Geld & Recht alle pijlers

Wat is zwart geld??

31-05-2011 18:27 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Als je geld over makat van de ene rekening naar de andere kunnen ze dat zien als zwart geld??
quote:Het is zwart werk...Voor dit soort dingen (oppassen, schoonmaken) gelden aparte regels. Concreet betekent dit dat het gezin waar ze oppast haar gewoon geld uitbetaald en dit niet op hoeft te geven bij de belasting. Je zusje vult dit aan het einde van het jaar in bij haar belastingaangifte. Google maar eens op 'regeling dienstverlening aan huis'.
quote:liselore schreef op 31 mei 2011 @ 18:52:

[...]

helemaal niet, dan zou ze ook een btw nummer moeten hebben.....

inkomsten overige werkzaamheden/freelance inkomsten betekent nog niet dat je ondernemer voor de btw bentHelemaal correct!
Wie zon brengt in het leven van anderen, kan de stralen niet weghouden van zichzelf.
quote:lovedestiny schreef op 31 mei 2011 @ 18:40:

even een andere vraag; mijn zusje babysit regelmatig, zo een 10 uur in de week bij kennisen. moet zij hierover een melding doen als zij dit op haar bankrekening stort?Ik denk dat zusje jonger dan 15 jaar is en dus officieel nog niet mag werken? Geldt hier dan niet het ouderwetse heitje voor een karweitje? Klusjes doen om wat meer zakgeld te vergaren kan heel lucratief uitpakken......
Haha, TO plaatst een onderwerp, voelt 't heet worden onder haar voeten en ineens gaat het over haar zusje
quote:doces schreef op 31 mei 2011 @ 19:41:

Haha, TO plaatst een onderwerp, voelt 't heet worden onder haar voeten en ineens gaat het over haar zusje wil je nog even de namen checken bij de bewuste posts?
quote:liselore schreef op 31 mei 2011 @ 18:44:

[...]

Waar een melding?

Zij moet dit per jaar opgeven op bij de belastingdienst al freelance inkomenToch niet voor die kleine inkomens ik doe dat nooit,ik werk ook wel eens zwart in de huishouding om rond te komen dat ga ik echt niet opgeven aan de belasting die krijgt al genoeg.
Daar gaat de hypotheek: eigen kapitaal bewijzen voor hypotheek

Maar om de vraag van TO te beantwoorden.... je zal ook het geld moeten verantwoorden waar het dan in eerste instantie vandaan is gekomen.
@banjer, dat jij het niet doet betekend toch niet dat het niet hoeft ?

Officieel moet het en of je je daar wel of niet aanhoudt moet iedereen zelf weten maar ik zou niet iemand gaan adviseren het niet te doen.
quote:mooiedromen schreef op 01 juni 2011 @ 15:43:

Officieel moet het en of je je daar wel of niet aanhoudt moet iedereen zelf weten maar ik zou niet iemand gaan adviseren het niet te doen.

Het moet zeker wel:

Boete

De kosten kunnen overigens hoog oplopen als iemand wel wordt betrapt. Een schoonmaker die zwart werkt kan een boete krijgen die kan oplopen tot achtduizend euro. Iemand die een zwartwerker in dienst heeft kan een boete krijgen tot twaalfhonderd euro.
quote:mooiedromen schreef op 01 juni 2011 @ 15:43:

Officieel moet het en of je je daar wel of niet aanhoudt moet iedereen zelf weten maar ik zou niet iemand gaan adviseren het niet te doen.Ik adviseer niemand maar ik wist niet eens dat je het op moet geven het is maar een klein bedrag per mnd ik werk er toch voor beter ervoor werken dan aanvullende bijstand aanvragen enz wil het liever zelf oplossen en niet me hand ophouden.
quote:spectral schreef op 01 juni 2011 @ 15:46:

[...]

Het moet zeker wel:

Boete

De kosten kunnen overigens hoog oplopen als iemand wel wordt betrapt. Een schoonmaker die zwart werkt kan een boete krijgen die kan oplopen tot achtduizend euro. Iemand die een zwartwerker in dienst heeft kan een boete krijgen tot twaalfhonderd euro.Maar het is niet bij een bedrijf ofzo hoor gewoon bij mensen thuis.
quote:banjer16 schreef op 01 juni 2011 @ 15:50:

[...]

Maar het is niet bij een bedrijf ofzo hoor gewoon bij mensen thuis.

Dat maakt niet uit... dit gaat ook over privepersonen.

Zwartwerken is gewoon niet legaal. En jij/zij zijn hardstikke de sjaak als er wat met je gebeurd... of als jij wat sloopt in huis, want niet verzekerd.
quote:banjer16 schreef op 01 juni 2011 @ 15:36:

[...]

Toch niet voor die kleine inkomens ik doe dat nooit,ik werk ook wel eens zwart in de huishouding om rond te komen dat ga ik echt niet opgeven aan de belasting die krijgt al genoeg.

duh, als je het wel zou opgeven zou het geen zwart werken zijn hé?

Maar het zou dus wel moeten, En als je veel belasting moet betalen zal je ook wel veel verdienen. De belastingdienst int het niet om er zelf van op vakantie te gaan hé. Zij voeren een wet uit, die ook voor jouw geldt
Ik heb vroeger ook wel eens op mijn nichtjes gepast. Het kwam als 14-15 jarige écht niet in mij op om dat bij de Belastingdienst op te geven! Kom op zeg.. dat doet op die leeftijd toch niemand? Als het structureel iedere week is, voor een vast bedrag is het wellicht een ander verhaal. Als 13-14 jarige ging ik wel eens op een zaterdag prei poten bij de boer.. aan het eind van de dag kreeg je gewoon wat geld in je hand gedrukt hoor, laten we niet de illusie hebben dat dat allemaal keurig netjes gedaan wordt.. (je verdiende al amper wat, laat staan dat je er nog belasting over moet betalen) praat ik over nog geen 10 jaar geleden..

Banken moeten bij een X bedrag een melding maken. Geldt

bijvoorbeeld ook voor autodealers.. als iemand daar 30.000

contant betaald dan wordt daar melding van gemaakt. (Om dit

te voorkomen komt het voor dat men 2 auto's van 15.000 koopt

en deze vervolgens inruilt tegen die auto van 30.000)....

Een overboeking tussen je eigen rekeningen lijkt mij geen probleem.
Woeps...
anoniem_29087 wijzigde dit bericht op 02-06-2011 00:14
Reden: Foutje
% gewijzigd

[...]

Toch niet voor die kleine inkomens ik doe dat nooit,ik werk ook wel eens zwart in de huishouding om rond te komen dat ga ik echt niet opgeven aan de belasting die krijgt al genoeg.Hoe kom je erbij dat de belastingdienst al genoeg krijgt?

[...]

Toch niet voor die kleine inkomens ik doe dat nooit,ik werk ook wel eens zwart in de huishouding om rond te komen dat ga ik echt niet opgeven aan de belasting die krijgt al genoeg.En toch ben je dan verplicht je verdiensten bij de belastingdienst op te geven. Wanneer je arbeid verricht en daarvoor geld ontvangt (in cash of op je bankrekening) dan betekent dat dat je belastingplichtig bent. Elke verdienste uit arbeid die je niet opgeeft aan de belasting, is zwart geld. En zwart werken is altijd illegaal en dus strafbaar voor zowel werkgever als werknemer.
quote:deepspace schreef op 01 juni 2011 @ 23:59:

[...]

Hoe kom je erbij dat de belastingdienst al genoeg krijgt?Goeie vraag ja!
Zwart werk is illegaal, of het nou weinig is of veel, en of het nou bij mensen thuis is of voor een bedrijf.

Maar een kleine nuancering: als je als 14 jarige af en toe geld verdient, dan hoef je waarschijnlijk helemaal geen belasting te betalen. (Als hij/zij bijvoorbeeld niet boven de heffingskorting uitkomt). EN als je geen belasting zou hoeven betalen als je wel aangifte zou doen, dan hoef je ook geen aangifte te doen.

Dus grofweg: als je als 14 jarige minder dan 6000 euro verdient in een jaar, hoef je geen aangifte te doen en is het toch niet zwart/illegaal.
quote:Gravinnetje schreef op 31 mei 2011 @ 19:13:

[...]

Ik denk dat zusje jonger dan 15 jaar is en dus officieel nog niet mag werken? Geldt hier dan niet het ouderwetse heitje voor een karweitje? Klusjes doen om wat meer zakgeld te vergaren kan heel lucratief uitpakken......Evan een kleine correctie: je mag al werken vanaf je 13e in Nederland.
quote:gember999 schreef op 02 juni 2011 @ 00:43:

Zwart werk is illegaal, of het nou weinig is of veel, en of het nou bij mensen thuis is of voor een bedrijf.

Maar een kleine nuancering: als je als 14 jarige af en toe geld verdient, dan hoef je waarschijnlijk helemaal geen belasting te betalen. (Als hij/zij bijvoorbeeld niet boven de heffingskorting uitkomt). EN als je geen belasting zou hoeven betalen als je wel aangifte zou doen, dan hoef je ook geen aangifte te doen.

Dus grofweg: als je als 14 jarige minder dan 6000 euro verdient in een jaar, hoef je geen aangifte te doen en is het toch niet zwart/illegaal.Nuance hierin dat als je wit werkt, belasting voor je wordt afgedragen en dat je dat later kunt terug vragen. Ook ben je verzekert als je wit werkt. Dus bij de boer was zwart. dat is anders dan oppassen, de boer is een werkgever die buren voor oppassen zijn dat in principe niet.
Ojee als de belastingdienst dit allemaal maar niet leest...
In principe is dat natuurlijk niet waar... ook particulieren die iemand inhuren om een dienst af te nemen zijn werkgever.
van zwart geld moet je nooit transacties maken, ook niet storten. gewoon leuke dingen van doen... ook geen grote aankopen van doen zoals een auto ofzo...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven