Reageer ik overdreven??

30-05-2011 19:51 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort een nieuwe vriend. Ik merk dat hij in situaties met anderen, anders is dan als ik met hem alleen ben. Hij heeft met anderen, meer praatjes, en wil de lolbroek uithangen. Prima, komt mijns inziens ook door een stukje onzekerheid in combinatie met het leren kennen van nieuwe mensen. Maar gisteren waren we op een feest, en heeft hij met zijn 'grappige' opmerkingen, mij ook een paar keer voor 'paal' gezet. Niet heel diep of overdreven, beetje plagerig, maar ik vond het eigenlijk niet zo leuk. Dit met hem bespreken? Of reageer ik overdreven? In verband met herkenbaarheid ga ik de opmerkingen niet plaatsen, maar ik ben nu heel erg bewust bezig met het bewaken van mijn grenzen, wat ik vorige relaties niet heb gedaan....en ik vind het zo lastig om te bepalen waar die liggen
Mijn vriend is ook 'anders' waar andere mensen bij zijn. Meer popiejopie aan het doen en grappiger proberen te zijn inderdaad, in mijn ogen minder 'zichzelf'. Maar hij zet mij hierbij niet voor paal. Als hij dat wel zou doen en ik zou me er niet prettig bij voelen (zoals jij) dan zou ik er gewoon met hem over praten.

Overigens ben ik vast en zeker ook wel 'anders' waar andere mensen bij zijn.
Als jij het niet tof vond, dan moet je daar wat VAB zeggen. Anders gaat het knagen aan je.
Dat iemand zich in een andere omgeving anders gedraagt, is heel normaal. Mensen gedragen zich van nature 'sociaal wenselijk' (uitzonderingen daargelaten )

Maar dat hij jou dan voor paal zet, daar zou ik zeker wat van zeggen, da's gewoon niet leuk.
Ik zou het gewoon met hem bespreken. Als jij je bij die opmerkingen niet prettig voelt moet je daar toch gewoon over kunnen praten? Waarschijnlijk heeft hij het helemaal niet zo bedoeld maar dat neemt niet weg dat jij het niet leuk vind. Gewoon over praten dus!
Hmm, ik zou het hem wel zeggen

Al was het alleen maar omdat het jou dwars zit
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Gewoon zeggen dat je het niet zo leuk vond dat hij je voor paal zette.

Als het goed is zal hij daar voortaan rekening mee houden.
Tja, of je overdreven reageert? Dat ligt aan de hele situatie, aan de setting, aan wat er gezegd wordt en op welke manier precies. Dus kan daar niet over oordelen.

Goed dat je je er bewust van bent en je grenzen bewaakt, dat sowieso.

Ik heb zelf een ervaring met een ex die in gezelschap van anderen spraakzaam, erg grappig, etc was en bij mij een stuk stiller. Ik vond dat erg vervelend, want als je jezelf bent zou er niet zo´n groot verschil hoeven te zijn tussen alleen met hem zijn of in gezelschap van anderen. Ik vond dat altijd erg merkwaardig en idd erg onzeker. Een teken van onvolwassenheid ook en ik houd niet van onvolwassen mannen.
Ik vind popiejopie gedrag juist niet zo normaal hoor, juist onzeker , onecht en onvolwassen... Dat je dat doet als je 18 bent okay... maar van een volwassen vent verwacht ik meer ´eigenheid´. Maar ik weet natuurlijk niet hoe oud je bent.
Nee dat is niet vreemd..

Maar ik zou het gewoon zeggen hoor als het je dwars zit, misschien heeft hij het niet eens door..
Gewoon zeggen natuurlijk als jij zijn gedrag niet acceptabel vindt.
Ik zou hier enorm op afknappen.

Maar ik zou het zeker wel bespreekbaar maken. Hier ligt jouw grens, jij wordt er ongemakkelijk van.
Ik zou er ook op afknappen, alleen al om het feit dat iemand in gezelschap zo anders is... maar natuurlijk ook om het feit dat je te kakken wordt gezet bij anderen (ook vaak een teken van onzekerheid, de aandacht op een ander richten, dan hoef je niet zoveel van jezelf te laten zien.... nee, zou niks voor mij zijn)
Het ligt er natuurlijk aan hoe erg iemand anders is in gezelschap. Zelf stel ik me ook wel wat sociaal wenselijker op in gezelschap dan bij mijn vriend, dit houdt echter niet in dat ik hem voor paal zet.
Lijkt mij ook niet helemaal okee als mijn vriend me voor paal zou zetten. En ik zou daar zeker op een gepast moment wat van zeggen. Hij dient rekening te houden met jouw grenzen, en je in je waarde te laten.

In principe zou je alles in je realitie bespreekbaar moeten kunnen maken, maar ik begrijp dat je onzekerheid hem zit in het feit dat jullie nog niet zo lang bij elkaar zijn. Het beste om dit zo snel mogelijk aan te kaarten, dan kan het én geen eigen leven leiden, én het is best prettig om elkaars grenzen te kennen in te toekomst.
Ligt eraan Harrr, als het echt goeie vrienden zijn bijvoorbeeld dan kan je toch altijd jezelf zijn? Dan hoef je och niet opeens sociaal wenselijk te doen?
quote:teddy41 schreef op 30 mei 2011 @ 20:19:

Ligt eraan Harrr, als het echt goeie vrienden zijn bijvoorbeeld dan kan je toch altijd jezelf zijn? Dan hoef je och niet opeens sociaal wenselijk te doen?Pas je je niet aan het gezelschap waar je in begeeft? Bijvoorbeeld bij de schoonfamilie, waarbij je niet ongeneerd scheten laat (om maar even een voorbeeld te noemen), terwijl je dit misschien wel zou doen als je alleen met je vriend zou zijn?
Dat vind ik iets anders. Dat heeft te maken met manieren. TO heeft het hier over popiejopie gedrag (meer praatjes, de lolbroek uithangen). Daar knap ik op af bij een volwassen vent. Ik doe mezelf ook niet anders voor dan wie ik ben en ik hoop dat de mensen waar ik mee omga ook zichzelf zijn in mijn gezelschap.
quote:Nicola2882 schreef op 30 mei 2011 @ 19:51:

Maar gisteren waren we op een feest, en heeft hij met zijn 'grappige' opmerkingen, mij ook een paar keer voor 'paal' gezet. Niet heel diep of overdreven, beetje plagerig, maar ik vond het eigenlijk niet zo leuk. Ik zou het zeker met hem bespreken. Jullie zijn nog niet zo lang bij elkaar, dan is het voor hem en jou ook allemaal nieuw en aftasten waar de grenzen liggen.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
quote:teddy41 schreef op 30 mei 2011 @ 20:29:

Dat vind ik iets anders. Dat heeft te maken met manieren. TO heeft het hier over popiejopie gedrag (meer praatjes, de lolbroek uithangen). Daar knap ik op af bij een volwassen vent. Ik doe mezelf ook niet anders voor dan wie ik ben en ik hoop dat de mensen waar ik mee omga ook zichzelf zijn in mijn gezelschap.Ik wou dat ik het kon! Echt! Ik merk dat ik mezelf wel in allerlei rollen wring. Op mijn werk, bij mijn (schoon)familie, bij vrienden etc. Doodmoe word ik er van. Ik wil altijd door iedereen aardig gevonden worden. Zelfs hier op viva. Hoe vaak ik wel niet een zojuist geschreven berichtje heb verwijderd, omdat ik het toch 'stom' vond. En ik weet wel: "als je met iedereen door een deur wil, kom je uit eindelijk klem te zitten", maar het blijft lastig. Als je nog tips hebt, om je niets van iemand aan te trekken, hoor ik het graag. :-)
Annelize, ik ben in de 40. Klinkt als een ouwe doos die dit zegt , maar bij mij heeft leeftijd er ook mee te maken. Sinds een paar jaar heb ik echt ´ik ben wie ik ben´. Dus ook als ik niet zo lekker in mijn vel zit op een dag (heeft iedereen bijna wel eens toch...) dan ben ik wie ik ben. Dan zeg ik dat altijd even... zo van ´ik ben een beetje stil om dit en dat...´. Ik ga me niet meer anders voor doen dan wie ik ben of dan hoe ik me voel en dat scheelt idd een heleboel energie!

Je bent je er in ieder geval van bewust. Dan kan je er ook verder mee.... en niet te streng zijn voor je zelf, maar een beetje mild zijn... En op dit forum, wat lekker anoniem is, kan je er misschien ook een beetje mee oefenen.

Ik vind mannen die zichzelf zijn trouwens ook veel aantrekkelijker dan de man die Nicola hier benoemt. Ik hou van mensen die ´eigen´ zijn.
Ik ben op zich ook wel een lolbroek op een feestje en schroom niet om in de jaren of ter plekke verzamelde informatie (over andere) te verwerken in mijn "repertoire". Voor mij is het echter een soort wisselwerking. Ik deel graag uit, maar vind het net zo leuk als mensen dingen kunnen terugkoppen of net gewiekster zijn. Eigenlijk is het gewoon een spelletje en dat kan je of waarderen of niet.
Nou, de koe maar bij de horens gevat, en net aan de telefoon aangegeven wat die opmerkingen bij mij deden. Het was totaal niet zijn intentie mij daarmee te kwetsen, en hij vond het fijn dat ik dit naar hem toe aangaf. Hij zou hier rekening mee houden. Gaf zelf ook aan dat hij bij andere mensen drukker is, en de 'grapjas' wil uithangen. Wil hier absoluut niet mij mee pijn doen. Voel me nu wel heel erg prettig dat ik dit heb aangegeven!! Thanks voor de reacties!
Ik ben ook verschillend op een feestje dan thuis op de bank met mijn partner. Toch ben ik altijd compleet mezelf. Soms komt de ene kant (bv rustig/serieus/lief) en soms de andere kant (bv grappig/ondeugend/irritant) naa boven. Dit heeft niks met onzekerheid te maken. Het zijn gewoon totaal verschillende situaties.

Ik zou het zeker vertellen aan je vriend dat je die grapjes over jou niet geweldig vond.
Thanks Teddy. Alles begint met bewustwording he? Overigens ben ik hier niet zo anoniem meer (ben al eens in real-life herkent: oeps!). Ik schrijf hier daarom ook alleen dingen, waarvan ik vind dat mensen dat best over me mogen weten. Dus ik zou ook niet zo snel iets vervelends over iemand zeggen op het forum, want je weet maar nooit. Bovendien wil me hier niet anders voordoen dan in real-life (dus toch nog eigenheid!) Dus dat oefenen weet ik nog niet zo net. Misschien dat ik de nuance nog niet helemaal heb gevonden tussen mensen met respect behandelen vs mezelf goed/eerlijk neerzetten. Naja, beetje vaag gezegd, maar zoiets :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven