Geesten

31-05-2011 15:24 244 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Ik loop al een tijdje in mijn hoofd met het bovenstaande onderwerp en besluit hierbij om dit stukje toch even te plaatsen.

Hierdoor begon ik er steeds meer over na te denken; Op mijn werk komt regelmatig een aardige schoonmaakster met wie ik vaak even een praatje maak. We praten over koetjes en kalfjes, gewoon dingetjes die je dagelijks meemaakt. Het is een heel nuchtere moeder van een aantal kinderen uit het oosten van het land. Een echte nuchtere Hollander, zal ik maar zeggen.

Nu was ze laatst in gesprek met mij en mijn collega en had ze het over haar zoon van 17 die op dat moment bezig was met zijn examens. Opeens zei ze dat hij zich niet goed kon concentreren op die examens, omdat hij overleden mensen zag, dus geesten. Volgens hem zweefden die zomaar de klaslokalen binnen "het zijn net engeltjes". En ze had het over haar moeder (zijn oma dus) die overleden was. Tijdens haar moeders begrafenis merkte de schoonmaakster dat haar zoon zich wat raar gedroeg. Hij hield bijvoorbeeld de kist niet vast terwijl hij die zou helpen dragen. Zijn simpele verklaring was; ik kon de kist niet dragen omdat ik oma's hand vast moest houden, want oma liep naast mij.

Hij schijnt overal geesten te kunnen zien en ze ook te horen; "Oma zegt dat je niet zo chagrijnig moet kijken, mam" Had hij onlangs nog tegen onze schoonmaakster gezegd. En op een verlaten kerkhof: "Wat is het hier druk!"

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik tot voor kort niet echt in dit soort dingen geloofde, maar nu ik deze nuchtere vrouw er zo over hoor praten, ga ik er toch over twijfelen. Ook omdat er toch wel meer onverklaarbare dingen gebeuren af en toe.

Mijn vraag; geloof jij dat er geesten zijn en heb je zelf ook weleens zoiets (of iets anders wat niet echt te verklaren is) meegemaakt?

Alvast bedankt voor je reactie!
Ik geloof wel dat er 'iets', maar wat dat 'iets', dan is? Tja......
Ik denk dat het wel bestaat. Heb het vermoeden dat mijn zoon ook dingen kan " zien " of voorvoelen. Wacht dat wel even af, hou hem wel in de gaten, hij is nog maar 6.
Hoe uit zich dat dan redrose?
quote:Shalimar schreef op 31 mei 2011 @ 21:26:

Manikshamanik: wat ik geloof is geen wetenschap maar een gevoel: ik geloof dat je na je dood ergens heen gaat waar je je ouders etc weer ontmoet in welke vorm dan ook. En dat als je sterft je opgehaald/begeleidt wordt door hen die je na stonden en al in een andere dimentie zijn zodat je het laatste en eerste stukje niet alleen hoeft te zijn. Ook dat bijvoorbeeld mijn ouders nog ergens op spiritueel niveau in mijn buurt zijn op het moment. Misschien naief? Kan zijn , maar ik geloof dat er meer is tussen hemel en aarde. Toch zou ik geen seance oid willen. Laat mij het maar op mijn eigen, intieme manier, beleven.

Niks mis mee als jij daar troost in vindt

En dat meen ik serieus.
quote:mrsstanleywalker schreef op 31 mei 2011 @ 21:25:

Dat bepaalde zaken niet wetenschappelijk te verklaren zouden zijn, geloof ik niet. De wetenschap kan al heel veel wel verklaren en aangezien onderzoekers niet stil zitten, zou het best weleens in de toekomst wel allemaal verklaard kunnen worden. Er is echt heel veel bekend over de werking van de hersenen en de zintuigen, maar ik denk dat sommigen alleen de bewijzen zoeken die zij willen zien, selectieve perceptie dus.

Het is ook wetenschappelijk aangetoond dat getuigenverklaringen niet betrouwbaar zijn, google maar eens.Ok, jij gelooft dus dat alles verklaarbaar is door de werking van de hersenen ook al is nog lang niet aangetoond dat het werkelijk zo is. Dat is dus een aanname, net zo goed als dat jullie tegen 'ons' zeggen dat onze overtuiging een aanname is die nergens op stoelt. 'Wij' kunnen niet bewijzen dat hetgeen nog niet bewezen is, bestaat. Jullie kunnen niet bewijzen dat hetgeen volgens jullie niet bestaat, ook werkelijk niet bestaat. Weet je, gun ieder z'n overtuiging en laat de mensen in dit topic ervaringen uitwisselen. Beetje jammer om alles af te branden en af te doen als onzin. Want je weet niet 100% zeker of het onzin is... Net als 'wij' niet 100% kunnen bewijzen dat het allemaal bestaat.
quote:dropje schreef op 31 mei 2011 @ 21:31:

[...]

Ok, jij gelooft dus dat alles verklaarbaar is door de werking van de hersenen ook al is nog lang niet aangetoond dat het werkelijk zo is. Dat is dus een aanname, net zo goed als dat jullie tegen 'ons' zeggen dat onze overtuiging een aanname is die nergens op stoelt. 'Wij' kunnen niet bewijzen dat hetgeen nog niet bewezen is, bestaat. Jullie kunnen niet bewijzen dat hetgeen volgens jullie niet bestaat, ook werkelijk niet bestaat. Weet je, gun ieder z'n overtuiging en laat de mensen in dit topic ervaringen uitwisselen. Beetje jammer om alles af te branden en af te doen als onzin. Want je weet niet 100% zeker of het onzin is... Net als 'wij' niet 100% kunnen bewijzen dat het allemaal bestaat.
Dank je voor je hugg, Batwom!
De laatste keer dat ik het checkte was het viva forum openbaar en voor iedereen hoor.. Ik heb nog nooit (bijna nooit) een topic gezien waarin mensen het allemaal met elkaar eens waren. Vind het juist interessant om te horen hoe men denkt over wel of niet geesten.
Yellowlove, zoals het hier gevoerd wordt, vind ik het geen discussie. Hier wordt iedereen die een ervaring post, door de cynici verwezen naar de psycholoog omdat het hersenfoutjes zijn die hen dingen doet ervaren. Bij een discussie sta je open voor andermans mening, heb ik altijd geleerd. Anders is er geen sprake van een discussie, maar het roepen van je mening zonder die van een ander te, jawel, respecteren.
Yellowlove, die vraag stel ik mezelf niet eens. Ik heb me beziggehouden met onderzoek naar de werking van de hersenen op het gebied van crossmodale perceptie. Er zijn meer dan genoeg wetenschappelijke artikelen die deze verschijnselen verklaren. De vraag of er leven na de dood is en of geesten bestaan is onzinnig in, let wel, mijn ogen.

Je mag van mij geloven wat je wil hoor.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Mijn vraag; geloof jij dat er geesten zijn en heb je zelf ook weleens zoiets (of iets anders wat niet echt te verklaren is) meegemaakt?

Dit is de vraag van TO.

Het lijkt mij dat je dan ook mag zeggen dat je niet in geesten gelooft. Heeft niks met afbranden te maken, wel met verschillende meningen.
Ik vond het niet zo erg, de discussie. Maar goed, dat ben ik, ik kan niet beoordelen hoe dat op anderen overgekomen is.
En daarnaast, als iemand in de openingspost aangeeft graag over andermans ervaringen te willen praten, wat heeft het dan voor zin om in zo'n zelfde topic tegen die ervaringen aan te schoppen? Open dan een topic waarin naar hartelust getwijfeld kan worden over 'paranormale' ervaringen. Natuurlijk is het een openbaar forum, maar wat heeft het voor zin om zo'n draai te geven aan een topic, dat een heel andere insteek had? Als ik een topic open over de Griekse eilanden en een paar mensen blijven maar posten over de Seychellen, dan is dat toch ook jammer?
Ik vind de vergelijking wat krom

het zou dan eerder een topic zijn met: wat vind jij van eilanden en ben jij ook op Griekse eilanden geweest net als ik?
Ik heb wel eens een witte doorzichtige verschijning naast m'n bed gezien, terwijl ik gewoon wakker was. Ik weet nog dat ik dacht, "nou ja zeg, er staat dus nu gewoon iemand in m'n kamer, dit meen je niet! Na een paar tellen vervaagde de verschijning weer.

Ja, wat moet je daar nou van maken?

Mijn zoontje wees toen hij net kon praten naar een hoek in de kamer, en keek mij vragend aan, en zei, da, een mefrouw! Hij keek verbaasd, zo van, wat doet die mevrouw daar nou weer?

Tja, ik maak me er verder eigenlijk niet druk om.
Ach, laat ook maar. Ik vind het jammer dat de toon agressief wordt zodra er een 'discussie' ontstaat tussen mensen die wel geloven in geesten en paranormale ervaringen en zo, en mensen die alles verklaarbaar achten uit de werking van de hersenen. Op een gegeven moment ben je uitgeargumenteerd en blijft er alleen maar een welles-nietes spelletje over, omdat geen van beide kanten 100% bewijsbaar is. Uiteindelijk blijft het een kwestie van 'geloven' en 'innerlijk weten', either way.
Als een openingsvraag is "Vertel hier je paranormale ervaringen" en ik kom zeggen dat het onzin is, dan heb je gelijk als je zegt "Dat is de vraag niet". Maar dat is hier niet aan de orde.
Ik respecteer ieder zijn/haar mening en zal dan ook zeker niemand proberen te overtuigen om mijn gevoel als het enige ware te zien. Het is net kunst: subjectief dus. Neem alles gewoon ter kennisgeving aan en destilleer dat wat je past en bij je hoort: r e s p e c t iis what does matter
quote:dropje schreef op 31 mei 2011 @ 21:43:

Uiteindelijk blijft het een kwestie van 'geloven' en 'innerlijk weten', either way.

Ja dat zei ik toch? Maar dan kan het nog wel interessant zijn om te weten waarop mensen die mening baseren.

Artikelen die iets bewijzen, of juist niet bewijzen.

Ervaringen etc.
Shalimar, dat respect vind ik dus ver te zoeken op het moment dat iemand vol overtuiging hier neerplempt dat iedereen die iets waarneemt dat er volgens anderen niet is, een defect oid aan de hersenen heeft.
Ik hoop trouwens ook dat als ik doodga ik herenigd word met mijn familie en geliefden. Ik ben gelovig, en ik geloof in een hemel. Daar geloven ook heel veel mensen niet in.

Ik weet niet of dat per se paranormaal is, een hemel.
quote:dropje schreef op 31 mei 2011 @ 21:46:

Shalimar, dat respect vind ik dus ver te zoeken op het moment dat iemand vol overtuiging hier neerplempt dat iedereen die iets waarneemt dat er volgens anderen niet is, een defect oid aan de hersenen heeft.Ik zag in het begin wel ene paar mensen die dat dachten, maar verder valt het toch wel mee? Ik vind het jammer dat je het je aantrekt (serieus) . Want volgens mij kan het een hele interessante discussie worden.
quote:_yellowlove_ schreef op 31 mei 2011 @ 21:46:

[...]

Ja dat zei ik toch? Maar dan kan het nog wel interessant zijn om te weten waarop mensen die mening baseren.

Artikelen die iets bewijzen, of juist niet bewijzen.

Ervaringen etc.Wellicht die site even aanklikken waar ik zojuist een link naar plaatste. Is leuk om die filmpjes te zien en de ervaringen van die man te lezen, zelfs als je er zelf niet in gelooft dat het zo zou kunnen zijn.
Wat een verhalen.. Ik geloof erin, en ik heb ook heel wat meegemaakt met 'de geesten'.

Ik was in slaap gevallen met een boek in bed. Ik werd in 1 keer wakker, en keek naast me, en zag me moeder met mijn boek in haar handen. Ik heb ook echt gevraagd, waarvoor ze naast mn bed zat op een houten stoeltje(die wij geen eens hebben). Ze vertelde me dat ze over mij waakte. Toen ging ze lopen, ik lag op mn zij, kwam ze bij mn buik zitten. Ze ging over mijn hand wrijven (ter geruststelling), ze had ijskoude vingers (zo eng!, maar had het nog steeds niet in de gaten). Ik sloot me ogen, deed ze weer open, en weg was ze. De volgende ochtend, vroeg ik wat ze bij me deed, en ze wistt helemaal van niets, ze was geen eens gekomen. En het boek?? Die lag de volgende ochtend niet meer naast mn kussen, maar op mn make up tafel waar 'zij' zat.

Mijn zusje ziet ze ook echt lopen in huis. En daar ben ik dus echt heel bang voor. Ze was aan het cammen via MSN met een vriend van haar. Opeens zegt die jongen, A.(mn zusje) niet achter je kijken. Dus zij kijkt heel leuk achter haar. Ziet ze opeens (wij hebben een openkeuken die doorloopt naar bijkeuken) een vrouw in de keuken, naar haar kijken, en keihard wegrennen. Ieeew!, nu ik het vertel krijg ik al kippenvel.

Er zijn nog andere dingen gebeurd, maar ik vind het een nogal enge onderwerp =)
quote:dropje schreef op 31 mei 2011 @ 21:46:

Shalimar, dat respect vind ik dus ver te zoeken op het moment dat iemand vol overtuiging hier neerplempt dat iedereen die iets waarneemt dat er volgens anderen niet is, een defect oid aan de hersenen heeft.

Je leest erg selectief denk ik.

Volgens mij wil je helemaal niet discuseren maar praten met gelijkgestemden. Is niet erg, wil ik ook weleens, maar ga dan niet iedereen die een andere mening heeft afdoen als respectloos.

Je plaatst jezelf zo wel heel erg in de slachtofferrol.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven