorig jaar zomer overleed zus plotseling en was broer behoorlijk eenzaam. Omdat ik ook veel weg ben na 3 maanden een nieuwe kitten erbij, wel bewust een vrouwtje genomen.
Ik heb ze gewoon gelijk bij elkaar gezet en me er zo min mogelijk mee bemoeid. Heeft na n week van blazen naar elkaar en uitproberen wie de sterkste was geresulteerd in dikke vrienden. Gelukkig!!
Er werd toen gezegd dat ze binnen n maand aan elkaar gewend moeten zijn omdat t anders niet gaat gebeuren.
Maar joh, ze zijn allebei nog zo klein, ik denk dat t best goed komt!!
Geniet er in ieder geval van!
woensdag 18 mei 2011 om 08:56
Over dat samenzetten kun je trouwens volgens mij boeken volschrijven. Ik heb echt uren op het internet gezeten om te zoeken wat nu het beste was; hop bij elkaar zetten, of eerst in een kooi. Ik heb het gedoseerd gedaan; dus in aparte ruimtes en af en toe een uurtje switchen zodat ze dan wat aan elkaar en elkaars geur kunnen wennen... Maar dat is ook niet per definitie een succesformule..haha. Belangrijk is het karakter denk ik, maar dat weet je bij kittens nog niet zo goed van beide..
woensdag 18 mei 2011 om 08:59
Maar ik ben eigenlijk (dit klinkt echt stom) bang dat mijn hart niet groot genoeg is voor 2 van die draakjes.
De kat die wij nu hebben is mijn eerste huisdier die ik ooit gehad heb. En ben echt onbeschrijvelijk gek op hem. Maar ik weet niet of ik heb nu juist blij ga maken of dat ik hem van mezelf laat afstoten.
Hij is nu super aanhankelijk en ik loop regelmatig met een kittenboa om mijn nek.
Maar wil het nieuwe katje net zoveel liefde geven, maar Charlie (makkelijker om bij naam te noemen dan "het katje wat ik nu al heb") niet onderstellen.
De kat die wij nu hebben is mijn eerste huisdier die ik ooit gehad heb. En ben echt onbeschrijvelijk gek op hem. Maar ik weet niet of ik heb nu juist blij ga maken of dat ik hem van mezelf laat afstoten.
Hij is nu super aanhankelijk en ik loop regelmatig met een kittenboa om mijn nek.
Maar wil het nieuwe katje net zoveel liefde geven, maar Charlie (makkelijker om bij naam te noemen dan "het katje wat ik nu al heb") niet onderstellen.
woensdag 18 mei 2011 om 09:01
Ergens ben ik blij dat er in mijn tijd nog geen internet was. Je leest over dit soort dingen zulke tegenstrijdige dingen dat je het idee zou krijgen dat je het nooit goed zou kunnen doen.
Ik wist van niks, deed gewoon zoals het mij goed leek.
Gelukkig is het altijd goed gegaan, heb tenminste altijd gelukkige katten gehad.
Ik wist van niks, deed gewoon zoals het mij goed leek.
Gelukkig is het altijd goed gegaan, heb tenminste altijd gelukkige katten gehad.
woensdag 18 mei 2011 om 09:05
Dat lijkt me lastig als je daar bang voor bent.
Ik denk dat het wel mee zal vallen. Je gaat zeker niet minder van Charlie houden omdat er nu een tweede bij komt.
En je gaat vast ook heel veel houden van je nieuwe aanwinst.
En mijn ervaring met katten (en er zijn er hier heel wat geweest) is dat ze het eigenlijk altijd hebben gewaardeerd dat ze een maatje hadden.
Ik heb een kat gehad die zich nooit met de andere katten bemoeide (heb er op mijn top zeven gehad), maar toen ze vanwege ziekte apart moest blijven, merkte ik dat ze toch de anderen miste.
Ik denk dat het wel mee zal vallen. Je gaat zeker niet minder van Charlie houden omdat er nu een tweede bij komt.
En je gaat vast ook heel veel houden van je nieuwe aanwinst.
En mijn ervaring met katten (en er zijn er hier heel wat geweest) is dat ze het eigenlijk altijd hebben gewaardeerd dat ze een maatje hadden.
Ik heb een kat gehad die zich nooit met de andere katten bemoeide (heb er op mijn top zeven gehad), maar toen ze vanwege ziekte apart moest blijven, merkte ik dat ze toch de anderen miste.
woensdag 18 mei 2011 om 09:14
Ik heb geen ervaring dat ik zelf kittens bij elkaar heb gezet, maar mijn katten (nu 1 jaar) zijn door de vorige eigenaar bij elkaar gezet, verschillende rassen en ze schelen 4 dagen. Ze zijn als broer en zus, spelen met elkaar, slapen bij elkaar, wassen elkaar en houden elkaar ook in de gaten ze weten van elkaar waar ze zijn en wat ze doen. Al is dat laatste iets minder geworden nu ze naar buiten gaan.
Het kan dus heel goed gaan!
Het kan dus heel goed gaan!
woensdag 18 mei 2011 om 09:14
Nou ik vind mijn eerste kat echt superlief en hou ook heel veel van haar, maar de tweede ook; vooral omdat ze zo anders zijn. Natuurlijk moet je je aandacht verdelen, maar bij mij gaat dat wel automatisch eigenlijk.. de een komt lekker op de bank kroelen de ander als ik achter de pc zit (nu bv:)). Dus ik denk dat dat echt wel goed komt hoor!!
woensdag 18 mei 2011 om 09:15
quote:Michelle90 schreef op 18 mei 2011 @ 08:59:
Maar ik ben eigenlijk (dit klinkt echt stom) bang dat mijn hart niet groot genoeg is voor 2 van die draakjes.
Maar wil het nieuwe katje net zoveel liefde geven, maar Charlie (makkelijker om bij naam te noemen dan "het katje wat ik nu al heb") niet onderstellen.Dus mocht je ooit aan kids beginnen dan wordt het er ook maar 1 omdat je bang bent dat je je liefde niet kan delen. hahahahaha. Liefde is er altijd genoeg, dus maak je daar niet druk over. Charlie heeft deze eigenschappen en je nieuwe kat weer andere die je vast geweldig gaat vinden.
Maar wil het nieuwe katje net zoveel liefde geven, maar Charlie (makkelijker om bij naam te noemen dan "het katje wat ik nu al heb") niet onderstellen.Dus mocht je ooit aan kids beginnen dan wordt het er ook maar 1 omdat je bang bent dat je je liefde niet kan delen. hahahahaha. Liefde is er altijd genoeg, dus maak je daar niet druk over. Charlie heeft deze eigenschappen en je nieuwe kat weer andere die je vast geweldig gaat vinden.
woensdag 18 mei 2011 om 09:21
Ik heb er wel ervaring mee maar het is even aftasten, misschien even blazen maar over het algemeen komt het snel goed.
Bij mij na 4 uurtjes, ik ben gewoon gaan spelen met de nieuwe kitten, kat van een jaar was een beetje boos. Maar hij vond het zo leuk dat spelen dat hij er meteen op dook en mee ging spelen. En 5 min. later mocht ik niet meer meespelen, toen rende ze achter elkaar aan door het huis en werd ik aan de kant gezet.
Mocht het echt niet gaan, samen eten verbroedelijkt. Geef ze evenveel aandacht. Maar zo dat die er eerder was niet jaloers wordt.
Je schrijft dat je die eerste kitten al een paar weken hebt, en morgen is die pas 12 weken. Hoe oud was die dan dat je hem kreeg?
Succes ermee.
Bij mij na 4 uurtjes, ik ben gewoon gaan spelen met de nieuwe kitten, kat van een jaar was een beetje boos. Maar hij vond het zo leuk dat spelen dat hij er meteen op dook en mee ging spelen. En 5 min. later mocht ik niet meer meespelen, toen rende ze achter elkaar aan door het huis en werd ik aan de kant gezet.
Mocht het echt niet gaan, samen eten verbroedelijkt. Geef ze evenveel aandacht. Maar zo dat die er eerder was niet jaloers wordt.
Je schrijft dat je die eerste kitten al een paar weken hebt, en morgen is die pas 12 weken. Hoe oud was die dan dat je hem kreeg?
Succes ermee.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
woensdag 18 mei 2011 om 09:37
Wij hebben ook 2 kittens gehad. Het zijn wel broertjes, maar het ene broertje kwam een week later.
Z. kwam met een week of 6 bij ons en was een weekje de koning te rijk. Na een week toch besloten de laatste kitten, zijn broer A, op te halen. De eerste avond was het wel even wennen, gingen ze achter elkaar aanrennen etc. Maar daarna was het goed Ze sliepen samen en ze doe nu nog steeds alles samen.
We hebben eigenlijk helemaal geen problemen ondervonden. Nou ja behalve toen ze nog niet naar buiten mochten en energie te veel hadden, Toen is er wel ea gesneuveld.
Een van de 2 is een enorme schootkat, De andere minder, maar is wel altijd blij als hij je ziet.
Wij hebben de 2e genomen omdat we die ook erg leuk vonden en omdat Z dan niet de hele dag alleen zou zijn als we zouden gaan werken oid.
Z. kwam met een week of 6 bij ons en was een weekje de koning te rijk. Na een week toch besloten de laatste kitten, zijn broer A, op te halen. De eerste avond was het wel even wennen, gingen ze achter elkaar aanrennen etc. Maar daarna was het goed Ze sliepen samen en ze doe nu nog steeds alles samen.
We hebben eigenlijk helemaal geen problemen ondervonden. Nou ja behalve toen ze nog niet naar buiten mochten en energie te veel hadden, Toen is er wel ea gesneuveld.
Een van de 2 is een enorme schootkat, De andere minder, maar is wel altijd blij als hij je ziet.
Wij hebben de 2e genomen omdat we die ook erg leuk vonden en omdat Z dan niet de hele dag alleen zou zijn als we zouden gaan werken oid.
woensdag 18 mei 2011 om 09:44
Wij hadden er twee uit verschillend nest bij elkaar gezet. Katertje en poesje. Eén was ook ouder, weet niet meer welke. In begin wat aftasten, pootjes tikken, grommen, nauwelijks gevochten en later elkaar ontwijkend. Is geen setje geworden . . . .
Poesje is nu bij mij, kater is bij dochter. Ze worden 9 in september.
Ze zochten ieder hun eigen mens op, poesje koos mij, katertje koos dochter en dat is zo gebleven.
Wel leuk trouwens, 2 van die ukkies bij elkaar. Zou nog wel graag een kitten willen, maar dan moeten vogeltjes weg en dat wil ik ook weer niet, en 2 katten/2 vogels is me echt te veel . . . . .
Poesje is nu bij mij, kater is bij dochter. Ze worden 9 in september.
Ze zochten ieder hun eigen mens op, poesje koos mij, katertje koos dochter en dat is zo gebleven.
Wel leuk trouwens, 2 van die ukkies bij elkaar. Zou nog wel graag een kitten willen, maar dan moeten vogeltjes weg en dat wil ik ook weer niet, en 2 katten/2 vogels is me echt te veel . . . . .
woensdag 18 mei 2011 om 10:20
IK had twee katten. Eentje overleed en mijn poes van 8 bleef alleen. Ze had het niet naar haar zin, dus namen wij er een kitten (katertje) bij. Eerst blazen en slaan, maar na een week speelden ze samen. Jammer genoeg was het wat veel voor de poes, zo'n kleine druktemaker. Daarom namen wij er na drie kwart jaar nog een kitten (katertje) bij. Ook dat was eerste een hoop gegrom van het kitten en geblaas van poes. Na drie dagen waren beide katertjes super vriendjes en had poes wat meer rust, omdat de katertjes met elkaar speelden. Inmiddels zijn we 2,5 jaar verder en is het reuze gezellig. Poes zondert zich wat meer af, maar dat is ook een eigenwijze. De andere twee knuffelen met elkaar, maar ook met ons.
Ik was ook bang dat mijn hart niet genoeg liefde had voor een derde kat. Nou, nee hoor; ik ben gek op hun allemaal!
Veel plezier met jullie kittens; geniet ervan!
Ik was ook bang dat mijn hart niet genoeg liefde had voor een derde kat. Nou, nee hoor; ik ben gek op hun allemaal!
Veel plezier met jullie kittens; geniet ervan!
woensdag 18 mei 2011 om 10:38
vrijdag 20 mei 2011 om 09:28
Nou even een update..
We hebben Kzn (kat zonder naam) eergister opgehaald.
We gingen er vanuit dat het een katertje was, maar toen we er waren had de Mevrouw net ondekt dat het toch een poesje was.
Echt een schat van een beest, super makkelijk en heel lief.
Maar we hebben nog geen naam (suggesties??)
We hadden de reismand waarin kzn in zat in de woonkamer neergezet, zodat Charlie even kon ruiken enzo. Toen na een kwartiertje hebben we het opengemaakt en begon het..
Na een avondje en gister een ochtendje blazen en slaan, rennen zij nu als 2 gekken achter elkaar aan.
We proberen ze allebei even veel aandacht te geven en het spelen met elkaar aan te moedigen.
Vanmorgen moest ik naar mijn werk en mijn vriend ook dus nu zijn ze alleen, ik moet tot 13uur werken dus valt gelukkig mee.
Ik ben benieuwd hoe het gaat, en wat ik thuis aantref!
We hebben Kzn (kat zonder naam) eergister opgehaald.
We gingen er vanuit dat het een katertje was, maar toen we er waren had de Mevrouw net ondekt dat het toch een poesje was.
Echt een schat van een beest, super makkelijk en heel lief.
Maar we hebben nog geen naam (suggesties??)
We hadden de reismand waarin kzn in zat in de woonkamer neergezet, zodat Charlie even kon ruiken enzo. Toen na een kwartiertje hebben we het opengemaakt en begon het..
Na een avondje en gister een ochtendje blazen en slaan, rennen zij nu als 2 gekken achter elkaar aan.
We proberen ze allebei even veel aandacht te geven en het spelen met elkaar aan te moedigen.
Vanmorgen moest ik naar mijn werk en mijn vriend ook dus nu zijn ze alleen, ik moet tot 13uur werken dus valt gelukkig mee.
Ik ben benieuwd hoe het gaat, en wat ik thuis aantref!