Entertainment alle pijlers

Gepest!! (TV)

05-05-2011 21:33 2867 berichten
Alle reacties Link kopieren
RTL 4

Confrontatie met oude pestkop

Confrontatie met oude pestkop

Mirelle had geen leuke middelbare schooltijd. Het meisje werd in de brugklas ontzettend gepest. Jongens riepen haar na, sloegen haar tijdens de les op het hoofd en lieten haar struikelen. Ze heeft er haar hele leven last van gehad. In het nieuwe programma Gepest zoekt ze de plaaggeesten uit haar jeugd op en confronteert ze hen met de ingrijpende gevolgen van het pesten.

Kwetsbare mensen

Peter van der Vorst stond aan de wieg van het programma en neemt ook de presentatie op zich. Hij bespeurde tijdens het draaien een aantal opmerkelijke parallellen tussen de kinderen die gepest werden. “Het zijn toch heel vaak kwetsbare mensen. Ze worden niet eens zo zeer gepest omdat ze er anders uitzien, maar gewoon vanwege hun karakter. Ze pakken plagerijen eerder op als pesten. Zodra mensen zien dat dit werkt, dan ben je pas echt de pineut.”

Rode draad

Ook in het vervolg van hun leven zijn er veel overeenkomsten tussen de slachtoffers van pesterijen. “Je ziet dat ze in hun leven opmerkelijk vaak in de zorg gaan werken. Bijna iedere brief die we binnenkrijgen is van iemand in de kraamzorg of de psychische hulpverlening. En ze zijn allemaal heel perfectionistisch, dat zie je ook aan Mirelle. Ze willen het graag goed doen, dat is een rode draad door alle verhalen.”

Signalen

Peter hoopt dat zijn programma een positieve gevolgen zal hebben voor slachtoffers van pesterijen. “Je kunt pesten nooit laten verdwijnen, maar de aandacht ervoor helpt. Net als dit programma: als mensen ernaar kijken, dan weten ze dat ze niet de enige zijn. Ouders en leraren zien het programma ook en gaan misschien beter op de signalen letten en die ook serieus nemen. Dat was eigenlijk ook het doel waarmee ik het programma ging maken. We dachten: prachtig thema, gek dat het er nog niet is. Hier kunnen we echt iets mee betekenen.”
Wat gaan we nu kijken
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:Cateye schreef op 02 juni 2011 @ 22:28:

Ik ben jarenlang gepest en getreiterd, weet nog wel dingen maar ik denk dat ik ook een hoop weggestopt heb. Al komt er door de uitzending weer van alles boven....Catje!
I am surrounded by morons
Gaat nog iemand JoJo kijken?
quote:steph schreef op 02 juni 2011 @ 22:33:

Gaat nog iemand JoJo kijken?Yes
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:steph schreef op 02 juni 2011 @ 22:31:

[...]

Ben ik helemaal met je eens.Ja ik ook, toch wel knap dat hij is gekomen..
quote:Tickel schreef op 02 juni 2011 @ 22:32:

Wat gaan we nu kijken ik ga lekker suf in bed hart van NL kijken
Always look on the bright side of life
Ik vond dit de eerste aflevering dat ik de pesters allemaal eerlijk en oprecht vond overkomen. Best sympathiek eigenlijk. Het lijkt mij een bevredigende afsluiting voor Andre.
Ik heb het gelukkig nu een goede plaats kunnen geven, maar dat heeft bloed, zweet en tranen gekost. Maar nu ben ik wel een beetje blij met mezelf....al heb ik af en toe nog even een "terugval" .
quote:ties84 schreef op 02 juni 2011 @ 22:33:

[...]

Ja ik ook, toch wel knap dat hij is gekomen..En het leek net alsof ie ergens bang was in de zeik genomen te worden en dat zijn pestkoppen van toen er zouden zijn. (maar misschien vul ik wel teveel in. Hij leek alleen zó te schrikken)
Cateye:
Always look on the bright side of life
quote:Twisted schreef op 02 juni 2011 @ 22:32:

[...]

Catje!

Hey Twis, jij ook hier, wat leuk!

Ik zal je snel weer eens mailen, heb een hoop te vertellen, en Stalkie ook...ik heb haar ook heel lang niet gesproken..
quote:Cateye schreef op 02 juni 2011 @ 22:34:

Ik heb het gelukkig nu een goede plaats kunnen geven, maar dat heeft bloed, zweet en tranen gekost. Maar nu ben ik wel een beetje blij met mezelf....al heb ik af en toe nog even een "terugval" .Maar jij mag er zij hoor.
Het was zo gaaf, ik ben jaren geleden toch maar naar een reunie van de lagere school geweest. En de reacties die ik kreeg...Jeetje wat zie je er goed uit!! * Catje lachte even in haar vuistje*
quote:steph schreef op 02 juni 2011 @ 22:36:

[...]

Maar jij mag er zij hoor. Wat lief zijn jullie. Dat geeft me ook weer kracht.
quote:Cateye schreef op 02 juni 2011 @ 22:38:

Het was zo gaaf, ik ben jaren geleden toch maar naar een reunie van de lagere school geweest. En de reacties die ik kreeg...Jeetje wat zie je er goed uit!! * Catje lachte even in haar vuistje*Justice! Fijn, als je ze op die manier een schop voor hun bottom kunt geven!
Ja, dat was echt kicken joh. Ik weet ook nog zo goed dat de jongens (inmiddels natuurlijk volwassen mannen) me echt zo aankeken van: ben JIJ Cateye? Ik lachte echt in mijn vuistje toen.
Wat gaaf! Wat een goed gevoel moet dat gegeven hebben! Beste revange die je kunt hebben!

(neemt overigens niet weg dat het nog steeds afschuwelijk is dat ze je zo behandeld hebben!)
En toch merk ik dat ik nog steeds voor een deel op zoek ben naar mezelf. Dan zou ik toch graag als een ander willen zijn. Beetje moeilijk uit te leggen

Soms haat ik mijn naam nog. Andere keren weer niet, vind ik hem gewoon, maar soms komt die deken van onzekerheid weer over me heen. Maar gelukkig kan ik die weer vrij vlot van mezelf afgooien.
quote:Annelize schreef op 02 juni 2011 @ 22:44:

Wat gaaf! Wat een goed gevoel moet dat gegeven hebben! Beste revange die je kunt hebben!

(neemt overigens niet weg dat het nog steeds afschuwelijk is dat ze je zo behandeld hebben!)

Ja, leuk was anders...met een stel me opwachten, in de klas al zeggen: we gaan je pakken! Me in regenplassen gooien, en als ik dan er weer uit kroop er weer ingooien, spullen jatten en verstoppen, ik mocht niet meedoen op het schoolplein. Ik weet ook nog zo goed dat een van de jongens zei: Wat ben JIJ lelijk.

En een ander zei dat hij mijn hoofd uit de klassenfoto ging knippen.

Goh, opeens komt er weer van alles boven zeg....
Er is nog veel en veel meer gebeurd, dit was allemaal op de lagere school. Het ging ook nog door op de middelbare school. Daar heb ik ook bedreigingen gekregen....maar goed, daar ga ik jullie niet mee lastig vallen. Ik heb het gelukkig redelijk goed afgesloten en een plek kunnen geven, maar vergeten...nee, dat nooit.....
quote:Cateye schreef op 02 juni 2011 @ 22:42:

Ja, dat was echt kicken joh. Ik weet ook nog zo goed dat de jongens (inmiddels natuurlijk volwassen mannen) me echt zo aankeken van: ben JIJ Cateye? Ik lachte echt in mijn vuistje toen.CateyePOWER.
Sjees Cateye, wat afschuwelijk dat je dit mee hebt gemaakt! Zo achterlijk dat mensen je zo hebben behandeld. Ik kan helaas niks schrijven dat er voor zorgt dat je je beter gaat voelen over wat er vroeger gebeurd is. Kan je alleen wel mededelen dat iedereen zich denk ik wel eens 'anders' voelt of onzeker is. Echt, onderzekerheid is my middle name. Wat mij gek genoeg wel heeft geholpen om een wat steviger steviger in mijn schoenen te staan is het maken persoonlijkheidstesten of het invullen van managementtools (ja echt!) Ik werd bevestigd in een bepaalde rol. Daardoor hoorde ik ergens bij en bleek ik eigenlijk best normaal te zijn. Snapje?
quote:Cateye schreef op 02 juni 2011 @ 22:49:

Er is nog veel en veel meer gebeurd, dit was allemaal op de lagere school. Het ging ook nog door op de middelbare school. Daar heb ik ook bedreigingen gekregen....maar goed, daar ga ik jullie niet mee lastig vallen. Ik heb het gelukkig redelijk goed afgesloten en een plek kunnen geven, maar vergeten...nee, dat nooit.....

Lieve Caty,

Je mag mij/ons er best mee 'lastig' vallen. Ik merk aan je dat je eigenlijk graag je verhaal kwijt wil, dus doe dat dan ook. Kom voor jezelf op. Je mag er zijn. neem je plek in!
Dat snap ik heel goed, Annelize. Misschien is dat ook wel eens wat voor mij. Nogmaals, ik ben al een heel eind gekomen, maar toch merk ik dat ik soms nog flink last heb van dingen.

Ik weet ook nog dat ik op de middelbare school uit werd gelachen toen ik me omkleedde met gym enzo. En twee jongens zouden me wel eens even gaan verkrachten. Godzijdank nooit gebeurd, maar man, wat een angst heb ik gehad.

Ik was (en ben) erg gevoelig en had rood haar. Tja, dan ben je al heel snel de pispaal.
quote:Annelize schreef op 02 juni 2011 @ 22:55:

[...]

Lieve Caty,

Je mag mij/ons er best mee 'lastig' vallen. Ik merk aan je dat je eigenlijk graag je verhaal kwijt wil, dus doe dat dan ook. Kom voor jezelf op. Je mag er zijn. neem je plek in!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven