Taboe? Schaamte? Deel 3

02-07-2010 21:36 2969 berichten
Dit is het derde deel van het topic Taboe? Schaamte? Een topic dat ik bijna een jaar geleden startte om het taboe rond schizofrenie te doorbreken. Een aandoening die mij zoveel parten speelt dat ik al vele jaren op een afdeling van een instelling woon. In de vorige delen van dit topic heb ik dit kunnen delen, maar ook heel veel kunnen leren van forummers die ook een aandoening hebben (psychisch en/of lichamelijk) of vanuit hun werkervaring postten of gewoon geïnteresseerd waren.

Wat ook de reden is van posten, we praten gewoon lekker verder en iedereen is welkom om mee te praten! Hopelijk hebben we weer net zo veel steun aan elkaar en kunnen we weer samen veel lachen en/of huilen!

Of schizofrenie in de maatschappij nog een groot taboe is, blijft voor mij interessant. Maar dat geldt net zo goed voor andere aandoeningen of ze nou psychisch of somatisch zijn.

Nou ja, voor degenen die nog niet bekend zijn met dit topic, zie eerste post.
Alle reacties Link kopieren
Ik was dus in de veronderstelling dat ik nu naar een psychotherapeut ging die met CGT werkt. Maar, ze is wel psychotherapeut en gebruikt wel elementen vanuit de CTG, maar ze is geen CTG'er, zeg maar.

Nou, das nog tot daar aan toe, maar ze is volgens mij niks voor mij. Kwam onzeker en jong over (waardoor ik afgeleid raak), en haar vragen en conclusies sloten niet echt bij mij aan. Hierdoor zei ik vaak: 'Ik weet het niet' of dacht ik: 'Jij snapt mij niet'.

We hebben nog 1 intake en dan maakt ze een behandelplan. Maar ik heb dus echt mijn twijfels...
En bij die psycholoog waar je die 8 gesprekken kunt hebben? Had je bij haar wel een goede klik? Zij deed wel CGT toch? Anders zou ik toch die 8 gesprekken daar doen. En is er iets van een mogelijkheid dat zij bijvoorbeeld aan kan geven dat je meer gesprekken nodig zou hebben, zodat de verzekering het wel betaald?
quote:frizzy schreef op 23 mei 2011 @ 16:22:

Ik was net naar de intake bij de cognitieve gedragstherapeut. Ik heb wel het idee dat ze aansluit bij mijn wensen maarrrrr ze is psycholoog. En ik wilde een psychotherapeut, want dan wordt het vergoed vanuit de awbz (had me aangemeld bij een praktijk waar ze beiden hebben). Nu zal ik het allemaal binnen 8 zittingen moeten kunnen afronden, en dat vind ik eigenlijk wel weinig. Zij kon (nog) niet inschatten of 8 zittingen voldoende zouden zijn, zei ze. Hmpf. Nu moet ik bedenken wat ik nu moet doen.Heb even je post terug gezocht. Je klinkt een stuk beter over die andere he...
quote:Janna_ schreef op 30 mei 2011 @ 10:59:

Meik, wat ben je toch een lieverd!! Altijd zo goed en uitgebreid reageren op iedereen!!Wat lief dat je dat schrijft, Jann. Ik voelde me een beetje ongelukkig, maar nu heb ik een glimlach van oor tot oor! Ik dacht juist dat ik de laatste tijd mega-niet-attent was. Ik leef wel met jullie mee hoor en ik vind het fijn om jullie te verhalen te lezen.
Frizz, zit wel wat in wat Janna schrijft. Misschien is het al eens gevraagd, maar kun je na die 8 sessies niet alsnog naar die psychotherapeut? Of is het echt het één of het ander?

12.09
Nee ook op indicatie vergoed de verzekering maar 8 zittingen, helaas. En ja ik kan wel eerst naar de één en dan naar de ander, maar wat heb ik aan die ander als ik die niks vindt?

Misschien kan ik straks even overleggen met de nieuwe huisarts. Ik wil het ook gewoon NU!

En ja, die eerdere psychologe daarmee zat ik wel in een flow zeg maar: we begrepen elkaar en vulden elkaar aan.
quote:Annemeike schreef op 30 mei 2011 @ 12:07:

Wat lief dat je dat schrijft, Jann. Ik voelde me een beetje ongelukkig, maar nu heb ik een glimlach van oor tot oor! Ik dacht juist dat ik de laatste tijd mega-niet-attent was. Ik leef wel met jullie mee hoor en ik vind het fijn om jullie te verhalen te lezen.

Waarom denk je dat dan ook?! Je hebt echt een verkeerd beeld van jezelf af en toe! Je bent echt zo attent altijd! En iedereen (hier) weet dat het af en toe wat minder goed met je gaat en dat je dan daarom niet (veel) reageert, maar dat het zeker niet is omdat het je niet interesseert!
quote:frizzy schreef op 30 mei 2011 @ 12:16:

Nee ook op indicatie vergoed de verzekering maar 8 zittingen, helaas. En ja ik kan wel eerst naar de één en dan naar de ander, maar wat heb ik aan die ander als ik die niks vindt?

Misschien kan ik straks even overleggen met de nieuwe huisarts. Ik wil het ook gewoon NU!

En ja, die eerdere psychologe daarmee zat ik wel in een flow zeg maar: we begrepen elkaar en vulden elkaar aan.Nou dan zou ik echt het beste uit de 8 gespreken gaan halen! 8x is best wat hoor!! En je hebt het NU nodig, dus ga je gewoon nu starten en na 6x ofzo ga je met haar kijken wat er dan handig is om als vervolg te gaan doen.
Hmmm ja Jan, daar zit ook wel wat in.

Ingewikkeld allemaal zeg!
quote:Janna_ schreef op 30 mei 2011 @ 12:19:

[...]

Waarom denk je dat dan ook?! Je hebt echt een verkeerd beeld van jezelf af en toe! Je bent echt zo attent altijd! En iedereen (hier) weet dat het af en toe wat minder goed met je gaat en dat je dan daarom niet (veel) reageert, maar dat het zeker niet is omdat het je niet interesseert! Woord voor woord mee eens!
Dat is balen frizzy.

Ik denk dat wat Janna zegt het meest handig is. Met die ander heb je tenminste een klik, erg belangrijk lijkt me!

Is het zo dat die intakes ook meetellen als sessie of tellen die 8 sessies pas wanneer je echt begint? Als het dat eerste is dan lijkt het me wel zonde om nog een keer af te spreken met die therapeut van vandaag.
quote:frizzy schreef op 30 mei 2011 @ 12:33:

[...]

Woord voor woord mee eens!inderdaad!
quote:frizzy schreef op 30 mei 2011 @ 12:33:

Hmmm ja Jan, daar zit ook wel wat in.

Ingewikkeld allemaal zeg!

Iemand waarmee je een goede klik hebt kan in 8 sessies meer bereiken dan iemand waar je niets mee hebt hoor!

Gewoon doen!
quote:Green_ schreef op 30 mei 2011 @ 12:33:

Is het zo dat die intakes ook meetellen als sessie of tellen die 8 sessies pas wanneer je echt begint?Ik denk niet dat de intake al meetelt.
Nee, ik denk ook dat die intakes niet meetellen. Zou heel raar zijn als dat wel zo was.

Wanneer kun je terecht voor die 8 sessies, Frizz? Deze week al? Dan zou ik dat zeker doen. Hoe eerder hoe beter, toch??

12.43
Ik denk wél dat de intake meetelt. Maar weet het niet zeker.

Aan de andere kant denk ik: misschien moet ik die psychotherapeute een kans geven...
quote:Annemeike schreef op 30 mei 2011 @ 12:43:

Nee, ik denk ook dat die intakes niet meetellen. Zou heel raar zijn als dat wel zo was.

Wanneer kun je terecht voor die 8 sessies, Frizz? Deze week al? Dan zou ik dat zeker doen. Hoe eerder hoe beter, toch??

12.43

8 sessies in één week?

Als ik dat zou willen dan zou ik beiden denk ik moeten mailen met mijn overpeinzingen. En kijken hoe ze daarop reageren.

Ik hoop stiekem ineens dat die nieuwe huisarts zó de perfecte behandelaar voor mij uit een hoge hoed tovert.
quote:frizzy schreef op 30 mei 2011 @ 12:45:

[...]

8 sessies in één week?

Als ik dat zou willen dan zou ik beiden denk ik moeten mailen met mijn overpeinzingen. En kijken hoe ze daarop reageren.

Ik hoop stiekem ineens dat die nieuwe huisarts zó de perfecte behandelaar voor mij uit een hoge hoed tovert.

Ja, zou dat niet fijn zijn???

Dus je wilt morgen even afwachten voordat je die therapeuten een mail stuurt met je overpeinzingen?
Ik ga zo eerst eens naar de huisarts, en daarna naar mijn vriendin. En dan weer verder piekeren.
Ik heb ook een keer een eerstelijns psych gehad en daar telde de intake dus wel mee dacht ik.. Maar dat is al een hele tijd geleden, dus misschien is dat ook wel weer veranderd.

Maar als het wel meetelt, dan lijkt het me niet handig om nog een sessie te besteden aan getwijfel en het aan te kijken met die psychotherapeut.

Maar wie weet komt je huisarts wel met een goede optie!

Zou je misschien ook kunnen beginnen met diegene met wie je een klik hebt en in de tussentijd een psychotherapeut zoeken met wie je ook een klik hebt? (dus een andere dan die van vanochtend?)
Succes bij de huisarts, Frizz en daarna veel plezier bij je vriendin!
Ja das ook nog een idee Green.

Vind mezelf alleen zo'n bitch als ik die psychotherapeute afwijs op basis van 'geen klik'.
Ja, ik denk dat ik dat ook zo zou voelen... (me schuldig voelen naar die therapeut toe) Maar het is de vraag of je daar tijd aan wilt besteden als je tijd beperkt is.

Maar waarom vind je jezelf dan een bitch? Vind je dat vervelend voor haar? Of ook voor jezelf?

Therapeuten/hulpverleners weten dat dat kan gebeuren toch? (het hebben van geen klik)
Heey Annemeike leuk jou te zien! Ik weet niet hoe het met je is, maar ik hoop goed? In ieder geval een knuffel van mij, of het nou goed gaat of niet.

PVP is ook een goeie tip. Die zal ik in mijn achterhoofd houden (en m'n kop zit al zo vol )

Nou fijne avond!
Iris!

Hoe is het met je???

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven