Gezondheid alle pijlers

Wietrokende zoon (21)....

24-05-2011 21:35 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb ivm met herkenbaarheid even een nieuw account aangemaakt, dus een leeg loepje

Kamer van oudste zoon (21), hij woont tijdelijk weer thuis ivm zomervakantie, ruikt raar. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat hij wiet rookt.

Nou heb ik geen zin om zijn privacy te schenden, maar maak mij wel wat zorgen. Hij werkt overdag in een behoorlijk verantwoordelijke baan en ik ben ook bang dat hij zijn kop er niet goed bij heeft als hij 's avonds voor het slapen gaat wiet rookt.

Ik ben nogal een achtergebleven gebied op dit punt, heb zelf nooit gerookt, dus ik kan mijn eigen ervaring hier niet in delen. Ik wil graag tips over hoe ik hier het best met hem over kan beginnen zonder veroordelend ofzo te zijn.

Wat zijn de belangrijkste gezondheids risico's? Ik vraag mij ook af hoe de lucht die via een ventilatie gat ook bij de andere kids terecht komt, een effect op hun gezondheid heeft?

Nou ja, hellup! dus
Het ligt eraan hoeveel hij rookt..

Ik heb nooit wiet oid gerookt, maar volgens mij is het niet meteen zorgelijk. Vraag is idd hoe lang, hoe vaak.

Kan je het hem niet vragen? Gewoon op een open manier, zonder verwijtend over te komen?
Hij is 21, het is in beginsel zijn eigen verantwoordelijkheid om af en toe een jointje te roken. Geen punt van maken, misschien wel stimuleren dat hij zo snel mogelijk op zichzelf gaat wonen...
Tja, lastig. Wiet roken is tegenwoordig wel risicovoller dan vroeger, want het spul is veel sterker. Zelf heb ik vroeger gerookt en echtgenoot rookt soms nog steeds (met mate), zoon van 18 rookt heel af en toe met vrienden buiten op het strand ofzo. Ik zou iets zeggen van: Hee zoon, kan me best voorstellen dat je wil ontspannen met een blowtje, maar ik maak me toch wat zorgen, vind je het erg om het er eens met mij over te hebben? En dan voorstellen om in ieder geval buiten te roken ivm de andere kinderen en vragen of hij er geen last van heeft op zijn werk.
Ja, vragen is het plan. Ik heb gelukkig altijd een redelijk goed contact met hem. Hij is eigenlijk heel erg open maar hier komt hij blijkbaar iets minder makkelijk mee voor de dag...
Geen paniek! Hij zal echt geen junk worden van af en toe een wietje. Veel mensen roken af en toe een jointje om te onspannen of omdat ze het gewoon lekker vinden. Het hoeft totaal geen effect te hebben op zijn werk. Hij is volwassen en is oud genoeg om te beslissen of hij wil blowen of niet.

Ik vind wel dat je regels mag/moet stellen m.b.t. Het gebruiken in huis. De eventuele gevolgen voor meeroken van de andere personen in huis zijn gelijk aan roken van sigaretten.

Maak je niet te druk. Zolang je zoon gewoon vrolijk is, naar zijn werk gaat, en normaal functioneert zou ik met niet te druk maken.
Hij gaat na de zomer weer op zichzelf.

Goed tips, ik lees met interesse.
Wat betreft gezondheid...volgens wetenschappelijk onderzoek is cannabis niet schadelijker dan alcohol en tabak.

link

De vraag is of het wenselijk is dat iemand sowieso in huis rookt? Zijn er meer mensen die in huis roken? Ik zou hier gewoon open en eerlijk een gesprek over voeren. Hij verblijft ten slotte in jouw huis.

Ik zou me meer zorgen om maken om iemand als diegene veel drinkt...een paar glazen elke avond en/of je ieder weekend helemaal lam zuipen.
Ik heb zelf als tiener veel wiet gerookt en heb netjes mijn vwo afgemaakt. Ik ben ook gezond.

ik denk dus niet dat je zorgen hoeft te maken zolang hij nog steeds naar zijn werk gaat en normaal gedrag vertoont.

maar bij elk persoon is het anders natuurlijk...
Love my life!
Je kan toch gewoon vragen: 'Blow je eigenlijk wel eens? Of heb je het gedaan?'

Eventueel naar aanleiding van programma op tv (Spuiten en slikken) of berichtje uit de krant.

Een vraag is geen veroordeling.

Ben zelf enorme blower geweest maar vond het op gegeven moment helemaal niks meer.

M'n moeder heeft het destijds ook wel eens gevraagd (hoe ik toch aan die rode ogen kwam en of ik soms blowde), heb toen gezegd dat ik het wel eens deed (terwijl ik het eigenlijk dus elke dag deed). Later hebben we nog een keer samen jointje gerookt (geen aanrader trouwens, je moeder in rare lachstuip zien ;))
Ik zelf rook ook met enige regelmaat voor het slapen gaan een jointje samen met mijn vriend. Geen hele, maar allebei een paar hijsjes (3-4 meestal). Zeker als we een stressvolle dag hebben gehad. Het voor ons een manier om te ontspannen en goed te gaan slapen. Beide hebben we ook een verantwoordelijke baan en ondervinden we er geen last van de volgende dag. Wij roken af en toe zoals anderen een glas wijn nemen 's avonds. Dit wil niet zeggen dat het niet problematisch kan zijn, of dat drugsgebruik goed te praten is, maar het is ook niet meteen een verslaving of een ernstig probleem.

Ik heb het er zelf een keer met mijn huisarts over gehad, die er geen probleem in zag, en het zelfs voor sommige mensen en situaties zou verkiezen boven bijvoorbeeld slaapmiddelen, alhoewel ze er wel bij zei dat ze dit vanuit haar positie natuurlijk nooit uit zichzelf zou zou voorschrijven.

Ik zou gewoon een ontspannen gesprek met je zoon aangaan, of hij het doet, hoe vaak en waarom. Dan kan je ook bespreken dat als hij het doet, je het niet in huis wilt. Zeker met het oog op je andere kinderen. Als je zijn beweegredenen weet, is de situatie ook wat beter in te schatten.

Nogmaals, ik wil drugsgebruik absoluut niet goedkeuren, en vind dat als hij in jouw huis woont, jij het recht hebt om te weigeren dat dit soort middelen in jouw huis aanwezig zijn en gebruikt worden.

De gevolgen van marihuana gebruik je gemakkelijk googlen, en met name bij jonge, in ontwikkeling zijnde hersenen, kunnen er net als met alcohol wel degelijk consequenties zijn.
quote:Fleuriefleur schreef op 24 mei 2011 @ 21:47:

Maak je niet te druk. Zolang je zoon gewoon vrolijk is, naar zijn werk gaat, en normaal functioneert zou ik met niet te druk maken.

Eens. Af en toe een jointje komt ongeveer overeen met af en toe een wijntje; geen probleem voor je gezondheid, en het belemmert je functioneren niet. Teveel jointjes komt echter overeen met teveel alcohol; het kan een gezondheidsprobleem opleveren, en het belemmert je functioneren wél. Zolang jij het idee hebt dat hij lekker in zijn vel zit is er geen centje pijn. Maak je je ongerust, dan ga je om de tafel voor een goed gesprek.
Ik heb wel vrienden die door wiet/hasj niet meer zo goed functioneerden als normaal. Eentje rookt elke dag en behoorlijk. Hij is eigenlijk altijd duf, ziet er ziekig uit en valt in slaap als hij eens op bezoek komt. Verslaapt zich ook 's ochtends en heeft blowen hoog op zijn prioriteitenlijstje staan (ver boven verjaardagen, familiebezoekjes en een keer thuis poetsen).

Een andere vriend nam elke avond voor het slapen gaan een paar trekjes van een hasj-joint. Geen enkel probleem. Tot hij ging stoppen met roken en uiteindelijk ook met blowen. Hij sliep ineens veel lekkerder (minder dromen en veel minder onrustig) en hoefde op zaterdag en zondag ook ineens niet meer tot minimaal 12 uur in bed te liggen om toch goed uitgerust te zijn. Hij had zelf niet door dat de hasj toch zo veel effect op hem had. Het "hielp" hem bij het inslapen maar zorgde er ook voor dat hij veel minder uit rustte tijdens de nacht.

Daarnaast ken ik legio mensen die totaal geen problemen hebben en rustig af en toe wat kunnen blowen zonder heftige bijwerkingen of wat dan ook.

Ik zou er over praten met je zoon. In elk geval kan je hem vragen om buiten te gaan roken.
Net gepraat, hij rookt af en toe en weet nu in ieder geval dat hij er gewoon over kan praten. Verder rookt hij voornamelijk 's nachts voor het slapen. Kan ook niet anders want overdag werkt hij of is hij actief.

Bedankt voor alle adviezen.
Het roken van een jointje is op zich niet zo heel erg maar wat ik ook al lees hierboven, en dat klopt, de wiet van toen is heel anders dan de wiet van nu. Tegenwoordig zijn de meeste soorten

zwaar bewerkt met vanalles. Daarnaast ligt het ook aan de persoonlijkheid van de roker wat het met hem zal doen.

Als je een genetische aanleg hebt voor angst en depressie

kan het wel degelijk gevaarlijk zijn, dan kunnen er zich ziektebeelden (o.a. psychoses depressie en angststoornis) ontwikkelen die verre van prettig zijn.

Nogmaals dat geldt niet voor iedereen maar is per persoon verschillend. Wijs hem op de eventuele risico's en meer kan

je toch niet doen vrees ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven