As verstrooien, hoe ging dat bij jullie?
donderdag 19 mei 2011 om 14:43
Over een tijdje gaan wij met onze familie de as van mijn overleden vader verstrooien. Misschien zijn hier wel mensen die hierover hun ervaringen willen delen. Wie weet lees ik nog dingen om rekening mee te houden, waarvan ik blij ben dat ik er niet pas achteraf over hoor.
Hoe ging het bij jullie? Heeft iemand iets voorgelezen of een toespraakje gehouden? En liet je meerdere mensen iets uitstrooien en hoe doe je dat praktisch gezien?
Ik kan me er nog niet heel veel bij voorstellen en ben benieuwd naar jullie verhaal.
Hoe ging het bij jullie? Heeft iemand iets voorgelezen of een toespraakje gehouden? En liet je meerdere mensen iets uitstrooien en hoe doe je dat praktisch gezien?
Ik kan me er nog niet heel veel bij voorstellen en ben benieuwd naar jullie verhaal.
vrijdag 20 juli 2012 om 07:39
Wij hebben de as van mijn vader onlangs per heliumballon verstrooid. Het was heel mooi en rustgevend. Voor mijn dochtertje was het ook fijn. Ik had haar verteld dat opa nu een sterretje aan de hemel was geworden. Het was voor haar dus heel logisch dat de as ook de lucht in ging. Zij mocht ook een eigen ballonnetje oplaten waaraan zij een mooie tekening had vastgemaakt. Het was prachtig.
Ik heb het allemaal geregeld via www.laatstevlucht.nl Zij helpen je hier heel erg goed bij!
Sterkte ermee!
Ik heb het allemaal geregeld via www.laatstevlucht.nl Zij helpen je hier heel erg goed bij!
Sterkte ermee!
vrijdag 20 juli 2012 om 07:46
Waar je ook nog rekening mee moet houden is het open maken van de urn. Wij hebben daar helemaal niet naar gekeken toen we mijn moeder gingen uitstrooien en gelukkig had mijn oudste broer zijn gereedschappenkist (!) achter in z'n auto staan. Anders hadden we die urn mooi niet open gekregen.
En zoals al eerder aangegeven, inderdaad de windrichting. Wij hebben mijn moeder ook op een 'illegale' plek uitgestrooit op een dag dat het koud was en miezerde. De wind draait en we kregen een flinke lading van m'n moeder over ons heen.
Thuis gelijk iedereen z'n kleding in de wasmachine gestopt.
En zoals al eerder aangegeven, inderdaad de windrichting. Wij hebben mijn moeder ook op een 'illegale' plek uitgestrooit op een dag dat het koud was en miezerde. De wind draait en we kregen een flinke lading van m'n moeder over ons heen.
Thuis gelijk iedereen z'n kleding in de wasmachine gestopt.
vrijdag 20 juli 2012 om 07:53
De as van mijn moeder is uitgestrooid over zee. Daar is niemand van de familie bij geweest, omdat de as voor ons geen betekenis had.
Als je een bijzonder plekje weet zou ik daar niet te moeilijk over doen en het daar verstrooien (tenzij midden op een speelplaats ofzo
). Een regenbui en het is weg.
Als je een bijzonder plekje weet zou ik daar niet te moeilijk over doen en het daar verstrooien (tenzij midden op een speelplaats ofzo
). Een regenbui en het is weg.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
woensdag 8 januari 2014 om 01:34
Ik heb zelf de as van mijn moeder eveneens laten verstrooien per heliumballon. Wij hebben dit laten doen via het bedrijf [spam ] . Zij hebben de ballonverstrooing perfect verzorgt. Het was een zeer bijzondere en mooie ceremonie waar ik en mijn familie met een warm gevoel op terugkijken. We hebben dit gedaan vanaf het strand bij zonsondergang. Echt een bijzonder moment. Ik en mijn broer hebben samen zelf de (grote 2meter doorsnede) ballon losgelaten, waarna de as van mijn moeder heel rustig bij ons vandaan zweefde. De as is met deze speciale ballon naar 25km hoogte gebracht alwaar de ballon in de atmosfeer knapt en de as daar is verstrooid. Mijn moeder was een wereldvrouw in alle opzichten. Ze was dol op reizen en op de aarde... Deze asverstrooiing paste dus volledig bij haar. Mijn kinderen zeggen nu altijd als ze naar de hemel kijken "kijk mams.. Dat sterretje is oma.. Oma is in de hemel". Tijdens een de uitvaart en crematie wordt je echt geleefd en besef je het moment niet. Alles is nog zo onwerkelijk. Wij vonden deze ballonverstrooiing zo bijzonder omdat je het moment van afscheid nu zelf bepaalt en naar eigen wensen kon vervullen. Als je twijfelt hoe je de as wilt verstrooien, ik kan je dit echt aanraden en zeker via [spam]
Met vriendelijke groet,
Desiree
Met vriendelijke groet,
Desiree
woensdag 8 januari 2014 om 11:39
De as van mijn moeder is uitgestrooid in een herdenkingsbos op de Veluwe, een hele mooie plek. Dit is via het crematorium geregeld, de as was ook door hun er naartoe gebracht en zat in een speciale urn om strooien.
Mijn vader gaat er nog wel eens fietsen en bloemen leggen.
Alleen ons gezin met aanhang was erbij, daarna zijn we wat gaan eten en drinken in een restaurant.
Mijn vader gaat er nog wel eens fietsen en bloemen leggen.
Alleen ons gezin met aanhang was erbij, daarna zijn we wat gaan eten en drinken in een restaurant.
woensdag 8 januari 2014 om 15:21
Jaren geleden heb ik de as van mijn vader op een zondagmorgen vroeg verstrooid op de Maas midden in Rotterdam. Hij liep daar graag. Ik heb het in mijn eentje gedaan en er een paar rozen achter aan gegooid.
Mijn moeder heb ik ook alleen verstrooid, op een middag langs de Rotte, waar zij wel fietste. Ook wat bloemen na.
Een echte ceremonie vind ik het niet, die heb je al eerder gehad.
Als je van te voren aangeeft dat je wilt gaan verstrooien krijg je een strooikoker, als je dat niet zegt is het een soort verfblik waar je iets bij nodig hebt om het open te krijgen.
Bij de strooikoker krijg je het steentje met het nummer los mee, bij de andere koker zit het in de as, dus dat kom je dan tegen.
Zoek een plaats waar hij graag kwam en doe het op een moment dat het daar rustig is. Sterkte!
Mijn moeder heb ik ook alleen verstrooid, op een middag langs de Rotte, waar zij wel fietste. Ook wat bloemen na.
Een echte ceremonie vind ik het niet, die heb je al eerder gehad.
Als je van te voren aangeeft dat je wilt gaan verstrooien krijg je een strooikoker, als je dat niet zegt is het een soort verfblik waar je iets bij nodig hebt om het open te krijgen.
Bij de strooikoker krijg je het steentje met het nummer los mee, bij de andere koker zit het in de as, dus dat kom je dan tegen.
Zoek een plaats waar hij graag kwam en doe het op een moment dat het daar rustig is. Sterkte!