Schade en reactie vrienden

29-05-2011 10:27 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

In een week tijd heb ik twee keer meegemaakt dat vrienden iets van mij hebben beschadigd (ongelukje) en ik zit een beetje met het uitblijven van een reactie. Ik ben benieuwd hoe jullie hiermee om zouden gaan.

Een vriend van mij heeft een glas rode wijn over m'n bank laten vallen. En een vriendin had diezelfde week haar hond meegenomen naar mij. Dat beest sprong tegen mij aan en hierbij is mijn leren jas beschadigd.

Natuurlijk kan dit gebeuren, maar ik ben een beetje verbaasd over hoe makkelijk zij er over deden.

De hoes van de bank moest ik maar laten stomen. En dan mag ik de rekening aan die vriend geven. Dit vind ik nog een eerlijke oplossing.

Die vriendin zei dat ik mijn jas een beetje moest oppoetsen en dan zou er bijna niets meer van te zien zijn. Dat heb ik gedaan. Het leer is licht beschadigd. Ik baal hier best van. Het was een dure jas die ik net een week geleden had gekocht. Over het feit dat het leer beschadigd is hoor ik haar niets zeggen.

Het is nu een week geleden en van die vriend en vriendin heb ik niets meer gehoord. Ik vind het best vervelend om hier zelf achter aan te moeten gaan bij ze. Ik had het netter gevonden als ze mij hadden gebeld om te vragen of het nog was gelukt bij de stomerij/kledingreparatiewinkel. Of stel ik mij aan?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 mei 2011 @ 11:10:

[...]

Verantwoording nemen voor je eigen trillende handjes/ lompe acties, dat valt onder de noemer " goede gast " .Heel gek, ons omaatje heeft niet meer de beheersing over haar trillende handjes, misschien komt het bij jou ook nog wel eens zo ver. Toch maar die tuimelbeker tevoorschijn halen?
Ik zou er niet over peinzen om schade weg te wuiven wanneer ik wijn zou morsen of iets anders zou beschadigen.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 29 mei 2011 @ 11:11:

[...]

Heel gek, ons omaatje heeft niet meer de beheersing over haar trillende handjes, misschien komt het bij jou ook nog wel eens zo ver. Toch maar die tuimelbeker tevoorschijn halen?Nee hoor, als ik trillende handjes heb ga ik niet bij mijn kleinkinderen hun bank zitten te verzieken. Dat doe ik dan op mijn eigen bank.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Haley schreef op 29 mei 2011 @ 10:43:

[...]

[...]

Menen jullie dit nou? Wat een onzinredenering. Trek hem dan maar door naar alle ongelukjes. Stel ik rij met mijn fiets tegen jouw geparkeerde auto aan. Tja, je zet hem er zelf neer. Moet je maar minder waarde hechten aan een gebruiksvoorwerp zoals een auto.

Grappig, want dit vind ik dus echt.

Onbegrijpelijk, mensen die over krassen of vlekken op wat voor voorwerp dan ook zeuren. Wat doet het er toe? Als 't nog maar werkt, toch? Het leven is m.i. veel te kort om serieus waarde daaraan te hechten.

Het heeft toch iets sneus als iemand daadwerkelijk sip is vanwege een kras op een gebruiksvoorwerp als een auto of een wasmachine ofzo. Als iets nu zuiver vanwege de esthetiek is aangeschaft, zoals kleding, is het nog iets anders, maar op spullen??!!
quote:mienbillekesjeuken schreef op 29 mei 2011 @ 11:05:

Eigen schuld? Dat je al over schuld praat als het om een lullig ongelukje gaat. Een glas wijn, for gods sake. Er is geen Mingvaas van tonnen omver gekegeld.Bij zo'n bank die Bianca post zal je toch echt een nieuwe bank moeten kopen als daar een glas rode wijn overheen gaat. Dat krijg je er nooit meer uit, namelijk. Of je moet de rest van de levensduur van die bank naar een rode wijn vlek kijken. Mooi klote als je bank nog geen jaar oud is, bijvoorbeeld.
Am Yisrael Chai!
quote:mienbillekesjeuken schreef op 29 mei 2011 @ 11:11:

[...]

Heel gek, ons omaatje heeft niet meer de beheersing over haar trillende handjes, misschien komt het bij jou ook nog wel eens zo ver. Toch maar die tuimelbeker tevoorschijn halen?Waarom trek je je het zo persoonlijk aan met die oma van je? Als JIJ schade veroorzaakt door je oma niet vind tellen, prima toch. Maar dat neemt niet weg dat TO het volste recht heeft om haar vriend en vriendin aansprakelijk te stellen voor gevolgschade van hun handelen, al was het per ongeluk.
quote:fashionvictim schreef op 29 mei 2011 @ 11:14:

[...]

Bij zo'n bank die Bianca post zal je toch echt een nieuwe bank moeten kopen als daar een glas rode wijn overheen gaat. Dat krijg je er nooit meer uit, namelijk. Of je moet de rest van de levensduur van die bank naar een rode wijn vlek kijken. Mooi klote als je bank nog geen jaar oud is, bijvoorbeeld.Een mooie plaid doet wonderen.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:rococo schreef op 29 mei 2011 @ 11:14:

[...]

Grappig, want dit vind ik dus echt.

Onbegrijpelijk, mensen die over krassen of vlekken op wat voor voorwerp dan ook zeuren. Wat doet het er toe? Als 't nog maar werkt, toch? Het leven is m.i. veel te kort om serieus waarde daaraan te hechten.

Het heeft toch iets sneus als iemand daadwerkelijk sip is vanwege een kras op een gebruiksvoorwerp als een auto of een wasmachine ofzo. Als iets nu zuiver vanwege de esthetiek is aangeschaft, zoals kleding, is het nog iets anders, maar op spullen??!!

Onbegrijpelijk dat je met zoveel onbegrip praat over de bezittingen van anderen. Dat jij geen waarde hecht aan spullen, prima. Maar wat jij " hebt " met kleding, dat hebben anderen dan (ook) weer met hun inrichting.

Ik word behoorlijk sip van een kras op mijn vloer, een winkelhaak in mijn bankstel, een pit in mijn auto.
quote:Eindeloos schreef op 29 mei 2011 @ 11:16:

[...]

Een mooie plaid doet wonderen.Iemand die zo'n bank koopt, vind een plaid waarschijnlijk lelijk. Lijkt me dus niet een echte oplossing.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 mei 2011 @ 11:13:

[...]

Nee hoor, als ik trillende handjes heb ga ik niet bij mijn kleinkinderen hun bank zitten te verzieken. Dat doe ik dan op mijn eigen bank.Vraag ik of ze het glas, beker niet te vol willen schenken zodat ik niet kan knoeien (zei ex-schoonmoeder altijd die behoorlijk bibberde)

[...]

Een mooie plaid doet wonderen.Ik hou niet van plaids of grand foulards. Ik koop geen prachtig bankstel om hem onder een plaid weg te frommelen.

[...]

Een mooie plaid doet wonderen.Ben jij betoeterd? Dan moet ik de komende tig jaar tegen een lelijke plaid op mijn mooie strakke bank aankijken omdat jij te gesjacherd bent om gewoon je verzekering in te schakelen? Zie je het voor je, die bovenste bank die Bianca postte en daar dan smack bang in the middle op de zitting een plaid op neerleggen. Ja hoor, dat haalt je woonkamer echt op.
Am Yisrael Chai!
quote:bankje schreef op 29 mei 2011 @ 11:17:

[...]

Vraag ik of ze het glas, beker niet te vol willen schenken zodat ik niet kan knoeien (zei ex-schoonmoeder altijd die behoorlijk bibberde)

Precies.

Ken je eigen beperkingen.
quote:Ikbenanoniem schreef op 29 mei 2011 @ 11:15:

[...]

Waarom trek je je het zo persoonlijk aan met die oma van je? Als JIJ schade veroorzaakt door je oma niet vind tellen, prima toch. Maar dat neemt niet weg dat TO het volste recht heeft om haar vriend en vriendin aansprakelijk te stellen voor gevolgschade van hun handelen, al was het per ongeluk.

Dan moet ze dat vooral doen, dat recht heeft ze immers. Ben wel benieuwd of de vriendschap dan nog staat, maar ja, je recht zal je halen he?

Zeg, ik krijg zo visite, dus ik moet nog even wat tuimelbekers, slabbetjes en stoelhoezen bij elkaar zoeken. En sloffen voor de vloer. Toedels, een gastvrij weekend toegewenst allen!
@Rococo: als ik bedenk hoeveel arbeidsuren in mijn bank zitten (en dan is de mijne niet duur), vind ik het toch wel even slikken als er iemand goed op mijn bank morst. Auto idem dito, die kan ik met een deuk en krasjes niet meer zo goed verkopen als een auto zonder!

En werken doe ik graag, maar je verdiende geld en spullen die kapot/bekrast enz. worden vind ik toch wel dan heel jammer.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 mei 2011 @ 11:10:

[...]

Verantwoording nemen voor je eigen trillende handjes/ lompe acties, dat valt onder de noemer " goede gast " .

Daarom heb ik dit gepost. Ik was benieuwd hoe jullie denken over gastvrijheid en een goede gast zijn.

Zoals ik al zei kan een ongelukje altijd gebeuren.
Ik heb een - peperdure - stoffen bank. Die heb ik ook nog eens voor 300 euro laten behandelen. Zoals ik het nu lees; die heb ik voor 300 euro laten behandelen tegen gasten die te verdomd zouden zijn hun verantwoording te nemen.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 29 mei 2011 @ 11:18:

[...]

Dan moet ze dat vooral doen, dat recht heeft ze immers. Ben wel benieuwd of de vriendschap dan nog staat, maar ja, je recht zal je halen he?

!Ik weet niet of ik zelf nog steeds zo veel vriendschappelijke gevoelens over zou houden als iemand zo minachtend doet over wat mij is, waar ik hard voor gewerkt heb, waar ik blij mee ben.
quote:rococo schreef op 29 mei 2011 @ 11:14:

[...]

Als iets nu zuiver vanwege de esthetiek is aangeschaft, zoals kleding, is het nog iets anders, maar op spullen??!!

Dit vind ik dan weer onbegrijpelijk! Misschien is het wel zo dat mensen ook spullen kopen omdat ze ze mooi vinden?!? (in mijn geval is dat zeker zo). En dan baal je toch ontzettend als daar iets mee gebeurd wat door een beetje oplettend gedrag te voorkomen zou zijn. Vandaar dat ik blij ben dat mijn vrienden met even veel voorzichtigheid met mijn spullen omgaan als ik zelf doe en wij natuurlijk ook met hun spullen.

Omdat het 'maar' een ding is, hoeft het nog niet kapot!!
quote:CharlotteAnnaSophie schreef op 29 mei 2011 @ 11:10:

De kans dat wijnvlekken er uit gaan met stomen is heel klein. Dus reken er maar op dat de schade aanzienlijker is dan je nu denkt. Bel je vrienden op stel ze aansprakelijk en adviseer ze om het te melden op hun wa verzekering (avp).

Mochten ze een dergelijk verzekering niet hebben, wil dat natuurlijk niet zeggen dat ze jouw schade niet hoeven te vergoeden.

Ik ben bang dat de wijn er niet uit zal gaan. Die vriend kan zijn verzekering dan gebruiken voor een nieuwe hoes.

Ik denk dat die vriendin niet verzekerd is, maar dit zal ik nog navragen. Als ze niet verzekerd is ben ik bang dat ik gewoon pech heb. Ik zal haar niet vragen de jas te vergoeden. De kras zit op m'n heup en na een half jaar zullen er vast wel meer krassen op zitten (door mijn eigen lompheid )
quote:mienbillekesjeuken schreef op 29 mei 2011 @ 11:18:

[...]

Zeg, ik krijg zo visite, dus ik moet nog even wat tuimelbekers, slabbetjes en stoelhoezen bij elkaar zoeken. En sloffen voor de vloer. Toedels, een gastvrij weekend toegewenst allen!

Jij reageert echt apart.

Andersom beredeneerd: een vriend of vriendin die schade toebrengt aan mijn spullen en vervolgens te beroerd is om zijn/haar verzekering in te schakelen, die is heel snel exit. Die hoef ik niet als vriend. Met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 mei 2011 @ 11:21:

Ik heb een - peperdure - stoffen bank. Die heb ik ook nog eens voor 300 euro laten behandelen. Zoals ik het nu lees; die heb ik voor 300 euro laten behandelen tegen gasten die te verdomd zouden zijn hun verantwoording te nemen.Ehm, even heel erg off-topic. Wat heb je precies laten doen, en waartegen is ie nu beschermd (vraagt zij omdat zij ook witte stoffen eettafelstoelen heeft)?

[...]

Een mooie plaid doet wonderen.Bijna goed, maar op strak design past dat echt niet!! Dus ik laat niet mijn interieur verknallen door een onoplettend iemand.
quote:solli_viva schreef op 29 mei 2011 @ 11:25:

[...]

Ehm, even heel erg off-topic. Wat heb je precies laten doen, en waartegen is ie nu beschermd (vraagt zij omdat zij ook witte stoffen eettafelstoelen heeft)?Volgens mij heb ik dit; http://www.oranjebv.nl/142/ProtexxTextileProtector.html
Als iemand schade aan mijn spullen toebrengt, dan vind ik het niet meer dan normaal dat zij dat vergoeden. Als ik hen dan vraag hun WA in te schakelen en zij dat zien als iets wat tussen ons in komt te staan, dan is hun mentaliteit dusdanig anders dan de mijne dat ik zelf twijfels zou krijgen over de vriendschap.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven