Werk & Studie alle pijlers

Treinabonnement

23-05-2011 21:05 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb een deeltijdbaan in het westen aangeboden gekregen. Zelf woon ik in het zuiden en moet dus 3x per week met de trein naar mijn werk. Nu keek ik eens op de site van de NS, en een maandabonnement kost gewoon rond de 365 euro. Ik krijg wel wat reiskostenvergoeding natuurlijk maar ik vroeg me af of er geen goedkopere optie is om met de trein te reizen. Ik heb me er nog nooit in verdiept dus vandaar mijn bericht :-). Heeft iemand ervaring/ tips?
Zoiets heb ik ook, ik krijg voor OV 75% vergoed. Nou woon ik nogal ver weg, dus kost het me dan nog 70 euro pm aan eigen kosten. Voor veel mensen nog steeds best veel, maar als je ver van je werk woont, ben je nou eenmaal relatief veel geld kwijt. Als je geen goede reiskostenregeling hebt, moet je dus even goed rekenen of het voor jou 'de moeite waard' is.
quote:suniss schreef op 23 mei 2011 @ 21:59:

[...]

Haha dat is aardig van jullie

Een dagretour kost mij 36,80.

Hmm, daar kan ik niks mee.

Moet echt een van / naar hebben.

Maar je kan ook eens op een rustig moment naar het loket.

Wie weet tref je iemand die het leuk vindt om alle opties even met je door te nemen.
bij gebruik van OV kun je ook nog belastingvoordeel hebben.

als je boven een bepaald aantal kilometers moet reizen voor je werk en je reist met het openbaar vervoer, dan mag je ook reiskosten aftrekken bij je belastingaangifte. afhankelijk van aantal dagen dat je reist en de afstand die je aflegt is daar een bedrag voor vastgesteld door de belastingdienst. Daar moet je wel de reiskostenvergoeding die je van je werkgever krijgt vanaf trekken.

Bedrag dat je terugkrijgt is natuurlijk ook afhankelijk van de belastingscijf waar jij in valt. (bij losse kaartjes wel kaartjes bewaren, want je moet kunnen aantonen dat je met ov hebt gereisd)
als een dagretour 36,80 is, dan ben je gemiddeld per maand met kaartjes (zonder korting) 36,80 x 3= 110, 40 euro x52:12= 478,40 kwijt.

stel dat je voor 3 dagen in de week een enkeltje met korting en enkeltje zonder korting koopt dan is het 239,20 + 143,52= 382,72 gemiddeld per maand.

Maar een abonnement geldt ook als kortingskaart na 9:00 uur en mocht je eens een dagje uit gaan, er mogen 3 mensen met je op korting reizen, joepie! :-)
Uiteindelijk ben je met een abonnement sowieso niet goedkoper uit. Denk daarbij eens aan vrije dagen, vakantie of zoals in deze maanden veel feestdagen. Dan haal je dat gemiddelde van 3 keer per week niet eens. Ervan uitgaande dat het normaal gesproken ook al niet goedkoper was, moet je dat dus nu al helemaal niet doen. Dat loont alleen als je 4 of 5 dagen per week moet reizen. En in tijden van veel verlof oid is het hoe dan ook goedkoper om gewoon kaartjes te kopen, want dan betaal je sowieso alleen voor de dagen dat je echt reist.

Wel een gedoe en al met al ook best duur, maar de NS biedt nou eenmaal niets wat voor jouw situatie aantrekkelijker zou zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven