As verstrooien, hoe ging dat bij jullie?

19-05-2011 14:43 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over een tijdje gaan wij met onze familie de as van mijn overleden vader verstrooien. Misschien zijn hier wel mensen die hierover hun ervaringen willen delen. Wie weet lees ik nog dingen om rekening mee te houden, waarvan ik blij ben dat ik er niet pas achteraf over hoor.

Hoe ging het bij jullie? Heeft iemand iets voorgelezen of een toespraakje gehouden? En liet je meerdere mensen iets uitstrooien en hoe doe je dat praktisch gezien?

Ik kan me er nog niet heel veel bij voorstellen en ben benieuwd naar jullie verhaal.
Mijn oma en opa zijn op hun lievelingsplek uitgestrooid.

Op het water, wij zijn met hun bootje het water opgegaan naar een afgelegen plekje en hebben daar al varend oma uitgestrooid.

Mijn mams heeft nog een paar dingen gezegd en nadat de urn leeg was (duurde wel ff) hebben wij handenvol bloemenblaadjes in het water gegooid en zijn wij nog even blijven dobberen.

Na dit alles zijn wij lekker uit eten gegaan.

Het was heel erg persoonlijk en warm en ik kijk er dan ook met een goed gevoel op terug.Er was zelf plek voor een grapje hier en daar en zo zouden ze het ook beide gewild hebben.
Bij ons was het januari, op een boot en echt ijskoud! Ik en mijn broer en zus hebben samen (dus letterlijk met zijn drieen die koker vastgehouden) het as uitgestrooid. Ook hebben we, het was het as van mijn moeder, haar vriend en beste vriendin nog een beetje laten strooien. Niemand bij ons heeft iets voorgelezen o.i.d. Vond het wel allemaal heel bizar omdat je eerst de crematie hebt en dan daarna dit nog. Heb het allemaal maar een beetje over me heen laten komen.

Sterkte!
Wij hebben niets speciaals met de as van mijn opa en oma's gedaan eigenlijk. Ze waren graag onder de mensen dus zijn bij het strooiveld uitgestrooid. Ik geloof niet dat daar iemand van de familie bij was.
Van iemand uit de familie is de as over zee uitgestrooid. Het mag ook niet zo maar overal. En een strooiveldje zagen wij niet zitten. Wij hadden afscheid genomen bij de crematie. Bij het uitstrooien van de as zijn wij niet aanwezig geweest.

@Floozie grappige laatste zin toch wel.
Lijkt mij nog best een moeilijk moment Panda, weten jullie al waar?

Beetje o.t. sorry: Mac, jouw verhaal "ze waren graag onder de mensen dus..." doet mij denken aan iemand die zijn vader liet cremeren onder het mom "hij had het altijd koud".

Mijn ouders zijn allebei begraven, ik vind dit "as uitstrooien" eigenlijk mooier. Ik heb geen fijn gevoel zoals sommigen bij een graf. Ik denk liever aan mijn ouders op plekken waar ze "hoorden", in de natuur of als het ergens heel gezellig is, of gewoon zomaar als ik op de bank zit....ze zijn eigenlijk altijd een beetje in de buurt...
Optimist tot in de kist!
Mijn opa en oma zijn toen de huurperiode ( of hoe noem je dat) van hun plekjes in de urnenmuur was afgelopen, uitgestrooid. Daar waren mijn moeder, haar man en ik bij aanwezig. Vooraf kregen we een stukje "uitleg" van iemand daar en als we wilden, mochten we de plaatjes hebben die op de urnenmuur bevestigd waren met daarop "hun nummer".

Toen zijn we met de as naar het strooiveld gegaan en hebben daar de as uitgestrooid en bloemen neergelegd. Daarna zijn we weer vertrokken.

Mijn moeder heeft de as van mijn oma uitgestrooid en ik de as van mijn opa.

Ondanks dat het geen aparte ceremonie of iets dergelijks was, vond ik het wel een fijne gedachte dat ze nu uitgestrooid waren. In die urnenmuur stonden ze heel "kwetsbaar" vond ik omdat er niet iets van plexiglas voor was. En dus iedereen die kwaad in de zin zou hebben, zou zo maar iets met de urnen kunnen doen.
-
anoniem_39014 wijzigde dit bericht op 19-05-2011 15:59
Reden: dubbel
% gewijzigd
Mijn schoonoma hebben we met de hele schoonfamilie (illegaal, dat wel) uitgestrooit over een aantal heidevelden in Drenthe. Dit wou ze zelf graag omdat ze daar het gelukkigst was.

We hebben allemaal een scheutje as uit de urn geschud. Daarna met z'n allen uit eten gegaan.
dubbel
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Voor zover ik weet is mijn vader over zee uitgestrooid, de as van mijn broertje weet ik eigenlijk niet.

Helaas bij mij niet waar ik bij kon zijn. Voor zover ik weet geen familie hoor bij mijn vader.

Ik had het wel mooi gevonden om de as met geliefden ergens op een mooi plekje uit te strooien.

Ik heb op tv destijds gezien hoe Paul de Leeuw? de as van die zanger van Blue uitstrooide bij New York. Ik hoop dat ik het goed zeg want het is al jaren geleden. Maar wat was dat mooi. Zoiets zou ik bij een geliefde willen, niet perse daar maar bedoel een plek die voor de overledene erg bijzonder was.

Gecondoleerd, hoop dat je een mooi plekje vindt.

(ps, ik durf het bijna niet te zeggen maar ik heb wel eens in films gezien dat het mis kan gaan als je geen rekening houdt met hoe de wind staat, vind het raar om te zeggen maar dat is het enige waar ik echt rekening mee zou houden.)
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
@Panda: waar je rekening mee moet houden? Serieus: de windrichting! Is geen grap, heb het nu twee keer meegemaakt, één keer op een boot, kort woordje door de oudste dochter en toen uitstrooien in de Maas, waaide de eerste "wolk" haast over de gasten, gelukkig konden die er wel om lachen (oma was al in de 90 dus het was geen hele zielige aangelegenheid). Tweede keer was gewoon op een strooiveld, een oom had de eer, waaide het helemaal over zijn schoenen, die toch al nat waren van de dauw. Sta je daar met een zakdoekje oma van je schoenen af te vegen

* sorry zie nu dat Mylene_Valerie dat ook al had geschreven *
Ik zou vragen of iemand van de aanwezigen het fijn vind om nog iets te zeggen of iets anders. bijvoorbeeld de urn even vasthouden, ook een beetje uitstrooien of wat ook. Mijn opa is 7 jaar geleden uitgestrooid over zee en ik heb daar een heel naar gevoel aan over gehouden. Er werd totaal geen rekening gehouden met evt wensen van aanwezigen en mijn oudste oom kieperde in een keer alle as in zee. Vond het zo naar dat wij mijn vader absoluut niet willen uitstrooien en de urn nu maar begraven hebben in een urnengraf.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Bij ons werd over-grootmoeder uitgestrooid op een strooiveld. Hele familie was erbij (was vlak na de kerkdienst). Begrafenisondernemer zei enkele woorden, kransen werden neergelegd, as werd uitgestrooid en daarna hebben alle kinderen een bloem bij haar assen gelegd.
Wij gingen Beste Vriend uitstrooien. In zee. 's Avonds. Koud. Veel wind. Donker. Geen succes. Daarna vreselijk dronken geworden in een strandtentje. Dat laatste was helemaal in zijn geest en dus wel een succes.
Hèhè, kan eindelijk jullie reacties lezen, mijn internet lag er gisterenavond uit. Maar goed om jullie verhalen te lezen, zo verschillend allemaal.

Die windrichting, jee wat een verhaal over hoe dat mis kan gaan! Nu ik het lees is het nog bijna grappig ook, maar als je er staat met de as op je schoenen natuurlijk niet.

Rekening houden met de genodigden is een goede, we weten nog niet wie er bij zal zijn maar het is in ieder geval mooi om er iets gezamenlijks en persoonlijks van te maken.

Het zal ergens in de zomer worden, want in het donker en/of ijskoud klinkt niet echt geweldig hoe ik dat hier zo lees. We hebben nog geen plek bedacht, ik denk ergens op een mooie plek en niet op een strooiveld.
Ik heb mijn vader zelf in de branding van de zee uitgestrooid, niets gevraagd of geregeld , geen ruchtbaarheid aan gegeven maar gewoon op een prachtige zonnige morgen met nog weinig mensen op het strand naar de vloedlijn gelopen en de as (van te voren in een strandemmer gedaan) in zee laten glijden. Mijn vader hield van zijn vrijheid en was altijd gelukkig op juist die plek en in het water.Voor mij voelde het heel fijn dat ik hem weer vrij kon laten want zo voelde het.

Ik wens je een mooi afscheid op de manier waarop jullie het zelf graag willen.
quote:Olifantjeinhetbos schreef op 19 mei 2011 @ 15:44:

Beetje o.t. sorry: Mac, jouw verhaal "ze waren graag onder de mensen dus..." doet mij denken aan iemand die zijn vader liet cremeren onder het mom "hij had het altijd koud".

Mijn ouders zijn allebei begraven, ik vind dit "as uitstrooien" eigenlijk mooier. Ik heb geen fijn gevoel zoals sommigen bij een graf. Ik denk liever aan mijn ouders op plekken waar ze "hoorden", in de natuur of als het ergens heel gezellig is, of gewoon zomaar als ik op de bank zit....ze zijn eigenlijk altijd een beetje in de buurt...Mijn oma zei dit ook letterlijk tegen ons toen mijn opa overleed en gecremeerd zou worden. Geen van ons wilden de as uitstrooien, dus hebben medewerkers van het crematorium dit zelf gedaan. Wel weten we dat het op het veldje is gebeurd, waar ook mijn oom, tante en andere opa en oma liggen. Het zelf meemaken hoefden wij geen van allen.
[quote]Olifantjeinhetbos schreef op 19 mei 2011 @ 15:44:

Mijn oma zei dit ook letterlijk tegen ons toen mijn opa overleed en gecremeerd zou worden. Geen van ons wilden de as uitstrooien, dus hebben medewerkers van het crematorium dit zelf gedaan. Wel weten we dat het op het veldje is gebeurd, waar ook mijn oom, tante en andere opa en oma liggen. Het zelf meemaken hoefden wij geen van allen.
quote:yanou schreef op 20 mei 2011 @ 10:26:

Ik heb mijn vader zelf in de branding van de zee uitgestrooid, niets gevraagd of geregeld , geen ruchtbaarheid aan gegeven maar gewoon op een prachtige zonnige morgen met nog weinig mensen op het strand naar de vloedlijn gelopen en de as (van te voren in een strandemmer gedaan) in zee laten glijden. Mijn vader hield van zijn vrijheid en was altijd gelukkig op juist die plek en in het water.Voor mij voelde het heel fijn dat ik hem weer vrij kon laten want zo voelde het.

Ik wens je een mooi afscheid op de manier waarop jullie het zelf graag willen.

Wat mooi zeg. Was je alleen?

En een hele praktsiche vraag: wat is een strandemmer, is dat iets anders dan een gewoon emmertje? Het uitgieten uit de urn (zo'n lelijke kunststof bak van het crematorium) zie ik niet zo zitten, dus ik zoek iets anders om de as makkelijk uit te kunnen strooien.
Het was koud, veel wind en motregen.

"Nee, we lopen zelf met de urn naar het veldje"

AlleJezus, wat was dat ding zwaar (en ja mijn vader was dat ook die er in zat!)

Zoals al eerder gezeg, houd rekening met de wind..........

Verder alleen mijn moeder, ik en een tante. Geen toespraken of wat dan ook, alleen onze gedachte.

Als aandenken heb ik nog wel een "stukje" bij mij, een beetje as in een sieraad
Panda ik was samen met mijn broer, mijn moeder wilde niet mee. We wilde het ieder met onze eigen gedachten doen dus zijn we samen naar de vloedlijn gelopen, van te voren thuis de as over gedaan in 2 strandemmertjes (gewoon uit een speelgoedzaak, van plastic waar kinderen mee spelen) op het strand naar de vloedlijn gelopen bij eb en toen op een afstand van een meter of 10 van elkaar , (ieder met zijn eigenn gedachten) ons eigen emmertje geleegd. Daarna samen terug gegaan naar het het huis van mijn moeder en samen koffie gedronken. Mijn moeder vond het ook een fijn idee dat ze nu niet wist waar het precies gebeurd was maar dat hij wel op zijn favoriete plekje vrij gelaten was.

Laatst vroeg ik er nog eens naar hoe ze vond hoe het gegaan is en ze heeft er een goed gevoel bij. En ik ook.

Nog een tip voor asverstrooiing is een site op het internet ( www.ballonverstrooiing.nl ) waarin je kunt regelen dat de as met een ballon de lucht in gaat. Moet je maar eens kijken wat de mogelijkheden allemaal zijn. Hangt wel een prijskaartje aan maar er is heel veel mogelijk.
Die ballonverstrooiing weet ik niet of dat iets voor ons is, maar ik ga er zeker eens naar kijken. Ben wel nieuwsgierig.

Verder hartstikke bedankt voor jullie persoonlijke verhalen. We weten nog niet wanneer wij het gaan doen, maar als het eenmaal zover is zal ik jullie nog laten weten wat we hebben gedaan.

Groetjes Panda
Als het een hele dierbare is kun je misschien ook een beetje van de as houden, om bijvoorbeeld in een hanger of zo te doen.
Oh wat goed dat je dat zegt, daar had ik helemaal niet aan gedacht! Ben echt heel blij dat ik jullie advies tijdig vraag en hier niet pas achteraf aan denk. Een hanger vind ik echt een mooi idee, om altijd bij me te dragen (of in elk geval wanneer ik wil).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven