Kattenbak naar buiten?

04-06-2011 07:48 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment staat de kattenbak in de keuken omdat hij nergens anders kan staan. Echt heel smakelijk vind ik dat niet dus nou had ik het idee om 'm buiten neer te zetten (onder een afdakje) en een kattenluik te maken zodat Sam (14 jr.) gewoon buiten naar de bak kan gaan.

Waar ik een beetje bang voor ben is a) dat hij niet snapt hoe zo'n kattenluik werkt en b) dat hij niet begrijpt dat hij buiten op de bak moet en 't dus ergens binnen gaat doen

Heeft iemand van jullie ervaring met zulke veranderingen voor een ouwe kat? En werkte 't?
Geen ervaring, maar ik lees mee want ik heb hetzelfde probleem.
Maar als hij dan naar buiten kan via het luikje, doet hij het toch veel liever buiten ergens in een tuin of in de bosjes? De meeste katten hebben trouwens snel door hoe je zo'n luikje moet gebruiken, of je kunt het eerst een paar keer met hem oefenen.

Je kan ook zorgen dat er in het begin 2 kattenbakken staan (1 binnen en 1 buiten) totdat hij door heeft hoe het allemaal werkt.
Kan je de bak niet elke dag een beetje verder verplaatsen zodat hij op een gegeven moment staat op de plek waar je hem wilt hebben?
Nou, zeker nu de tuindeuren openstaan zie ik dat hij af en toe speciaal van buiten naar binnen komt om op de bak te gaan, en dan gaat 'ie gauw weer naar buiten... Dus kennelijk vindt hij die (schone) bak toch prettiger.
quote:Mieomij schreef op 04 juni 2011 @ 08:12:Kan je de bak niet elke dag een beetje verder verplaatsen

Dat zou kunnen maar ik heb de kattenbak in de keuken al op verschillende plaatsen gehad (en i.v.m. verbouwing ook wel tijdelijk op de gang) en dat was nooit een probleem; hij vindt 'm op de geur wel Het is meer dat ik niet weet of hij snapt dat hij eerst door dat kattenluik naar buiten moet.

Anyway, ik ga gewoon zo'n kattenluik aanschaffen en inbouwen en dan zie ik wel.
Mijn kat heeft ook zijn kattenbak op balkon. Heb voorgedaan hoe hij het kattenluikje moet gebruiken en dat ging gelijk goed en ik hoor hem niet klagen.

Je moet wel zorgen dat het goed beschut is in de winter, bv als het sneeuwt of regent want anders er een kans dat hij/zij dan niet op de kattenbak wil
Het luikje van de kattenbak werkt hetzelfde als het kattenluikje dus dat moet niet zo'n probleem zijn, of het moet zijn dat je en open kattenbak hebt. Toen ik op een flat woonde heb ik de kattenbak ook op het balkon gezet en dat ging prima, m'n kat had het zo door.
Ik heb eeb poes en een kater. De kattenbak staat bij mij buiten op de gallerij. Kattenluik in de deur, geen centje pijn. Ik zeg wel eerlijk s'winters staat hij in de gang ik vind het zielig als ze in -10 een plasje moeten doen . Ze begrepen het direct dat luikje, heb ze er wel eerst 1 keer doorheen gestouwd haha.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
quote:vlinder72 schreef op 04 juni 2011 @ 08:39:Heb voorgedaan hoe hij het kattenluikje moet gebruikenPaste je d'r door?
Okee, dank allemaal, ik ga zo'n kattenluik kopen en plaatsen en dan eens zien of mijn oude grijze kater openstaat voor veranderingen. Zal ook lekker zijn om die kattenbak uit de keuken kwijt te zijn.

Thanks!
quote:manikshamanik schreef op 04 juni 2011 @ 10:27:

[...]

Paste je d'r door?
Goedemorgen.

Ik heb 4 katten, en de kattenbakken staan buiten in een afgesloten kattenren. Daar kunnen ze komen via een luik in de muur. De katten (ook een ouwe) had al heel snel het gebruik van het luikje door en buiten vinden ze het heerlijk. Ik moet er niet aan denken om de bakken binnen te hebben. Bah. Hier in huis ruik je niks. Je moet wel even de tijd nemen om ze met het luikje om te leren gaan. Bijvoorbeel aan de andere kant gaan zitten, roepen en belonen met wat lekkers en vaak herhalen. Als ze buiten een beetje de ruimte hebben, vinden ze het er heerlijk en gaan ze echt wel naar buiten. Om hem te leren de bak buiten te gebruiken, moet je een klein bakje binnen elke dag wat dichter bij het luikje zetten. Na een week is hij er aan gewend. Een kat van 14 jaar kun je ook nog heel wat leren hoor. Komt best goed, maar heb wat geduld. Succes.
herkenbaar, heb je ook een gangkast evt over? Ik heb de kattenbak nu in de gangkast en en de deur staat altijd op een kier met een latje. Een hoekbak scheelt ook veel ruimte
gewoon een paar x er door dauwen, en hem dan zelf weer naar binnen laten komen. bijv. door vlakvoor etenstijd met een bak voor voor het luikje te gaan zitten. er zelf een paar x doorheen kruipen is ook een goed idee, maar ik kan niet beoordelen of dat gaat lukken .

maar goed als ie bijv. door die etensbak er op die manier doorgekropen is snapt ie het wel.....
quote:kroepoek42 schreef op 04 juni 2011 @ 10:32:aan de andere kant gaan zitten, roepenHad ik er niet bij verteld; hij is stokdoof
Wonen er andere katten in de buurt en hebben die dan ook toegang tot de kattenbak die je buiten gaat zetten? In dat geval zou ik de bak niet buiten zetten. Je weet niet hoe goed je oudere kat zijn bak nog kan verdedigen (en als hij het nu nog goed kan, hoe lang hij dat vol kan houden) en het is voor katten heel bedreigend als een vreemde op hun bak gaat. Ik zou om die reden ook geen kattenluikje inbouwen: als je kat niet zo dominant is, wandelen de buurtkatten zo naar binnen en voelt jouw kat zich niet meer veilig in huis.

Een kattenluikje met chip is overigens geen oplossing, omdat katten niet begrijpen dat vreemde katten niet naar binnen kunnen en zijzelf wel.
Als je kat doof is, zou ik er helemaal niet aan beginnen. Hij mist een belangrijk zintuig, waardoor hij zich onzekerder voelt dan een normale kat. Stel je voor dat je naar buiten moet om te poepen en je kunt niet goed in de gaten houden of er niet iemand naar je zit te kijken als je poept. Dan ga je maar liever ergens poepen waar je wel zeker weet dat niemand je zit te bekijken. De woonkamer bijvoorbeeld of onder het bed.
Hm, wat Boekenkast schrijft maakt me niet echt vrolijk i.t.t. de eerdere reakties. Ik hoop maar dat 't goed uitpakt. Heb daarnet via marktplaats zo'n ding op de kop getikt met 4 standen (alleen in, alleen uit, dicht en helemaal open) dus ik kan al voorkomen dat er andere katten naar binnen komen. Eigenlijk ligt hij de hele dag op zolder te maffen (die kat slaapt echt bijna 20 uur per dag...) dus als hij dan naar buiten gaat en niet meer naar binnen kan is dat niet zo heel erg, dan ben ik wel binnen redelijke tijd weer thuis om hem binnen te laten.

Morgen gaat de decoupeerzaag in de deur en dan zie ik wel even of e.e.a. werkt. Dank voor de reakties!
quote:boekenkast schreef op 04 juni 2011 @ 12:15:

Wonen er andere katten in de buurt en hebben die dan ook toegang tot de kattenbak die je buiten gaat zetten? In dat geval zou ik de bak niet buiten zetten. Je weet niet hoe goed je oudere kat zijn bak nog kan verdedigen (en als hij het nu nog goed kan, hoe lang hij dat vol kan houden) katten bakenen met pies en poep ook hun terratorium af. denk dus dat het niet zo snel gebeurt dat er een andere kat op de bak gaat....
W(R)AUW! Heb vanmiddag het kattenluik gemonteerd en vriend Sam er welgeteld 2x doorheen 'geholpen' d.w.z. 1x naar buiten en 1x naar binnen. Vond hij niet echt charmant volgens mij maar daarstraks was hij buiten toen ik de deur op slot deed en daarnet hoorde ik het adreskokertje om zijn halsband tingelen; meneer is zomaar weer naar binnen gekomen! Dat een ouwe heer nog zo snel iets kan leren! Ik heb 'm in 2000 uit het asiel gehaald toen hij plm. 3 was en in de 11 jaar dat hij bij mij is nog nooit een kattenluik gehad, en zomaar in ene doet 'ie alsof 'ie nooit anders heeft gedaan!

(heb 2 hoogbegaafde kinderen, nu ook een hoogbegaafde kat?!)
quote:eefje1980 schreef op 04 juni 2011 @ 10:35:heb je ook een gangkast evt over? Ik heb de kattenbak nu in de gangkastDat heb ik in het verleden wel overwogen, om 'm in mijn kelderkast (in de hal) te zetten waar normaal de stofzuiger e.d. staat. Alleen heb ik die kast tot voorraadkast omgebouwd en dan vind ik 't weer niet zo smakelijk om daar de kattenbak bij te hebben Maar het was zeker een goed idee.
manikenz; ik had eerlijk gezegd al verwacht dat de oude heer het zou begrijpen...ervaring met katten zal ik maar zeggen.

maar wel cool dat het gelukt is...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven