Entertainment alle pijlers

Gepest!! (TV)

05-05-2011 21:33 2867 berichten
Alle reacties Link kopieren
RTL 4

Confrontatie met oude pestkop

Confrontatie met oude pestkop

Mirelle had geen leuke middelbare schooltijd. Het meisje werd in de brugklas ontzettend gepest. Jongens riepen haar na, sloegen haar tijdens de les op het hoofd en lieten haar struikelen. Ze heeft er haar hele leven last van gehad. In het nieuwe programma Gepest zoekt ze de plaaggeesten uit haar jeugd op en confronteert ze hen met de ingrijpende gevolgen van het pesten.

Kwetsbare mensen

Peter van der Vorst stond aan de wieg van het programma en neemt ook de presentatie op zich. Hij bespeurde tijdens het draaien een aantal opmerkelijke parallellen tussen de kinderen die gepest werden. “Het zijn toch heel vaak kwetsbare mensen. Ze worden niet eens zo zeer gepest omdat ze er anders uitzien, maar gewoon vanwege hun karakter. Ze pakken plagerijen eerder op als pesten. Zodra mensen zien dat dit werkt, dan ben je pas echt de pineut.”

Rode draad

Ook in het vervolg van hun leven zijn er veel overeenkomsten tussen de slachtoffers van pesterijen. “Je ziet dat ze in hun leven opmerkelijk vaak in de zorg gaan werken. Bijna iedere brief die we binnenkrijgen is van iemand in de kraamzorg of de psychische hulpverlening. En ze zijn allemaal heel perfectionistisch, dat zie je ook aan Mirelle. Ze willen het graag goed doen, dat is een rode draad door alle verhalen.”

Signalen

Peter hoopt dat zijn programma een positieve gevolgen zal hebben voor slachtoffers van pesterijen. “Je kunt pesten nooit laten verdwijnen, maar de aandacht ervoor helpt. Net als dit programma: als mensen ernaar kijken, dan weten ze dat ze niet de enige zijn. Ouders en leraren zien het programma ook en gaan misschien beter op de signalen letten en die ook serieus nemen. Dat was eigenlijk ook het doel waarmee ik het programma ging maken. We dachten: prachtig thema, gek dat het er nog niet is. Hier kunnen we echt iets mee betekenen.”
O ja... mensen als wegwerpartikel. We gebruiken iemand voor huiswerk en gieten dat in de vorm van vrienden maken. Zodra dat klusje geklaard is, word je vervolgens weer gewoon keihard uitgekotst.

Bij mij werd deze streek vaak toegepast. Het gevolg is dat ik mensen niet gemakkelijk vertrouw.
World of Warcraft: Legion
quote:Pumps_italiaans schreef op 20 mei 2011 @ 17:31:

[...]

Dat weet ik ook niet meer zo precies. Wat zij zich herinneren was niet duidelijk. Er wordt bij dat soort programma's toch wel veel knip en plakwerk toegepast.

Wel een interessant detail: Juf was de enige die niet in beeld wilde. Ze heeft Mari wel meteen ontvangen en hij is bij haar op bezoek geweest om over het voorval te praten. Ik geloof dat hij er wel veel aan gehad heeft aan dat gesprek.

Ik ben zelf ooit door een juf gepest. Niemand deed met haar mee. Ik zat in dat jaar met alleen meisjes. Ik ben nog steeds bevriend met een klasgenootje van toen. Die wist zich nog enkele voorvallen te herinneren van toen. Die was ik vergeten, maar zij wist weer niet dat juf mij geslagen had....

Die 2 herinneringen samengevoegd maakten het beeld wel compleet.

Ik heb me ook afgevraagd of het een wraakactie van Mari was, want dat zou heel laag geweest zijn vanuit zijn huidige positie.

Gelukkig is dat niet zo, want op mij kwam het echt over als het afsluiten van een nare en vervelende periode waarbij hij van de mensen zelf een aantal antwoorden wilde krijgen. Die antwoorden heeft hij volgens mij voor een belangrijk wel gekregen.En ook al wat het een wraakactie, mag hij? Die juf was in mijn ogen de grote boosdoener. Wat een vreselijk mens moet dat zijn zeg, ik heb er geen andere woorden voor. Ik had trouwens zo vreselijk te doen met Mari. Broer en zus verloren en dan ook nog gepest worden wat resulteert in een eenzame, verdrietige jeugd. Heb hem altijd al een sympathieke man gevonden.
Volledig eens met Grijzemuis. Ik sta eveneens volledig achter Mari.
World of Warcraft: Legion
Ik kijk het programma met mijn kinderen. Uit educatief oogpunt, zodat ze zien wat pestgedrag (en daarhoort ook meelopen en niks zeggen) kan veroorzaken. En dat het altijd belangrijk is om op te komen voor wat je belangrijk vindt.

Ook goed om te zien dat de pesters pesten vanuit hun eigen onzekerheid. Dat kan op de leeftijd van mijn kinderen een echte eyeopener zijn.
Ik kijk vanavond ook weer. Heb al voorstukje gezien, dat de pestkop, de botte boer.. Zelfs na jaren getreiter ''sorry'' weigert te zeggen.. Schijnbaar nog steeds niet volwassen
Ik kende het programma niet maar zag het voorstukje ook. Ik ga ook kijken. Ben wel benieuwd wat zoiets na jaren nog doet met iemand (voor beide kanten). Was inderdaad ook wel verbaasd dat die pestkop van vroeger nu geen sorry wil zeggen!
ik heb het ingeprogrammeerd, ik ben ook heel benieuwd naar die pester die geen excuses wil aanbieden. Wat een loser.
Zie nu pas dat er hier ook een topic over dit programma staat (ook al onder psyche). Ga er vanavond weer naar kijken, weet nu al dat ik erom zal moeten huilen (zonder voorstukje te hebben gezien). Maar lees dus dat iemand geen sorry wil zeggen? Hmm...ik ben benieuwd naar de verhalen.
Ik ga kijken.
ik bennurook
Same here!
Ik ga ook lookielookie doen
“Don’t look back – you’re not going that way.”
ik ga proberen mee te kijken, maar weet niet of ik het volhou
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
wát een asowijf zeg, die blonde pester.
pff dat ik DAT heb gepest. Het is een mens hoor!
Ik kan me voorstellen dat ik 'dat' heb gepest?!!

Oh mijn god, deze arme vrouw ik heb nu al medelijden met haar, want die pester lijkt niet goed snik
En in dat voorstukje al dat ze geen sorry wilde zeggen

Ik zal haar eens pesten stom wief
Your view of society screws up my mind like you\'ll never know
Die pester is lelijk van binnen en lelijk van buiten
Ik vind het lijdend voorwerp er veel leuker uit zien dan de pester.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
hello

vorige week de afl met mari vond ik ook heel mooi
joehoeee!
iets minder blauwe oogschaduw zou wel mogen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik hoop stiekem dat die pester heel ongelukkig is en een kutleven heeft.. Niet omdat ze vroeger gepest heeft maar omdat ze nu nog een bitch lijkt.
quote:pearle schreef op 26 mei 2011 @ 21:32:

Die pester is lelijk van binnen en lelijk van buitenGewoon een dikke zeug en die opmerking van dr grrrrrrr

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven