kinderen slaan

23-05-2011 18:36 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik had met iemand een discussie, als je kinderen iets gedaan hebben,zoals stelen ofzo dat je ze dan een klap in het gezicht geeft. ik zei nou dat vind ik niet kunnen en dan nog niet. ik zou mijn kinderen niet slaan als ik kinderen had. en ook niet als ze zoiets doen, dan geef ik ze liever huisarrest of zo. wat zijn jullie meningen?
In de situatie die je schetst zou ik het kind het gestolene terug laten brengen en excuses laten aanbieden. En als de boodschap dan nog niet is aangekomen misschien nog even bij het politiebureau langs voor een opvoedkundige preek.
Smurf, zegt die vriend van jou dat?
quote:justlikeme schreef op 23 mei 2011 @ 19:08:

Slaan in het gezicht vind ik echt absoluut niet kunnen, nooit niet. Maar een tikje op de vingers vind ik wel kunnen

Dus dan mag je kind ook andere kinderen een tik verkopen? Of jou?

Als je als ouder gaat slaan, tikken gaat uitdelen, dan is dat dus wat je ze leert. Zo los je iets op als je boos bent, als iemand iets doet wat je niet leuk vindt, dan mep je er op los. Zo doet mama/papa het ook toch? Net als schreeuwend ruzie maken, schelden etc.
Ik heb als kind echt wel eens een flinke tik gekregen (nou ja, eigenlijk meer toen ik puber was). Ik heb echt het bloed onder de nagels van mijn ouders gehaald, dus ik kan me heel goed voorstellen dat voor hen ook een keer de maat vol was. Ik had het denk ik niet eens zolang volgehouden als mijn ouders.
Ik ben geen voorstander van slaan, ook niet van tikken.
quote:ambrosia9 schreef op 23 mei 2011 @ 19:41:

[...]

Als je als ouder gaat slaan, tikken gaat uitdelen, dan is dat dus wat je ze leert. Zo los je iets op als je boos bent, als iemand iets doet wat je niet leuk vindt, dan mep je er op los. Zo doet mama/papa het ook toch? Net als schreeuwend ruzie maken, schelden etc.je trekt het uit zijn verband.. als mijn kind na 100.000 keer nee zeggen toch weer dat ene ding van de tafel pakte.. pakte ik zijn handje en hield het stevig vast en gaf soms een tikje op "het handje wat het deed".. hij had snel genoeg door dat hij domweg van dingen af moest bljven.. Waar het ene kind na 1 waarschuwing prima wist wat wel en niet mocht wist dit kind het niet .. van die paar tikjes heeft hij echt niet geleerd dat slaan de oplossing is..

[...]

Als je als ouder gaat slaan, tikken gaat uitdelen, dan is dat dus wat je ze leert. Zo los je iets op als je boos bent, als iemand iets doet wat je niet leuk vindt, dan mep je er op los. Zo doet mama/papa het ook toch? Net als schreeuwend ruzie maken, schelden etc.En dat heb ik dus niet geleerd. Ik sla nooit iemand, heb ik ook nooit gedaan. Broertje en zusje ook niet. Het was gewoon het laatste middel om tot ons door te dringen en zo zagen wij dat ook, een tik.

[...]

Als je als ouder gaat slaan, tikken gaat uitdelen, dan is dat dus wat je ze leert. Zo los je iets op als je boos bent, als iemand iets doet wat je niet leuk vindt, dan mep je er op los. Zo doet mama/papa het ook toch? Net als schreeuwend ruzie maken, schelden etc.Raad eens wat! Ouders zijn net mensen!
Nee, slaan, opvoedkundige tik of schreeuwen tegen mijn kind of dier gaat hier niet gebeuren. Daar ben ik heel stellig in. Ik heb zelf nooit een klap of tik gehad en schreeuwen deden mijn ouders ook niet. Er zijn wel andere manieren om het op te lossen, bijvoorbeeld het handje vastpakken als ze ergens aan zitten, afleiden, iets anders aanbieden waar ze wel aan mogen zitten.

In het genoemde voorbeeld, gewoon terug laten brengen en excuses aanbieden. Als ze wat ouder zijn privileges inleveren en afspraken maken hoe ze die terug kunnen krijgen.

Slaan is in mijn ogen een zwaktebod.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Nee, mijn kinderen nooit geslagen. Wel eens een kind even stevig bij de schouders gepakt, dan door de knieën en in de ogen kijkend flink toegesproken (en dan ben ik best eng ).

Slaan (ook een tik'je'), vind ik wel zo'n zwakte bod
Hooguit een corrigerende tik op de vingers, altijd nog beter dan dat je kind zijn handjes op de gloeiende kookplaat of ovendeur legt nadat je honderd keer hebt gezegd dat dat pijn doet. Je bespaart je meteen een rit naar de SEH.
verba volant, scripta manent.
quote:mrsstanleywalker schreef op 23 mei 2011 @ 19:53:

Nee, slaan, opvoedkundige tik of schreeuwen tegen mijn kind of dier gaat hier niet gebeuren. Daar ben ik heel stellig in. Ik heb zelf nooit een klap of tik gehad en schreeuwen deden mijn ouders ook niet. Er zijn wel andere manieren om het op te lossen, bijvoorbeeld het handje vastpakken als ze ergens aan zitten, afleiden, iets anders aanbieden waar ze wel aan mogen zitten.

In het genoemde voorbeeld, gewoon terug laten brengen en excuses aanbieden. Als ze wat ouder zijn privileges inleveren en afspraken maken hoe ze die terug kunnen krijgen.

Slaan is in mijn ogen een zwaktebod.

En als ze, pakweg, 11-12 zijn? Dat was bij ons de rotleeftijd.. de leeftijd dat niets tot mijn zusje en mij doordrong, we deden wat we wilden, terwijl onze ouders zeer consequent waren en zeer streng waren op alle punten. En toch lukte het ze niet om 2 dochters met verschrikkelijk veel temperament ( zo erg dat leekrachten gesprekken wilden met mijn ouders) onder controle te houden met 100x hetzelfde zeggen, geduld te hebben en alles maar te blijven herhalen. Niet dat ik zeg dat het 'de beste; oplossing was, maar gezien het feit dat zowel zusje als ik een zeer kort lontje hebben, was dit de oplossing die het beste hielp binnen ons gezin.

Edit: Voor men denkt dat ik VOOR de tik ben, is niet zo! Maar ik ben gewoon nieuwsgierig hoe er omgegaan wordt met beginnende pubers, die nergens naar luisteren en over sch*t aan hebben..Het ziet/leest allemaal zo makkelijk zoals ik het hier zie..En ik heb een moeder die nieuwsgierig is
Ik heb mijn zoon nog nooit geslagen, maar kan mij voorstellen dat het soms pure onmacht is. Ik ben één keer geslagen door mijn vader. Ik was een draak van een puber, dat zeg ik niet om het te vergoeilijken voor mijn vader, maar het is gewoon een feit (ouders, opa en oma, oom, niemand drong tot mij door). In ieder geval heeft die keer echt heel veel indruk op mij gemaakt en ik kan niet zeggen dat ik er slechter van ben geworden.
quote:Chantilly21 schreef op 23 mei 2011 @ 19:57:

[...]

En als ze, pakweg, 11-12 zijn? nee hoor, ook niet (ook wij zijn al lang uit de leeftijd van 'handjes die iets doen, wat niet mag")
Beste Smurfje,

Heb jij ook een begeleider die jouw helpt met je administratie ofzo? Ik denk dat het een goed idee is dat je ook met hem of haar praat over relaties, seks en kinderen.
Ik ben meer van de ouderwetse maatregelen:

maar OT: nee, ook geen tik, wel een ferme "UH-UH-UH! NIET DOEN!"
quote:sophiax schreef op 23 mei 2011 @ 20:03:

Beste Smurfje,

Heb jij ook een begeleider die jouw helpt met je administratie ofzo? Ik denk dat het een goed idee is dat je ook met hem of haar praat over relaties, seks en kinderen.Juist. Eensch.
Mocht ik echt niet tot mijn kind doordringen, lijkt me dat er echt iets anders aan de hand is met hem. Wat dacht je van een gesprekje met een kinderpsycholoog als je met je handen in het haar zit? Of zelf naar een psycholoog als je moeite hebt met je beheersen?

[...]

Als je als ouder gaat slaan, tikken gaat uitdelen, dan is dat dus wat je ze leert. Zo los je iets op als je boos bent, als iemand iets doet wat je niet leuk vindt, dan mep je er op los. Zo doet mama/papa het ook toch? Net als schreeuwend ruzie maken, schelden etc.

Ik vind dit zo'n non-arument. Mijn kinderen weten best dat ze niet alles mogen wat ik mag. Ze mogen bijvoorbeeld niet opblijven tot ik ga slapen, mogen niet met de boormachine, mogen de auto niet besturen en krijgen geen wijntje bij het eten. Begrijpen ze best.

Zelf zie ik trouwens niet zo'n verschil tussen een opvoedkundige tik, (en dan bedoel ik een tik die louter als afschrikmiddel wordt gebruikt en niet echt pijn doet), en bijvoorbeeld het optillen en in de auto zetten van een tegenstribbelende peuter, het naar hun kamer duwen van pubers of het aan een arm de trap op slepen van een kleuter die niet naar bed wenst te gaan.

Stuk voor stuk fysieke middelen die gebruikt kunnen worden als je het met woorden alleen niet redt en toch echt even moet laten zien wie de baas is.

Petje af voor wie daar nooit op terug hoeft te grijpen.
En even voor de duidelijkheid: ik ben tegen slaan zoals hier boven door Smurf beschreven, of zoals Ambrosia beschrijft, uit ongecontroleerde woede. Als je dat doet, moet je je na laten kijken.
Nope, ben nooit aan mijn arm naar boven gesleurd, of mijn kamer ingeduwd of whatever. Ik ben vast weleens recalcitrant geweest, maar ik kon kiezen uit twee opties en dat was het dan. En laten zien wie de baas is, alsjeblieft zeg.
quote:sophiax schreef op 23 mei 2011 @ 20:03:

Beste Smurfje,

Heb jij ook een begeleider die jouw helpt met je administratie ofzo? Ik denk dat het een goed idee is dat je ook met hem of haar praat over relaties, seks en kinderen.Eens.
quote:evelynsalt schreef op 23 mei 2011 @ 19:49:

[...]

Raad eens wat! Ouders zijn net mensen!

Kan me best voorstellen dat je een keer schreeuwt of het echt helemaal gehad hebt. Maar slaan? Sorry hoor, dat is gewoon niet nodig. Dan loop je maar weg. Zelfbeheersing kan geen kwaad.

En het is geen non argument zoals iemand hier schreef. Waarom mag jij wel slaan als je boos bent en je kinderen niet? Beetje vreemd.
quote:mrsstanleywalker schreef op 23 mei 2011 @ 20:08:

Mocht ik echt niet tot mijn kind doordringen, lijkt me dat er echt iets anders aan de hand is met hem. Wat dacht je van een gesprekje met een kinderpsycholoog als je met je handen in het haar zit? Of zelf naar een psycholoog als je moeite hebt met je beheersen?Doe even niet zo over de top. Iets met je kind aan de hand, ja hij is puber en heeft een ASS. Moet ik nu naar de psycholoog? Moet hij therapie? Welnee, hij heeft gewoon mijn gezag te accepteren.
quote:misspoez schreef op 23 mei 2011 @ 21:15:

[...]

...heeft een ASS.....en soms moeten ze daar eens een schop onder hebben, geen probleem

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven