Tips voor indeling keuken welkom!

06-06-2011 00:41 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze huidige keuken begint steeds meer kuren te vertonen. Het wordt wel tijd voor een nieuwe. Maar...waar moet je allemaal rekening mee houden? Dat je geen bovenkastjes voor het keukenraam ophangt dat snap ik, maar alle andere tips zijn van harte welkom.

Het is een open keuken, in een L- vorm, waarbij het korte gedeelte over de gehele lengte een groot raam (op straatzijde ) heeft. Keukeneiland is geen optie, helaas.

Alvast bedankt voor alle goede ideeën en tips!
Wij hebben onze keuken in elkaar geknutseld op de site van Ikea. Die hebben een leuk programma daarvoor. Wij hebben geen keuken gekocht daar, maar het heeft ons wel geholpen met de maten en de opstelling van de kastjes en de apparatuur enzo.
You know how I know? Because I reeaally think so!
* vaatwasser gelijk naast de spoelbak.

* lijnen zoveel mogelijk laten doorlopen.

* als je een 5-pits kookplaat neemt - zorg dat de wokbrander aan de zijkant zit & niet in het midden.

* als het kan, kies dan voor een iets dieper blad, 20 cm extra is heel fijn.
Geen kastjes maar lades

veel stopcontacten
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik heb ook een keuken zoals jij.

Praktisch inrichten door:

-Hoogte van het aanrechtblad laten instellen opdat iedereen er prettig aan kan werken.

-Ik heb een granieten aanrechtblad en dit bevalt heel goed.(was gelijk ook het duurste van de hele keuken.

Start aan de linkerkant onder van langste deel van de L:

-Wij hebben een koelkast met daarboven een combi magnetron

(lengte is van belang hierin)

-Kruiden kastje (smal) links boven het gasstel en tussen de koelkast en de afzuigkap.

- Daarnaast het gasstel, (Pannen lades onder het gasstel)

- Dan een stuk werkblad (afwasmachine onder dit deel)

- Afwasbak (schoonmaak middelen emmer etc opslag onder dit deel)

-hoek om .Die afgeronde hoekkastjes (inzake raam) vind ik lelijk dus we hebben smalle rechte plankjes hier geplaatst)

Voor het raam onder dus :

- Drie opbergkasten met lades erboven

.- Diepvries (vier lades) in een laag kastje laten plaatsen. (rechts onderin van het raam in de hoek)
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Besteklade naast de kookplaat is handig. Grote, diepe lades zijn praktischer dan kastjes, want wat je moet hebben staat altijd achteraan. Carrousel in de hoek. Dieper blad is inderdaad erg fijn.

Edit: heel veel stopcontacten en goede verlichting.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:mrsstanleywalker schreef op 06 juni 2011 @ 00:57:

Grote, diepe lades zijn praktischer dan kastjes, want wat je moet hebben staat altijd achteraan.

Eens en ik baal achteraf dat ik niet voor allemaal lades heb gekozen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik zou beginnen om bij verschillende keukenboeren binnen te stappen. Kun je een beetje prijzen vergelijken. Wij hebben onlangs een nieuwe keuken gekocht en kregen mooie, duidelijke tekeningen mee. Wat ik belangrijk vond, naast een vaatwasser, is een vriezer. Tegenwoordig bieden ze van die standaard keukens aan met alleen een koelkast en een diepvriesvakje. Bij onze keukenboer (Bruynzeel) hadden ze een boek met keukenapparatuur waarbij ook stond hoeveel geluid zo'n apparaat maakte en hoe zuinig het was.

Ik weet nog niet uit de praktijk of we een fijne keuken gekocht hebben, want hij wordt pas van de zomer ingebouwd.
-lades, overal waar het kan een la i.p.v. een kastje

-vaatwasser naast de spoelbak zodat je niet door de keuken heen hoeft te druppelen om hem in te ruimen

-veel stopcontacten, en dan dus dubbele

-extra hoge bovenkastjes
http://www.ikea.com/ms/nl_NL/rooms_idea ... nners.html

Probeer de ikea-keukenplanner eens! Dan kan je je keuken op allerlei manieren inrichten en zie je vanzelf wat het best op jouw wensen aansluit. Ik vond het heel handig om ideeen op te doen.
Voor in de hoek heb je zogenaamde Leman kasten: die hebben twee plateau's en die kun je helemaal naar buiten trekken zodat je de ruimte optimaal benut. Dit is dus iets anders dan zo'n pannencaroussel waarvoor je nog moet bukken. Google maar eens.
Er zijn al goede tips gegeven. Ik zou niet gaan voor een vierkante spoelbak. Die zijn erg lastig schoon te maken.
persoonlijk vind ik een vierkante spoelbak niet moeilijk om schoon te maken.

wat ik heb en erg handig is dat de afwasmachine op hoogte staat met 2 grote lades eronder.niet elke dag dat gebuk is ideaal.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Met een ronde spoelbak houd je iets meer aanrechtruimte over (ronde zijn iets kleiner doordat je de hoeken mist)

Wij hebben een koelkast zonder vriesvak en een aparte vriezer (tafelmodel) in de schuur. In de vriezer hoef je toch niet 10x per dag te zijn.
Wij hebben deze afzuigkap:

http://www.miele.nl/apps/ ... ment&menuid=7&submenuid=2

Scheelt heel veel hoofd stoten. :-)
Voor de kookplaat: let er op dat je 2 grote pannen achter elkaar er op kunt plaatsen (knoppen niet aan de voorzijde). Wij kunnen dat nu niet en dat is heel irritant.

Mijn nieuwe kookplaat wordt:
1x=genoeg
Wij zijn een huis aan het verbouwen, en hebben eindelijk de keuken uitgezocht, wilde ook een kookeiland, maar dan konden we niet meer in de keuken zitten, en dat wilden we graag, onze keuken is 4 x 5 mtr groot en hebben een l vorm 1 wand 2 hoge kasten en lange kant kastjes met lades daar komt een rvs fornuis met oven in de keuken wordt hout, en wil graag de achterwand donkergrijs maken, zitten 3 ramen boven keuken, maar wat voor eethoek moet ik er nu in zetten?? Zat te denken aan wit, moeilijk hoor

Iemand een idee?
.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven