Geld & Recht alle pijlers

terugkomen op koopovereenkomst

31-05-2011 15:25 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oke, een heel verhaal.

Vorige week hebben wij 3 keukenkasten aangeschaft bij een "keukenboer" met een koelkast en combimagnetron.

Vorig jaar zijn we eerder langsgeweest en hebben toen een offerte laten maken. De kasten kwamen op 1200 euro (400,- euro per stuk), de apparatuur, montage en levering zou 1.800,- euro kosten. Totaal dus 3.000,- euro. Voor ons een hoop geld, dus op dat moment niets gekocht.

Anderhalve week terug zag ik een aanbieding bij diezelfde keukenhandel dat op alle keukenmeubelen 50% werd aangeboden. Wij er direct naar toe, want immers; de kasten zouden dan 600,- euro kosten, apparatuur en montage erbij; 2.200,- euro. We hebben inmiddels gespaard en het moet er maar van komen.

Daar aangekomen worden we geholpen door een wat onervaren jongeman die voor alleen de kasten iets van 3.400,- euro berekend. (dus nog zonder apparatuur)

Wij het verhaal vertellen dat we eerder zijn langsgeweest, hij naar zijn leidinggevende en hierna meldt hij het volgende; De kasten zijn inderdaad goedkoper omdat het een huurhuis prijs is. (wij hebben een standaardkeuken van onze woningbouwvereniging) Daarom zou hij op de totale rekening 50% korting geven.

De rekening was inmiddels; 3.400,- voor de kasten, 1.800,- voor het apparatuur en iets van 160,- euro voor de plinten en verwijderingsbijdrag. Dus totaal rond de 5.400,- euro.

50% eraf wordt dan 2.700,- euro als totaalprijs. Dit was dan excl. montage wat ongeveer 350,- euro zou kosten.

Ik doe een soort van tegenvoorstel van 2.300 voor alles inclusief, we komen uit op 2.500,-

Tot mijn grote verrassing (en schrik) zie ik dat ze nu ook stunten met het apparatuur!?

Als ik nu dus uitga van korting op die kasten zoals de prijs eerder was genoemd door de keukenhandel (was 1.200,- euro, wordt dan 600,- euro) en korting op de apparatuur (was 1.800 euro, wordt dan 900,- euro) Dan zie ik een totaalprijs van 1.500,- euro!

Dan komt er mogelijk nog iets van 500,- euro aan plintjes, montage bij...maar wel een verschil van 500,- euro!?

Ik wil nu dus meer van die prijs af. En als dit niet lukt, wil ik van de koopovereenkomst af. Kan dit?
Keukenboeren zijn berucht om hun ondoorzichtige prijzen: zoals jij het beschrijft gaat het heel vaak. Er wordt zogenaamd 50% korting gegeven maar dan wordt de prijs eerst gigantisch opgeblazen.

Dus waar gestunt wordt met apparatuur voor de halve prijs betaal je dat vaak weer terug in de kasten, en vice versa.

Als de koopovereenkomst getekend hebt kun je nog proberen opnieuw te onderhandelen, en misschien zijn ze coulant, maar je hebt er geen recht op. Je kunt er niet onderuit. Je hebt getekend voor die prijs.
Toevallig komt morgen die leidinggevende verkoper (die de prijs bepaalde) langs om op te meten. Ik hou die nieuwste aanbieding natuurlijk onder zijn neus. Maar ik heb dus verder geen rechten meer smormel?
Overigens: ik geloof er niks van dat als je opnieuw zou kunnen kopen, dat je dan én de apparaten én de kasten voor de helft van het eerder genoemde bedrag zou krijgen. Die aanbiedingen zijn bedoeld om je rijk te rekenen en binnen te lokken de uiteindelijke prijs is altijd wel hoger.
Als je getekend hebt kun je er niet onderuit nee.
Go&^%#, klereleiers. Ik laat dit er in ieder geval niet bij zitten. Voor mijn part gaan we er tussen inzitten.

Maar smormel, ik dacht dat je altijd iets "terug mag brengen" of annuleren?
Je hebt korting ontvangen op de kastjes. Als je korting op de apparatuur had willen hebben, dan had je dat af moeten wachten. Als je iets koopt zonder korting, dan kan het nu eenmaal voorkomen dat er op een later moment wel een aanbieding komt die je mis loopt. Dat is een kwestie van pech of slechte timing, maar net hoe je het bekijkt.

En ja, je hebt de koop al gesloten en dus kun je er niet meeer onderuit.
Nee, coulance van de verkoper of je mag retourneren. Als er niks over in het contract staat, ben je gebonden.

(Behalve bij de aankoop van een huis (3 dagen bedenktijd dacht ik) en online-aankopen/colportage (7 tot 8 dagen bedenktijd))
Occam's razor
Hoezo klerelijers? Doe eens even normaal zeg. Als jij in de supermarkt elke week je melk koopt, dan ga je toch ook niet terug om een vergoeding te eisen als de melk een keer in de aanbieding is?
quote:Claudia2010 schreef op 31 mei 2011 @ 15:39:

Go&^%#, klereleiers. Ik laat dit er in ieder geval niet bij zitten. Voor mijn part gaan we er tussen inzitten.

Helemaal niet. Hoe kom je erbij? Dat geldt alleen voor internetaankopen en colportage. In het normale verkeer geldt gekocht=gekocht.

En waarom zijn zij klerelijers? Als jij de keuken voor 2500 had gekocht, en de week daarna zou de prijs verhoogd worden tot 3000, mag de keukenboer bij jou dan ook die 500 komen halen?

Jij bent akkoord gegaan voor die prijs. Dat maakt hun geen klerelijers.
Sorry Claudia maar je zit er echt aan vast. Je hebt getekent voor de prijs en de daarbij geldende voorwaarden en daar kan je nu niet meer onderuit.
Nee, daar gaat het niet om nummerzoveel.. Die kasten waren voor een standaard prijs van 1.200,- euro. Die jonge verkoper rekende echter 3.400,- euro. Toen wij aangaven dat bij een vorige keer 1.200,- werd berekend ging hij naar zijn lg verkoper. Hij kwam terug en zei toen dat ze inderdaad voor een huurhuis goedkoper waren (standaardkasten)

Hij zou daarom de helft eraf halen en om de verkoop door te laten gaan haalde hij ook 50% van de apparatuur eraf. Om het aantrekkelijker te maken waarschijnlijk.

Zij wisten natuurlijk allang van de aankomende nieuwe aanbieding (kasten én apparatuur 50% korting) Ik had dan veel liever willen wachten!

Er zit wat mij betreft wel een verschil tussen een pak melk of deze aankoop.

En ja, als een jurkje opeens een paar dagen later in de aanbieding is met 50% korting, ik heb hem nog niet gedragen en de kaartjes hangen er nog aan, dan breng ik hem terug om de korting te krijgen.
quote:Claudia2010 schreef op 31 mei 2011 @ 15:39:

Leuke mentaliteit heb je. Jij hebt iets gekocht en het is geheel afhankelijk van de vriendelijkheid en coulance van de zaak of ze nog iets aan de prijs willen doen, dus ik zou maar wat minder hoog van de toren blazen, want als je zo reageert kun je in ieder geval fluiten naar enige coulance.

Als ze er niets aan willen doen, heb jij pech.
Sorry, ik ben er toch wel een beetje naar van. Wij hebben hard moeten sparen voor dit geld. En een paar honderd euro verschil is voor ons veel geld.
quote:Claudia2010 schreef op 31 mei 2011 @ 15:50:

Nee, daar gaat het niet om nummerzoveel.. Die kasten waren voor een standaard prijs van 1.200,- euro. Die jonge verkoper rekende echter 3.400,- euro. Toen wij aangaven dat bij een vorige keer 1.200,- werd berekend ging hij naar zijn lg verkoper. Hij kwam terug en zei toen dat ze inderdaad voor een huurhuis goedkoper waren (standaardkasten)

Hij zou daarom de helft eraf halen en om de verkoop door te laten gaan haalde hij ook 50% van de apparatuur eraf. Om het aantrekkelijker te maken waarschijnlijk.

Zij wisten natuurlijk allang van de aankomende nieuwe aanbieding (kasten én apparatuur 50% korting) Ik had dan veel liever willen wachten!

En ja, als een jurkje opeens een paar dagen later in de aanbieding is met 50% korting, ik heb hem nog niet gedragen en de kaartjes hangen er nog aan, dan breng ik hem terug om de korting te krijgen.retourneren is een gunst, geen recht. Alleen als iets beschadigd is kun je retourneren.
quote:Claudia2010 schreef op 31 mei 2011 @ 15:51:

Sorry, ik ben er toch wel een beetje naar van. Wij hebben hard moeten sparen voor dit geld. En een paar honderd euro verschil is voor ons veel geld.snap ik, maar stel je anders op, dan bereik je hopelijk nog wat qua korting
Je koopt iets voor een bepaalde prijs en dus moet je verder niet zeuren. Bij veel bedrijven weet men idd wanneer de uitverkoop er aan komt, maar bedrijven doen graag het hele jaar zaken. Als jij had nagedacht dan had je ook kunnen wachten op betere aanbiedingen, maar dat heb je niet gedaan. Die keuze moet je niet op de verkoper afschuiven.
quote:feeks schreef op 31 mei 2011 @ 15:53:

[...]

snap ik, maar stel je anders op, dan bereik je hopelijk nog wat qua korting

Ik zit nu even gefrustreerd te mopperen. Blaas normaal gesproken juist niet hoog van de toren...wilde het even kwijt hier...

Die verkoper ga ik morgen uiteraard niet zo te woord staan. Ik baal nu alleen even...
Maar je hebt nu toch 50% korting op de huidige prijs op allebei gehad?
Balen mag best. Maar het is je houding. Je doet net of het je 'recht' is om nog meer korting te krijgen en maakt de verkoper uit voor klerelijer. Dat is gewoon echt niet fair.
quote:nummerzoveel schreef op 31 mei 2011 @ 15:54:

Je koopt iets voor een bepaalde prijs en dus moet je verder niet zeuren. Bij veel bedrijven weet men idd wanneer de uitverkoop er aan komt, maar bedrijven doen graag het hele jaar zaken. Als jij had nagedacht dan had je ook kunnen wachten op betere aanbiedingen, maar dat heb je niet gedaan. Die keuze moet je niet op de verkoper afschuiven.

Ik ben eigenlijk vooral boos op mezelf. Vorige week zei ik tegen mijn partner; laten we er nog even een nachtje over slapen. Maar hij en de verkoper zeiden allebei; wat veranderd daar dan aan.

Nu is toevallig die korting gaande...had net zo goed pas volgend jaar kunnen gebeuren. Maar omdat het een week geleden is, voelt het zo zuur.
quote:Claudia2010 schreef op 31 mei 2011 @ 15:51:

Sorry, ik ben er toch wel een beetje naar van. Wij hebben hard moeten sparen voor dit geld. En een paar honderd euro verschil is voor ons veel geld.

Je hebt rècht op nakoming van de overeenkomst. Maar een aanbieding die pas op een later tijdstip ingaat van toepassing verklaren, is toch echt een gunst van de verkoper. Een gunst. Weet je wat dat betekent?

'n Paar honderd euro is voor mij ook veel geld, ook ik moet er voor sparen. Net als de verkoper van de keukenboer waarschijnlijk. Die verdient ook geen scheppen met geld. Maar dat die aanbieding later pas ingaat is gewoonweg pech hebben. Die jurkjes waar je mee teruggaat, als je dat prijsverschil terugkrijgt is ook een gunst van de verkoper.
quote:Claudia2010 schreef op 31 mei 2011 @ 15:50:

En ja, als een jurkje opeens een paar dagen later in de aanbieding is met 50% korting, ik heb hem nog niet gedragen en de kaartjes hangen er nog aan, dan breng ik hem terug om de korting te krijgen.Wat is het probleem?
quote:mooiedromen schreef op 31 mei 2011 @ 15:56:

Maar je hebt nu toch 50% korting op de huidige prijs op allebei gehad?Nee, ik heb 50% korting gekregen op de normale keukenkast prijs. Niet op de huurkeuken kast prijs.
De enige manier om hier vanaf te komen is door de overeenkomst te vernietigen op grond van dwaling (art 6:228 BW). Je moet dan kunnen bewijzen dat de overeenkomst bij een juiste voorstelling van zaken niet tot stand zou zijn gekomen (juiste voorstelling: wanneer jij had geweten dat je een week later veel goedkoper uit zou zijn). Dat is in casu heel lastig, ik denk zelfs onmogelijk te bewijzen. Het enkele feit dat het een week later goedkoper is, is geen argument namelijk; uitsluitend toekomstige omstandigheden vallen niet onder dwaling.

Aardig onderhandelen lijkt me daarom de beste optie. Houd hem de prijzen voor, vraag om uitleg en doe een tegenvoorstel. Doe dat als hij binnen is meteen, laat hem niet eerst meten. Hij moet het gevoel hebben dat je misschien de deal door zijn neus gaat drukken, of anderzins lastig gaat doen. Misschien kun je ipv korting er een extra kraan of ander accessoire uitslepen... succes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven