Gezondheid alle pijlers

Ervaringen met dyslexie behandeling brightstar?

01-06-2011 19:37 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste zoon heeft dyslexie. Tot nu toe heeft de remedial teaching etc, nauwelijks effect.

Hij raakt ondertussen behoorlijk gedemotiveerd. Omdat we hem zo goed mogelijk willen helpen, en hopen iets van zijn zelfvertrouwen en plezier in het leren te kunnen behouden, hebben we half internet afgezocht naar methoden.

Daaruit kwam onder andere de brightstar methode. Heeft iemand hier ervaring mee?
hoi, mijn zoon is ook dyslecties. Hij krijgt hulp via school, en hulp van een orthopedagoog. De methode die wil gebruiken ken ik niet. Als jullie geen orthopedagoog hebben, raad ik het wel aan. Hij/zij weet precies hoe je te werk moet gaan, en ouders volgen dit ook op. Via school (en ze moeten je dat ook aanbieden)kan je in contact komen met een orthopedagoog. Het is niet altijd gratis, maar dat kan je altijd weer terug vorderen. Veel succes
Hou er rekening mee dat dyslexie niet "te genezen" is.

Ook is er vanuit de wetenschap nog steeds geen oorzaak van dyslexie gevonden.

Ik vind deze site persoonlijk nogal dubieus overkomen en dat een behandeling 1650 euro moet kosten zegt ook al een boel.

Het is beter om via school advies te vragen.

Dit is misschien ook een nuttige site voor je:

http://www.dyslexie.net/ (als het goed is kom je nu op de site van het Regionaal Instituut voor Dyslexie)
Zelf ben ik dyslectisch en ik kan je erg het boekje van Ronald Davis aanraden; De gave van dyslexie
Bedankt voor de reacties. Uiteraard zijn we hierover met school in overleg, vandaar ook de remedial teaching.

Ik heb al aardig wat gelezen over dyslexie en begrijp dat het niet te genezen is.

Ik merk wel dat de school best moeite heeft om de benodigde ondersteuning te bieden. Ze lijken heel erg te hangen op het idee dat het een spellings probleem is, terwijl er nog veel meer aan vast zit.

De Remedial teacher ziet het wel breder hoor, maar een half uur per week is niet zo veel. En dan oefenen we ook thuis maar de vooruitgang is niet groot. Dat hoort natuurlijk ook weer bij dyslexie, maar voor zoon is het wel zwaar. Hij gaat liever voetballen dan oefeningen maken, en als het dan ook nog eens niet verbeterd.

Ik ga in ieder geval het boekje van Davis eens doorlezen. En volgens mij zal het regionaal instituut toch ook informatie moeten kunnen geven over zoiets als brightstar?

Want eerlijk is eerlijk, ook ik ben ook nogal sceptisch. Het is natuurlijk makkelijk om geld te verdienen aan wanhopige ouders zoals ik, die zowat alles voor hun kind over hebben.
Hoi Maenaden,

Ik zie dat ik heel laat ben met reageren, maar ook wij zijn jaren bezig geweest om onze zoon te helpen met zijn dyslexie.

Ik herken heel veel in de dingen die je beschrijft. Onze zoon (Max) is zwaar dyslectisch..... In groep 3 gaf ik al aan dat hij niet meekon met de rest. In groep 4 heb ik hem laten testen, dit kan bij het IWAL of een orthopedagoge/psychologe....... Uit deze test bleek; dat Max in groep 4 al één jaar leesachterstand op zijn klasgenootjes had. Hij zit in de tussentijd in groep 8..., ben al jaren bezig om hem goed te helpen/ondersteunen met school. Ook krijgt hij één maal in de week een half uur ondersteuning van een Orthopedagoge/psychologe, hij heeft in de tussentijd een daisy-speler, leeslineaal, het lettertype 'dyslexie' op de computer in zijn klas. Dit allemaal op aandringen/informatie verzamelen van mij, de school is namelijk nogal laks bij ons. Een maand of 2 geleden kwam er een vriend bij ons aan de deur met een krantenartikel, Xlens. Misschien dat je hier al ooit eens van gehoord hebt...? Zo niet, ze hebben een website, hier kun je informatie ophalen. Mijn aandacht was getrokken en heb dezelfde dag nog telefonisch een afspraak gemaakt bij Xlens. In juni dit jaar heb ik Max hier laten testen. De keuze voor hem was de blauwe brillenglazen. Na de test, bleek dat Max zijn leessnelheid met 18% was verbeterd. Ik stond er versteld van. Heb Max de keuze gelaten of hij het uit wilde proberen. Na 3 maanden géén betere resultaten dan geld-terug... Hij is er nu mee begonnen op school, heeft het voor de klas uitgesproken wat het inhield, niemand die hem uitlachte of..... Nu Max leest met de Xlens bril (zijn glazen met een chromogen filter erin), is hij rustiger/zelfverzekerder en het lezen gaat hem makkelijker af. Géén trillende letters/zinnen meer. Ik vind/vond het het proberen waard en over 3 maanden gaan we hem weer laten testen (gratis) om te kijken of hij in deze 3 maanden vooruitgang heeft geboekt. Wij weten ook wel dat het niet overgaat, maar al boekt hij maar vooruitgang (al is het minimaal), dat geeft hem nu al zoveel rust.Wil je er nog meer over weten/zien....? Vanaf september komen er weer nieuwe aflevering op zaterdag/zondag bij Life Experience over Xlens.

Misschien heb je alsnog iets aan mijn verhaal,

Marjon

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven