Geld & Recht alle pijlers

Auto aanbetaald, krijg geen financiering, boete?!

30-05-2011 16:08 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem, en ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.

Dit verhaal speelt zich overigens af in Belgie, waar ik woon. Ik werk in Nederland.

Een maand geleden kreeg ik pech met de auto. De v-snaar lag eraf en ik heb hem aangeduwd in de hoop er nog mee naar de garage te kunnen rijden. Dat redde ik dus niet, vlak voor een autodealer stopte de auto ermee.

Daar zag ik een leuk autootje! Maar omdat deze wat duurder was dan ik kon betalen dacht ik dat ik deze niet kon kopen. Toen zei de verkoper; je kunt ook een lening afsluiten. Ik vertelde dat ik in Nederland werk, en in Belgie woon dus dat dat waarschijnlijk niet gaat lukken. De Belgische kredietverstrekker kan dan immers geen loonbeslag op mijn Nederlandse salaris/bankrekening laten uitvoeren.

Toen zei de verkoper dat hij dat wel in orde zou maken. Ik heb hem ¤500 aanbetaald, op voorwaarde dat als ik geen financiering zou krijgen, ik het voorschot weer terug zou krijgen. De auto kostte ¤6000. De verkoper, laten we hem Alex noemen, heeft op het koopcontract het bedrag van ¤5500 geschreven, dus het bedrag van de auto min de aanbetaling. Hij zei ook nog: de baas hoeft van de aanbetaling niets van te weten. Toen dacht ik nog, oké, beetje vaag, maar het zal wel. Blijkt een paar dagen later dat ik inderdaad geen lening af zal kunnen sluiten, pas als ik mijn officiele verblijfsvergunning heb zal dat misschien kunnen. Dat duurt nog wel een maand. Maar omdat wij afgesproken hadden dat ik de aanbetaling weer terug zou krijgen als de financiering niet zou lukken, heb ik hem gebeld om te vragen wanneer ik het geld op zou kunnen halen. Géén probleem, ik zou dat de volgende dag op kunnen halen.

Kom ik daar, blijkt het toch een probleem te zijn want zijn baas gaat er niet mee akkoord. We hebben een koopcontract getekend, dus dat moet uitgevoerd worden. Bel ik een dag later zijn baas, blijkt dat ik een brief kan verwachten waarin staat dat ik nog ¤1100 schade mag betalen omdat ik de auto niet heb gekocht!

De baas kon niet terugzien dat ik al ¤500 had aanbetaald. Ik vertelde hem dat Alex had gezegd dat ie daar ook niets van hoefde te weten, en dat ie het waarschijnlijk gaat ontkennen dat ik dat heb aanbetaald.

Ik heb ook tegen de baas gezegd dat Alex en ik een mondelinge afspraak hadden dat ik de aanbetaling heb gedaan met de voorwaarde dat ik mijn geld terug zou krijgen als hij de financiering niet rond zou krijgen. Maar daar staat niets van op papier.

Wat moet ik nou??? Heb ik een poot om op te staan? Of ben ik well en truly genaaid.
quote:emellebel schreef op 30 mei 2011 @ 16:23:

Op zich zou ik die auto nog wel willen hebben hoor. Het is wel echt een leuk autootje. Maar ik gruwel echt van dit soort mensen nu. Heel mn vertrouwen in de mensheid is weer weg.

*nee, niet handig om je vertrouwen in de mensheid af te laten hangen van autodealers, nee*Nou, wat heb je zelf dan gedaan om de financiering rond te krijgen? Jij kunt ook een lening bij de bank aangaan neem ik aan?
Ik krijg geen lening bij de bank in Nederland omdat ik geen vast contract heb maar een tijdelijk. En in Belgie dus ook niet, of misschien als ik een verblijfsvergunning heb, maar dat duurt nog een maand. En als ik wacht tot over een maand, is die boete waarschijnlijk ook weer opgelopen omdat het langer geduurd heeft.
Je had tochb eter kunnen luistern naar je onderbuik gevoel toen de verkoper zei dat z'n baas er niets van hoefde te weten...

Ik denk na een beetje googlen dat je toch echt pech hebt..

Een belgische v.b vraag, wel van een andre orde, maar toch

http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=54636

Heb je nog enig bewijs van de mondelinge overeenkomst? een getuige, een mail een pintransactie?
quote:emellebel schreef op 30 mei 2011 @ 16:23:

Op zich zou ik die auto nog wel willen hebben hoor. Het is wel echt een leuk autootje. Maar ik gruwel echt van dit soort mensen nu. Heel mn vertrouwen in de mensheid is weer weg.

*nee, niet handig om je vertrouwen in de mensheid af te laten hangen van autodealers, nee*Ik verbaas mij steeds weer om zoveel naïviteit als het om grote aankopen gaat, maar goed: daar heb jij natuurlijk nu niks aan.
Ook met een tijdelijk contract kun je vaak lenen in NL. (Of het aan te raden is een tweede). Kun je het van een familielid lenen? Eventueel alleen totdat je je verblijfvergunning hebt en je ook zeker weet dat je bij een Belgische bank kunt lenen dan?

Maar je rechtsbijstand vragen oid lijkt me sowieso handig.
Heb je de 500 euro aanbetaling gepind, of had je deze contant bij je? Want als je het gepind hebt heb je wel degelijk een bewijs van betaling.
Hoe heb je die 500 euro betaald? Cash?
quote:emellebel schreef op 30 mei 2011 @ 16:22:

Mijn collega (waar ik mee carpool) is meegeweest toen ik de koop in principe afstootte, toen hij me de leningsaanvraag liet zien die ik dus niet kreeg. Geldt dan niet als bewijs?Was die collega er ook bij toen jij het contract tekende en de mondelinge afspraak maakte dat je die 500 euro terug zou krijgen als de financiering niet lukte?
Is het een Bovag bedrijf? Misschien kunnen zij dan nog iets doen?

Ik vind 1100 euro (bovenop de 500 euro) wel veel geld voor het afzien van de koop. Ik weet niet goed wat wel een redelijk bedrag zou zijn maar 1600 euro voor een auto van 6000 euro vind ik wel veel.
Weet je zeker dat je die financiering over een maand wel krijgt, dan valt er vast ook nog wel wat te regelen, dat je hem voor 300 euro daar nog een maand laat staan bv. Maar ja, zo te horen is dat ook een beetje tricky als je al geen lening bij de bank kan krijgen.
Wat ik niet begrijp, jij weet dat je geen lening krijgt. En toch laat je je overhalen door de verkoper om toch een auto te kopen. Terwijl je dus weet dat je geen lening krijgt.

Iemand schreef, je moet tegenwoordig wel lenen voor een auto. Als het je niet lukt om te sparen voor een auto, hoe kun je dan de rente en de aflossing betalen? En de overige bijkomend ekosten? Daarnaast is er een auto te koop voor elk budget.
Nee, het bedrag wat ik in totaal zou moeten betalen als boete is ¤1100. Daar zou die ¤500 van afgetrokken worden. Maar ik ben bang dat Alex dat gaat ontkennen, gezien zijn opmerking dat ´de baas daar niets van hoeft te weten´. De baas heb ik dus gesproken, en voortaan moet ik het met hem afhandelen. Ik zei tegen hem dat ik graag nog een telefoongesprek met Alex wil opnemen waarin hij in ieder geval bevestigend antwoordt op het feit dat ik ¤500 heb aanbetaald. Maar dat mocht niet van de baas.
Ik vermoed eigenlijk dat de verkoper leuker was dan de auto en je zo omgeluld bent Uiteindelijk was verkoper alex toch niet zo'n leuke man bleek later....
sorry, maar van mij krijgt niemand 500 zonder briefje.

ak had je het op een notitieblokje geschreven en allebei getekend.. had de baas nog steeds niks van hoeven weten maar je had wel bewijs gehad.

uithuilen en weer doorgaan want dat geld ben je kwijt.
En doooooor!
Mijn man werkt via een uitzendbureau, met zijn inkomen lukt dat afbetalen wel. Het telt alleen niet als inkomen bij de aanvraag van een lening.
Het was stikheet die dag, ik was in de stress van de auto die stuk was, en ik wilde een goeie betrouwbare auto. Dat ik dan een jaar ¤300 per maand moet betalen (wat geen probleem is) dan ben ik wel gauw omgeluld ja. En dat ik een verkoper vertrouw dat ik het contract mag ontbinden als ik geen lening krijg is toch gewoon normaal? Een verkoper mag je toch niet voorliegen neem ik aan?
quote:emellebel schreef op 30 mei 2011 @ 16:40:

Het was stikheet die dag, ik was in de stress van de auto die stuk was, en ik wilde een goeie betrouwbare auto. Dat ik dan een jaar ¤300 per maand moet betalen (wat geen probleem is) dan ben ik wel gauw omgeluld ja. En dat ik een verkoper vertrouw dat ik het contract mag ontbinden als ik geen lening krijg is toch gewoon normaal? Een verkoper mag je toch niet voorliegen neem ik aan?

Tja, ik heb iets meer achterdocht bij autoverkopers. Zeker als ik contant (?) geld overhandig en zijn baas nergens vanaf mag weten....

En ik koop geen auto zonder van te voren uitgebreid onderzoek gedaan te hebben wat voor auto ik wil en wat daarvoor een goede prijs is en waarop ik moet letten met dat model. Als ik voor een auto moet lenen dan zou ik ook willen weten of ik die lening wel kan krijgen.

Gedane zaken nemen geen keer, maar een auto als impulsaankoop, zeker een auto die je met een lening moet betalen, vind ik bijzonder.
Je hebt die 500 euro dus cash betaald en mag Alex niet meer spreken van de baas. Ik denk dat zij beide 250 euro hebben om dit weekend leuke dingen te doen.
In Utopia niet nee, maar je leeft nu eenmaal niet in Utopia. En het kopen van een auto is niet niks. Ik begrijp niet dat jij je zo in de luren hebt laten leggen door die autoverkoper. Echt niet.
Ik herhaal mijn eigen vraag nog maar eens, omdat het nogal van belang is voor je vraag:quote:gember999 schreef op 30 mei 2011 @ 16:29:

Heb je de 500 euro aanbetaling gepind, of had je deze contant bij je? Want als je het gepind hebt heb je wel degelijk een bewijs van betaling.
Contant betaald.
Neem niet aan dat je 500 euro cash op zak had, dus dan geldt je pin of creditcardbetaling toch als bewijs, of zie ik dat verkeerd?
quote:emellebel schreef op 30 mei 2011 @ 16:49:

Contant betaald.Had je dat op zak of ben je nog net daarvoor naar een automaat gegaan en 500 uit de muur getrokken?
Autoverkopers kun je absoluut niet op hun woorden vertrouwen. Net als vele verkopers van andere producten. Die gaan vooral voor hun eigen bonus. Helaas ten koste van de goede verkopers.

Het klinkt alsof je bij een handelaar bent geweest, hoewel dealers er ook wel wat van kunnen. Heb je wel een proefrit gemaakt?
quote:emellebel schreef op 30 mei 2011 @ 16:49:

Contant betaald.Sta verbaast van zoveel naiviteit/domheid.... Cash??? En dan niet eens 'n bewijs vragen? Die kerel heeft je gewoon genaaid. Die heeft 'n extraatje van 500 euro en jij kunt er naar fluiten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven