
Vliegen bij KLM
dinsdag 23 november 2010 om 20:05
donderdag 2 juni 2011 om 11:01
Dizzy, nee het is niet mogelijk om vanuit het buitenland te werken bij KLM. Alle vluchten beginnen op Schiphol en eindigen daar ook weer. Je zult dus eerst altijd naar SPL moeten.
London86, ik heb jaren in Frankrijk gewoond terwijl ik vloog en dat is heel goed te doen. Het is alleen wel af en toe gedoe of je meekomt op de vlucht naar huis of niet (IPB of cockpitstoel) en ik zorgde er altijd voor dat ik de dag voordat ik moest vliegen in Amsterdam was (tenzij ik heel laat aanmelden had, dan vloog ik de dag zelf). Op de dagen dat ik maar 3 dagen vrij was bleef ik in Nederland trouwens, dan was het de moeite niet. Ik was er toch al gauw een extra 5-6 uur mee bezig voordat ik thuis was.
Als je 100% werkt lijkt het me trouwens minder handig, omdat je dan vaak maar 2 of 3 dagen vrij hebt tussen je vluchten door. Aan de andere kant, Londen is maar 40 minuten vliegen...
Je zult verbaasd staan hoeveel collega's er in het buitenland wonen, tot in Zuid Afrika en in Canada!
London86, ik heb jaren in Frankrijk gewoond terwijl ik vloog en dat is heel goed te doen. Het is alleen wel af en toe gedoe of je meekomt op de vlucht naar huis of niet (IPB of cockpitstoel) en ik zorgde er altijd voor dat ik de dag voordat ik moest vliegen in Amsterdam was (tenzij ik heel laat aanmelden had, dan vloog ik de dag zelf). Op de dagen dat ik maar 3 dagen vrij was bleef ik in Nederland trouwens, dan was het de moeite niet. Ik was er toch al gauw een extra 5-6 uur mee bezig voordat ik thuis was.
Als je 100% werkt lijkt het me trouwens minder handig, omdat je dan vaak maar 2 of 3 dagen vrij hebt tussen je vluchten door. Aan de andere kant, Londen is maar 40 minuten vliegen...
Je zult verbaasd staan hoeveel collega's er in het buitenland wonen, tot in Zuid Afrika en in Canada!
donderdag 2 juni 2011 om 11:14
donderdag 2 juni 2011 om 11:20
Nee dan moet je weer vanaf nul beginnen en gewoon solliciteren en hopen dat je aangenomen wordt.
Bij BA kun je geloof ik op Heathrow of Gatwick gestationeerd worden. Heathrow heeft leukere vluchten. Geen idee of dat op basis van senioriteit gaat, maar het zou me niets verbazen. Ik weet wel dat ze bij BA minder dagen vrij hadden dan wij, maar ze hadden ook langere stops (en geweldige feesten!!) Maar wie weet is dat ondertussen ook allemaal veranderd.
Mijn man heeft trouwens zijn hele vliegcarriere in het buitenland gewoond, en heeft altijd 100% gevlogen, dus het kan wel.
Bij BA kun je geloof ik op Heathrow of Gatwick gestationeerd worden. Heathrow heeft leukere vluchten. Geen idee of dat op basis van senioriteit gaat, maar het zou me niets verbazen. Ik weet wel dat ze bij BA minder dagen vrij hadden dan wij, maar ze hadden ook langere stops (en geweldige feesten!!) Maar wie weet is dat ondertussen ook allemaal veranderd.
Mijn man heeft trouwens zijn hele vliegcarriere in het buitenland gewoond, en heeft altijd 100% gevlogen, dus het kan wel.
donderdag 2 juni 2011 om 17:51
quote:Lizzl schreef op 27 mei 2011 @ 10:09:
[...]
2e keer???
Echt WTF... Ben er zooooooooooooooooooooo fucking klaar mee!
Nou vooruit, ik zal het iets nuanceren... het is de 2e keer dat iets niet lukt dat ik écht vrij had willen zijn. Heb wel vaker dat ik niet (precies) krijg wat ik aanvraag, maar dat is dan in weken/periodes dat het me ook niet echt boeit, of ik heb met lampje uit geboden.
En ja, verder gaat vrije tijd aanvragen best goed... ik klop het even af...
[...]
2e keer???
Echt WTF... Ben er zooooooooooooooooooooo fucking klaar mee!
Nou vooruit, ik zal het iets nuanceren... het is de 2e keer dat iets niet lukt dat ik écht vrij had willen zijn. Heb wel vaker dat ik niet (precies) krijg wat ik aanvraag, maar dat is dan in weken/periodes dat het me ook niet echt boeit, of ik heb met lampje uit geboden.
En ja, verder gaat vrije tijd aanvragen best goed... ik klop het even af...

vrijdag 3 juni 2011 om 13:00
Mensen uit Zuid-Afrika en Canada? Die vliegen dan naar Schiphol (op eigen kosten?) om vervolgens een vlucht te werken en vliegen dan weer terug naar huis? Dat lijkt me omslachtig zeg! Dan moet je wel liefde voor je werk hebben.
Fulltime werken, is dat 36/40 uur p.w. of zijn daar andere normen voor? Dat vraag ik me af omdat ik vorige week een weekje op vakantie was. De vlucht was van R'dam naar Gran Canaria, Tenerife en weer naar R'dam. 0700 vertrek uit Rotterdam en 1900 weer aankomst.
Dat is dus 12 uur werken. 3 van zulke dagen is 36 uur dus dan zou het erop zitten voor die week?
Fulltime werken, is dat 36/40 uur p.w. of zijn daar andere normen voor? Dat vraag ik me af omdat ik vorige week een weekje op vakantie was. De vlucht was van R'dam naar Gran Canaria, Tenerife en weer naar R'dam. 0700 vertrek uit Rotterdam en 1900 weer aankomst.
Dat is dus 12 uur werken. 3 van zulke dagen is 36 uur dus dan zou het erop zitten voor die week?
vrijdag 3 juni 2011 om 14:33
quote:ossiepossie schreef op 03 juni 2011 @ 13:00:
Mensen uit Zuid-Afrika en Canada? Die vliegen dan naar Schiphol (op eigen kosten?) om vervolgens een vlucht te werken en vliegen dan weer terug naar huis? Dat lijkt me omslachtig zeg! Dan moet je wel liefde voor je werk hebben.
Fulltime werken, is dat 36/40 uur p.w. of zijn daar andere normen voor? Dat vraag ik me af omdat ik vorige week een weekje op vakantie was. De vlucht was van R'dam naar Gran Canaria, Tenerife en weer naar R'dam. 0700 vertrek uit Rotterdam en 1900 weer aankomst.
Dat is dus 12 uur werken. 3 van zulke dagen is 36 uur dus dan zou het erop zitten voor die week?
Maak daar maar minimaal 14 uur van, met aan- en afmelden erbij. Alle maatschappijen hebben een zogeheten WRR, Werk en Rusttijden Regeling. Deze is bij elke maatschappij verschillend. Zo heeft KLM bijv. meer marge tussen CAO en wet dan Transavia.
Een KLM voorbeeld: New York is een 3/3. 3 dagen weg, 3 dagen vrij, als je fulltime vliegt. Vlieg je 67%, dan krijg je voor diezelfde vlucht 6 dagen vrij, vlieg je 50%, krijg je 9 dagen vrij. Er wordt dus niet gerekend in 40 uur per week. In de praktijk kom je daar echter niet aan, bij KLM niet in ieder geval.
Bij KLM krijg ik voor een 3-daagse Miami 5 dagen vrij. Bij Martinair (een paar jaar terug) kreeg ik de minimale rust, die was daar 13 uur plus 2x tijdsverschil (6 uur). Oftewel na 25 uur mocht ik alweer vliegen :-S Dat scheelt behoorlijk!
Mensen uit Zuid-Afrika en Canada? Die vliegen dan naar Schiphol (op eigen kosten?) om vervolgens een vlucht te werken en vliegen dan weer terug naar huis? Dat lijkt me omslachtig zeg! Dan moet je wel liefde voor je werk hebben.
Fulltime werken, is dat 36/40 uur p.w. of zijn daar andere normen voor? Dat vraag ik me af omdat ik vorige week een weekje op vakantie was. De vlucht was van R'dam naar Gran Canaria, Tenerife en weer naar R'dam. 0700 vertrek uit Rotterdam en 1900 weer aankomst.
Dat is dus 12 uur werken. 3 van zulke dagen is 36 uur dus dan zou het erop zitten voor die week?
Maak daar maar minimaal 14 uur van, met aan- en afmelden erbij. Alle maatschappijen hebben een zogeheten WRR, Werk en Rusttijden Regeling. Deze is bij elke maatschappij verschillend. Zo heeft KLM bijv. meer marge tussen CAO en wet dan Transavia.
Een KLM voorbeeld: New York is een 3/3. 3 dagen weg, 3 dagen vrij, als je fulltime vliegt. Vlieg je 67%, dan krijg je voor diezelfde vlucht 6 dagen vrij, vlieg je 50%, krijg je 9 dagen vrij. Er wordt dus niet gerekend in 40 uur per week. In de praktijk kom je daar echter niet aan, bij KLM niet in ieder geval.
Bij KLM krijg ik voor een 3-daagse Miami 5 dagen vrij. Bij Martinair (een paar jaar terug) kreeg ik de minimale rust, die was daar 13 uur plus 2x tijdsverschil (6 uur). Oftewel na 25 uur mocht ik alweer vliegen :-S Dat scheelt behoorlijk!

vrijdag 3 juni 2011 om 17:09
quote:ossiepossie schreef op 03 juni 2011 @ 13:00:
Mensen uit Zuid-Afrika en Canada? Die vliegen dan naar Schiphol (op eigen kosten?) om vervolgens een vlucht te werken en vliegen dan weer terug naar huis? Dat lijkt me omslachtig zeg! Dan moet je wel liefde voor je werk hebben.
?Ja inderdaad, maar ze betalen niet de volle mep hoor. Er woonde er vroeger ook 1 midden in de rimboe in Australie, die vloog naar Amsterdam om vervolgens werkend terug naar Sydney te vliegen. Dan was'ie een dag of 3 tot een week thuis, ging werkend weer terug naar Ams (met tussenstop in Singapore) en vloog weer terug naar huis. Dat deed 'ie 2-3 x in de maand (als hij al z'n verzoeken kreeg toegewezen, anders had 'ie pech))
Mensen uit Zuid-Afrika en Canada? Die vliegen dan naar Schiphol (op eigen kosten?) om vervolgens een vlucht te werken en vliegen dan weer terug naar huis? Dat lijkt me omslachtig zeg! Dan moet je wel liefde voor je werk hebben.
?Ja inderdaad, maar ze betalen niet de volle mep hoor. Er woonde er vroeger ook 1 midden in de rimboe in Australie, die vloog naar Amsterdam om vervolgens werkend terug naar Sydney te vliegen. Dan was'ie een dag of 3 tot een week thuis, ging werkend weer terug naar Ams (met tussenstop in Singapore) en vloog weer terug naar huis. Dat deed 'ie 2-3 x in de maand (als hij al z'n verzoeken kreeg toegewezen, anders had 'ie pech))
zondag 5 juni 2011 om 18:56
zondag 5 juni 2011 om 18:59
Oh, een aangezien we in het rare-vragen-aan-ca's-topic geen rare vragen meer mogen vermelden en ik heb gehoord dat dat hier wel mag van de TO
Ik kreeg vanochtend bij het ontbijt de vraag van een passagier wat voor vlees er in de apple pie zat. No sir, it's apple pie. Ja, dat begreep hij, maar wat voor vlees zit daar in?
Ik kreeg vanochtend bij het ontbijt de vraag van een passagier wat voor vlees er in de apple pie zat. No sir, it's apple pie. Ja, dat begreep hij, maar wat voor vlees zit daar in?
maandag 6 juni 2011 om 14:20
KLM is idd bezig met onderzoeken of ze een trolley voor het hele korps kunnen verstrekken. Dat dat kan is logisch, maar het schijnt nogal moeilijk te zijn om een model te vinden waar iedereen blij mee is.
Er zijn blijkbaar veel reacties binnengekomen van collega's die er niet op zitten te wachten, want ze hebben net 'het' model trolley met vakje zus, vakje zo, 2 wieltjes/4 wieltjes... misschien gaat het bedrijf door deze bezwaren er wel vanaf zien
Grrrr... mensen wees nou eens blij met iets wat je krijgt!!! Iets met een gegeven paard ofzo...
Er zijn blijkbaar veel reacties binnengekomen van collega's die er niet op zitten te wachten, want ze hebben net 'het' model trolley met vakje zus, vakje zo, 2 wieltjes/4 wieltjes... misschien gaat het bedrijf door deze bezwaren er wel vanaf zien
Grrrr... mensen wees nou eens blij met iets wat je krijgt!!! Iets met een gegeven paard ofzo...
maandag 6 juni 2011 om 14:54
Ik zag laatst een groep aziatische stewardessen met allemaal hun haren op exact dezelfde manier opgestoken met een soort ding erdoorheen gestoken. (geen idee welke airline maar jullie kennen ze vast ook wel)
Volgens mij hadden ze ook allemaal dezelfde trolleys van de airline....zag er zo superstrak en verzorgd uit allemaal!
Volgens mij hadden ze ook allemaal dezelfde trolleys van de airline....zag er zo superstrak en verzorgd uit allemaal!
maandag 6 juni 2011 om 14:56
@Basia
Haha, dat is wel weer vrij typerend voor KLM (nou ja, het personeel dan): "het schijnt nogal moeilijk te zijn om een model te vinden waar iedereen blij mee is."
Ja, dat gaat ook echt lukken om een model te vinden waar alle 9.000 cabin attendants blij mee zijn. Gewoon een knoop doorhakken en je doet het er maar mee, zou ik zeggen! Altijd beter dan zelf 100 euro voor zo'n ding uitgeven.
Haha, dat is wel weer vrij typerend voor KLM (nou ja, het personeel dan): "het schijnt nogal moeilijk te zijn om een model te vinden waar iedereen blij mee is."
Ja, dat gaat ook echt lukken om een model te vinden waar alle 9.000 cabin attendants blij mee zijn. Gewoon een knoop doorhakken en je doet het er maar mee, zou ik zeggen! Altijd beter dan zelf 100 euro voor zo'n ding uitgeven.
maandag 6 juni 2011 om 16:12
hallo, ik heb nog nooit hier gepost maar wel met veel interesse meegelezen.
Even een `wellicht deze?` antwoord op de vraag van americagirl: als ze een grijs/turqoise achtig uniform hadden en een soort van stokje me aan 1 kant een soort krulletje (als ik het me goed herinner) was het wellicht Korean Air. Ik woon in Japan en zie ze wel eens langslopen als ik eens in de zoveel tijd op de luchthaven ben voor een vlucht naar Nederland of om iemand op te halen.
Zelf heb ik ook een vraag: Bij de vluchten van de KLM van en naar hier (Narita/Tokio) zijn er altijd ook Japanse KLM dames/heren. Zijn dat dan part-times met als basis Japan of werken die ook vanuit Nederland? Dat laatste leek me zo onwaarschijnlijk, maar ik bedacht me later ook dat die mensen dan wellicht alle Japanse vluchten, dus ook die van/naar Osaka werken. Zat ik mij zomaar even af te vragen...
Even een `wellicht deze?` antwoord op de vraag van americagirl: als ze een grijs/turqoise achtig uniform hadden en een soort van stokje me aan 1 kant een soort krulletje (als ik het me goed herinner) was het wellicht Korean Air. Ik woon in Japan en zie ze wel eens langslopen als ik eens in de zoveel tijd op de luchthaven ben voor een vlucht naar Nederland of om iemand op te halen.
Zelf heb ik ook een vraag: Bij de vluchten van de KLM van en naar hier (Narita/Tokio) zijn er altijd ook Japanse KLM dames/heren. Zijn dat dan part-times met als basis Japan of werken die ook vanuit Nederland? Dat laatste leek me zo onwaarschijnlijk, maar ik bedacht me later ook dat die mensen dan wellicht alle Japanse vluchten, dus ook die van/naar Osaka werken. Zat ik mij zomaar even af te vragen...

dinsdag 7 juni 2011 om 04:05
quote:nichiran schreef op 06 juni 2011 @ 16:12:
hallo, ik heb nog nooit hier gepost maar wel met veel interesse meegelezen.
Even een `wellicht deze?` antwoord op de vraag van americagirl: als ze een grijs/turqoise achtig uniform hadden en een soort van stokje me aan 1 kant een soort krulletje (als ik het me goed herinner) was het wellicht Korean Air. Ik woon in Japan en zie ze wel eens langslopen als ik eens in de zoveel tijd op de luchthaven ben voor een vlucht naar Nederland of om iemand op te halen.
Zelf heb ik ook een vraag: Bij de vluchten van de KLM van en naar hier (Narita/Tokio) zijn er altijd ook Japanse KLM dames/heren. Zijn dat dan part-times met als basis Japan of werken die ook vanuit Nederland? Dat laatste leek me zo onwaarschijnlijk, maar ik bedacht me later ook dat die mensen dan wellicht alle Japanse vluchten, dus ook die van/naar Osaka werken. Zat ik mij zomaar even af te vragen...Dat is lokaal cabinepersoneel. Ze vliegen fulltime vanaf Tokio of Osaka (niet allebei) op en neer naar Amsterdam. In iedere galley staat dan een NL en een Japanse collega. Ik vond het altijd erg gezellig met de Japanse crew. Ze hebben iedere keer een paar dagen vrij in AMS en reizen dan heel Europa af. Terug naar Japan zit de hele koffer vol met drop, stroopwafels, poffertjesmix en andere dingen die of veel goedkoper of niet te krijgen zijn daar.
hallo, ik heb nog nooit hier gepost maar wel met veel interesse meegelezen.
Even een `wellicht deze?` antwoord op de vraag van americagirl: als ze een grijs/turqoise achtig uniform hadden en een soort van stokje me aan 1 kant een soort krulletje (als ik het me goed herinner) was het wellicht Korean Air. Ik woon in Japan en zie ze wel eens langslopen als ik eens in de zoveel tijd op de luchthaven ben voor een vlucht naar Nederland of om iemand op te halen.
Zelf heb ik ook een vraag: Bij de vluchten van de KLM van en naar hier (Narita/Tokio) zijn er altijd ook Japanse KLM dames/heren. Zijn dat dan part-times met als basis Japan of werken die ook vanuit Nederland? Dat laatste leek me zo onwaarschijnlijk, maar ik bedacht me later ook dat die mensen dan wellicht alle Japanse vluchten, dus ook die van/naar Osaka werken. Zat ik mij zomaar even af te vragen...Dat is lokaal cabinepersoneel. Ze vliegen fulltime vanaf Tokio of Osaka (niet allebei) op en neer naar Amsterdam. In iedere galley staat dan een NL en een Japanse collega. Ik vond het altijd erg gezellig met de Japanse crew. Ze hebben iedere keer een paar dagen vrij in AMS en reizen dan heel Europa af. Terug naar Japan zit de hele koffer vol met drop, stroopwafels, poffertjesmix en andere dingen die of veel goedkoper of niet te krijgen zijn daar.
dinsdag 7 juni 2011 om 09:28
dinsdag 7 juni 2011 om 11:17
Ik probeer de berichten over de Ini's niet meer te lezen op het prikbord. Ik word er helemaal gek van. Die hoort dit weer van een betrouwbare bron en de andere hoort weer iets totaal tegenovergesteld van een betrouwbare bron.
Ze hebben tegen mij na het sollicitatiegesprek gezegd dat ze niet eerder gaan indelen dan september, daar hou ik me gewoon aan vast.
Ze hebben tegen mij na het sollicitatiegesprek gezegd dat ze niet eerder gaan indelen dan september, daar hou ik me gewoon aan vast.