Geld & Recht alle pijlers

vraagje over aflossen

27-05-2011 12:02 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat kan ik beter doen???

Heb nog een rekening lopen bij de wehkamp van nog 1000 euro en heb 2000 euro spaargeld,is het nou verstandig om alles af te lossen,heb dan een idee dat ik dan niks achter de hand hebt,mocht er iets kapot gaan of zo.

Wat zullen jullie doen???
Helemaal eens met Maja82; snap dan ook niet dat Kristos haar reactie 'raar' vindt!!

TO betaalt 15% rente en krijgt op haar spaargeld (met een beetje mazzel) 2,4% rente.

Dan vragen wat verstandig is, komt inderdaad wat ridicuul over.

Dus inderdaad: als de sodemieter Wehkamp aflossen!!
Sommige impulsen heb je gewoon. Bij de een is dat eten bij de ander geld uit geven. De een heeft het wat beter onder controle als de ander. Als je weet en erkend dat je er last van heb, is het al 10x makkelijker om het onder controle te krijgen.

@pauline: merci.
Ik ben misschien wel heel verstandig hoor maar waarom koop je iets bij Wehkamp wat je niet eens kunt betalen? Ik snap dat niet hoor, die mensen die maar alles kopen terwijl ze het geld er niet voor hebben. Lekker is dat. Ik zou zeggen: meteen aflossen.
Alles komt goed..........
To, ik heb je even geloept maar volgens mij wordt het tijd om je eens te gaan verdiepen in het voeren van een gezonde financiële huishouding...... Echt...mijn alarmbellen gaan aan alle kanten af!
Idd gelijk aflossen. Het bedrag wat je minder hoeft te betalen elke maand kan je gelijk weer gaan sparen!

Een tip voor mensen die geld lenen bij wehkamp omdat het bij de bank minimaal 5000 moet zijn. Je bent niet verplicht dit bedrag ook op te nemen. Je kan een doorlopend krediet van 5000 aanvragen en desnoods maar 500 opnemen. Dan heb je dus wel een gewone rente en op een doorlopend krediet mag je ook gewoon extra aflossen wanneer je wilt. Wanneer je alles hebt afgelost wel weer het krediet afmelden zodat je niet in de verleiding komt het opnieuw op te nemen wanneer het niet echt nodig is.
quote:plops schreef op 27 mei 2011 @ 12:46:

Gedragsverandering kost heel veel tijd. Dat je af en toe in de fout gaat is niet meer dan logisch. Ook al is het enorm frustrerend en heel erg balen. Gebeurt het al minder dan in het begin?Ja, veel minder. Maar het is frusterend dat ik eigenlijk niets leuks mag doen/kopen omdat ik te veel in het verleden heb uitgegeven en dan ga ik op dat moment de fout in. Dom gewoon!
meteen aflossen! rente is daar inderdaad super hoog, je betaalt nu waarschijnlijk meer rente dan dat je aflost, dus schiet het ook niet op. volgende keer als je weer echt iets nodig hebt kan je beter kijken naar een doorlopend krediet. Ik heb een krediet van 10.000, op het moment ong 2.000 in gebruik, maar rente is maar 6.5 %
Mooiedromen, ik was bang dat ik te veel zou uitgeven op die manier. Ik ken mezelf
quote:MEFS schreef op 27 mei 2011 @ 13:01:

[...]

Ja, veel minder. Maar het is frusterend dat ik eigenlijk niets leuks mag doen/kopen omdat ik te veel in het verleden heb uitgegeven en dan ga ik op dat moment de fout in. Dom gewoon!

Dat is toch al heel positief!

Je frustratie kan ik me voorstellen. Maar je bent nu wel naar een tijd aan het toewerken dat het weer wel kan. Het is "even" door de zure appel heen bijten...
quote:plops schreef op 27 mei 2011 @ 12:55:

To, ik heb je even geloept maar volgens mij wordt het tijd om je eens te gaan verdiepen in het voeren van een gezonde financiële huishouding...... Echt...mijn alarmbellen gaan aan alle kanten af!

Ik vind het wel meevallen, ja ze zegt meerdere keren dat ze een schuld bij Wehkamp en roodstaan heeft, maar die wordt wel kleiner en ze was van plan het af te lossen met belastingteruggave/vakantiegeld. En ze is zich bewust van het nut van sparen.

Dat iemand ooit die schulden op heeft gelopen, tja, dat is niet handig, maar ik lees meer een persoon die daar graag uit wil komen en daar langzaam in slaagt. Het afbetalen van deze schuld is daarin een mooie prestatie!

Ik weet niet of er nog steeds roodstand is op je betaalrekening, ook dat kun je het beste afbetalen ipv te sparen. De rente die je betaalt over roodstaan is veel meer dan je over spaargeld krijgt. Afhankelijk van je bank, komt het ongeveer overeen met Wehkamp, banken rekenen vaak 15-20% voor rrodstaan.

Je zou dus die 1000 spaargeld die je overhoudt na de Wehkamp dus beter op de rekening waar je roodstaat kunnen storten. Of misschien zelfs beter om eerst je roodstand verminderen ipv Wehkamp af te betalen, afhankelijk welke lening/roodstaan de hoogte rente rekent. Gevoelsmatig voelt denk ik Wehkamp afbetalen echter sowieso fijner, heb je er tenminste al eentje weggewerkt.

Mocht er echt nood aan de man zijn, kun je altijd nog roodstaan. maar liever niet uiteraard. Bel je bank ook op om je roodstand limiet te wijzigen, zodat (zo diep) roodstaan niet meer zo makkelijk is. Als je inkomen gelijk blijft, kun je dit meestal met een telefoontje of nieuwe aanvraag weer omzetten.
quote:lies_lies schreef op 27 mei 2011 @ 13:10:

[...]

Ik vind het wel meevallen, ja ze zegt meerdere keren dat ze een schuld bij Wehkamp heeft, maar die wordt wel kleiner en ze was van plan het af telossen met belastingteruggave/vakantiegeld. En ze is zich bewust van eht nut van sparen. Ik lees eerlijk gezegd in de posts meer dat het ene gat weer met het andere gat gevuld wordt en andersom.
quote:plops schreef op 27 mei 2011 @ 13:14:

[...]

Ik lees eerlijk gezegd in de posts meer dat het ene gat weer met het andere gat gevuld wordt en andersom.

Ik zie langzaam vooruitgang in de bedragen die ze post. En nu heeft ze wat gespaard en kan ze een schuld afbetalen.

Alhoewel, 2000 euro is niet echt gespaard, maar waarschijnlijk alleen het vakantiegeld.... wat is er met die 250 pm die je zou sparen gebeurd Robast?

Hoe dan ook: eerst je schulden afbetalen voordat je gaat denken aan spaargeld is in de meeste gevallen het meest praktisch. Met eventueel een klein buffertje (of mogelijkheid tot roodstaan als je ermee om kan gaan) voor de kapotte auto/wasmachine ed van 500-1000 euro
Ik zou het aflossen, niet alleen vanwege de rente maar mocht je een keer achterlopen met betalingen dan grote kans dat je BKR codering krijgt en dat heeft o.a. weer effect op geen hypotheek kunnen krijgen mocht je een huis willen kopen binnen 5 jaar.
Aflossen! De rente die je betaalt is vele malen hoger dan die je ontvangt op je spaargeld, dus als je niet aflost teer je juist nog meer in!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Nou ik heb het hele bedrag net helemaal afbetaald,pfff wel een opluchting,dan beginnen we gewoon weer met opnieuw sparen.

Nog bedankt voor jullie mening
Dit soort schulden, want dat zijn het, altijd zo snel mogelijk aflossen!
Laat brandnetels staan; juist op brandnetels leggen vlinders hun eitjes.
Goed van je robast en niet meer zulke leningen laten lopen bij postorderbedrijven etc, zo zonde van je geld.
Fijn, ben je daar tenminste vanaf. Nu misschien nog je roodstand inlossen en dan verder sparen zou ik doen.
quote:robast schreef op 27 mei 2011 @ 13:32:

Nou ik heb het hele bedrag net helemaal afbetaald,pfff wel een opluchting,dan beginnen we gewoon weer met opnieuw sparen.

Nog bedankt voor jullie meningGoed van je hoor! Gefeliciteerd! Toch weer een schuld weggewerkt. En je zou nu eigenlijk meteen een automatische afschrijving moeten zetten naar je spaarrekening van het bedrag dat je steeds per maand aan Wehkamp betaalde (was dat ongeveer 35 euro?). Dan houd je dezelfde kosten per maand als voorheen, maar gaat het sparen weer sneller.
Doe ik dank jullie wel,dat jullie met me meegedacht hebben.
Ik zou de wehkamp aflossen. Mocht je ooit eens geld willen lenen bij een bank dan krijg je het waarschijnlijk niet door die wehkamp schuld. En je hebt tenslotte nog 1000,- over.

Wehkamp heeft echt hele hoge rente, bijna schandalig iets van 18% dacht ik.
Was beetje traag...las net dat je hebt afgelost. Ben je daar lekker van af!
Chappeau !!

Goed gedaan, wat een opluchting.

Ennehhh, eerst sparen, dan kopen is mij geleerd 40 jaar gelden

En ik moet eerlijk zeggen, bij werkt het heel goed.
En nu een flesje wijn opentrekken vanavond

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven