het leed van file parkeren
vrijdag 27 mei 2011 om 15:24
Ik heb het me echt aan moeten leren toen ik een tijd ergens gewoond heb waar alleen parkeerplekken waren waar je wel voor moest fileparkeren.
De gouden tip, ga parallel staan met de auto die voor jouw lege plek staat, ga dan langzaam (!) naar achteren terwijl je richting de stoep stuurt, maar probeer niet zo hard te sturen dat je vol tegen de stoep aan zit. Heel langzaam en dan op het punt dat de helft van jouw auto ongeveer bij de achterbanden van de auto voor je zit, ga je weer heel langzaam terug sturen.
Probeer het maar eens uit. Het is best lastig dit zo in tekst uit te leggen als je het normaal alleen in de praktijk doet. Maar ik weet wel dat het misgaat als ik me haast. Als ik rustig aan doe gaat het nu eigenlijk nooit meer fout. Dus gewoon veel oefenen!!
De gouden tip, ga parallel staan met de auto die voor jouw lege plek staat, ga dan langzaam (!) naar achteren terwijl je richting de stoep stuurt, maar probeer niet zo hard te sturen dat je vol tegen de stoep aan zit. Heel langzaam en dan op het punt dat de helft van jouw auto ongeveer bij de achterbanden van de auto voor je zit, ga je weer heel langzaam terug sturen.
Probeer het maar eens uit. Het is best lastig dit zo in tekst uit te leggen als je het normaal alleen in de praktijk doet. Maar ik weet wel dat het misgaat als ik me haast. Als ik rustig aan doe gaat het nu eigenlijk nooit meer fout. Dus gewoon veel oefenen!!
vrijdag 27 mei 2011 om 15:25
vrijdag 27 mei 2011 om 15:26
de gouden tip!
OEFENEN!
Ik ben op een zaterdag in de stad alleen maar gaan parkeren
Mij lukte het namelijk ook nooit, en ik werd er gek van
Ik kan een keuken in elkaar zetten maar een auto parkeren niet?
dacht het niet...
Dus toen maar gaan steken, en gaan steken en gaan steken en gaan steken
Tot je ineens het handigheidje hebt
En toen moest ik de andere kant ook nog even leren
Maar eerlijk is eerlijk, ik parkeer nog steeds makkelijker in met de bijrijderskant aan de stoepkant dan met de bestuurderskant aan de stoep
OEFENEN!
Ik ben op een zaterdag in de stad alleen maar gaan parkeren
Mij lukte het namelijk ook nooit, en ik werd er gek van
Ik kan een keuken in elkaar zetten maar een auto parkeren niet?
dacht het niet...
Dus toen maar gaan steken, en gaan steken en gaan steken en gaan steken
Tot je ineens het handigheidje hebt
En toen moest ik de andere kant ook nog even leren
Maar eerlijk is eerlijk, ik parkeer nog steeds makkelijker in met de bijrijderskant aan de stoepkant dan met de bestuurderskant aan de stoep
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
vrijdag 27 mei 2011 om 15:29
Ik kan het heel goed, geleerd door te werken op een plek waar ik het elke dag moest doen of anders heel ver moest lopen.
Mijn truc:
1. Ga naast de geparkeerde auto staan. Redelijk dicht ernaast werkt het best.
2. Rij langzaam achteruit.
3. Op het moment dat jouw spiegel en de auto van de spiegel naast elkaar zijn, begin je als een gek richting stoeprand te sturen. Ondertussen rij je langzaam achteruit. Hierdoor draai je in.
4. Op het moment dat jouw spiegel op een lijn komt met de achterbumper van de auto naast je, draai je de andere kant op. Nog steeds rij je achteruit.
Like so:
5. Klaar!
Mijn truc:
1. Ga naast de geparkeerde auto staan. Redelijk dicht ernaast werkt het best.
2. Rij langzaam achteruit.
3. Op het moment dat jouw spiegel en de auto van de spiegel naast elkaar zijn, begin je als een gek richting stoeprand te sturen. Ondertussen rij je langzaam achteruit. Hierdoor draai je in.
4. Op het moment dat jouw spiegel op een lijn komt met de achterbumper van de auto naast je, draai je de andere kant op. Nog steeds rij je achteruit.
Like so:
5. Klaar!
vrijdag 27 mei 2011 om 15:30
vrijdag 27 mei 2011 om 15:31
quote:ramiaatje schreef op 27 mei 2011 @ 15:24:
of even doorsparen voor een auto met zon volautomatisch inparkeerfunctie.
Toen ik die reclame zag werd ik wel spontaan blij ja. Heerlijk lijkt me dat.
Gelukkig ben ik niet alleen hierin, dat scheelt weer ^__^. Een extra les zou misschien niet eens zo onhandig zijn. Mijn rij-instructeur heeft het maar 3x met mij geoefend en verder gelaten. Achteruit in een vak parkeren etc gaat prima, maar bij mijn nieuwe woning is het helaas alleen maar file parkeren en vaak met publiek (erg leuk als je 's avonds al moe bent van werk en een heel cafe jouw inparkeer kunsten staat te bewonderen....)
of even doorsparen voor een auto met zon volautomatisch inparkeerfunctie.
Toen ik die reclame zag werd ik wel spontaan blij ja. Heerlijk lijkt me dat.
Gelukkig ben ik niet alleen hierin, dat scheelt weer ^__^. Een extra les zou misschien niet eens zo onhandig zijn. Mijn rij-instructeur heeft het maar 3x met mij geoefend en verder gelaten. Achteruit in een vak parkeren etc gaat prima, maar bij mijn nieuwe woning is het helaas alleen maar file parkeren en vaak met publiek (erg leuk als je 's avonds al moe bent van werk en een heel cafe jouw inparkeer kunsten staat te bewonderen....)
vrijdag 27 mei 2011 om 15:31
vrijdag 27 mei 2011 om 15:52
vrijdag 27 mei 2011 om 16:09
Als je onzeker bent, gewoon één of twee lessen nemen en uitsluitend gaan file-parkeren!
Ik heb het nooit goed gekund, een paar maanden geleden lukte het me voor het eerst met mijn Canta. Dat is zo'n beetje het kleinste voertuig dat je nog auto kunt noemen . . . . . die krijg ik overal wel
vooruit in, hij kan ook overdwars, dat is wel prettig. Maar achteruit?
Het is bij die ene keer gebleven, heb dat verder niet nodig.
Ik heb het nooit goed gekund, een paar maanden geleden lukte het me voor het eerst met mijn Canta. Dat is zo'n beetje het kleinste voertuig dat je nog auto kunt noemen . . . . . die krijg ik overal wel
vooruit in, hij kan ook overdwars, dat is wel prettig. Maar achteruit?
Het is bij die ene keer gebleven, heb dat verder niet nodig.
vrijdag 27 mei 2011 om 16:09
quote:mika65 schreef op 27 mei 2011 @ 16:00:
Als je rijlessen hebt dan leer je toch ook fileparkeren? Of doen ze daar tegenwoordig niet meer aan
Jawel, maar bij mij ging dat met speciale draaipunten op de auto van mijn instructrice. Op mijn eigen auto heb ik die niet en daar gaat het al fout, dan werkt het trucje niet meer zo goed.
Ik leef met je mee TO, ik doe het zelf ook liever niet dan wel. Net als dat ik liever niet in te smalle parkeergarages rij. Het is misschien niet handig, maar zo blijf ik wel lekker relaxed in de auto .
Als je rijlessen hebt dan leer je toch ook fileparkeren? Of doen ze daar tegenwoordig niet meer aan
Jawel, maar bij mij ging dat met speciale draaipunten op de auto van mijn instructrice. Op mijn eigen auto heb ik die niet en daar gaat het al fout, dan werkt het trucje niet meer zo goed.
Ik leef met je mee TO, ik doe het zelf ook liever niet dan wel. Net als dat ik liever niet in te smalle parkeergarages rij. Het is misschien niet handig, maar zo blijf ik wel lekker relaxed in de auto .
vrijdag 27 mei 2011 om 16:14
quote:Pepernoek schreef op 27 mei 2011 @ 15:29:
ik doe praktisch nooit aan fileparkeren, maar met die spiegels, wat als je een kleine auto hebt en je staat naast een mercedes en gaat dan draaien als de spiegels naast elkaar staan, rijdt je dan niet tegen de achterkant van de mercedes aan?
ik doe praktisch nooit aan fileparkeren, maar met die spiegels, wat als je een kleine auto hebt en je staat naast een mercedes en gaat dan draaien als de spiegels naast elkaar staan, rijdt je dan niet tegen de achterkant van de mercedes aan?
vrijdag 27 mei 2011 om 16:17
Dat heb ik nog nooit gehad Madelein, ik heb een gewone middenklasseauto en daarbij werkt deze methode al-tijd (hoewel ik nog nooit achter een limousine hjeb geparkeerd).
Ik denk dat het met een heel kleine en een heel grote auto wel eens mis zou kunnen gaan ja, maar dat kan je voorkomen door wat minder dicht bij de mercedes te gaan staan of door iets later te beginnen met draaien.
Ik denk dat het met een heel kleine en een heel grote auto wel eens mis zou kunnen gaan ja, maar dat kan je voorkomen door wat minder dicht bij de mercedes te gaan staan of door iets later te beginnen met draaien.
vrijdag 27 mei 2011 om 16:21
Als je achteruit parallel wilt inparkeren, zet je je auto naast de auto waar je achter wilt parkeren. Laat ongeveer een halve meter ruimte tussen jouw zijspiegel en de zijspiegel van de andere auto. Rijd langzaam achteruit. Wanner jouw achetrbank ter hoogte is van het voor- of achterlicht van de auto naast je, draai je je stuur. Net zo lang tot jouw zijspiegel ter hoogte is van het voor- of achterlicht van de auto naast je, dan draai je je stuur weer terug. Kan niet missen. Succes!