Samenwonen: hoeveel m2 echt nodig?
maandag 23 mei 2011 om 11:45
Mijn vriend en ik hebben besloten om binnenkort te gaan samenwonen. Nu hebben we een leuk appartementje gezien die we hoogstwaarschijnlijk kunnen krijgen, alleen is het maar 45m2. In je eentje is dit goed te doen, maar hoe goed bewoonbaar is dit voor twee personen? Wordt je dan gillend gek, of is het een leuke starterswoning?
Het gaat om een woning met een woonkamer van 20m2, slaapkamer van 15m2, een keuken en badkamer.
Het gaat om een woning met een woonkamer van 20m2, slaapkamer van 15m2, een keuken en badkamer.
maandag 23 mei 2011 om 11:48
Ik persoonlijk vind het klein voor samenwonen, maar ik ken mensen die het erop doen. Het ligt er denk ik ook aan wat je budget is en in welke stad je wil wonen.
Edit: En o ja, ook aan wat je persoonlijkheid is. Is 1 van jullie 2 (of allebei) iemand die veel ruimte nodig heeft? Of het nodig heeft zich te kunnen terugtrekken? Zijn jullie veel uithuis, etc.
Edit: En o ja, ook aan wat je persoonlijkheid is. Is 1 van jullie 2 (of allebei) iemand die veel ruimte nodig heeft? Of het nodig heeft zich te kunnen terugtrekken? Zijn jullie veel uithuis, etc.
maandag 23 mei 2011 om 11:50
Dat ligt toch helemaal aan jullie?? Met mijn ex woonde ik op 25 m2, en dat het misging lag niet daaraan. Kwestie van goed indelen en afspraken maken. Tegenwoordig woon ik op120 m2 met een man en wordt hij soms nog gillend gek van mij. Typisch gevalletje van 'hij heeft ruimte nodig'.
Terwijl ik gewoon opbergruimte nodig heb, een goede opruimtechniek zorgt voor ruimte.
Terwijl ik gewoon opbergruimte nodig heb, een goede opruimtechniek zorgt voor ruimte.
maandag 23 mei 2011 om 11:51
Da's klein. Het ligt er een beetje aan hoe oud je bent en of jullie nog thuis wonen. Als je jong bent en jullie wonen nog thuis, dan is het leuk om te beginnen. Maar ik denk dat je na een jaartje al wil verhuizen. Als het via de woningbouw is, dan laat je een woning achter en dan heb je waarschijnlijk meer kans op doorstroming. Het is leuk om klein te beginnen, dan waardeer je het meestal meer als je groter gaat wonen.
Mijn vriendinnen wonen ook allebei samen met hun vriend, op een woonoppervlakte van 40 m2 en 45 m2. Ziet er erg leuk uit, groot genoeg ( tenminste, zou het voor mij zijn) en met zn tweeen heb je ook niet direct zeeen van ruimte nodig. Zelf ga ik binnenkort met mijn vriend samenwonen in een appartementje van 60 m2, wat ik helemaal prima vind. Groter hoeft ook niet, mij kennende, aangezien ik dan teveel spullen ga verzamelen, die in kastjes gepropt gaan worden
Ik zou het nu te klein vinden, maar heb ooit eens zelf ook zo klein gewoond met zijn tweetjes. Ging prima, maar het stond wel vol en een extra ruimte ga je op den duur echt missen. Maar je kunt het wel zien als startpunt en dan over een jaar, of twee, iets groters zoeken. Als je nu ook al iets groters kunt betalen, zou ik daar voor gaan.
maandag 23 mei 2011 om 12:03
quote:nike schreef op 23 mei 2011 @ 11:51:
Da's klein. Het ligt er een beetje aan hoe oud je bent en of jullie nog thuis wonen. Als je jong bent en jullie wonen nog thuis, dan is het leuk om te beginnen. Maar ik denk dat je na een jaartje al wil verhuizen. Als het via de woningbouw is, dan laat je een woning achter en dan heb je waarschijnlijk meer kans op doorstroming. Het is leuk om klein te beginnen, dan waardeer je het meestal meer als je groter gaat wonen.Wij wonen allebei al zo'n 5 jaar op kamers (allebei 25m2, delen met 3 andere studenten). Nu willen we dus naar een huurhuis, om over een jaar of 2-3 te gaan kopen. Ik denk dat we dus beter kunnen kijken naar een woning met een kamertje meer?
Da's klein. Het ligt er een beetje aan hoe oud je bent en of jullie nog thuis wonen. Als je jong bent en jullie wonen nog thuis, dan is het leuk om te beginnen. Maar ik denk dat je na een jaartje al wil verhuizen. Als het via de woningbouw is, dan laat je een woning achter en dan heb je waarschijnlijk meer kans op doorstroming. Het is leuk om klein te beginnen, dan waardeer je het meestal meer als je groter gaat wonen.Wij wonen allebei al zo'n 5 jaar op kamers (allebei 25m2, delen met 3 andere studenten). Nu willen we dus naar een huurhuis, om over een jaar of 2-3 te gaan kopen. Ik denk dat we dus beter kunnen kijken naar een woning met een kamertje meer?
maandag 23 mei 2011 om 12:03
maandag 23 mei 2011 om 12:04
Ik heb een koopwoning van 45m2 en mijn vriend en ik willen gaan samenwonen, en daarom staat 'ie nu te koop! We vinden het gewoon te klein met zijn tweetjes, misschien ligt dat gedeeltelijk ook aan het feit dat het een studio betreft, dus als hij een keer laat met vrienden wil Xboxen ofzo, kan ik niet lekker rustig gaan slapen in de slaapkamer. En zo willen we niet leven.
Ik zou zeggen minstens 2 kamers (dus een aparte woon- en slaapkamer) en minstens 52 m2 zodat je nog genoeg ruimte hebt voor jullie beiden spullen zonder dat je moet gaan proppen (kleding, boeken etc). In Amsterdam is 52 m2 heel normaal om samen in te wonen, maar misschien dat mensen elders andere standaarden hebben.
Zoals door andere forummers hierboven al aangegeven, denk ik ook dat het aan jullie karakters ligt wat wel en niet kan, maar 2 kamers lijkt me toch wel een vereiste voor samen kunnen leven zonder elkaar de hersenen inslaan, en 52 m2 lijkt mij een goed formaat om al je spullen in kwijt te kunnen.
Ik zou zeggen minstens 2 kamers (dus een aparte woon- en slaapkamer) en minstens 52 m2 zodat je nog genoeg ruimte hebt voor jullie beiden spullen zonder dat je moet gaan proppen (kleding, boeken etc). In Amsterdam is 52 m2 heel normaal om samen in te wonen, maar misschien dat mensen elders andere standaarden hebben.
Zoals door andere forummers hierboven al aangegeven, denk ik ook dat het aan jullie karakters ligt wat wel en niet kan, maar 2 kamers lijkt me toch wel een vereiste voor samen kunnen leven zonder elkaar de hersenen inslaan, en 52 m2 lijkt mij een goed formaat om al je spullen in kwijt te kunnen.
maandag 23 mei 2011 om 12:06
maandag 23 mei 2011 om 12:09
Ik woon samen op ongeveer 50 m2. Prima te doen.
Op den duur zou ik wel groter willen wonen, maar dit werkt al twee jaar goed en we houden het ook nog wel even uit. Praktisch is het ook te doen, al is extra (opberg)ruimte nooit weg natuurlijk.
Ik zou naar het huis gaan kijken. De ene 45 m2 is de andere niet, sfeer, lichtinval, indeling kunnen allemaal het gevoel van ruimte beïnvloeden.
Mijn ervaring is ook dat je vaak zoveel nodig hebt, als je hebt. Daarmee bedoel ik dat je op een kamer van 20m alles kan hebben wat je nodig hebt. Ga je groter wonen, komen er meer spullen bij en wen je aan de ruimte, en kan je je niet meer voorstellen hoe je het eerder deed. Ga je nog groter wonen gebeurt hetzelfde. Je past je snel aan.
Op den duur zou ik wel groter willen wonen, maar dit werkt al twee jaar goed en we houden het ook nog wel even uit. Praktisch is het ook te doen, al is extra (opberg)ruimte nooit weg natuurlijk.
Ik zou naar het huis gaan kijken. De ene 45 m2 is de andere niet, sfeer, lichtinval, indeling kunnen allemaal het gevoel van ruimte beïnvloeden.
Mijn ervaring is ook dat je vaak zoveel nodig hebt, als je hebt. Daarmee bedoel ik dat je op een kamer van 20m alles kan hebben wat je nodig hebt. Ga je groter wonen, komen er meer spullen bij en wen je aan de ruimte, en kan je je niet meer voorstellen hoe je het eerder deed. Ga je nog groter wonen gebeurt hetzelfde. Je past je snel aan.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
maandag 23 mei 2011 om 12:12
Dat hangt heel erg van jullie zelf af. Ik heb op 70 m2 samengewoond en veel kleiner had ik ook niet gewild maar ik ken mensen die op 45 m2 samenwonen en dat blijkt prima te gaan. Hoe vaak zijn jullie thuis? Zijn jullie 's avonds vaak weg of sporten? Wil je je computer, boeken, administratie e.d. in je woonkamer of toch liever een extra kamertje hiervoor?
maandag 23 mei 2011 om 12:14
maandag 23 mei 2011 om 12:15
Wij waren een studio van 34 m2 na 2,5 jaar zat. Geen slaapkamer dus we zaten echt op elkaars lip. Moet dus kunnen met een extra slaapkamer hoor! Maar bedenk wel of je er dan veel in wil investeren, anders is het zonde van je geld (wat je voor een ander huis had kunnen sparen/gebruiken).
(Wij zijn ondertussen getrouwd dus het kan echt haha )
(Wij zijn ondertussen getrouwd dus het kan echt haha )
maandag 23 mei 2011 om 12:15
Wij hebben 5 jaar samengewoond op 20 m2 (met schuine wanden, dus effectief nog minder ruimte ), met daarboven nog een klein vlierinkje om op te slapen. Badkamer en keuken waren gedeeld (studentenhuis). Ging prima. Als de een even ruimte voor zichzelf nodig had, ging de ander weg, of gingen we gewoon met de rug naar elkaar toe zitten en zelf ons eigen ding doen. Kwestie van afspraken maken en elkaar ook de ruimte gúnnen. Inmiddels wonen we een stukje groter en gaat het nog steeds goed.
Een ander stel dat ook samenwoonde in dat studentenhuis, had meer problemen. Die hebben daar denk ik 3 jaar gewoond, op een iets kleiner oppervlak nog, en waren blij dat ze meer ruimte kregen. Zijn inmiddels ook al zo'n tien jaar bij elkaar.
Stel nummer 3 in mijn omgeving, dat ook samenwoonde op een studentenkamer, redde het helemaal prima. Die hadden nooit ruzie.
Meer voorbeelden heb ik niet, maar hoeveel m2 er "nodig" is, dat valt dus echt niet zomaar te zeggen...
Een ander stel dat ook samenwoonde in dat studentenhuis, had meer problemen. Die hebben daar denk ik 3 jaar gewoond, op een iets kleiner oppervlak nog, en waren blij dat ze meer ruimte kregen. Zijn inmiddels ook al zo'n tien jaar bij elkaar.
Stel nummer 3 in mijn omgeving, dat ook samenwoonde op een studentenkamer, redde het helemaal prima. Die hadden nooit ruzie.
Meer voorbeelden heb ik niet, maar hoeveel m2 er "nodig" is, dat valt dus echt niet zomaar te zeggen...
maandag 23 mei 2011 om 12:17
Oh het eerste half jaar van ons samenleven zat ik ziek thuis en zat vriend thuis zonder baan. Dus we zaten met een beetje pech ook nog eens 24/7 op elkaars lip. Hebben we gewoon gered met z'n tweeën. Uithuizigheid is voor ons dus ook geen noodzakelijke voorwaarde om op zo'n kleine ruimte samen te leven.