Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
M. groeit erg goed, gemiddeld sinds zijn laagste gewicht 230 gram per week. De eerste anderhalve week kwam hij erg slecht aan, en hij is ook een week ziek geweest, dus zeer goed gegroeid. De huid veert goed terug. Verder is het een vrolijk mannetje. Soms zie ik wel dat de fontanel op zijn hoofdje iets indeukt, dat schijnt een teken van vocht tekort te kunnen zijn, maar ik vind dat ook lastig inschatten omdat hij het voor de rest zo goed doet.
quote:Miffy schreef op 17 mei 2011 @ 23:36:

[...]

Kan bij andere kinderen anders zijn hoor, maar bij ons was het 's nachts toch wel zo dat ik gewoon bij het eerste geluid aanlegde, terwijl dat geluid misschien niet per se een verzoek om voeding was. Dat hij het ook fijn vindt als zijn vader hem aandacht geeft, wijst ook wel in die richting. Niks mis met dag en nacht voeden op verzoek, maar hoeveel ouders weten echt zeker dat ze 's nachts echt reageren op een verzoek om voeding, en niet op een -ook legitiem- verzoek om aandacht of een bevestiging dat je er nog bent?

Op zich is er ook niet zoveel mis met aandacht geven door de andere ouder, als aandacht echt alleen het punt is en als je dat (als moeder) eens heel makkelijk kan ontlasten. Ik denk alleen dat een voeding veel meer is dan alleen voeding en aandacht (waar je dus het voedingsdeel dan uithaalt), het zijn ook rustgevende hormonen, het huid-op-huidcontact, de vetzuren, de afweerstoffen en nog veel meer aspecten. Een baby die niet wil drinken, gaat in principe ook niet drinken, en anders heb je nog het non-nutritief zuigen (bij troost). Ik denk dat je door niet te voeden maar alleen aandacht te geven, mogelijk een deel van de behoefte over het hoofd ziet, en dat die behoeftes zo met elkaar vermengd zijn dat je ze niet altijd even makkelijk uit elkaar kunt trekken (met in mijn achterhoofd dat baby's die 's nachts aan zelfbediening doen de norm zijn, en dat alles wat wij anders doen, afwijkt van die norm en daarom met voorzichtigheid gedaan zou moeten worden)

Uiteindelijk moet je als ouders zelf de afweging maken of iets nog haalbaar of wenselijk is (wat niet gaat, dat gaat niet), maar ik denk dat er best vaak nog mogelijkheden zijn door het jezelf nóg makkelijker te maken of op andere vlakken concessies te doen. Omdat het maar om een tijdelijke periode gaat, en de ideeën over die periode nogal sterk beïnvloed worden door cultureel bepaalde normen mbt baby's.

CB's zijn nogal wisselend, de mijne is ook best ok over het algemeen, maar er is best een grote groep die adviezen geeft die uit het jaar nul komen. Ze zouden ze haast een labeltje moeten geven 'let op, dit CB geeft achterhaalde adviezen'

Volgens mij vallen de meeste CB's onder de plaatselijke GGD, en is er wel een landelijk beleid.
Mijn dochter had ook alleen zware plasluiers na de nacht (en zelfs dan soms niet echt zwaar), en overdag meestal vrij lichte plasluiers. Ik begreep dat het het belangrijkste is dát ze door blijven plassen, en controleren van de huid en fontanel inderdaad (die fontanel heeft mij ook wel eens zorgen gebaard, als je gaat zoeken zie je natuurlijk net dat die wat naar binnen neigt 'o jee als ze maar niet uitgedroogd is'. Het CB - jawel - vertelde me dat bij uitdroging de fontanel duidelijk is ingevallen, dat je dat bij controle wel ziet)
Die van mij heeft zo'n bos haar dat de fontanel eigenlijk niet te zien is. Kan m natuurlijk wel voelen. Hier geeft Brit ook aandacht en troost snachts. Maar als ze daar niet genoeg aan heeft, laat ze dat ook duidelijk merken, en ik ben dus niet bang dat we een behoefte over hewt hoofd zien omdat ze dat duidelijk aangeeft
De fontanel zie ik bij M dus wel duidelijk ingevallen zijn af en toe. Daar hoef je niet voor te zoeken... Zijn huid ziet er goed uit en zijn plasluiers lijken dan op die van jou dochter.
quote:Miffy schreef op 18 mei 2011 @ 08:50:

Mango, ik denk dat cb's het ook niet zo snel goed doet. Ik ben blij met dat van ons, omdat ze heel terughoudend zijn met adviezen, terwijl de buurvrouw had gehoopt dat ze daar de gebruiksaanwijzing die bij de geboorte niet was meegeleverd zou krijgen.

Nee, dat is ook zo. Ik ben ook heel blij met die van ons. Ik vind vooral de arts heel goed. Heel nuchter en komt meestal met hele goede adviezen. (ook niet te veel hoor) De verpleegkundige is vooral heel lief. Ik zie mezelf nog zitten tijdens het huisbezoek van M. Ik kon alleen maar janken van onzekerheid en zij maar zeggen hoe goed ik het wel niet deed.

Maar het stoort me wel dat ik zo vaak hoor/lees dat cb's borstvoedingsonvriendelijke adviezen geven en dus helemaal niet weten waar ze over praten. Terwijl je dat van hen wel zou verwachten!

M. groeit prima en is hartstikke vrolijk, ondernemend en dergelijke. Fontanel voelt prima aan en zijn huid veert ook gewoon weer terug. Dochter is een ontzettende drinker. Hele bekers drinkt ze weg en daar hoorden dus ook enorme plasluiers bij. Daarnaast heeft zoon nooit zulke grote plasluiers gehad, ook niet toen hij nog een kilo (!) in de maand groeide. Het zal wel gewoon bij hem horen. Het is niet zo'n zeikerd

En vannacht was hij trouwens hélemaal doorweekt......
quote:wen schreef op 17 mei 2011 @ 11:56:

[...]

Hoe lang, dat verschilt per kind.

Ter vergelijking: in een Aziatisch land (geen idee meer welke, ik dacht Sri Lanka maar las laatst ook Bali) is onderzocht hoe lang kinderen 's nachts bij hun moeder drinken als ze op geen enkele manier ontmoedigd worden. Daar is samen slapen, nachtvoedingen geven en inspelen op de behoeften van jonge kinderen niet alleen geaccepteerd, maar doodnormaal. Moeders worden daar ook amper wakker van nachtvoedingen.Wen, en anderen wellicht ook, ik vraag me altijd af hoe dit werkt. Is het alleen mijn kind dat na het drinken altijd een of meerdere boertjes moet laten? Na het drinken kan ze (en ik) echt niet blijven liggen en doorslapen, er moet eerst geboerd worden! En dat moet rechtop.. Dus na het liggende voeden, moet ik toch opstaan en vaak even rondlopen om haar te laten boeren. Dus amper wakker worden is er niet bij. Is dat zo uitzonderlijk?
Lucia, ik ben er natuurlijk niet bij maar ik kan me voorstellen dat óf moeders daar ook de eerste maanden wat minder slaap krijgen vanwege de boertjes (dan start het blijven liggen en doorslapen tijdens en na een voeding dus na een paar maanden), óf dat er daar door andere manieren van borstvoeding geven (heel veel kleine slokjes ipv een 'echte' voeding) misschien minder lucht meekomt met het drinken?
Haha, nee dat snap ik, dat je daar niet bij bent, maar ik lees het hier ook regelmatig. Dat kindjes bij hun moeder in bed slapen en 'zelfvoorzienend' zijn, zeg maar.

Hoeveel voedingen geef jij nu eigenlijk nog? Bloem nog steeds blij met de borst?
Ik heb zelf de eerste tijd niet aan zelfvoorziening gedaan, bij de volgende zal ik het voor je uittesten

Bloem drinkt nog één keer op een dag, 's avonds voor het slapen gaan. "t Is niet zoveel meer, een paar slokken, maar ze is er nog wel blij mee geloof ik
@Madieken: gefeliciteerd met je 3-maanden jubileum!

Dochter drinkt ongeveer dezelfde hoeveelheid als jouw zoon, maar dan in 4-5x. Of ik nu thuis ben of niet, ze komt elke 2 uur.

@Zuster: dank voor het artikel. Hier is de kolfopbrengst 300-400. Dat krijgt ze dus overdag. Daarnaast drinkt ze nog minimaal 6x bij mij.

We houden het nu eerst zo, flesjes van 75-100ml. Ze geeft het aan als ze meer wil en krijgt dat dan ook. Ze groeit goed, ziet er gezond uit en heeft veel energie. Dankzij al jullie tips heb ik er wel vertrouwen in dat we het goed doen en dat ze voldoende krijgt
Ben ik nog een keer, nu helemaal bijgelezen

@Wen: wat geef jij altijd supergoed onderbouwde posts!

@Zuster: ben begonnen met de Cerazette. Productiedip was direct over. Heb het gevoel dat ik juist meer heb, maar dat kan ook door de vele nachtvoedingen komen..

Voel me wel wat labieler, maar dat kan ook nog van het ontzwangeren komen..
anoniem_94381 wijzigde dit bericht op 18-05-2011 14:52
Reden: niet goed gelezen
% gewijzigd
quote:wen schreef op 18 mei 2011 @ 14:10:

Ik heb zelf de eerste tijd niet aan zelfvoorziening gedaan, bij de volgende zal ik het voor je uittesten

Bloem drinkt nog één keer op een dag, 's avonds voor het slapen gaan. "t Is niet zoveel meer, een paar slokken, maar ze is er nog wel blij mee geloof ik

Bijzonder eigenlijk he, dat je lichaam zelfs bij maar een paar slokken per dag gewoon blijft produceren!

Ik hoop zelf ook nog heel lang door te gaan! Maar de eerste 4 maanden zijn alvast binnen
Er is net iets gebeurd waar ik in eerste instantie op reageerde met ? ? , maar nu weet ik niet meer goed wat ik moet vinden. Eigenlijk ben ik een beetje boos. Wat er is gebeurd:

drie weken geleden ging zoon voor het eerst naar de opvang. Die dag was spannend voor hem, hij had weinig gedronken daar, dus toen ik hem op kwam halen wilde hij even drinken. Ik heb gevraagd aan de leidsters of ze er bezwaar tegen hadden. Was geen punt, mocht op de groep of op het kantoortje. Ik koos voor de groep, lekker levendig, en de locatiemanager zat op het kantoor en die wilde ik ook niet storen. Ik ben in een hoekje op een bankje gaan zitten, beha los gewriemeld, 1 shirt omhoog, 1 omlaag, kind aanleggen en sjaal erover. Discreet dus. Zoon heeft een krappe 10 minuten gegeten. In die tijd werden nog twee kindjes opgehaald, ik heb niet echt opgelet door wie.

Verder is het de afgelopen drie weken niet voorgekomen dat zoon meteen wilde eten toen hij mij zag, tot vandaag dus. Ik ga met de bus naar huis, en zoon laat zijn honger altijd zeer duidelijk merken (lees heel hard huilen). Dus zei ik tegen de leidster dat ik hem eerst even wilde voeden voor ik wegging. Daarop zei zij dat er een nadrukkelijk verzoek aan mij was om niet op de groep te voeden, want er hadden ouders geklaagd die er aanstoot aan hadden genomen (haar woorden). Ik mocht wel in het kantoortje voeden. Ik stond even met mijn mond vol tanden, en moest bijna huilen. Ik heb maar mijn spullen gepakt en ben in het kantoortje gaan voeden. Mijn moeder was ebij en heeft me wat afgeleid.

En nu weet ik niet goed wat ik moet vinden/voelen. Ik ben een beetje verdrietig dat het voeden van je kind blijkbaar als iets aanstootsgevends wordt gezien, zelfs door mensen die zelf ook kinderen hebben. En ik voel me een beetje beschaamd, alsof ik mijn excuses moet maken aan iemand dat ik ze voor het hoofd gestoten heb (omdat ik iets onzedelijks heb gedaan?) En ongemakkelijk, omdat er iemand over mij heeft geklaagd zonder mij daarover persoonlijk aan te spreken, omdat ik niet weet wie het is geweest en me nu bekeken voel door de andere ouders. En ik ben een beetje boos. Het gaat om een kinderdagverblijf hier, daar worden kinderen gevoed. Er was minder te zien dan op een gemiddeld billboard. Er is mij niet verteld wie er heeft geklaagd en ik heb ook geen weerwoord mogen geven: er werd mij gewoon medegedeeld dat ik voortaan in het kantoortje moest voeden met het bordje niet storen er op. Ik kreeg het gevoel dat het voeden van mijn kind iets onfatsoenlijks is wat verborgen moet worden. Bah, heb er een naar gevoel aan over gehouden. Gelukkig gaan we volgende maand over naar een andere locatie. En daar voed ik maar meteen in het kantoortje, mocht het eens nodig zijn, zodat ik me niet hoef af te vragen wie er dan aanstoot aan nam dat ze een achterhoofd en een smal reepje huid konden zien.

Zo, lang geworden, sorry daarvoor. Zat me hoog.
Madieken, logisch dat je baalt. Zou het ook kunnen dat het een leidster is die bezwaar had, en dat het voor t gemak op een ouder geschoven wordt?

Wen, je hoeft maar te kijken naar alle verl te dikke kinderen om je heen om te zien dat je je kind heel gemakkelijk een ongezond eetpatroon kunt aanleren Ik ben er helemaal van overtuigd dat voeden op verzoek een goede manier is o

m een kind een gezond eetpatroon aan te leren, omdat het zelf leert aanvoelen wanneer het honger heeft en wanneer niet. Als ouder moet je dan wel goed opletten op wélk verzoek je reageert. Zoon heeft nu duidelijk last van verlatingsangst. Ook 's nachts. Als ik hem dan voed, werkt dat natuurlijk, maar eigenlijk vroeg hij niet om een voeding, maar alleen om de bevestiging dat we er nog zijn. Als het wél honger is, laat hij zich echt niet met iets anders dan een voeding afschepen, en dan krijgt hij die ook. Wat alle waardevolle ingrediënten van bv betreft: hij heeft daar meer aan als hij overdag de wijde wereld ontdekt dan thuis in zijn bed, en ook daarom vind ik het belangrijk het zwaartepunt van zijn eten naar overdag te verplaatsen.

Wat nachtrust betreft: eerlijk is eerlijk, zonder nachtvoedingen slaap ik beslist meer - maar mijn man is 's nachts voorlopig alleen maar meer in touw.
In 1 woord BELACHELIJK! tjongejonge zeg! Wat een ontzettend stom verhaal! Je mag toch zeker je kind wel voeden?! Hallo zeg ik zou denk ik toch nog een gesprek aanvragen met het hoofd. Belachelijk!

En op de volgende locatie weer gewoon op de groep voeden.

Gonneke van eurolac twitterde vandaag: iemand die bij het zien van borstvoeden direct aan seks denkt heeft een zeer verwrongen gedachtenwereld! Zo is t maar net!
Madieken wat raar. Jee het is een kinderdagverblijf! Geen 3 sterrenrestaurant of op Soestdijk. Daarnaast vind ik; wat het kdv vindt dat telt. Oorspronkelijk mocht jij kiezen, het maakte hun niet uit. Zij horen tegen de ouders te zeggen dat het van hun mag, het is hun ruimte.

Hier een moeilijk drinkende zoon van 9,5 mnd. Veel weigeren en ik voed zowat op mijn verzoek. Lange pauze tussen de 2 borsten anders wil hij ook niet. En ook nog kort drinken en dan zich afduwen 'weg!'. Hij ontwikkeld zich als een dolle, dat zal het wel zijn.

Maar soms wèl pitten aan de borst.
Hoi allemaal

Ik heb een aantal vragen en hopelijk kunnen jullie mij helpen. Misschien dat sommige vragen al gesteld zijn maar het zijn me net iets te veel pagina's om terug te lezen:)p

Als eerst zal ik mijn situatie uitleggen. Kindje 1 heb ik gevoed tot ik weer zwanger raakte, toen smaakte ik niet lekker meer. Inmiddels was het kolfrecht voorbij en ik was klaar om de borstvoeding emotioneel los te laten. Twee weken geleden ben ik bevallen van een prachtige tweeling en ook deze twee lijken natuurtalentjes aan de borst. Vind het heerlijk dat ze zo bij me liggen en ik heb ruim voldoende melk.

Mijn vragen:

Hoe herken je een tepelkloof? De tweeling drinkt allebei op hun eigen manier. De een snel en krachtig de ander rustig met kleine slokjes. En die laatste geeft mij een pijnlijk gevoel aan een tepel. Maar ik zie helemaal niets aan die tepel.

Hoe hoort de ontlasting eruit te zien? Ik dacht dat alle borstvoedingsluiers namelijk spuitluiers waren. Was bij de oudste namelijk wel zo, net als eentje van de tweeling. De ander heeft echt dikke brei zeg maar. Kan de keuteltjes zo oppakken. Is dit wel normaal? Hij heeft geen krampjes maar man o man wat moet dat ventje enorm persen om het eruit te krijgen. Zo zielig.

En heeft iemand tips om het afbouwen makkelijker te maken. Niet het lichamelijke maar het geestelijke. Ik merk dat 14 voedingen een te grote aanslag zijn voor mijn lichaam. Ben al 18kilo afgevallen, gebruik nu medische dieetvoedingen en dat blijkt helaas ook niet voldoende. De borstvoeding ga ik dus geen maanden vol houden deze keer. En ik ben er nog helemaal niet aan toe om al te stoppen.

Groetjes Chris
Hallo dames,

Gister en eergister een storing in t netwerk, dus tot tweemaal toe is een uitgebreide reactie van me verschwunden. Uit voorzorg daarom nu maar een wat kortere dan: dank voor jullie goede tips en adviezen! Ga ik zeker wat aan hebben.

@christina82: Ik heb helaas geen tips voor je. Klinkt pittig! Drinken ze allebei aan beide borsten? En heb je bij de ene baby wél pijn aan die tepel, terwijl als de ander er aan drinkt het géén pijn doet? Als je niks aan een tepel ziet, lijkt het mij eerder een techniekkwestie van baby-in-kwestie dan een tepel-kwestie. Ik denk dat ik je niet verder kan helpen dat dit boerenverstand. Maar misschien kun je mij in de toekomst wél helpen? Verwacht momenteel een tweeling (5 mnd zwanger), en heb een peuter van ruim 2, dus ik was dit topic ingewandeld om alvast tweelingBVinfo te zoeken.. Wie weet klop ik nog eens virtueel bij je aan over een klein aantal maanden! Sterkte voor nu.

(zei ik niet dat ik het kort zou houden deze keer?)
Madiken, wat erg! Ik zou me daar toch een stennis over schoppen!? Net of die ouder die klaagt dan ook maar automatisch gelijk moet krijgen. Ik zou serieus willen weten wie dat was geweest, en hem/haar hebben verteld dat ze een mooie boom konden uitkiezen om in te kunnen.

Moet niet gekker worden zeg.

En jij, jij moet je niks aantrekken wat een of ander onbekend iemand vind van borstvoeding. Het is niet persoonlijk, niet terecht, niet waar en ook niet nuttig om je er beschaamd over te voelen. Je hebt niks verkeerd gedaan! Die persoon is gewoon een hark.Ik zou idd een gesprek aanvragen, en daarin vooral willen weten waarom het kdv zo gemakkelijk meegaat in de onterechte aanstoot van een ouder die het niet eens aandurft jou daarop aan te spreken.
Madieken, het stoom komt me hier ook uit de oren bij jouw verhaal! Eén ouder (of leidster, want Miffy's opmerking kan ook hout snijden) laat merken niet gediend te zijn van borstvoeding, en daarmee vervalt jouw recht om je kind te voeden daar waar je maar wil? Werkelijk absurd, je KDV zou zich diep, diep moeten schamen dat ze prioriteit geven aan iemand die borstvoeding aan zo'n jonge baby aanstootgevend vindt (in het voorbijgaan!), in plaats van aan een moeder die haar kind gewoon wil voeden.

Miffy, ik ben juist van mening dat onbeperkt borstvoeding geven past in een gezond eetpatroon en dat een kind dat geen honger heeft, ook geen volledige voeding zal drinken maar non-nutritief zal zuigen. Dan is het ook zo dat geen honger, geen voeding betekent, maar wel aan de borst. Om er maar eens een hele slechte in te gooien die je me hopelijk zult vergeven: de kinderen die volledige toegang tot de borst hebben in Bali/Sri Lanka zullen vast niet de obese kinderen van de toekomst zijn.

(en ik kan me jouw gedachtegang en beslissing ook héél goed voorstellen dit is wat mij betreft de ideale situatie, maar zelf was ik in de nacht ook wel eens heel blij als het speentje werd geaccepteerd als oplossing )
Nah ja, Madieke! Ik zou ook te perplex staan om tegengas te kunnen geven, want zoiets verwacht je toch niet! Ik heb me ook wel eens zo beschaamd gevoeld, alsof ik iets verkeerd gedaan had, toen ik in t openbaar in n trein voedde. K moest een lange treinreis maken en dochter had halverwege honger. Ik zat net in de volgende trein en uitstappen was niet echt een optie want er was een defect aan de deuren, dus we konden er niet uit Ik zat op een redelijk vol balkon (sprinter) en ging dus zeer discreet voeden. Ik denk dat de helft van de mensen t niet eens gezien heeft. Bij thuiskomst las ik een topic hier over voeden in t openbaar; man, die aanstoot die mensen eraan nemen.... Ik schrok daar een beetje van, had niet gedacht dat mensen t zó naar vinden om te zien. Toen heb ik ook even rondgelopen met t gevoel alsof ik in t openbaar op een plein midden op de dag sex had gehad ofzo

Nu denk ik: 'pech voor jullie'. Ik vind t zonde dat ze zover afdreven zijn van de natuur. Ik doe t discreet dus moeten ze het maar accepteren.

Als ik jou was, zou ik er zeker nog op terugkomen bij t kdv. Ik zou zeggen dat ik het zorgelijk vind dat een kdv iets wegstopt wat voor kinderen t meest gezond en natuurlijk is. Daarna zou ik vragen waarom ze het gevoel van één ouder daarboven plaatsen.

Stoppen met je schuldig voelen hoor! Wees eerder bedroeft dat andere mensen blijkbaar zo ver van de natuur afgedwaald zijn dat ze daar aanstoot aan nemen.

Lucia, hier een zelfvoorziener. Althans dat deed ze toen ze nog meerdere malen per nacht voeding wilde. Nu drinkt ze meestal maar 1 of 2x en tegenwoordig lig ik wakker tijdens de voedingen :( (ik mag niet klagen maar t is wel altijd jammer als je iets gewend bent en t gaat ineens 'achteruit' ;) ) Boertjes laten deed mijn dochter alleen in de eerste maand ofzo, en ook niet echt veel. Heb er eigenlijk nooit over nagedacht... Ze verslikt zich nog wel eens, maar heb gemerkt dat ze t beter op kan lossen als ik haar dr gang laat gaan, dan wanneer ik er panisch bovenop duik om haar rechtop te zetten

Christina, een tepelkloof herken je volgens mij aan een groef/krater in je tepel. Maar geen ervaring, dus kan je niet helpen.

Heeft t kindje dat zo moeilijk drinkt ook de harde ontlasting? Misschien is er een relatie daarmee. Mijn dochter had altijd slappe ontlasting, tot dat ze vast ging eten.

Goed hoor, een tweeling voeden! En gefeliciteerd nog!
Wat fijn jullie reacties! Dat sterkt me weer in mijn besef dat niet ík gek ben geworden, maar die anderen!

Ik weet vrij zeker dat het probleem niet bij de leidsters ligt. Ik had die eerste keer namelijk gevraagd of het mocht, en toen vonden ze het goed. Gisteren toen de leidster zei dat ik niet meer op de groep mocht voeden zei ze er nog bij dat dit alleen voor de haal- en brengtijden gold, zodat vaders er niet mee geconfronteerd hoefden te worden (die woordkeuze ook! 'geconfronteerd worden', alsof het iets schandelijks is). Maar ze zei ook nadrukkelijk dat als ik op andere tijden een keer wilde komen voeden ik welkom was, en het dan ook op de groep mocht. Dus het probleem lijkt me echt niet bij hun te liggen, gelukkig. Dat zou voor mij wel een vertrouwensbreuk opgeleverd hebben, het zijn toch de vrouwen die ik de verzorging van mijn kind toevertrouw.

Ik denk dat het deels ook gewoon onbekendheid met borstvoeding is. Zoon is zo ver ik weet de enige die (nog) bv krijgt op het kdv. Ik zie in ieder geval nooit andere melk in de koelkast. De leidsters vragen ook regelmatig of ze dit of dat met de melk mogen (restje een half uurtje laten staan bijvoorbeeld, dat soort dingen). Wat ik denk dat er is gebeurd is dat er echt een ouder heeft geklaagd, en dat de locatiemanager heeft gedacht: nou, dan moet ze maar in het kantoortje voeden, kan niemand er aanstoot aan nemen en zij kan gewoon voeden, iedereen blij. Dat ik er vervolgens 'aanstoot' aan neem dat bv verstopt moet worden, en dat er zonder enige vorm van discussie aan mijn en mijn kind's belang voorbij gegaan wordt, dat hadden ze denk ik niet verwacht.

De reactie van vriend gisteren deed me trouwens goed!

Ik: verhaal verteld, tranen zitten hoog.

Vriend: Wat stom! Geven zij hun baby's dan nooit te eten?!

Ik: Die krijgen waarschijnlijk kunstvoeding?

Vriend: ... oh. Ja, dat kan natuurlijk ook.

De schat, volledig geïndoctrineerd door zijn 'borstvoedingsmaffia' vriendin

En daarna:

Als hij (de klager) een vent was geweest was hij gewoon naar je toegekomen, en had gezegd: ik ben een slappe lul die bang is voor een stel tieten, want mijn vrouw heeft ze niet en ik krijg thuis nooit seks, dus bij het idee dat ik weleens een glimp van jouw tieten op kan vangen krijg ik meteen een stijve en dat is heel vervelend, voor mij dan. Daarom moet jij maar ergens anders je tieten gaan ontbloten, oké? Thanx, bye!

Niet heel politiek correct, maar ik moest er wel erg om lachen

Ik denk wel dat ik er volgende week nog even op terugkom bij de locatiemanager, vooral vanwege de manier waarop dit is gebeurd. Inderdaad vanwege wat Wen zegt:

quote:Eén ouder (of leidster, want Miffy's opmerking kan ook hout snijden) laat merken niet gediend te zijn van borstvoeding, en daarmee vervalt jouw recht om je kind te voeden daar waar je maar wil? Werkelijk absurd, je KDV zou zich diep, diep moeten schamen dat ze prioriteit geven aan iemand die borstvoeding aan zo'n jonge baby aanstootgevend vindt (in het voorbijgaan!), in plaats van aan een moeder die haar kind gewoon wil voeden.Dat dus.
phoehee: ik weet dat het geen must is maar toen ze op een gegeven moment weer s/nachts kwam zijn we met pap begonnen waarna ze weer doorsliep. Ze is normaal gesproken dol op de papfles want ze valt er echt op aan. verder is dat echt haar momentje met haar vader.

wat ik vindt hoe jij of een ander het doet? eigenlijk niets.ieder heeft zijn eigen redenen om iets wel of niet te doen. het gaat er toch vooral om wat bij je past en waar jouw uk en jij wel bij varen.

500 ml zouden ze nodig hebben? Dat zal ze denk ik wel halen maar met bv natuurlijk wel lastig in te schatten. Ik heb standaard een tuitbeker met water in de box liggen en zie wel duidelijk dat ze daar bij warm meer meer gebruik van maakt. op werkdagen krijgt ze in ieder geval 1x bv, 3x 125 en een papfles van 150 al gaat die lang niet altijd meer op. verder krijgt ze op het kdv na haar fruit ook wat sap (heeft ze mazzel want dat krijgt ze thuis nog niet) Op de dagen dat ik thuis ben 3-4 keer bv en dan nog een papfles.verder water bij het eten maar dan drinkt ze nog niet heel veel.

Miffy fijn dat dat bij jouw zo goed gaat maar ik ben toch een beetje huiverig om het zo te proberen. als het niet blijkt te werken komt het niet zo maar terug. betreft vocht in zoontje. probeer eens gepureerd en bevroren fruit. ik heb meloen in ijsklontzakjes in de dieprvries en ons meisje vindt het heerlijk.

betreft fontanel, die is bij mijn dochter goed zichtbaar en wil ook wel eens iets invallen maar dat heeft bij haar niets met eventueel vochttekort te maken.

snap nu ook waarom ik zo weinig melk heb want ik ben ongesteld geworden. Bedankt voor het meedenken
voor jouw vriend, Madieke!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven