Wat zou willen overdoen ?
woensdag 10 juni 2026 om 00:54
Ik ben al de hele dag verdrietig over het afscheid van mijn hondje.
Die beelden steeds in mijn hoofd en ja ik kan het logisch verklaren, ik was in een shock.
Dit is eigenlijk een klein voorbeeld waar ik me schuldig over voel.
Ik zou zoveel tijd over willen doen.
Hoe laat je die gevoelens los ?
Ik kan de topic titel niet meer veranderden.
Maar wat zou je overdoen ?
Die beelden steeds in mijn hoofd en ja ik kan het logisch verklaren, ik was in een shock.
Dit is eigenlijk een klein voorbeeld waar ik me schuldig over voel.
Ik zou zoveel tijd over willen doen.
Hoe laat je die gevoelens los ?
Ik kan de topic titel niet meer veranderden.
Maar wat zou je overdoen ?
tweeling wijzigde dit bericht op 10-06-2026 01:24
10.88% gewijzigd
.
woensdag 10 juni 2026 om 03:19
Wat verdrietig TO 
Ik zou graag het eerste jaar van mijn dochter over doen. Ik had een postnatale depressie, heb haar niet kunnen geven wat ze nodig had. Ik voel me daar schuldig over, mijn angst is dat ik haar beschadigd heb door te weinig liefde te geven dat eerste jaar. Ik zou er veel voor over hebben om dat over te kunnen doen.
Maar…… ik weet dat het niet kan. Dus ik probeer me zo min mogelijk te kwellen met “wat als, wat als”. Want het is helaas hoe het is.
Soms ben ik er wel even verdrietig over. Als er op mijn social media filmpjes komen over het hechting proces van kinderen en het belangrijke eerste jaar. Dan voel ik me schuldig. Dat mag er even zijn en daarna probeer ik me ook weer “te vermannen” en over te gaan tot de orde van de dag. Zo probeer ik de dingen waar ik geen invloed meer op heb, niet “mijn heden” beïnvloeden……
Wil je er iets over vertellen, waarom je je zo schuldig voelt?
Ik zou graag het eerste jaar van mijn dochter over doen. Ik had een postnatale depressie, heb haar niet kunnen geven wat ze nodig had. Ik voel me daar schuldig over, mijn angst is dat ik haar beschadigd heb door te weinig liefde te geven dat eerste jaar. Ik zou er veel voor over hebben om dat over te kunnen doen.
Maar…… ik weet dat het niet kan. Dus ik probeer me zo min mogelijk te kwellen met “wat als, wat als”. Want het is helaas hoe het is.
Soms ben ik er wel even verdrietig over. Als er op mijn social media filmpjes komen over het hechting proces van kinderen en het belangrijke eerste jaar. Dan voel ik me schuldig. Dat mag er even zijn en daarna probeer ik me ook weer “te vermannen” en over te gaan tot de orde van de dag. Zo probeer ik de dingen waar ik geen invloed meer op heb, niet “mijn heden” beïnvloeden……
woensdag 10 juni 2026 om 08:36
Wat verdrietig, To
Sterkte
Als ik het zou kunnen overdoen had ik een andere man gekozen om kinderen mee te krijgen.
En als ik het had kunnen overdoen had ik gezegd: 'ja dat lijkt me een heel goed idee, doe mij er ook maar een stuk of 20' toen iemand rond 2010 voorstelde om een paar bitcoins te kopen.
Sterkte
Als ik het zou kunnen overdoen had ik een andere man gekozen om kinderen mee te krijgen.
En als ik het had kunnen overdoen had ik gezegd: 'ja dat lijkt me een heel goed idee, doe mij er ook maar een stuk of 20' toen iemand rond 2010 voorstelde om een paar bitcoins te kopen.
woensdag 10 juni 2026 om 11:12
woensdag 10 juni 2026 om 11:31
Tweeling: wat verdrietig van je hond. Had je hem allang? Sterkte.
Dingen die ik over zou willen doen met de wetenschap van nu? Dan had ik mijn appartement in 2018 niet verkocht en was ik nog even blijven zitten om vanaf daar in 2022 terug te verhuizen naar NL. Dat was achteraf gezien veel beter geweest.
Ik had mijn zakelijke rekening beter moeten (laten) beheren.
Voorts had ik een toxische “vriendin” eerder geweerd en korte metten gemaakt met haar gedrag. Maar dat is een oude koe van meer dan 20 jaar geleden en tegelijkertijd geldt dat je ook weer leert van het leven: je leert je grenzen te bepalen en op te komen voor jezelf en dingen te doen die beter voor jezelf zijn.
Dingen die ik over zou willen doen met de wetenschap van nu? Dan had ik mijn appartement in 2018 niet verkocht en was ik nog even blijven zitten om vanaf daar in 2022 terug te verhuizen naar NL. Dat was achteraf gezien veel beter geweest.
Voorts had ik een toxische “vriendin” eerder geweerd en korte metten gemaakt met haar gedrag. Maar dat is een oude koe van meer dan 20 jaar geleden en tegelijkertijd geldt dat je ook weer leert van het leven: je leert je grenzen te bepalen en op te komen voor jezelf en dingen te doen die beter voor jezelf zijn.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
woensdag 10 juni 2026 om 12:40
Jouw verhaal is echt pijnlijk !Eenbeetjevanditendat schreef: ↑10-06-2026 03:19Wat verdrietig TO
Ik heb het over een dag/dagen en voor jou gaat het over je kind en een heel jaar.
Je was ziek maar dat bedoelde ik met iets over kunnen doen.
En ja het heeft geen zin om jezelf ermee te kwellen, maar die gevoelens zijn logisch toch
Ik voel me verdrietig omdat ik die momenten van afscheid zo anders had willen doen.
Zoveel knuffels nog willen geven en er echt zijn.
.
woensdag 10 juni 2026 om 12:41
Molshoop schreef: ↑10-06-2026 08:36Wat verdrietig, To
Sterkte
En als ik het had kunnen overdoen had ik gezegd: 'ja dat lijkt me een heel goed idee, doe mij er ook maar een stuk of 20' toen iemand rond 2010 voorstelde om een paar bitcoins te kopen.![]()
Dat is ook heftig
.
woensdag 10 juni 2026 om 12:44
woensdag 10 juni 2026 om 12:46
Maar dat betekent dat jullie heel gelukkig zijn samen
Tja bitcoins of in mijn geval een huis niet gekocht, achteraf spijt van.
Maar geen pijn in mijn hart.
.
woensdag 10 juni 2026 om 12:46
KloptOlleGrieze schreef: ↑10-06-2026 11:12Als ik lees 'afscheid van een hond' dan denk ik niet dat die een nieuwe thuis gekregen heeft...
.
woensdag 10 juni 2026 om 12:53
Huisdieren heb je nooit lang genoeg en het afscheid is altijd zwaar, maar dit was traumatisch.Baggal schreef: ↑10-06-2026 11:31Tweeling: wat verdrietig van je hond. Had je hem allang? Sterkte.
Ja lessen geleerd en wijzer geworden, niet helemaal wat ik bedoelde maar ik was ook niet zo duidelijk ; )
En natuurlijk zou het fijn zijn om die wijsheid toen al gehad te hebben.
.
woensdag 10 juni 2026 om 12:55
Herkenbaar ! en dank je welYejii schreef: ↑10-06-2026 12:44Ik zou mijn jongere jaren over willen doen, en dan mezelf niet meer zo mooi, aantrekkelijk en klein mogelijk maken voor jongens, maar me bezig houden met de dingen die ik leuk vind.
Ik heb hier zoveel kostbare tijd aan verspild.
Sterkte met het verlies van je hondje, Tweeling.
.
woensdag 10 juni 2026 om 13:21
woensdag 10 juni 2026 om 13:30
woensdag 10 juni 2026 om 13:48
Dit ongeveer en dan ook niet zo lief mogelijk proberen te zijn.Yejii schreef: ↑10-06-2026 12:44Ik zou mijn jongere jaren over willen doen, en dan mezelf niet meer zo mooi, aantrekkelijk en klein mogelijk maken voor jongens, maar me bezig houden met de dingen die ik leuk vind.
Mijn schooltijd was ook ellendig met de wetenschap van nu adhd/autisme waren veel dingen anders gelopen en had ik mezelf misschien iets minder raar en eenzaam gevoeld.
woensdag 10 juni 2026 om 14:08
Ik zou willen dat ik veel eerder de diagnose autisme had gekregen, Ik heb tot mijn 36e zo geworsteld met het leven en alles. Als ik het eerder had geweten, had ik veel eerderr maatregelen kunnen nemen, andere keuze gemaakt qua beroep, misschien zelfs wel qua kind (die heeft ook autisme, het is vaak erfelijk).
Aan de andere kant ben ik heel blij met waar ik nu ben, en ik vraag me af of ik daar ook was gekomen als ik al als kind had geweten van mijn autisme, wellicht had ik veel dingen dan ook niet aangedurfd.
Aan de andere kant ben ik heel blij met waar ik nu ben, en ik vraag me af of ik daar ook was gekomen als ik al als kind had geweten van mijn autisme, wellicht had ik veel dingen dan ook niet aangedurfd.
woensdag 10 juni 2026 om 14:55
Dit precies.auroraatje schreef: ↑10-06-2026 14:08Ik zou willen dat ik veel eerder de diagnose autisme had gekregen, Ik heb tot mijn 36e zo geworsteld met het leven en alles. Als ik het eerder had geweten, had ik veel eerderr maatregelen kunnen nemen, andere keuze gemaakt qua beroep, misschien zelfs wel qua kind (die heeft ook autisme, het is vaak erfelijk).
Een heel gezin met adhd/autisme enz.
Makkelijk is het niet, maar ik ben zo blij met ze.
woensdag 10 juni 2026 om 15:20
Dit. Ik denk dat het herkenbaar is voor veel mensen. En ik denk dat je, zeker als vrouw, ook door een bepaalde “wijsheid” heen moet om dit te beseffen. En wijsheid komt met de jaren.Yejii schreef: ↑10-06-2026 12:44Ik zou mijn jongere jaren over willen doen, en dan mezelf niet meer zo mooi, aantrekkelijk en klein mogelijk maken voor jongens, maar me bezig houden met de dingen die ik leuk vind.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in