Geld & Recht alle pijlers

Freelance en concurrentiebeding

03-06-2011 03:30 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg vandaag een contract voorgeschoteld van een nieuwe (buitenlandse) opdrachtgever waarin een concurrentiebeding is opgenomen: ik mag binnen zes maanden na beëindiging van het contract geen bedrijf beginnen/werken voor een bedrijf dat direct of indirecte concurrentie vormt voor dit bedrijf.

Kan dit überhaupt? Ik werk freelance, voor meerdere opdrachtgevers, dus het is nogal logisch dat daar ook concurrenten van dit bedrijf bijzitten. Direct misschien niet, maar indirect is nogal een breed begrip.

Ik heb ze dit overigens al gemaild (samen met nog een waslijst aan dingen waar ik het niet mee eens ben) maar ben benieuwd wat jullie er van zeggen.
Hm.. ze zeggen dat al mijn bezwaren geen probleem zullen vormen, maar het contract is nog steeds hetzelfde dus dat ga ik niet tekenen.

Ga ze nogmaals mailen dat het fijn is dat het geen probleem vormt, maar dat ik dat ook graag zwart op wit wil hebben. Nu heb ik dat zwart op wit in de mail en zal dat waarschijnlijk voldoende zijn, maar als het zo kan, kan het ook in het contract, en dat lijkt me toch een prettiger idee.

Ze hebben me zelfs een functie gegeven, da's toch best raar voor een freelance ding bedacht ik me!
Wat bedoel je met "ze hebben me zelfs een functie gegeven"?

Je hebt helemaal gelijk met wat je zegt: als zij zeggen dat al jouw bezwaren geen probleem zullen vormen, kan kunnen ze al deze bezwaren ook uit de overeenkomst halen. Ik zou niet op safe spelen met deze email en inderdaad niet tekenen als ze het niet aanpassen.

Hou je ons op de hoogte hoe het afloopt, ben ik, als freelancer zijnde, wel heel benieuwd naar namelijk
Als de overeenkomst in Word is opgesteld, kan je het misschien "als service" voor ze wijzigen op de punten die jullie nu zijn overeen gekomen?

Even kijken hoe je dat diplomatiek kan doen, maar iets in de trant van:

"dus zoals in bijgevoegde overeenkomst zou e.e.a. dan getekend kunnen worden?".

Of je voegt een bijlage toe aan de overeenkomst waarin de afwijkingen worden opgenomen. Die dan uiteraard ook getekend moet worden.

Met 'functie' bedoel je denk ik dat in de overeenkomst een functienaam wordt genoemd? Het lijkt er toch sterk op dat ze een arbeidsovereenkomst 'even' hebben omgebouwd naar een freelance contract. Zijn ze wel gewend om met freelancers te werken denk je?
Maar je hebt toch ook altijd (meestal?) een functie, ook als freelancer? Dit vind ik dan weer niet zo raar ..........
Ja, ze hebben me echt een functienaam gegeven. Die niet overeenkomt met wat ik daadwerkelijk doe.

Ter vergelijking, bijvoorbeeld: ik ben bakker, maar ze noemen me verkoper want het eindproduct gaat uiteindelijk naar de klant (beetje cryptisch, ik weet het). Maar door de naamsverandering heb ik wel meer verantwoordelijkheid.

Ik heb een eigen bedrijf, dus in principe koopt het bedrijf gewoon mijn diensten, dus zou ik volgens mij geen functie hebben.

Het lijkt er op dat dit gewoon een loondienstcontract is eigenlijk. En volgens mij is het overgenomen van de oude werkgever van degene die het me heeft gestuurd: ik zat het door te lezen en er stond ineens twee keer de naam van een ander bedrijf in, en toen ik die persoon googelde zag ik dat die daar had gewerkt.

Geen word-document, dus ik kan het niet wijzigen, dus zal nog maar eens mailen. In het contract staat ook dat met het tekenen andere afspraken vervallen, dus een bijlage werkt dan ook niet denk ik?

Ik heb een beetje het gevoel dat ik genaaid word: we hebben het in het gesprek gehad over wat ik er mee verdien, maar nu hebben ze in het contract gewoon een bedrag neergezet. Het is me onduidelijk hoeveel uur het nou eigenlijk gaat kosten.

Degene met wie ik het interview had deed het voorkomen alsof het zo klaar was, maar ik keek net even in een oud mailtje en daar staat toch net iets meer, en dan is de prijs per uur wel aan de lage kant.

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik nu moet doen - het contract wil ik sowieso goed hebben - ik heb het geld best wel nodig maar ik wil me ook niet laten gebruiken, en ik vind de manier waarop het gaat niet echt netjes.

Ik vraag me af of ik moet zeggen dat ik het best wil doen, maar niet voor dat bedrag. Ze deden het voorkomen alsof ik uit veel mensen moest worden gekozen, het duurde allemaal lang, maar ik vraag me af of er veel kandidaten zijn.

Twijfel, twijfel...
Ik vind dat je niet genoeg vragen hebt gesteld. Als je een klus aanneemt, dan moet toch minstens duidelijk zijn wat die klus in zal houden?

Je weet wat jouw uurtarief is, laat hen maar schriftelijk bevestigen dat je de opdracht in x uur kunt voltooien en dat eventuele meeruren tegen je uurtarief in rekening kunnen worden gebracht.
quote:nummerzoveel schreef op 04 juni 2011 @ 19:55:

Je weet wat jouw uurtarief is, laat hen maar schriftelijk bevestigen dat je de opdracht in x uur kunt voltooien en dat eventuele meeruren tegen je uurtarief in rekening kunnen worden gebracht.

Yep, goed idee.

Misschien nog één keer om tafel gaan?

En dan even al je actiepunten verzamelen en bespreken.

Ik denk dat je een hele goede omschrijving van je opdracht nodig hebt. Waar zeg je eigenlijk 'ja' op? Betekent een andere functienaam ook dat je meer verplichtingen (verantwoordelijkheden) op je moet nemen...?

Ik begrijp dat je vanwege het geld de opdracht zou willen aannemen.

Hoe lang zou deze duren eigenlijk? (ongeveer dan). Hoe korter, hoe kleiner het bedrijfsrisico (afgezien van dat concurrentiebeding dus), maar soms zijn de consequenties vérstrekkender.

Bijvoorbeeld als ze je na deze opdracht nog een vervolg willen geven.
Ik ga het toch nog maar een keer herhalen, want het verhaal wordt steeds waziger. Stel zelf een overeenkomst op met daarin de afspraken zoals besproken (dus welke werkzaamheden, hoeveel uur per week, uurtarief, duur vd opdracht etc) en laat AV opstellen en sluit deze bij.

Zeg gewoon dat je op deze voorwaarden de opdracht graag zou willen doen en anders bedank je vriendelijk en zoek je een andere opdracht.

Laat je niet intimideren door een opdrachtgever, ook jij bent zelfstandig ondernemer en geen werknemer. Zakelijk benaderen dus...........
Jullie hebben gelijk, ik ga er nog een keer achteraan en al míjn eisen opstellen.

Het is voor langere duur, maar eigenlijk een soort verkapte loondienst want er zit een opzegtermijn in - wat wat mij betreft overigens prima is.
quote:Watchamacallit schreef op 04 juni 2011 @ 22:56:

Jullie hebben gelijk, ik ga er nog een keer achteraan en al míjn eisen opstellen.

Het is voor langere duur, maar eigenlijk een soort verkapte loondienst want er zit een opzegtermijn in - wat wat mij betreft overigens prima is.

En op deze manier ben je binnen no-time ongemerkt in loondienst en kun je je bedrijfje opdoeken.

Waarom heb je je zaken niet goed geregeld voordat je bent gestart (of minstens dezelfde dag)? Het lijkt alsof je maar wat aanrommelt en gaandeweg wel ziet wat je tegenkomt. Dat kan voor grote problemen zorgen. Daarnaast kom je niet serieus over op deze manier.
quote:Watchamacallit schreef op 04 juni 2011 @ 22:56:

Het is voor langere duur, maar eigenlijk een soort verkapte loondienst want er zit een opzegtermijn in - wat wat mij betreft overigens prima is.Opzegtermijn staat los van verkapt dienstverband en is dus niet vreemd. Ik hanteer in mijn AV ook een mogelijkheid tot opzeggen, zowel vanuit mezelf als vanuit de opdrachtgever. Deze opzegtermijn is bij mij 1 maand, niemand heeft nl een glazen bol en dit zorgt ervoor dat ik of opdrachtgever een maand de tijd hebben eventueel iets anders te zoeken. Verdomd handig hoor, die AV

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven