Gezondheid alle pijlers

Diabetes-topic

14-03-2007 15:30 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Zijn er mensen hier die diabetes hebben of waarbij het vermoedt wordt dat ze het hebben en daarmee in onderzoek zijn?

Om bij mezelf te beginnen: ik heb momenteel last van lichamelijke klachten die kúnnen wijzen op diabetes. In overleg met de arts heb ik me vandaag laten testen daarop en krijg daar morgen de uitslag van.

De reden dat ik dit topic open is dat ik hier geen topic hierover kan vinden, terwijl diabetes toch een ziekte is waar je veel over hoort en ik informatie/ervaringsverhalen zocht van mensen met (een vermoeden van) diabetes.

Misschien zijn er mensen hier die iets willen en kunnen vertellen over diabetes in algemene zin en/of hoe ze het zelf ervaren. Wellicht kunnen we elkaar daarmee ondersteunen.

Alvast bedankt!

Groetjes Luciel.
Sri; heel veel plezier!!! Denk je plannen voor ons volgende uitje alvast maar uit. Ik vind je trouwens errug grappig in je posts!!!

Geniet in douce France!

xxx
Sri, ik wens jou en je man een hele goede reis en een hele fijne vakantie daar boven op je berg. Rust lekker uit, geniet ervan en wel weer heel terugkomen he? Je hebt het verdiend!

Setter
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Hé lieve Sri, een hele fijne vakantie gewenst en rust lekker uit op de berg hè? Tot over een week of 3 (als we je zo lang maar kunnen missen.....)
Sri, veel plezier!

Ted, ik moest inees aan je denken vanochtend toen ik mijn naald moest wisselen (ik ben geen trouwe wisselaar, erg hè. Zag jou dat zo keurig doen zaterdag en werd even fijntjes met de neus op de feiten gedrukt ). Ik vroeg me af of je de 6 en 5 mm al hebt geprobeerd, die ik je gaf? Ik gebruik zelf al jarenlang 6 mm en dat schijnt dus al heel erg ouderwets te zijn. Dus mijn dvk heeft me proefsetjes met 5 en 4 gegeven maar ik krijg er toch wat meer rode bulten van dus ik blijf toch bij 6 denk ik.
Hallo Sri, waarschijnlijk lees je dit niet meer maar ik wilde je toch een hele fijne vakantie toewensen!
Nog even een vraagje: de meeste van mijn klachten zijn na de diagnose dm verdwenen, maar één heb ik er nog over: als ik 's morgens uit bed kom, heb ik tintelende (slapende) voetzolen, lijkt het alsof ik op spelden loop. Vaak verdwijnt dit na een tijdje weer, maar soms is het 's avonds weer terug. Het is niet heel erg pijnlijk, wel een beetje maar het voelt vooral eng omdat ik niet precies weet wat het is.

Komt iemand dit bekend voor? Is het diabetes-gerelateerd of is het gewoon klacht die behoort bij de algehele afbraak, ook wel ouderdom genoemd?
Het komt mij wel bekend voor, maar ik heb dit pas sinds ik neuropathie heb (plm. 5 jaar nu). Door de neuropathie heb ik sowieso gevoelsvermindering in tenen en vingers, en ook tintelingen in mijn voetzoelen inderdaad. De ene dag is het erger dan de andere, en er zijn zelfs dagen dat ik er totáál geen last van heb. Als ik er last van heb is het vaak 's avonds zodra ik in bed ga liggen. Dan slaan mijn zenuwen af en toe behoorlijk op hol. Niet alleen in mijn voetzolen maar ook in mijn tenen en onderbenen. Soms word ik 's nachts wakker van de zenuwpijnen.

Het kan bij jou dus diabetesgerelateerd zijn, maar ik weet dat natuurlijk niet zeker. Vraag je huisarts er anders eens naar. Of de internist.
Mij komt het in zoverre bekend voor dat ik ik 's ochtends als ik wakker wordt regelmatig tintelende vingers heb. Inderdaad zo'n gevoel als mijn handen slapen. Dat trekt na een tijdje ook weer weg. Ik herken het niet bij mijn voeten/benen.

En hoe is het verder met mijn mede-diabeten, tis nogal rustig hier? Stilte voor de storm, dipje of gewoon druk met andere dingen? Ik heb weer een enorm druk weekend achter de rug, moet er weer van bijkomen. Komend weekend gelukkig even rust, da's wel nodig.... Verder ook aan deze kant weinig nieuws.
Dag dames, mag ik weer eens even inbreken?

Het is nu onafwendbaar, ik heb na een niertransplantatie door de prednison diabetes gekregen. Heel lang ging het goed met gezond leven en 3 x dd 80 mg gliclazide. Nu echter is mijn hba1c 62

Ik sta vaak op met een suiker van 9, tijd om aan de bel te trekken dus, ook omdat ik inmiddels ' bang' ben voor koolhydraten en weinig durf te eten. Maar mijn huisarts en nefroloog willen insuline-gebruik zo lang mogelijk uitstellen. (ze geven allen toename van gewicht aan, is dat altijd zo?)

Nu moet ik 2 x dd 500 mg metformine erbij gaan slikken

Mijn nierfunctie is met één donornier natuurlijk niet optimaal en ik lees de bijwerkingen van metformine. (lactaatacidose)

Ik wil niet maar ik moet.....

Sorry, moest het even van me afschrijven.....
Hoi Schuddebuikje,

Wat vervelend dat je diabetes hebt overgehouden aan je niertransplantatie (of in ieder geval aan de medicijnen die je moest slikken). Balen dat je Hba1c nu dusdanig hoog geworden is dat er maatregelen genomen moeten worden.

Ik als type 2-diabeet kan uit eigen ervaring vertellen dat ik het de 1e 10 jaar met medicijnen heb kunnen redden. Ook mijn internist heeft geprobeerd de overgang naar het spuiten van insuline zo lang mogelijk uit te stellen, ook mede door de gewichtstoename die het spuiten van insuline met zich meebrengt (en dat doet, neem maar van mij aan , ik spuit nu nl. sinds een aantal jaren wel insuline).

Dus zolang het met extra metformine goed onder controle te houden is en je geen (weinig) last van de bijwerkingen ondervindt, zou ik persoonlijk proberen het daar bij te houden. Ik heb trouwens zelf ook een tijd metformine geslikt en had zelf gelukkig geen last van bijwerkingen, maar dat geldt helaas niet voor iedereen.

In ieder geval heel veel sterkte gewenst
*gaat naar nieuwediabeteswaarde.nl... en komt terug met de conclusie dat de HbA1c van schuddebuikje dus 7,8 is...*

Schuddebuikje Ik weet neit hoe dat zit met gewichtstoename door insuline omdat ik al vanaf mijn 6e spuit, maar het is wel redelijk algemeen bekend dat je aankomt.

Loop je bij een dietist? Ik vind het zorgelijk dat je bang bent voor khd en eten.
Even Googlen leverde mij het volgende op (ik quote een deel van de tekst even):

Onder het kopje 'zeer zelden':

Ernstige veranderingen in het bloed (een melkzuuracidose). Bij een melkzuuracidose verandert de zuurgraad van uw bloed. Dit kan erg gevaarlijk zijn voor uw gezondheid. U heeft hier vooral kans op als uw nieren (plotseling) niet meer goed werken. Ook als u opeens een ernstige aandoening krijgt, zoals een hartaanval, kan een melkzuuracidose optreden. Mensen met slecht werkende nieren, lever, hart of longen mogen dit medicijn dan ook niet gebruiken. De verschijnselen van een acidose treden bij hen heel snel op en zijn misselijkheid, braken, diarree, buikpijn, snelle ademhaling en bewustzijnsverlies. Neem bij deze verschijnselen onmiddellijk contact op met een arts.

Hier vind je het hele artikel.

Eerlijk gezegd vind ik het nogal verontrustend dat je internist je deze medicijnen door je strot duwt, terwijl je net zo goed aan de insuline kunt gaan. Ja, daar kom je van aan als je type 2 diabeet bent (is mijn eigen oordeel hoor, wordt door geen enkel 'wetenschappelijk onderzoek' gestaafd). Wat mij al jaren opvalt is dat type 1 diabeten (bijna) niet aankomen in gewicht door het gebruik van insuline. (Welk type jij bent weet ik uiteraard niet, maar ik gok op type 2.)
Wel een rotsituatie voor je hoor! Potverdikkeme, je zal het maar moeten doen en verwerken allemaal....
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga nu eerst een weekje naar Italie en begin dinsdag met de metformine. Tot nu heb ik het met gliclazide kunnen doen doordat ik weinig koolhydraten eet.

Maar ik heb inderdaad ook een afspraak met een dieetiste gemaakt. 7.8 is hoog he....

Het idee dat ik nooit meer zorgeloos met eten om zal kunnen gaan maakt me verdrietig.

Lief dat jullie op me reageren, ik zal jullie volgen.
Ik heb prednison/corticosteroid gerelateerde diabetes, geen idee onder welk type dat valt.

Vorige keer ging mijn nierfunctie achteruit dus wordt nu wel in de gaten gehouden. Ik vind het wel spannend.
Schuddebuikje, eerst maar eens een hele fijne vakantie gewenst. Hopelijk kun je je zorgen even in Nederland laten en lekker genieten in Italië. En dan volgende week maar verder zien....
Schuddebuikje; 7,8 is niet zo heel hoog hoor! Onder de 8 is nog acceptabel vind ik; ik ben geen dokter, maar een hba1c van 15 of hoger, dat is slecht. Hele dikke knuffel in elk geval; en kom gerust vaak inbreken (of gewoon meeschrijven).

Geniet van je vakantie en hopelijk weet je snel meer over je medicijn gebruik.

Oh en Teddeke; ik ben type 1 en ben door de insuline ook aangekomen. Eerst fiks afgevallen toen het net duidelijjk was dat ik db had (10 kg). Met spuiten was het nog niet zo dramatisch dat extra gewicht, maar ik was toen niet goed ingesteld. Zodra ik overging op de pomp, kwamen de kilo's weer terug. Dus helaas gaat jouw theorie voor mij niet op....

Ik mag maandag weer op gesprek komen! In mijn woonplaats, dus op fietsafstand. Zou gaaf zijn als ik het word; duimen om half 8 (en dat is geen verzoek maar een bevel )

Setter; rustig aan doen he! Goed op jezelf passen!

Ik heb over 3 weken een supervol weekend; maar ik ga wat schrappen; vrijdag en zaterdag feest van collega en oud-collega en zondags 's middags eerst toeteren met de fanfare en dan nog een feestje bij iemand van de fanfare. Ik denk dat ik die ga afzeggen.... Ik wor al muu as'k eraon denk!

En in de week vooraf hebben we op school ouderavonden; dus 2 avonden laat weg en wel vroeg op om te werken... blegh!

Zo en nu ga ik even kijken of er nog meer te beleven valt hier op het forum.
Fijne vakantie Schuddebuik!

Setter, kan ik even met je contacten over onze parkeerplaats-date van laatst? Ik moet nu zelf mensen ophalen in A en ik weet nu niet meer hoe die straat heette waar sri en ik stonden. Weet jij het nog?
HALF ACHT! Als in 07.30?
Wat reageren jullie lief, erg fijn! Tot na Italie
Waarom zouden we dat niet doen, schuddebuik? Het is toch ook gewoon rot voor je?

(overigens probeer ik je naam af te korten, maar dat is moeilijk!)
Ja, ik ben best positief maar vandaag ben ik erg verdrietig

Buikje is ook prima hoor, aangenaam
2 x
Zolang jullie mij maar geen 'buikje' gaan noemen vind ik het prima om jou Buikje te noemen hoor Schuddebuik

Lief, ik heb je gemaild hoor! Gekke meid, je hoeft me toch niet te vragen of je me mag mailen??? Duh...
Ik herken het wel hoor Buikje, dat gevoel van 'nooit meer iets gedachtenloos in mijn mond stoppen want-ik-heb-diabetes'. Dat herkennen we helaas allemaal maar al te goed

Maar een niertransplantatie is ook niet niks zeg

Dat lijkt mij nou juist weer ontzettend verschrikkelijk.....

Meid, ik heb bewondering voor je hoor! En dat je nu verdrietig bent is logisch, dat is gewoon een fase waar je doorheen moet. Dat maakt het niet minder erg, maar het erkennen van je verdriet is stap één en twee in één keer

En ik wens je een hele fijne vakantie in Italië, geniet ervan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven