Geld & Recht alle pijlers

Auto aanbetaald, krijg geen financiering, boete?!

30-05-2011 16:08 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem, en ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.

Dit verhaal speelt zich overigens af in Belgie, waar ik woon. Ik werk in Nederland.

Een maand geleden kreeg ik pech met de auto. De v-snaar lag eraf en ik heb hem aangeduwd in de hoop er nog mee naar de garage te kunnen rijden. Dat redde ik dus niet, vlak voor een autodealer stopte de auto ermee.

Daar zag ik een leuk autootje! Maar omdat deze wat duurder was dan ik kon betalen dacht ik dat ik deze niet kon kopen. Toen zei de verkoper; je kunt ook een lening afsluiten. Ik vertelde dat ik in Nederland werk, en in Belgie woon dus dat dat waarschijnlijk niet gaat lukken. De Belgische kredietverstrekker kan dan immers geen loonbeslag op mijn Nederlandse salaris/bankrekening laten uitvoeren.

Toen zei de verkoper dat hij dat wel in orde zou maken. Ik heb hem ¤500 aanbetaald, op voorwaarde dat als ik geen financiering zou krijgen, ik het voorschot weer terug zou krijgen. De auto kostte ¤6000. De verkoper, laten we hem Alex noemen, heeft op het koopcontract het bedrag van ¤5500 geschreven, dus het bedrag van de auto min de aanbetaling. Hij zei ook nog: de baas hoeft van de aanbetaling niets van te weten. Toen dacht ik nog, oké, beetje vaag, maar het zal wel. Blijkt een paar dagen later dat ik inderdaad geen lening af zal kunnen sluiten, pas als ik mijn officiele verblijfsvergunning heb zal dat misschien kunnen. Dat duurt nog wel een maand. Maar omdat wij afgesproken hadden dat ik de aanbetaling weer terug zou krijgen als de financiering niet zou lukken, heb ik hem gebeld om te vragen wanneer ik het geld op zou kunnen halen. Géén probleem, ik zou dat de volgende dag op kunnen halen.

Kom ik daar, blijkt het toch een probleem te zijn want zijn baas gaat er niet mee akkoord. We hebben een koopcontract getekend, dus dat moet uitgevoerd worden. Bel ik een dag later zijn baas, blijkt dat ik een brief kan verwachten waarin staat dat ik nog ¤1100 schade mag betalen omdat ik de auto niet heb gekocht!

De baas kon niet terugzien dat ik al ¤500 had aanbetaald. Ik vertelde hem dat Alex had gezegd dat ie daar ook niets van hoefde te weten, en dat ie het waarschijnlijk gaat ontkennen dat ik dat heb aanbetaald.

Ik heb ook tegen de baas gezegd dat Alex en ik een mondelinge afspraak hadden dat ik de aanbetaling heb gedaan met de voorwaarde dat ik mijn geld terug zou krijgen als hij de financiering niet rond zou krijgen. Maar daar staat niets van op papier.

Wat moet ik nou??? Heb ik een poot om op te staan? Of ben ik well en truly genaaid.
Dat heb ik een aantal dagen daarvoor gepind. Maar meer dan ¤500.
Contant betaald... Petje af, groot bedrag om zomaar bij je te hebben ook. Vreemd verhaal.
Ja ik heb wel een proefrit gemaakt.
Ik zie de slimheid van de verkoper wel: die denkt, ik verkoop de auto officieel voor 5500 dan is de baas al blij en die 500 gaat gewoon in m'n eigen zak. Hij had natuurlijk gedacht dat jij wel 'n lening kon krijgen en dan was iedereen tevreden geweest.
Ik was op weg naar de garage, om de auto te laten maken. Daar ga ik toch niet heen zonder geld op zak te hebben? Plus, in sommige zaken in Belgie kun je niet betalen met een NL´se pinpas. Vandaar dat ik dat uit voorzorg mee had genomen.
Grote bedragen cash betalen is alleen handig als je iets zwart moet afhandelen. Voor witte aankopen en diensten kun je 't best maar zoveel mogelijk bewijs hebben, dus afschriften van je betalingen ipv niet te traceren cash.
Een raar verhaal is het niet, lees maar eens op de vele consumentefora. De autohandel is gewoon hartstikke schimmig.
Inderdaad Elninjoo, dat is precies hoe het gegaan is.

Ik heb wel een geluidsopname waarin ik aan Alex vraag of hij met zijn baas wil praten of ik die aanbetaling terug krijg. Daarin zegt hij dat hij wel met hem zal praten. Da´s het enige.
quote:emellebel schreef op 30 mei 2011 @ 16:54:

Ik was op weg naar de garage, om de auto te laten maken. Daar ga ik toch niet heen zonder geld op zak te hebben? Plus, in sommige zaken in Belgie kun je niet betalen met een NL´se pinpas. Vandaar dat ik dat uit voorzorg mee had genomen.

Credit card dus in zo'n geval en in de meeste zaken in Belgie kan ik ook met m'n NL pinpas pinnen.

Maar dan nog geen bewijs vragen ook.... Echt zoooo stom!
Heb sterk het gevoel dat je genaaid bent door Alex EN zijn baas. Ze hebben het slim gespeeld zo: Mooi een extra centje verdiend zonder al te veel moeite en rechtskundig aardig dichtgetimmerd.

Zou eens op zoek gaan naar mensen met soortgelijke ervaringen, wellicht bij ditzelfde bedrijf? Misschien de Belgische consumentenbond inschakelen of zo?
Dus je hebt een auto, krijgt pech onderweg, bezwijkt voor een nieuwe auto (waar je op dat moment ook niets aan hebt, omdat je hem nog niet mee mag nemen), betaalt 500 euro cash zonder bewijs van deze transactie te vragen en nu sta je dus met lege handen? Sterker nog; ze hebben zelfs een vordering van 1100 euro op je? Wow, dat is balen, en onhandig maar op die laatste opmerking zat je niet te wachten.
Tja, dit is echt een hele klote situatie. Je hebt het jezelf niet makkelijk gemaakt door je naiviteit.

Beste wat je kunt doen als je toch auto wil hebben, is bij de financieringsmaatschappij nagaan dat je wanneer je officieel Belgische bent, wel een financiering rond krijgt en dan voor de vertraging het autobedrijf financieel tegemoet komt. Of belooft hen niet aan te klagen en de auto te kopen na een maand.... kan ook.

Of je zoekt het hogerop en gaat naar rechtshulpinstanties of een advocaat in Belgie.
Ik begrijp die impulsiviteit niet zo goed. Wat vindt je man er van, dat je deze grote aanschaf zonder hem (en zonder zijn medeweten) wilde doen? Zou hij er ook in rijden? Ik begrijp dat hij sowieso mag meebetalen aan de aflossing? Hoe bijzonder was deze auto dat je per direct besloot om hem te kopen, ongeacht de uitkomst van de financieringsvraag?
Ik vertrouw daarin op de verkoper. Is dat echt zo raar dat je een autodealer/verkoper vertrouwt? Moet ik er standaard van uitgaan dat zo iemand niet de waarheid verteld?

Op producten in de supermarkt mogen toch ook geen leugens staan? Dan mag een verkoper toch ook niet onder valse voorwendselen een contract afsluiten? Of ben ik nou gek.
quote:emellebel schreef op 30 mei 2011 @ 17:04:

Ik vertrouw daarin op de verkoper. Is dat echt zo raar dat je een autodealer/verkoper vertrouwt? Moet ik er standaard van uitgaan dat zo iemand niet de waarheid verteld?

Op producten in de supermarkt mogen toch ook geen leugens staan? Dan mag een verkoper toch ook niet onder valse voorwendselen een contract afsluiten? Of ben ik nou gek.

Als iemand wil dat ik contant betaal, ronduit zegt dat hij geld achter houdt voor zijn baas, een ander bedrag dan afgesproken op het contact zet, het voorbehoud van financiering en de reeds gemaakte aanbetaling niet op papier staat en ik krijg geen bonnetje mee van de betaling, ja dan wordt ik nogal achterdochtig.

Dat jij dat allemaal niet zo alarmerend vond, vind ik erg gek.

Het is een autoverkoper! Die hebben niet de beste reputatie en met reden zo blijkt maar weer eens. Ik ga er niet vanuit dat mensen tegen mij liegen, maar als er zoveel alarmsignalen zijn, dan concludeer ik wel dat het geen frisse zaak is en dat ik liever mijn auto elders koop of harde afspraken heb liggen.
Je hebt 500 euro weggegeven. Kado gedaan. Je hebt immers totaal geen bewijs gekregen dat je dat aan hem hebt gegeven. Dus ja, dat is echt heel raar dat je dat gedaan hebt. En dom. Sorry dat ik het zo plat zeg maar het is gewoon dom geweest.

Misschien kan je met de geluidsopnamen waarin Alex in elk geval niet ontkent dat je de 500 euro aan hem betaald hebt nog wat doen.
Waarom doen mensen in de vredesnaam een aanbetaling ???

Als een bedrijf dezelfde dag of de volgende dag failliet gaat ben je je geld kwijt.
quote:moppetoet schreef op 30 mei 2011 @ 17:15:

Waarom doen mensen in de vredesnaam een aanbetaling ???

Als een bedrijf dezelfde dag of de volgende dag failliet gaat ben je je geld kwijt.Dat sowieso, er zijn maar heel weinig transacties waarbij een aanbetaling een goed idee is en al zeker niet een aanbetaling zonder bewijs.
Ik vind 't hele verhaal nogal impulsief. Je auto doet 't niet meer en bij de eerste beste garage sluit je 'n koop voor 'n auto die je niet gelijk mee kan nemen. Waarom niet gewoon een nachtje over slapen en dan met iemand die wat meer verstand van zaken heeft enkele auto's gaan bekijken en proefrijden vóór dat je 'n koop sluit?
En 'n (auto)verkoper vertrouwen? Haha! Die verkopen hun eigen moeder nog!
Snap ik ook niet moppetoet. Ik weet niet beter dan dat je, op het moment dat alles rond is, een contract tekent en dan geld overmaakt (of pint) en dan de auto meeneemt.

Ik vind dit hele verhaal wel een opeenstapeling van onwaarschijnlijkheden overigens. De auto gaat kapot, de V/snaar, OK, dat kan. Maar dan aanduwen en doorrijden tot de garage, dat kan volgens mij al niet.

OK, autodealer gevonen ipv garage, leuke verkoper auto gezien, kan. Meteen kopen, meteen aanbetalen, zelfs bij twijfel of je hem wel kan financieren?? Vind ik best onwaarschijnlijk.

En nu roepen 'jamaar ik vertrouwde erop dat het goed kwam, is dat zo raar?'Ja dat is RAAR. ij dit soort transacties, grote bedragen, grote items en gerede twijfel of jij het zelf wel waar kunt maken, is het RAAR. Had je niet gewoon een optie kunnen nemen? Die auto is echt niet een uur later aan een ander gekocht.

Wat kan die collega getuigen?

Besef je wel, dat aangezien de 'baas' aangeeft dat je 'nog maar'600 euro hoeft te betalen, hij daarmee erkent wel degelijk 500 euro ontvangen te hebben?

Heb je een rechtsbijstand verzekering? Kunnen die misschien iets voor je betekenen.
Ik gok zomaar dat een nieuwe V-snaar goedkoper was geweest.

Wat vond je man van dit avontuur?
quote:lies_lies schreef op 30 mei 2011 @ 17:07:

[...]

Als iemand wil dat ik contant betaal, ronduit zegt dat hij geld achter houdt voor zijn baas, een ander bedrag dan afgesproken op het contact zet, het voorbehoud van financiering en de reeds gemaakte aanbetaling niet op papier staat en ik krijg geen bonnetje mee van de betaling, ja dan wordt ik nogal achterdochtig.

Dat jij dat allemaal niet zo alarmerend vond, vind ik erg gek.

Het is een autoverkoper! Die hebben niet de beste reputatie en met reden zo blijkt maar weer eens. Ik ga er niet vanuit dat mensen tegen mij liegen, maar als er zoveel alarmsignalen zijn, dan concludeer ik wel dat het geen frisse zaak is en dat ik liever mijn auto elders koop of harde afspraken heb liggen.Heulemaal mee eensch.
Ik denk niet dat je nog zit te wachten op opmerkingen hoe naïef je bent geweest. Want ja, dat ben je geweest. Ontzettend naïef en niet heel erg slim. Maar goed, gedane zaken nemen geen keer.

Ga eens Googlen op de naam van het bedrijf. Zijn er meer gedupeerden?

Je hebt het koopcontract dus getekend. Wat staat daarin over een opzegtermijn/bedenktijd?

Wanneer heeft zich dit trouwens afgespeeld? Lijkt me sowieso dat je terug mag komen op de koop.

Die 500 euro ben je waarschijnlijk kwijt, je hebt immers totaal geen bewijs van betaling. Maar wellicht kun je zo onder die 1100 euro uitkomen.

Ik zou trouwens ook eens na gaan vragen hoe die 1100 euro gespecificeerd is. Lijkt me erg veel geld.
Op het contract staat dat ik me binnen 7 dagen mag bedenken, mits met aangetekende brief. Daar is het nu dus te laat voor.

Ik wist ook niet dat je een boete moet betalen als de koop niet doorgaat. In het ergste geval ben ik die ¤500 kwijt (ook kut ja), dacht ik met mijn naiviteit en verstand van een 3-jarige.

Op het contract staat wel bij leveringsdatum ASAP. Daar is dus geen vaststaande afspraak over, integendeel, in het contract staat zo snel mogelijk. Dan mag ik er toch zo lang over doen als nodig is? En kunnen ze me niet een boete aanschrijven?

Koppijn krijg ik ervan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven