Werk & Studie alle pijlers

Vliegen bij KLM

23-11-2010 20:05 2009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier meer dames die vliegen bij KLM? Ik ben ruim 2 jaar geleden aangenomen en mag nu waarschijnlijk binnenkort starten met de cursus. Naast het stewardessen-forum hoop ik ook hier ervaringen te kunnen lezen/delen, aangezien ik hier onder mijn andere nick altijd zoveel plezier heb.
Ben alweer thuis :-) (20 april vertrok ik) helaas..........hoewel ik na 4 weken dingen alleen doen (doordeweeks was mn vriend tenslotte aan het werk) wel een beetje door mn inspiratie heen was, was het toch heerlijk om daar even een leventje te hebben. Luxe ook: beetje shoppen, beetje fotograferen, uit eten op kosten van de baas Maar zou er zo een tijd kunnen wonen!

Ik haat die vloeistoffenregeling echt. En als iemand mij uit kan leggen waarom een liter explosieve vloeistof in een doorzichtig plastic zakje in verpakking van maximaal 100 ml, minder gevaarlijk is dan in toilettas, graag........... :-S

Ik heb trouwens even een vakantiegerelateerde vraag: ik fotografeer een bepaalde sport en ga daarvoor vaak naar het EK, WK of een World Cup. Die data weet ik al ver van tevoren aangezien dat redelijk vast ligt. Nou had Lizzl geloof ik ergens geschreven dat je een zomer- en een wintervakantie hebt bij KLM. Maar kan je niet tussendoor ergens een weekje opnemen of 2 dagen vrij inplannen dan?

Je hebt wel 9 weken vakantiedagen zag ik.
Jawel dat kan, door je rooster zo te plannen dat je dan reisverlof hebt van een vlucht. (als je geen vakantie hebt dan). Je kunt ook proberen je vakantie te verschuiven naar een andere datum door te ruilen met een collega. Als je begint met vliegen heb je - meen ik - 39 vakantiedagen, weekenden meegerekend.
Wat ik dus al eerder had gepost: een weekje "opnemen" zoals dat bij een reguliere baan gaat (Hé Henk, ik wil 16 juni graag een weekje vrij, dan ga ik met mijn vriend naar de vogeltjesmarkt. Kan dat?) is niet mogelijk.

Wat Mayou schrijft (en wat ik ook al had gepost) is wel een mogelijkheid: jezelf vrij plannen. Maar dan moet je dus wel 6 weken tevoren weten wanneer je vrij wil hebben.

Kijk..... ik heb nu m'n rooster voor de aankomende 6 weken. Dat staat vast - punt. Dat kan ik niet meer veranderen. Al komt Pino himself naar Nederland en wil ik hem heel graag aaien - als ik moet vliegen, dan gaat de baas mij echt geen vrij geven om Pino te ontmoeten.

Als een vriendin kort tevoren laat weten dat ze haar verjaardag toch wel viert en dat ik welkom ben op een datum dat ik moet vliegen, dan ben ik er dus niet bij. Dan had ze dat eerder moeten bedenken - 6 weken tevoren, want dan had ik nog kunnen proberen mezelf vrij te plannen voor die dag. Vooral jammer voor mij, want op die manier mis ik een hoop korte termijn uitjes van vrienden/familie. Op zich mis ik niet veel, want ik vlieg parttime dus tijd zat.

Wat betreft sport fotograferen (ontzettend klote trouwens dat je bent beroofd Wel direct aangifte gedaan toch?)... Wat Mayou al heeft gepost: het reisverlof plannen (jezelf dus vrij plannen dmv bepaalde reizen aanvragen) of vakantie aanvragen. Maar dat moet je al ruim een half jaar tevoren, dus dan moet je ook wel echt ver tevoren weten wanneer zo'n sport EK/WK/WC is.
Ja politie was al gebeld door lieve bewoners die me hebben opgevangen daar dus dat was wel fijn. Maar ja, die gaan die camera natuurlijk nooit meer terugvinden (hoewel ze het wel een stuk serieuzer opnemen dan hier in Nederland want ik werd diezeflde avond nog gebeld door een agent en de dag daarna nog ge-emailed dus ze waren er wel mee bezig).

W.b die vakantiedagen: nee ik wist idd al wel dat je niet zomaar even 3 dagen vrij kunt nemen uit het niks. Maar ik wist niet of je dat ook niet al een half jaar van tevoren kan regelen of dat dat dus ook niet mogelijk is.

In principe kan je dus maar 2 keer een vakantieperiode inplannen bij KLM? En voor alle overige zaken moet je jezelf vrij plannen. Als dat ruim van tevoren kan is dat geen probleem want ik weet data van EK's en WK's al een jaar van tevoren, maar ik vind het meer vervelend dat je dus nooit zéker weten vrij bent. Al zal je het heus wel geregeld krijgen vermoed ik.

Maar een aanvraag wordt natuurlijk niet altijd gehonoreerd
AG, dat klopt, ik voel me er inmiddels prima onder, ben nog voorzichtiger geworden en wel een stuk wantrouwiger, dat vind ik ergens wel jammer. Maar blijkbaar is het nodig.

Qua vloeistoffen gebruik ik mini's. Heb een hoop reisflesjes en potjes gekocht bij Etos en Hema en die vul ik thuis steeds bij. Hoef ik dus nooit grote flessen mee te nemen en raak ik dus ook niks kwijt. Behalve dan als je 1x de duurste nachtcreme die je hebt meeneemt op vakantie en die op de eerste nacht in je hotel laat staan. Dus op Europa gebruik ik ook alleen mijn trolley, vind ik hartstikke handig zeker met 1 of 2 nachtstopjes, beter dan dat gezeul met de koffer.

Vrij plannen gaat me tot nu toe prima af, heb vrij gewild en gekregen voor koninginnedag, de bruiloft van een vriendin en het concert van Guus Meeuwis. Weet alleen niet of dat net zo soepel gaat met Plan & Go. In PBS geef ik gewoon aan dat ik dan en dan vrij wil en stel ik verder geen enkele eis. Krijg ik wel vervelende roosters soms, maar als ik dan de gewenste tijd vrij ben, heb ik dat er graag voor over.

Mayou, ik zag jou ergens schrijven dat EBB leuk is? Kun je daar wat meer over vertellen? En ALA, is dat leuk?
Ik vond Plan & Go veel prettiger dan PBS, maar moet toegeven dat ik PBS alleen maar in de beginfase heb meegemaakt. Wat ik fijn vond aan P&G is dat je meteen weet waar je aan toe bent en dat je van te voren - ongeveer - weet wat je kansen op een vlucht zijn dmv de chance button.

En AG, je kunt de vakantieperiodes niet inplannen. KLM wijst je een periode aan waar je vakantie invalt. Dan kun je aangeven wanneer in die periode je vakantie wilt, en als je die periode niet wilt kun je aangeven dat je liever een andere periode hebt. Maar eerlijk gezegd heb ik van KLM nog nooit de periode gekregen die ik aangegeven had. Dat heb ik alleen dmv ruilen met een collega gekregen. Hoe het precies werkt en ook hoe PBS/ PLan&Go werkt leer je wel in de basiscursus en daarna. Maar maak je geen zorgen. Ik heb in al die jaren dat ik gevlogen heb zo ongeveer alles kunnen meemaken wat ik wilde, gewoon door op tijd vrij te vragen/een reis aan te vragen/vakantie te ruilen. Dat is juist het lekkere, dat je zoveel invloed hebt op je eigen schema.

STB Entebbe is erg leuk. Je kunt met een gids op pad naar de chimpansees, naar een supergave lodge aan een rivier waar de olifanten en nijlpaarden zo ongeveer voor je hut staan, naar de watervallen, of lekker in het hotel blijven en aan de Riverdance gaan (wijn). ALA is echt geen hol te doen. Goeie plek om te hebben vlak voor je recurrent .
ik ben door naar de volgende rondeeeeee : ) happy!
Gefeliciteerd 123Viva! is er ook al bekend wanneer dat is of hebben ze alle 2e gesprekken nog on hold staan??
Nee dat is nog niet bekend, ik heb wel een brief gekregen (die jullie waarschijnlijk ook allemaal hebben gekregen). Daar staat in dat het ongeveer vier weken duurt. Maar ik denk niet dat dit zo is. Maar het is in iedergeval al een stapje in de goede richting! : )
Ik heb destijds geen brief gekregen, maar alleen de mededeling dat KLM me binnen 10 werkdagen zou bellen voor een afspraak.
@PKT: heeey, heb je inmiddels ook je leerstof binnen gekregen?? Was benieuwd of je al begonnen bent met leren! Best een hoop he!!! Groetjes en tot snel!
Grappig hoe verschillend dingen uit kunnen pakken Mayou, ik heb tot nu toe altijd vakantie gehad in de periode die ik vroeg! In de winter maakt het me niet veel uit, in de zomer wel maar zelfs dat lukt!

@ AG: jeetje wat een heftige ervaring in SFO! Ontzettend naar wat je is overkomen!

Die terugvlucht van jou, blijkbaar heb je een rotte appel getroffen, die zijn er helaas ook Op de terugvlucht ben ik altijd moe en heb ik een korter lontje dan heen, maar dat is nog geen excuus om zo je werk te doen vind ik... jammer!

Tegen de tijd dat jij gaat vliegen zal PBS er niet meer zijn denk ik, we gaan nu een soort tussenvorm krijgen, beetje een versimpelde PBS met Plan & Go elementen erin. Ben benieuwd, want net als voor STB werkte vrij vragen met PBS voor mij best goed! Tis nu de 2e keer dat iets niet helemaal lukt zoals ik het wil sinds PBS er is... ik krijg dan inderdaad niet altijd de mooiste vluchten, maar als ik maar vrij ben zal dat me aan m'n hol oxideren

Qua vloeistoffen doe ik hetzelfde als STB, alleen dan wel mét koffer. Heb van alles mini's, maar heb geen zin om alles af te meten/tellen of ik al aan m'n maximum zit. Heb vooral nooddingetjes in dat plastic zakje zitten (oogdruppels, handcreme, neusspray, handontsmettingsgel, etc) Krijg wel vaak positief commentaar dat m'n koffer zo licht is :-)

@ Lizzl: je Pino verhaal, briljant!
@ 123viva

Gefeliciteerd!

Heb je nog wat aan de tips hier gehad? En hoe heb je het gesprek ervaren?
quote:basia schreef op 25 mei 2011 @ 23:11:

Tis nu de 2e keer dat iets niet helemaal lukt zoals ik het wil sinds PBS er is...

2e keer???

Echt WTF... Ben er zooooooooooooooooooooo fucking klaar mee!
Ik dacht dat hier ook iemand van het uitzendbureau actief is.

Even een vraagje. Jullie checken op dit moment alle referenties. Wat doen jullie als je een referentie niet kunt bereiken? Sla je die uiteindelijk gewoon over? Of noteer je die als negatief?
yesim, die referentiecheck is slechts een formaliteit en ze zullen écht niet 'negatief' neerzetten als ze jouw referenten even niet te pakken kunnen krijgen. Bij sommigen zit er nu al bijna een half jaar verschil tussen het opgeven van de referentie en het daadwerkelijke telefoontje voor het opvragen. Intussen zijn er al heel wat referenten van baan gewisseld, intern verhuisd, met zwangerschapsverlof, ontslagen, met vakantie, onbetaald verlof, etc.

Ze zullen je dus netjes bellen om te vragen of je misschien een ander nummer hebt als ze überhaupt die moeite al nemen. Van sommige mensen wordt namelijk helemaal niets gecheckt. Logisch ook wel, want niemand geeft een referent op waarvan het maar de vraag is wat hij over je gaat zeggen.
@ kenduskeag; bedankt voor je antwoord! Dat stelt me toch wel een beetje gerust. Mocht men een van m'n referenten niet kunnen bereiken, dan kun je hier dus niet op worden afgewezen.

In de mail van de KLM stond namelijk dat je bent aangenomen, onder voorwaarde dat o.a. de referentiecheck positief is. Vandaar m'n vraag.
@swanlady

ja, ik heb zeker wat aan de tips gehad! was erg blij dat ik het forum gelezen had! en dat ik de competenties waar klm op toetst wist!

vond het gesprek toch nog wel erg pittig, maar de vragen waren wel ongeveer zoals ik ze had verwacht! nu op naar het volgende gesprek! is dit een beetje vergelijkbaar met het 1e gesprek? op het rollenspel na dan..
Ik heb even een gekke vraag. Ik wil graag weten hoe het met een vriendin van een jaar of tien geleden is. Ik ben haar achternaam vergeten. Het enige wat ik nog weet is wat haar voornaam is, dat ze bij de KLM werkt als stewardess en waar ze toentertijd woonde.

Bij mijn werkgever kun je telefoon- en emailgegevens (werk) terugvinden in zo'n zoekregister op de website van het werk. Bestaat zoiets ook bij de KLM?
@123viva: ik vond het 2e gesprek echt veeeeel relaxter dan het 1e gesprek. Alle standaardvragen waar ik me op had voorbereid kwamen niet eens aan bod. De recruiters hadden er geloof ik ook veel zin in want het was meteen gezellig en lachen. Achteraf dacht ik nog: jeetje t was wel érg gezellig!

Ze vroegen wel even naar positieve en negatieve eigenschappen maar gingen er veel minder op in dan ik verwacht had (bij Adecco werd me verteld dat ik daar echt beter op ingesteld moest zijn want dat ze bij KLM nog veel strenger waren)

Ze vroegen mij ook helemaal niet waarom ik bij KLM wilde werken, terwijl ik daar juist een heel leuk antwoord op had voorbereid! Vond ik eigenlijk wel jammer :-)

Maar goed, het ligt ook heel erg aan de recruiters die je krijgt natuurlijk
Ik heb even een vraagje over de trolley van de Action. Is las hier dat sommige deze adviseerden. Nu heb ik er gister eentje gehaald. Ben er bijna zeker van dat t de juiste is, maar even voor de zekerheid. Deze is 19,98 ipv de 14,-/15,- wat eerder hier vermeld stond.

Ik kon kiezen uit 3 verschillende, klein, middel, groot. Heb de middelste, Leonardo 20 inch (nagemeten ongv. 52x35x25) donkerblauw van stof met 2 voorvakken. De grootste was meer dan 55 cm, dus te groot. En de kleine leek me wel erg klein. Dus ik hoop dat ik de juiste heb. Hij voldoet sowieso aan de norm van 55x35x25.
ik heb die idd ook bij de action gezien, alleen ben ik niet zo kapot van de 4 wielen.... maar volgens mij is het diegene die ze bedoelen
Hallo allen!

Ik heb met veel belangstelling (heel veel van) jullie berichten gelezen. Ook mij lijkt stewardess zijn, een veel leukere optie na mn studie dan een saaie kantoorbaan!

Het enige punt is, is dat ik na m'n studie naar Londen zal verhuizen. Hebben de ervaren dames een idee hoe het er aan toe gaat bij bijv. British Airways? Zou het net zo prettig werken zijn als bij KLM(heel prettig, als ik het forum moet geloven). Of zou het mogelijk zijn te vliegen bij KLM, terwijl ik in Londen woon?

Graag verneem ik jullie ervaring!
Oh wat een gaaf topic dit! Ik wil al jaren vliegen bij de KLM, jonge kinderen hebben mij er van weerhouden. Jonge kinderen zijn nu inmiddels iets groter dus het begint weer te kriebelen.

Alleen ik ben wel (iets) te zwaar dus ik moet gaan afvallen
@ london86; volgens mij is het mogelijk om in het buitenland te werken voor KLM, je moet dan wel voor iedere vlucht naar Amsterdam vliegen. Ik weet dat je bij KLC ook based kan zijn in engeland, dan vlieg je vanuit daar. Je kunt het natuurlijk ook bij BA proberen. Ik weet daar eigenlijk niet zo heel veel vanaf. Weet wel dat als je Heathrow based bent je meer verdient dan Gatwick based of net andersom. Correct me if I'm wrong....

@ Yoie; gewoon solliciteren als de vacature weer open is! hou de site van KLM, Manpower en Adecco in de gaten. Wat is iets te zwaar? Ze stellen geen eisen voor gewicht zolang je er maar representatief uitziet. Vliegen is goed te combineren met kinderen, kijk anders even op stewardess.startpagina.nl en dan op prikbord hier schrijven veel aankomende vliegende moeders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven