Werk & Studie alle pijlers

lenen bij de ib groep

29-05-2011 20:36 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag in september willen starten met de opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening,aangezien deeltijd een beetje moeilijk is i.v.m het al moeten hebben van een baan in dat werkveld denk ik dat ik een voltijdse studie ga doen.Ik heb wel zo mijn vaste lasten( huis en dergelijke) dus ik zat er aan te denken om misschien naast de studiefinanciering bij te lenen bij de ib groep.Heeft iemand hier ervaringen of tips mee?
TO, je gaat een HBO studie doen? Dan eerst maar eens gaan werken aan je spelling want zo wordt het niets. Spaties, punten, hoofdletters enzo.
quote:kitty.elastic schreef op 29 mei 2011 @ 23:35:

[...]

Ja ,dat dacht ik ook.. en ook "ik betaal later wel want ik krijg een goede baan ".

En dat is ook zo,ik heb een goede baan met een goed salaris, waar elke maand voor jarenlang 500 euro terug gaat naar de IBG ( ik heb flink geleend ). Dus van mijn goede salaris blijft minder over.

Ik wilde dat ik vroeger nog meer gewerkt had, en minder geleend. Ik heb altijd naast mijn studie gewerkt maa rook gefeest en niets gespaard. En dat betaal ik nu terug. Dus den kniet: problemen voor later.. want later is het zo en mischien heb je dan wel helemaal geen goede baan met goed salaris door omstandigheden of tegenvallende economie.

Die 500 euro is nie ten bedrag wat de IB-groep van je vraagt, maar wat je zelf af wilt lossen, dus dat is "vervuiling" van de discussie. En ik kan het weten, want ik heb 7 jaar lang maximaal geleend, dus veel meer studieschuld kun je niet hebben.

Het is inderdaad een post die je altijd mee zal moeten nemen in je financiele keuzes in de toekomst, maar als je goed leest zie je me daarna ook zeggen dat ze eerst eens goed uit zou moeten rekenen hoeveel ze zou lenen in die periode en hoeveel ze dan terug zou moeten betalen.

En daarna zie je me praten over het minimaliseren van de uitgaven en het maximaliseren van de inkomsten door het vinden van een goede bijbaan.

Ik impliceer nergens dat het een probleem voor later is. Ik probeer juist duidelijk te maken dat het een investering is waarbij je een goede afweging moet maken of je deze wel of niet wilt maken.

P.S. en de reden dat ik heel hard roep, WEL DOEN! is natuurlijk ook omdat er voor mij een paar mensen niet heel genuanceerd al aan het roepen waren dat je het NIET moest doen. Of je het wel of niet doet hangt af van vele factoren, waarvan we een aantal financiele nu genoemd hebben.
Kaaaaaatje, de schuld kan nog een stuk hoger worden hoor. Mijn schoonzusje is begonnen met lenen in het begin en is straks tien jaar bezig met haar studie. Zij gaat haar studie niet afmaken dit schooljaar. Alles wat zij gekregen heeft van het IBG is dus straks een lening. Had zij dit gedacht toen ze begon met lenen? Nee. Had ze haar studie eerder af kunnen maken? Ja! Makkelijk. Maar dat is niet het geval en nu heeft ze straks een best aardig betaalde baan (want ze gaat haar studie wel afmaken) maar een schuld waar je bijna niet meer af komt.

TO, als je gaat lenen doe het dan zoals Kaaaatje (en anderen) bijvoorbeeld ook al zegt, met beleid. Zorg dat je ook een baantje hebt en niet maximaal hoeft te lenen. Zorg dat je een overzicht houd van hoe je maandbedrag straks oploopt. En zorg dat je je studie af maakt. Want het is natuurlijk heel mooi denken dat je straks een goede baan hebt maar dat valt nog te bezien natuurlijk.

Ik heb zelf 2 maanden spijt gehad van de lening. Daarna heb ik het van me af gezet. Ik heb een geweldige studietijd gehad. Ik heb o.a. bestuurswerk gedaan en een half jaar in het buitenland gezeten. Maar ik zal niet zeggen dat ik die 175 euro per maand nu makkelijk kan missen.
Toen ik klaar was met studeren had ik een studieschuld van boven de 20.000 euro die ik nog steeds aan het aflossen ben.

Heb ik er spijt van? Nee, omdat ik, ondanks ik ontzettend veel er bij werkte (bijbaan, toendertijd in de zomers soms 48 uur per week) niet daarmee kon rondkomen, omdat ik alles zelf betaalde van boeken, collegegeld en huur EN omdat ik graag naar het buitenland wilde om stage te lopen. In het buitenland met een stage is bijklussen lastig dus de kosten moet je kunnen betalen.

De studie en de stage had ik anders nooit kunnen doen omdat ik niet uit een welvarend gezin kom en in eerste instantie niet kon studeren hierdoor. Mijn ouders wilde ik ook niet belasten..

Eerlijk is eerlijk, het is spijtig dat ik nu nog aan het aflossen ben maar merk er niks van. Ik heb een baan en kan goed rondkomen.
Bij de meeste voltijd opleidingen kun je nog wel wat werken. In de weekenden bijvoorbeeld.

Verder, als je geen buitensporige bedragen leent, lijkt het me wel een optie.
Ah ik had de tweede pagina nog niet gelezen. Beetje mosterd...
Oh ja ik weet van mij zelf dat ik goed met geld om kan gaan.

Ik heb in mijn studie tijd soms erg sober geleefd als ik mijzelf vergelijk met anderen. Geen dure kleding ho maar, en ben nooit gaan stappen of uit eten was zeer gering. Het land waar ik stage liep was wel erg duur.. Daar heb je geen invloed op maar was wel mijn droom!

Ik had er vertrouwen in (gevoel van binnen) dat het goed zou komen. Als het moet, dan doe ik een stap terug en kan ik met weinig goed rondkomen. Dus als je niet maximaal hoeft te lenen (bijvoorbeeld je krijgt geld van je ouders) dan zou ik kijken naar wat je nodig hebt en dat gaan lenen.
Heb je trouwens een koophuis, of huur?

Misschien is goedkoper gaan wonen (studentenkamer of studentenappartement) ook nog een optie.
Ik kwam mijn studie uit met ongeveer 9000 eur studieschuld. Gelukkig had ik meteen een goede startersbaan met een prima salaris, waardoor ik meteen met terugbetalen ben begonnen. Nu 5 jaar later zit ik op ongeveer 5000 eur. Ik moet er wel bijzeggen dat ik veel meer afbetaal per maand dan dat de IBG mij heeft opgelegd. Ik moet officieel 67 euro per maand terugbetalen, in de praktijk betaal ik nu daarnaast zelf nog 100 eur per maand extra af. Ik snap dat dat ergens een luxe is dat dat kan en het daardoor dus ook veel sneller gaat. Ik hoop uiteindelijk nu binnen 2 jaar alles afbetaald te hebben.

Ik ben blij dat ik met die lening optimaal van mijn studietijd heb kunnen genieten en heb er daarom ook geen spijt van. Wel moet ik zeggen dat ik er vooraf ook niet echt over na heb gedacht hoe lang je na je studie nog bezig bent met het afbetalen ervan. In dat opzicht ben ik misschien wel wat naief geweest, maar hey, ik was 18 toen ik begon met studeren.

Zorg dat je schuld niet oploopt tot in de 25.000 eur. Dan moet je daarna echt hoge bedragen (denk 200 a 300 eur per maand) afbetalen en dat 15 jaar lang is echt niet leuk. Maximaal lenen zou ik je daarom niet aanbevelen, vul je inkomen dan aan met een bijbaan oid.
De regels voor terugbetalen worden binnenkort ook anders. Ze kijken dan niet meer naar de hoogte van de lening en de lengte ervan.:

"Nieuwe regels voor nieuwe terugbetalers

Vanaf 1 januari 2012 verandert er een aantal dingen in de manier waarop een studieschuld terugbetaald moet worden. Deze wijzigingen gelden alleen voor terugbetalers die vanaf 1 augustus 2009 voor het eerst studiefinanciering hebben ontvangen en niet eerder dan 1 januari 2012 hoeven te beginnen met het aflossen van hun studieschuld.

De belangrijkste wijzigingen voor deze groep terugbetalers zijn:

automatische incasso voor iedereen

u betaalt altijd terug naar draagkracht

bij het berekenen van die draagkracht telt het inkomen van uw partner altijd mee."

Als je modaal verdient, houdt dit in dat je 347 per maand moet betalen, en dat is als je geen partner hebt. Zo ja, dan moet dat salaris meetellen. Hier kun je uitrekenen hoeveel je moet betalen: http://www.ib-groep.nl/st ... d.asp?jaar=2011&periode=1

Nu verdien ik zelf ongeveer modaal, en ben blij dat ik onder de oude regeling val, ik moet ongeveer 150 euro betalen.

347 zou ik ook nauwelijks trekken trouwens.
Eccoci qua, a guardare le nuvole su un tappeto di fragole

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven