Entertainment alle pijlers

Gepest!! (TV)

05-05-2011 21:33 2867 berichten
Alle reacties Link kopieren
RTL 4

Confrontatie met oude pestkop

Confrontatie met oude pestkop

Mirelle had geen leuke middelbare schooltijd. Het meisje werd in de brugklas ontzettend gepest. Jongens riepen haar na, sloegen haar tijdens de les op het hoofd en lieten haar struikelen. Ze heeft er haar hele leven last van gehad. In het nieuwe programma Gepest zoekt ze de plaaggeesten uit haar jeugd op en confronteert ze hen met de ingrijpende gevolgen van het pesten.

Kwetsbare mensen

Peter van der Vorst stond aan de wieg van het programma en neemt ook de presentatie op zich. Hij bespeurde tijdens het draaien een aantal opmerkelijke parallellen tussen de kinderen die gepest werden. “Het zijn toch heel vaak kwetsbare mensen. Ze worden niet eens zo zeer gepest omdat ze er anders uitzien, maar gewoon vanwege hun karakter. Ze pakken plagerijen eerder op als pesten. Zodra mensen zien dat dit werkt, dan ben je pas echt de pineut.”

Rode draad

Ook in het vervolg van hun leven zijn er veel overeenkomsten tussen de slachtoffers van pesterijen. “Je ziet dat ze in hun leven opmerkelijk vaak in de zorg gaan werken. Bijna iedere brief die we binnenkrijgen is van iemand in de kraamzorg of de psychische hulpverlening. En ze zijn allemaal heel perfectionistisch, dat zie je ook aan Mirelle. Ze willen het graag goed doen, dat is een rode draad door alle verhalen.”

Signalen

Peter hoopt dat zijn programma een positieve gevolgen zal hebben voor slachtoffers van pesterijen. “Je kunt pesten nooit laten verdwijnen, maar de aandacht ervoor helpt. Net als dit programma: als mensen ernaar kijken, dan weten ze dat ze niet de enige zijn. Ouders en leraren zien het programma ook en gaan misschien beter op de signalen letten en die ook serieus nemen. Dat was eigenlijk ook het doel waarmee ik het programma ging maken. We dachten: prachtig thema, gek dat het er nog niet is. Hier kunnen we echt iets mee betekenen.”
Einde van het verhaal...................geen van de pesters is, of voelt zich schuldig, "want we waren nog kinderen".
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:Tickel schreef op 02 juni 2011 @ 22:21:

Einde van het verhaal...................geen van de pesters is, of voelt zich schuldig, "want we waren nog kinderen".ja jammer dat het vaak zo gaat. Geeft nog geen goed gevoel voor het slachtoffer.
Always look on the bright side of life
Ojee, nu weten ze niets meer.
Heftig van die Niels, hij komt zelf heel onzeker over.
quote:steph schreef op 02 juni 2011 @ 22:24:

Ojee, nu weten ze niets meer.Gek genoeg lijken de pesters altijd aan geheugenverlies te lijden.
Ja typisch is dat altijd dat ze ineens niets meer weten... en dat sorry zal er ook wel niet komen...
quote:steph schreef op 02 juni 2011 @ 22:24:

Ojee, nu weten ze niets meer.Dat vat ik toch echt niet hoor....
Ik ben nooit gepest,en heb ook niet gepest, maar kan me eerlijk gezegd ook weinig herinneren van pesten op de lagere/middelbare school.

Aanvulling: maar zo'n geval met iemand door het raam duwen, dat niet meer weten, gaat er bij mij niet in. dat weten ze wel maar zijn te schijterig dat toe te geven. sneu
Doe Robbert heeft anders ook een aardige bos schaamhaar op z'n hoofd zitten.
Volgens mij heeft dat ook echt een psychologische term; dat de pesters niets meer weten. Je kunt als mens niet met het idee leven dat je iets ontzettend fouts heb gedaan. Daarom slaan de hersenen het niet goed op, of wordt de waarheid een beetje verdraaid.
Ja, nu komt het verhaal wel bekend voor.
Ik ben jarenlang gepest en getreiterd, weet nog wel dingen maar ik denk dat ik ook een hoop weggestopt heb. Al komt er door de uitzending weer van alles boven....
quote:Flowerspowers schreef op 02 juni 2011 @ 22:26:

Ik ben nooit gepest,en heb ook niet gepest, maar kan me eerlijk gezegd ook weinig herinneren van pesten op de lagere/middelbare school.Count yourself blessed
quote:Cateye schreef op 02 juni 2011 @ 22:28:

Ik ben jarenlang gepest en getreiterd, weet nog wel dingen maar ik denk dat ik ook een hoop weggestopt heb. Al komt er door de uitzending weer van alles boven....
quote:Annelize schreef op 02 juni 2011 @ 22:28:

[...]

Count yourself blessed Dat realiseer ik me door dit programma heel erg!
Ik denk dat die Niels zich nog het beste kan inleven in het gevoel van gepest worden.
Eigenlijk heb ik best (een beetje, hoor, een beetje) respect voor Niels. Eén van de weinigen die oprecht over komt (van alle afleveringen nu)
Lief, dank je, Annelize
Wat een enge chimpansee die eerste brrr
Hij heeft ook een achterbaks hoofd.
Cateye
Lieve man lijkt me, André
quote:Tickel schreef op 02 juni 2011 @ 22:30:

Hij heeft ook een achterbaks hoofd.yep
quote:steph schreef op 02 juni 2011 @ 22:31:

Cateye Dank je
quote:Friezin71 schreef op 02 juni 2011 @ 22:30:

Eigenlijk heb ik best (een beetje, hoor, een beetje) respect voor Niels. Eén van de weinigen die oprecht over komt (van alle afleveringen nu)Ben ik helemaal met je eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven