Cursus Mindfulmess
donderdag 2 juni 2011 om 13:40
Heeft iemand wel eens een cursus mindfulness gevolgd? Ik zit erover te denken een 8-weekse cursus te doen in Utrecht, om te leren wat meer te kunnen ontspannen, mijn werk op mijn werk te laten als ik naar huis ga, en leren loslaten. Ik ben alleen een beetje bang voor al te zweverige oefeningen. Iemand ervaring?
donderdag 2 juni 2011 om 13:47
Ik ben na 2 weken afgehaakt, kon er niet meer tegen dat stomme groepsgebeuren. Het was een hele ochtend per keer. Eentje zat de hele tijd vreselijk hard te huilen, eentje was een beetje dwars, nou ga zo maar door. Ik doe het wel alleen thuis. Ik heb de dvd' s.
En de 2 vrouwen die de cursus gaven, kreeg ik de kriebels van. Echt geitenwollentypes. Eentje praatte zoooooo laaaangzaaaaaam dat ik bijna een rode peper wilde meenemen.
Ik zal het wel gewoon niet getroffen hebben maar ik kon mij daar niet ontspannen. Oja je ligt op een dun matje op de grond en als je moet zitten bij oefeningen ook op de grond. Laat ik dat nou net niet kunnen vanwege chr.pijn die ik heb. Dus ik was me alleen maar aan het verbijten tegen de pijn.
Ik denk wel dat het voor veel mensen goed kan zijn hoor. Binnenkort ga ik proberen om die dvd' s op de mp3 te zetten en dan volg ik het lekker alleen thuis.
En de 2 vrouwen die de cursus gaven, kreeg ik de kriebels van. Echt geitenwollentypes. Eentje praatte zoooooo laaaangzaaaaaam dat ik bijna een rode peper wilde meenemen.
Ik zal het wel gewoon niet getroffen hebben maar ik kon mij daar niet ontspannen. Oja je ligt op een dun matje op de grond en als je moet zitten bij oefeningen ook op de grond. Laat ik dat nou net niet kunnen vanwege chr.pijn die ik heb. Dus ik was me alleen maar aan het verbijten tegen de pijn.
Ik denk wel dat het voor veel mensen goed kan zijn hoor. Binnenkort ga ik proberen om die dvd' s op de mp3 te zetten en dan volg ik het lekker alleen thuis.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
donderdag 2 juni 2011 om 13:54
quote:Mylene_Valerie schreef op 02 juni 2011 @ 13:48:
Jij begint ook positief met je topictitel
CURSUS MINDFULMESS
Haha een cursus mindfull een mess maken heb ik niet nodig ..dat lukt me ook wel zonder mindfull te zijn.
Maar even terug te komen op jou vraag. Zelf nooit gedaan, maar familie van me wel. Die twee zijn echt helemaal zen daardoor geworden. Ook al iets niet loopt, loslaten en doorgaan. Zeker met twee kids verloopt het niet altijd.
Het fijne er van is dat als ik ergens mee loop en het niet kan loslaten, helpen zij mij hier enorm bij. Voel me daarna ook heerlijk zen
Jij begint ook positief met je topictitel
CURSUS MINDFULMESS
Haha een cursus mindfull een mess maken heb ik niet nodig ..dat lukt me ook wel zonder mindfull te zijn.
Maar even terug te komen op jou vraag. Zelf nooit gedaan, maar familie van me wel. Die twee zijn echt helemaal zen daardoor geworden. Ook al iets niet loopt, loslaten en doorgaan. Zeker met twee kids verloopt het niet altijd.
Het fijne er van is dat als ik ergens mee loop en het niet kan loslaten, helpen zij mij hier enorm bij. Voel me daarna ook heerlijk zen
donderdag 2 juni 2011 om 14:42
Ik heb laatst een cursus gevolgd, was tien weken lang anderhalf uur per week.
De bijeenkomsten vond ik meestal best prettig, maar daarnaast werd er verwacht dat je ook elke dag thuis oefent en daar heb ik de discipline niet voor. Ik had er dus meer uit kunnen halen. Mijn ervaring is wel dat je er echt open voor moet staan en dat het je moet liggen, anders werkt het volgens mij niet.
De bijeenkomsten vond ik meestal best prettig, maar daarnaast werd er verwacht dat je ook elke dag thuis oefent en daar heb ik de discipline niet voor. Ik had er dus meer uit kunnen halen. Mijn ervaring is wel dat je er echt open voor moet staan en dat het je moet liggen, anders werkt het volgens mij niet.
donderdag 2 juni 2011 om 15:10
Ik volg momenteel een training. En ik ging er heel sceptisch in, ben niet zo van de zweverige dingen. De eerste trainingen dacht ik nog: wat doe ik hier? En vond ik sommige oefeningen echt heel raar. Maar nu, na 7 trainingen begin ik duidelijk verschil te merken. Ik leef weer meer, neem dingen beter in me op en kan mijn gedachtes accepteren in plaats van er steeds maar over te piekeren.
Het is niet iets wat je eventjes doet. Er wordt gezegd dat je elke dag minstens een uur met oefeningen bezig bent. Nou heb ik dat niet zo nauw genomen, maar eigenlijk moet dat dus wel.
Wat de groep betreft heb ik het erg getroffen. Iedereen gaat respectvol met elkaar om. Het is niet de bedoeling om over je problemen te praten en je zit er ook echt voor jezelf.
Het is niet iets wat je eventjes doet. Er wordt gezegd dat je elke dag minstens een uur met oefeningen bezig bent. Nou heb ik dat niet zo nauw genomen, maar eigenlijk moet dat dus wel.
Wat de groep betreft heb ik het erg getroffen. Iedereen gaat respectvol met elkaar om. Het is niet de bedoeling om over je problemen te praten en je zit er ook echt voor jezelf.
donderdag 2 juni 2011 om 15:18
Ik heb zelf hele goede ervaring met een soort yoga, ook gestoeld op mindfullness.. zal even googlen. Voor mij maakte het yoga - aspect het interessanter want ben heel slecht in me concentreren op iets. Het heet dus ontspanningsyoga. Je doet ongeveer drie basisoefeningen per les en verder ben je dus bezig met ontspannen/mediteren. Ik moest altijd oppassen dat ik niet in slaap viel. ha ha! En daarna flink huilen thuis, alles kwam los maar voelde me veel beter.
donderdag 2 juni 2011 om 17:33
Ik heb geen cursus gehad, maar ik heb wel tijdens therapiesessies mindfullness aangereikt gekregen. Ik vond het erg wennen en iets wat je ook niet 1,2,3 kan maar het is zeker de moeite waard. Je leert om gevoelens, gedachten, gewaarwordingen te accepteren zonder ze meteen te bestempelen. Je krijgt meer rust enzo en kan dingen beter van je af zetten! Is nooit weggegooid denk ik:)
donderdag 2 juni 2011 om 21:15
Ik had mij opgegeven voor een 8-delige cursus, maar ik vond het niks. Een beetje dezelfde ervaring als MV. Het duurde een hele middag per les, veel te lang voor mij, en ik kon moeilijk wakker blijven. Ik vond het ook niet fijn dat ze zeiden 'denk maar aan je darmen, je ingewanden'. Daar krijg ik de kriebels van.
Thuis moest ik elke dag oefenen, dat lukte me ook niet. (ik denk omdat ik er niet voldoende achter stond)
Bij mij in de groep werd een cursist boos op een ander, omdat zij teveel zeurde.. Allebei huilen, nee dat voelde niet helemaal als mijn plek/ding.
Thuis moest ik elke dag oefenen, dat lukte me ook niet. (ik denk omdat ik er niet voldoende achter stond)
Bij mij in de groep werd een cursist boos op een ander, omdat zij teveel zeurde.. Allebei huilen, nee dat voelde niet helemaal als mijn plek/ding.
vrijdag 3 juni 2011 om 20:56
Nou, ik heb het boek binnen!
En nu de helft gelezen. Het geeft een goede inleiding in het leven in het Nu zonder zweverig te zijn. Heel helder en duidelijk beschreven met oefeningen die je meteen in de praktijk kan brengen.
Alleen...ik heb een paar jaar geleden ook aan Raya Yoga gedaan en me al verdiept in de kracht van het nu van Eckhart Tolle.
Stom dat ik daar mee gestopt ben want ik werd er wel heel ontspannen van en kwam meer bij mezelf.
Dus ik heb besloten dat ik weer op Yoga ga. Stukken voordeliger dan Mindfulness en het principe is hetzelfde.
Mindfulness is wel een stuk minder zweverig en ik kan het me voorstellen dat de drempel daardoor wat lager is.
En nu de helft gelezen. Het geeft een goede inleiding in het leven in het Nu zonder zweverig te zijn. Heel helder en duidelijk beschreven met oefeningen die je meteen in de praktijk kan brengen.
Alleen...ik heb een paar jaar geleden ook aan Raya Yoga gedaan en me al verdiept in de kracht van het nu van Eckhart Tolle.
Stom dat ik daar mee gestopt ben want ik werd er wel heel ontspannen van en kwam meer bij mezelf.
Dus ik heb besloten dat ik weer op Yoga ga. Stukken voordeliger dan Mindfulness en het principe is hetzelfde.
Mindfulness is wel een stuk minder zweverig en ik kan het me voorstellen dat de drempel daardoor wat lager is.