Schade en reactie vrienden

29-05-2011 10:27 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

In een week tijd heb ik twee keer meegemaakt dat vrienden iets van mij hebben beschadigd (ongelukje) en ik zit een beetje met het uitblijven van een reactie. Ik ben benieuwd hoe jullie hiermee om zouden gaan.

Een vriend van mij heeft een glas rode wijn over m'n bank laten vallen. En een vriendin had diezelfde week haar hond meegenomen naar mij. Dat beest sprong tegen mij aan en hierbij is mijn leren jas beschadigd.

Natuurlijk kan dit gebeuren, maar ik ben een beetje verbaasd over hoe makkelijk zij er over deden.

De hoes van de bank moest ik maar laten stomen. En dan mag ik de rekening aan die vriend geven. Dit vind ik nog een eerlijke oplossing.

Die vriendin zei dat ik mijn jas een beetje moest oppoetsen en dan zou er bijna niets meer van te zien zijn. Dat heb ik gedaan. Het leer is licht beschadigd. Ik baal hier best van. Het was een dure jas die ik net een week geleden had gekocht. Over het feit dat het leer beschadigd is hoor ik haar niets zeggen.

Het is nu een week geleden en van die vriend en vriendin heb ik niets meer gehoord. Ik vind het best vervelend om hier zelf achter aan te moeten gaan bij ze. Ik had het netter gevonden als ze mij hadden gebeld om te vragen of het nog was gelukt bij de stomerij/kledingreparatiewinkel. Of stel ik mij aan?
Uhm, eens met Iba dus!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 mei 2011 @ 11:27:

[...]

Volgens mij heb ik dit; http://www.oranjebv.nl/142/ProtexxTexti ... r.htmlDank je!
Geen WA verzekering als je een hond hebt, lijkt me geen slimme actie.

Verder lijkt me de schade vergoeden niet meer of minder dan logisch.

Het gaat hier, naast een jas, ook om een bank. Niet om een theedoek die verpest is door het opdeppen van de wijn.

De meeste mensen sparen daarvoor, soms zelfs lang. Hebben dingen ervoor moeten laten, omdat ze geld opzij aan het leggen waren. Dan heeft zelfs een bank in meerdere opzichten waarde. Een goede gast heeft daar respect voor.
Wat wilde ik nou toch typen?
quote:rococo schreef op 29 mei 2011 @ 11:14:

[...]

Grappig, want dit vind ik dus echt.

Onbegrijpelijk, mensen die over krassen of vlekken op wat voor voorwerp dan ook zeuren. Wat doet het er toe? Als 't nog maar werkt, toch? Het leven is m.i. veel te kort om serieus waarde daaraan te hechten.

Het heeft toch iets sneus als iemand daadwerkelijk sip is vanwege een kras op een gebruiksvoorwerp als een auto of een wasmachine ofzo. Als iets nu zuiver vanwege de esthetiek is aangeschaft, zoals kleding, is het nog iets anders, maar op spullen??!!Kan ik hieruit concluderen dat wanneer jij met je auto tegen een geparkeerde auto rijdt jij zo iemand bent die geen briefje meer achterlaat om achteraf de schade te regelen? Want ach, het is maar een gebruiksvoorwerp en een krasje meer of minder doet er niet toe zolang het gebruiksvoorwerp nog in staat is om van A naar B te bewegen?!
Kikkerrr, ik zat me net exact hetzelfde af te vragen.

Maak jij melding van de schade die je hebt veroorzaakt, Rococo? Heb je een verzekering?
Wat wilde ik nou toch typen?
quote:daydream schreef op 29 mei 2011 @ 11:24:

[...]

Ik ben bang dat de wijn er niet uit zal gaan. Die vriend kan zijn verzekering dan gebruiken voor een nieuwe hoes.

Ik denk dat die vriendin niet verzekerd is, maar dit zal ik nog navragen. Als ze niet verzekerd is ben ik bang dat ik gewoon pech heb. Ik zal haar niet vragen de jas te vergoeden. De kras zit op m'n heup en na een half jaar zullen er vast wel meer krassen op zitten (door mijn eigen lompheid )Iedereen is toch WA-verzekerd?
quote:Beauke schreef op 29 mei 2011 @ 12:45:

[...]

Iedereen is toch WA-verzekerd?Nee hoor. Het is niet verplicht.
Nee, en er is geen rechtstreeks vorderingsrecht dwz je kunt niet direct de verzekeraar benaderen. Die neemt alleen meldingen van eigen verzekerden in behandeling. Mijn idee: wie ben ik om te bepalen wat de waarde van iemands spullen is? Als ik iets, al dan niet per ongeluk, sloop zal ik het moeten vergoeden. Of het nou onhandigheid of dronkenschap is en of het nu een jas of een ikea of rolf benz bank betreft.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aansprakel ... erzekering
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Bgb, goeie link. Alleen bij de wettelijke variant is er dus rechtstreeks vorderingsrecht. De wa heet al weer jaren avp. Wa is wel dusdanig sterke term dat iedereen hem nog weet.
Pff.. ben zo blij dat wij een afneembare bank hebben, als in "doekje eroverheen, kloar" Is waarschijnlijk omdat IK altijd degene bent die iets laat vallen Gelukkig niet kort geleden, dus topic kan niet over mij (of mijn hond) gaan.

Ik zou trouwens vriendin van hond gewoon bellen. Ik zou misschien ook wel nonchelant reageren, want ben zelf nogal nonchelant (tot ergernis van mijn vriend) Maar als jij er echt een probleem mee hebt, zou ik het natuurijk vergoeden. Zonder boos worden of wat dan ook. Ik zou alleen niet zosnel dat zelf aanbieden, omdat ik er niet zo snel bij stilsta. Maar ik betaal niet voor niets die verzekering toch?
Later is nu
Nah wat idioot dat sommigen hier vinden dat TO te moeilijk doet. Helemaal eens met BGB. Als ik iets beschadig van een ander, of het nu per ongeluk is of niet, dan vind ik dat heel rot en ben ik erg druk met WA verzekering ed en een bos bloemen kopen.
Bloemen kopen omdat je wijn knoeit op iemands bank?

Beetje overdreven. Verzekering inschakelen lijkt me voldoende. Net alsof je expres die wijn over de bank gooit. Met bloemen laat je over komen alsof je iets goed te maken hebt.
Hm, zou ik wel doen. Voor het gedoe. Wij hadden ooit een brandgat in de bank, verzekering ingeschakeld en vervolgens was de bank twee weken weg.

Ik vind een bloemetje niet perse noodzakelijk, maar ik zou het wel doen.
Daarom is er ook 'n WA verzekering, zodat je ongelukjes bij anderen kunt laten vergoeden.
quote:Kikkerrr schreef op 29 mei 2011 @ 11:39:

[...]

Kan ik hieruit concluderen dat wanneer jij met je auto tegen een geparkeerde auto rijdt jij zo iemand bent die geen briefje meer achterlaat om achteraf de schade te regelen? Want ach, het is maar een gebruiksvoorwerp en een krasje meer of minder doet er niet toe zolang het gebruiksvoorwerp nog in staat is om van A naar B te bewegen?!

Nee, hoor, dat is een volkomen onterechte conclusie. IK denk zo en heb dan ook nog nooit iemand om vergoeding gevraagd. Maar ik weet dat de meeste mensen materialistischer zijn ingesteld en ik heb nog nooit in mijn leven ook maar het kleinste beetje schade aan iets van iemand anders toegebracht zonder ogenblikkelijk aan te bieden het te vergoeden. Op het overdrevene af, aandringen als iemand al 'nee' heeft gezegd.

Omdat ik natuurlijk niet mijn mening aan anderen kan opdringen, ik respecteer dat de meeste mensen een kras op hun auto (om maar een voorbeeld te noemen) serieus jammer vinden.
Begrijpen doe ik dat overigens niet, maar ik weet dat het zo werkt.

Voor mezelf werkt het dus anders en ook daar leef ik naar.
En uiteraard ben ik prima WA verzekerd, hele gezin.

Nou 3 posts is wel weer genoeg.
Gewoon wijnkleurige banken aanschaffen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven