Rijstebloem

30-05-2011 10:31 25 berichten
Ik ben begonnen met rijstebloem door 1 fles op advies van het consultatiebureau. Mijn zoontje heeft na 2.5 uur alweer trek de laatste weken en ik kan het dus nooit meer rekken tot 4 uur tussen de voedingen, hooguit 3.5 uur. Ik weet niet of het nou met zijn enorme groei te maken kan hebben (met 3.5 maand 7900 gram en 68 cm) of omdat hij Omneo krijgt en dit licht verteerbaar is.

Ik wou eerst overgaan op standaard maar toen ging hij enorm veel spugen, echt hele plensen op de grond.

Toen forte voor hongerige baby's geprobeerd maar hij leek daar erg krampjes van te krijgen, dus ben nu gewoon bij omneo gebleven en wil verder niet weer iets gaan proberen, want omneo ging altijd goed dus blijf daar nu liever bij.

De laatste fles om 22u kreeg hij al vanaf 2 maanden forte (op advies van het consultatiebureau) en dat ging altijd goed, zonder krampjes en hij ging toen ook doorslapen dus dat blijf ik doen.

Hij krijgt 5 flessen per dag. Betekent het eigenlijk dat je met rijstebloem een fles minder moet gaan geven omdat dit bijvoeding is?

Ik doe nu 's ochtends alleen 1 eetlepel rijstebloem door de fles. Ik wil het heel voorzichtig opbouwen.

Ik heb het idee dat hij er geen last van heeft, afgelopen 2 avonden slaapt hij wat onrustiger maar ja dat gebeurt wel vaker dus ik weet niet of dat door de rijstebloem komt, het lijkt me niet omdat hij de rijstebloem dus in de ochtend krijgt, en bovendien is hij dan meestal wel vrolijk als hij eenmaal uit bed is gehaald dus als hij krampjes zou hebben zou hij waarschijnlijk nog blijven huilen..

De nachten slaapt hij in ieder geval goed door, soms wordt hij een keer rond 3 uur wakker, huilt heel eventjes en slaapt weer verder.

Maar goed, mijn vraag was dus of hij nu niet teveel voeding krijgt met 5x per dag 180/6 en in de ochtendfles dus een eetlepel rijstebloem?
Alle reacties Link kopieren
rijstebloem heeft niet zoveel voedingswaarde hoor. het vult alleen maar. denk niet dat het kwaad kan.
hoi,

mijn kleine kreeg er ook geen fles minder om hoor.....dan heb je kans dat hij s,nachts weer komt als je er een fles afhaalt

wat je ook nog zou kunnen doen....is om er(eventueel he,als alleen rijstebloem ook niet helpt) 1 schepje extra melk in te doen.....

die van mij was ook zo,n vreetzakkie.....kreeg er geen genoeg van...dus deed ik dan 1 schepje melk extra om het iets dikker te maken...dit hielp wel bij die van mij.....
Ok dan blijf ik het gewoon op 5 flessen houden. Ik ben niet van plan verder hapjes te geven tot hij 6 maanden is, tenzij op een gegeven moment de rijstebloem ook niet meer voldoende is.

Maar volgens mij mag je het 2x per dag geven dus ga ik heel langzaam daar naartoe werken.

Ik wou eigenlijk met de rijstebloem wachten tot hij 6 maanden is maar ja het is ook niet leuk en prettig om te moeten rekken..

Is het nou trouwens gewoon nieuwsgierigheid/babygedrag als ze erg naar je staren tijdens het eten? Want dit doet hij ook de laatste tijd veel, maar het lijkt me dat hij helemaal niet begrijpt wat ik dan aan het doen ben, maar sommige mensen zeggen dan weer dat dit betekent dat hij honger heeft...?

Maar goed, soms zeggen mensen ook als mijn zoontje kwijlt de tandjes komen door, terwijl ik heb gelezen dat rond de 3/4 maanden baby's gewoon veel gaan kwijlen..dus misschien gaat hetzelfde op voor dat staren, dat het gewoon bij de ontwikkeling hoort.
Mijn zoontje van 5 maanden geef ik ook rijstebloem, maar hij krijgt er zeker geen fles minder om. Zie het ook meer als 'extra' vulling voor de nacht bv.

Ik geef ongeveer 3 scheppen rijstebloem in een fles van 210 ml water + 7 schepjes melk (als laatste fles voor de nacht) en dat gaat perfect.

Ik geloof dat hij die papfles een van de leukste momenten van de dag vindt :-). Die drinkt hij half slapend in een half uurtje leeg en is dan zeer tevrede (tenminste...zo ziet hij er uit )
Mijn zoontje begon rond de 3 maanden ook erg te kijken als ik aan het eten was, ben met 4 maanden begonnen met bijvoeden. Hij is nu 5 maanden en het is echt een succes. Alles gaat er razendsnel in. Daarnaast zit hij nog op 6 (!) flessen per dag ongeveer. Ook forte geprobeerd, maar daar kreeg hij krampjes van.

Nu dus 6 flessen en 2x per dag fruit-of groentehap. Heb gewoon een hongerige baby...kijk naar de behoefte van je kind zou ik zeggen.

Oh ja, hij kijkt nog steeds het eten uit mijn mond...
quote:Marahbloem schreef op 30 mei 2011 @ 11:04:

Mijn zoontje begon rond de 3 maanden ook erg te kijken als ik aan het eten was, ben met 4 maanden begonnen met bijvoeden. Hij is nu 5 maanden en het is echt een succes. Alles gaat er razendsnel in. Daarnaast zit hij nog op 6 (!) flessen per dag ongeveer. Ook forte geprobeerd, maar daar kreeg hij krampjes van.

Nu dus 6 flessen en 2x per dag fruit-of groentehap. Heb gewoon een hongerige baby...kijk naar de behoefte van je kind zou ik zeggen.

Oh ja, hij kijkt nog steeds het eten uit mijn mond... dus hoe is jouw schema als ik vragen mag? Op welke tijden fles en hapjes?
Ik heb ook zo'n hongerlapje.

Het cb adviseerde mij toen om de laatste fles van 23.00 weg te laten en er overdag groente en fruit voor te geven en in de laatste rijstebloem te doen

Dit werkte niet, ze werd snachts wakker met honger waardoor ze dus fles alsnog kreeg maar dan snachts

Ze krijgt er nu weer gewoon 5 van 180/6 plus fruit en groente

rijstebloem ben ik mee gestopt na een week.

Ze raakte er zwaar verstopt van en ze sliep zonder ook goed door.

Daarbij krijgt ze comfort voeding die al dikker is.

Het cb vind mijn dochter te zwaar worden.

Dus de druk van die fles eraf heb ik wel goed

gevoelt, maar dat heb in los gelaten.

Ze loopt het er wel af uiteindelijk.

Honger laten lijden vind ik gewoon geen optie.

Lastig hè.
ja zeker moeilijk, ja op het consultatiebureau waren ze onder de indruk van zijn lengte, hij is niet dik maar enorm gespierd en lang:P!

Maar goed ik vind dat rekken tussen die voedingen erg vervelend, en als dit erger wordt dan ben ik toch geneigd eerder te beginnen met een fruit- of groentehapje
Als jouw zoontje behoefte heeft aan meer voeding, vertrouw er dan op dat hij dat gewoon nodig heeft. Waarschijnlijk tijdelijk, want groeien - fysiek of geestelijk, die wisselen elkaar af - gaat in golven. Nu gaat hij heel snel.

Mijn tip zou zijn: gewoon geven waar hij behoefte aan heeft en wat jouw gevoel je ingeeft.

Verder is rijstebloem erg licht verteerbaar, veroorzaakt dat eigenlijk nooit kramp! Dat komt vooral door de melk. Zelf ben ik ook falikant voor gewone koemelk en niet voor al die kunstmatige melk. De samenstelling daarvan staat inmiddels zo ver af van gewone voeding... Dat zorgt, is mijn ervaring, vaak voor meer problemen dat gewone melk. Het ouderwetse recept, zoals vroeger werd gegeven, is zuiver, veel natuurlijker, ook van smaak. Vraag jezelf maar eens af of jij zo'n fles leeg zou willen drinken...

Maar goed, dit is mijn stokpaardje, ik dwaal af.

Jouw zoontje geeft net zo goed aan dat hij weer minder behoefte aan eten heeft. Verder: alsjeblieft geen 'smaakjestroep'!! Geen bananen- en/of vanillesmaak, maar alles zo naturel mogelijk!! Er zitten in deze producten, die helaas zo gepropagandeerd worden, zoveel troep.. Natuurlijk willen de fabrikanten je anders doen geloven, maar het is je puurste smaakvervlakking. Als kinderen banaan eten, leren ze hoe banaan smaakt en da's bepaald zeer onnodig als ze zo klein zijn, dat komt vanzelf als ze fruit gaan eten. Vanille is van hetzelfde. Dus zoek een product dat gewoon naturel is (is al moeilijk te vinden tegenwoordig) en geef je kind de smaak van wat hij/zij eet! Rijst(ebloem) smaakt heel zacht, beetje flauw zou je kunnen zeggen. Denk maar aan de smaak van witte rijst of rijstepap zonder suiker o.i.d. Gewoon maar lekker dus.

Ga verder vooral op jezelf af en niet teveel op het CB. Die zijn zó bang met al die berichten van te dikke kinderen. Op zich terecht, maar dat dat komt door de fabrikanten zelf, daar wordt niet bij stil gestaan. Da's logisch, ze worden ook gesponsord door de 'grote jongens', door hen geinformeerd, krijgen uislagen van 'allerlei grote onderzoeken' etc. en dat heb je als ouder vaak maar slecht in de gaten.

Als je naar je kind kijkt, luistert naar je eigen gevoel en een strak, normaal eetschema aanhoudt, is er geen kans op een te zwaar kind. Is je kind dan wel 'te zwaar' volgens de normen van het CB, dan is dat ook een fase die weer voorbij gaat als je kind fysiek meer gaat doen. Als hij gaat staan, lopen, fietsen naar school. Vertrouw daar ook op, maar plak niet op elke blauwe plek een spekkie, geef geen chips e.d. voor hij dat echt kan waarderen als er een feestje is en als je snoep geeft, dan ook alleen als hij normaal zijn eten op krijgt. Is dat even niet zo, dan ook geen tussendoortje. Da's geen straf, maar gewoon normaal.

Een heel verhaal zo, daar zat je misschien helemaal niet op te wachten. Maar als jonge ouders doe je het vaak gewoon goed, maar ben je snel aan het twijfelen door alle berichten.

En dat vind ik (moeder van 3 kinderen, waarvan de oudste naar het middelbaar onderwijs gaat inmiddels), zó jammer en óok zo onnodig.

Er wordt op je kwetsbare gevoel ingespeeld en dat moet je eigenlijk niet willen.

Heel veel geluk en gezondheid met je zoontje!!
Hi lastig, bedankt voor de uitgebreide reactie en nee is niet te lang hoor, ik post dit omdat ik graag de meningen van andere mensen lees.

Ik ga het gewoon langzaam opbouwen met de rijstebloem en kijk aan hoe lang hij daar blij mee is, en als hij honger blijft houden dan toch met 5 maanden hapjes i.p.v. 6 dan maak ik me er ook verder geen zorgen over:)
Lastig, adviseer je nu daadwerkelijk om koemelk te geven aan een baby van 3,5 maand? Dat meen je niet werkelijk hoop ik?
Waarom móet er per se 4 uur tussen de flessen zitten? Wellicht kun je flesvoeding op verzoek geven, en dus gewoon kijken naar wanneer je kleintje honger heeft, niet naar wat een CB vind dat hij moet kunnen? Je kunt kijken of het helpt om wat extra water te doen zodat hij niet teveel poeder binnen krijgt, maar toch wat meer het geoveol heeft te eten. Ik weet niet of ik met 3,5 maanden al aan de rijstebloem zou beginnen. Maar ja wie ben ik, ik heb tot 9 maanden alleen maar borstvoeding (en dus geen kv, wel gewoon eten na 6 maanden hoor) gegeven, en dat op verzoek, dus ik heb nooit iets hoeven rekken...

En geen koemelk geven hoor, daar kan je kindje echt nog neit tegen.
ik wil je toch echt afraden om je kind eerder dan 6 maanden bij te voeden, geef hem dan een extra fles, dat lijkt me echt minder kwalijk.
Ik snap t rekken ook niet zo, waarom moet er perse 4 uur tussen zitten? Bij mijn zoon wisselt het namelijk nog weleens, tussen de ene voeding laat hij ruim 4,5 uur en tussen de andere weer maar 3 uur. Ligt er maar net aan. Vaak s middags heeft hij weinig geduld, maar voor de laatste voeding moet ik hem dan weer wakker maken. Misschien kun je eens een dagje kijken wat er gebeurt als je m voedt op zijn verzoek?

Misschien kom je toch wel gewoon op 5 voedingen uit.

Mijn zoon is bijna 6 maanden en wij zijn vorige week pas begonnen met bijvoeden. Maar goed dat is natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal. Ik zou trouwens geen koemelk geven hoor aan je kindje, dat kan echt niet met 3,5 maand.
als ik om de 2.5 uur ga voeden gaat t echt niet goed, dan komt hij op teveel voedingen op een dag...en dat is erg slecht voor de lever, een baby mag niet meer dan een bepaalde hoeveelheid krijgen want dat is teveel te verwerken voor het levertje, dat had ik gelezen
@ Minniemi, dat snap ik, maar weet je zeker dat hij dan om de 2,5 uur blijft komen, de hele dag door (want dan kom je op zo'n 9 voedingen uit)? Bij mij had rijstebloem namelijk 0 effect, vandaar dat ik het vraag. Misschien blijf je uiteindelijk dan toch met hetzelfde probleem zitten. Maar goed, je kan het natuurlijk gewoon proberen..
minni, inderdaad, ik denk dat zijn behoefte aa voeding misschien gewoon wat minder regelmatig over de dag verdeeld is. mijn dochter dronk bijvoorbeeld 's avonds best vaak, maar 's ochtends eigenlijk heel weinig. Als je die voeding dan niet geeft dan rek je het hongermoment misschien wel uit en blijft het lijken of hij altijd na 2,5 uur honger heeft.

Je kunt ook na 2,5 uur een kleiner flesje geven, zodat het niet enorm oploopt.

Je kunt het best eens een dagje uit proberen, zelfs al kom je op 9 flessen die dag dan nog kan dat voor een dag geen kwaad.
het is echt de hele dag door, en sinds ik nu sochtends de rijstebloem geef lijkt hij eindelijk langer dan 45 min te slapen, afgelopen 2 dgn sochtends 2 uurtjes geslapen, komt echt zelden voor, dus ik denk dat hij met de rijstebloem toch wat voller zit...
zo lastig, gisteravond en de avond daarvoor was mijn zoontje erg onrustig, denken jullie dat dit kan komen doordat hij 's ochtends rijstebloem heeft gehad?? Of zal het toeval zijn??

Als hij er krampjes van zou krijgen zou je denken dat dit vrij snel na de voeding is...toch? Hij krijgt het alleen in de ochtend, 1 eetlepel.

Zo moeilijk gissen bij een baby, soms zijn ze gewoon onrustig...

nou vandaag en morgen maar even proberen zonder rijstebloem, als hij dan vanavond en morgenavond rustig in slaap valt dan kan ik denk ik de conclusie trekken..
Het lastige is dat je bij baby's sowieso moeilijk conclusies kunt trekken, omdat alles zo snel kan veranderen. Zelf ben ik niet zo'n voorstander van vroeg bijvoeden, dus ik zou zeggen, lekker weglaten dat spul

Met flesvoeding mag je ook op verzoek voeden, hij krijgt dan kleinere voedingen over de dag verspreid (en gaat dan dus over het algemeen niet grof over de liter heen - al staat zelfs dat maximum ter discussie. Is trouwens voor de nieren). Dat betekent wel dat je soms halfvolle flesjes weg moet gooien, maar het kan heel goed zijn dat het voor jouw baby beter werkt.

Voor baby's die borstvoeding krijgen is deze periode een onrustige tijd (drie maanden regeldagen, vier maanden de wereld ontdekken - vier maandendip), ik kan me voorstellen dat een baby die flesjes krijgt ook rond die periodes onrustig is.

Kort slapen is trouwens niet slecht voor een baby hoor en vaker dan om de 4 uur (3 uur, 2 uur) drinken zeker ook niet.
Oh ja de nieren hihi, ja ik herinnerde me dat het ergens niet goed voor was, teveel eiwit of zo te verwerken..

maar weet je wat het vervelende is, als ik het op verzoek doe merkt hij volgens mij dat de fles kleiner is. De fles van 180cc is al te weinig voor hem lijkt wel, want als het op is (en 's ochtends is die echt binnen 10 min op, klok klok klok en weg) dan gaat hij zelfs even een beetje klagen, dan moet ik wat met hem rondlopen en draait hij wel bij. Maar goed daarom durf ik het niet echt aan weer terug te gaan naar bijvoorbeeld 150/5 6x per dag...

Ik ben zelf ook geen voorstander van te vroeg bijvoeden, maar ik dacht ach rijstebloem zal wel niet zo heavy zijn, andere mensen doen misschien weer johannesbrood.. door de fles. Ik wou met de hapjes echt wachten tot hij 6 mnd is.

Het is alleen zo vervelend dat hij zo hongerig is...nou ik kijk het even aan 2 dagen weer zonder rijstebloem, mocht alles hetzelfde gaan vanavond dan komt het dus niet daardoor dat hij onrustig is.

Overigens slaapt hij nu weer in de ochtend korter, omdat hij vanmorgen dus geen rijstebloem heeft gehad..
Wat het is met rijstebloem (en johannesbroodpitmeel): het vult de maag, maar niet met voedingsstoffen. Waar rijstebloem zit kan geen melk zitten waar je baby iets aan heeft qua groei en ontwikkeling.

Je baby is gewend aan grote voedingen, dat kan ik me wel voorstellen. Kan het zijn dat hij na die ochtendfles nog zuigbehoefte heeft? Dat hebben baby's heel erg veel, maar bij flesjes is die veel moeilijker te bevredigen, en kan het lijken alsof de baby nog honger heeft (na een fles van 180 cc zou dat toch eigenlijk niet moeten - babymaagjes zijn maar klein - aan de andere kant is niets onmogelijk natuurlijk)

Kun je misschien een speentje met een kleiner gaatje gebruiken, zodat hij langer over de voeding doet? Het duurt bij volwassenen zo'n 10-15 minuten tussen start van het eten, en het signaal van je maag naar je hersenen dat je gegeten hebt, ik kan me voorstellen dat bij een baby ook zoiets in werking is.

En: er hoeft geen relatie te zijn tussen voeding en gedrag he? Ik zit meer in de borstvoeding, daarbij wordt heel vaak gedacht dat de borstvoeding de oorzaak is van gedragsveranderingen/onrust, terwijl dat lang niet altijd zo is. Da's bij flesjes natuurlijk net zo.
Ik zou hem gewoon voeden op verzoek.

En als hij een grote lange baby is dan heeft hij gewoon meer nodig.

Mijn dochter was een piepertje zo klein. Dronk max 500 ml in een etmaal.

Was ook allemaal niet goed volgens het CB, maar kon er moeilijk een trechter in zetten.

Gewoon geven wat hij vraagt. En mocht hij ietsje meer dan die 5 flessen drinken gaat ie heus niet dood aan hoor. Hij heeft het gewoon nodig omdat hij zo lang is.
quote:wen schreef op 31 mei 2011 @ 11:53:

Wat het is met rijstebloem (en johannesbroodpitmeel): het vult de maag, maar niet met voedingsstoffen. Waar rijstebloem zit kan geen melk zitten waar je baby iets aan heeft qua groei en ontwikkeling.

Je baby is gewend aan grote voedingen, dat kan ik me wel voorstellen. Kan het zijn dat hij na die ochtendfles nog zuigbehoefte heeft? Dat hebben baby's heel erg veel, maar bij flesjes is die veel moeilijker te bevredigen, en kan het lijken alsof de baby nog honger heeft (na een fles van 180 cc zou dat toch eigenlijk niet moeten - babymaagjes zijn maar klein - aan de andere kant is niets onmogelijk natuurlijk)

Kun je misschien een speentje met een kleiner gaatje gebruiken, zodat hij langer over de voeding doet? Het duurt bij volwassenen zo'n 10-15 minuten tussen start van het eten, en het signaal van je maag naar je hersenen dat je gegeten hebt, ik kan me voorstellen dat bij een baby ook zoiets in werking is.

En: er hoeft geen relatie te zijn tussen voeding en gedrag he? Ik zit meer in de borstvoeding, daarbij wordt heel vaak gedacht dat de borstvoeding de oorzaak is van gedragsveranderingen/onrust, terwijl dat lang niet altijd zo is. Da's bij flesjes natuurlijk net zo.

dat is inderdaad een idee, een kleinere speen, maar volgens mij bestaat dat niet want heb al maat S van difrax...ik zal eens even googlen of het mogelijk is nog kleiner..soms las ik wat pauze's in omdat ik inderdaad ook denk dat het even duurt voordat zijn hersenen weten dat hij vol zit..hij is niet bepaald blij als ik die pauze's inlas maar wie weet is t wel een oplossing

ik kan natuurlijk ook een schepje minder doen maar even veel water, kan nooit kwaad teveel water (vooral niet voor mijn kleine zweetmannetje)..en dan dus 6x per dag ipv 5x..

ik ga er even over nadenken, thanks voor het meedenken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven