Is 19 echt te jong?

06-06-2011 19:42 275 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar poste ik hier het onderstaande berichtje. Nu zijn we inmiddels ruim een jaar verder en wil ik jullie een update geven over wat er in de tussentijd gebeurt is. op 1 maart dit jaar zijn wij getrouwd, en vanaf die dag zijn we gestopt met de pil en drie weken geleden hadden we een positieve test in handen! Alleen onze ouders en broers en zussen weten het nu nog, en ik wil het wel van de daken schreeuwen, vandaar dat ik dit ook even met jullie wil delen!

Ik zou graag jullie mening willen horen..

Ik ben 19 jaar en 3,5 jaar samen met mijn vriend van 26, we wonen een half jaar samen.

Sinds een jaar ongeveer hebben wij het steeds vaker over trouwen, en kinderen krijgen.

We willen allebei graag jong kinderen.(als het mogelijk is natuurlijk!)

Als ik dit door laat schemeren bij mensen in mijn omgeving krijg ik veel afkeurende reacties, Maar is 19 en 26 nou echt te jong om aan kinderen te beginnen? Wat vinden jullie?
anoniem_125246 wijzigde dit bericht op 19-08-2012 22:13
Reden: update
% gewijzigd
quote:meds schreef op 06 juni 2011 @ 20:47:

[...]

Lees de link maar eens, hoe jonger je trouwt, hoe groter de kans op scheiding.En jij gelooft dat alsof dat de waarheid is?
quote:VivaPepsi schreef op 06 juni 2011 @ 20:33:

Ik vind het niet te jong. Als je alles voor elkaar hebt qua financiën, huis en relatie goed dan is het toch goed?

Ik ben 26 en had nooit oud moeder willen worden, helaas word ik dat wel. Ik vind 26 dus oud ja, het word sowieso 27 of zelfs 28 (grrrrr) voordat we kinderen krijgen. Maar ik hoop heel binnenkort zwanger te mogen worden.Moet je alleen je vriend nog oml*llen...
quote:Marielle29 schreef op 06 juni 2011 @ 20:47:

[...]

Er is wel een verschil tussen jouw voorbeeld en hoe het nu is. Ik snap echt wel dat de tijd nu ook anders is. Maar hoe jij het doet voorkomen, heeft wat top misschien wil al geen kans van slagen en daarmee ben ik het niet eens.Het was jouw argument hoor, ik laat alleen maar zien dat het een kul-argument was. Maar gelukkig zie je dat zelf ook
quote:Marielle29 schreef op 06 juni 2011 @ 20:48:

[...]

En jij gelooft dat alsof dat de waarheid is?Dat is statistiek, heeft niks te maken met geloof
quote:Blackdress schreef op 06 juni 2011 @ 20:49:

[...]

Moet je alleen je vriend er nog in laten tuinen oml*llen...
Ik ben ook heel bewust niet gaan werken toen mijn zoon nog klein was, ik wilde lekker moederen, gewoon huismoeder zijn. En ik genoot daar ook van. Als ik sommige moeders van mijn leeftijd zie, dan hebben ze meestal 2 kids die na schooltijd naar de opvang moeten om papa en mama beide werken. En meestal zijn ze daar al sinds de babytijd. Omdat ze hun carriere heel belangrijk vinden.

Ik vind dat ieder dit zelf moet weten, maar helaas wordt er vaak op neergekeken als je huismoeder bent, en het daardoor financieel iets minder hebt, maar kwa tijd er wel weer meer voor je kind kan zijn.
Oh, ik quote, ipv wijzig. Nou ja, sorry voor de topicvervuiling.
quote:meds schreef op 06 juni 2011 @ 20:46:

Natuurlijk kan je met kinderen ook werken verhuisd, maar met een dikke buik solliciteren is niet erg kansrijk in deze tijdje mag ook best eerst even baren, daarna mag je ook nog je verlof uitzitten en dan ga je weer aan de slag.
quote:tanti schreef op 06 juni 2011 @ 20:50:

Ik ben ook heel bewust niet gaan werken toen mijn zoon nog klein was, ik wilde lekker moederen, gewoon huismoeder zijn. En ik genoot daar ook van. Als ik sommige moeders van mijn leeftijd zie, dan hebben ze meestal 2 kids die na schooltijd naar de opvang moeten om papa en mama beide werken. En meestal zijn ze daar al sinds de babytijd. Omdat ze hun carriere heel belangrijk vinden.

Ik vind dat ieder dit zelf moet weten, maar helaas wordt er vaak op neergekeken als je huismoeder bent, en het daardoor financieel iets minder hebt, maar kwa tijd er wel weer meer voor je kind kan zijn.Niet iedereen kan het zich veroorloven thuisblijfmoeder te zijn. Mijn moeder wel, maar ik weet bijna zeker dat het mij niet zal lukken. De huidige tijd laat het nauwelijks meer toe, zeker niet in mijn vakgebied. Ik zal moeten blijven werken en ja, dan zullen mijn (hopelijk toekomstige) kinderen ook naar de opvang moeten. Het gaat niet altijd alleen om carriere, een dure auto etc. maar gewoon om in je levensbehoeftes te blijven voorzien.
Ik weet zeker Meds, dat de statistieken van alle gescheiden stellen net zoveel "oudere" mensen met rijpe hersencellen bevatten dan alleen jongeren.
verhuisd, een gat in je cv is geen aanbeveling
quote:Marielle29 schreef op 06 juni 2011 @ 20:53:

Ik weet zeker Meds, dat de statistieken van alle gescheiden stellen net zoveel "oudere" mensen met rijpe hersencellen bevatten dan alleen jongeren.dat is niet waar, je moet echt even die link bekijken, de kans op scheiden is veel groter als je jong trouwt. Met de hersens heeft het niks te maken. Dat is wel een goed argument om niet aan kinderen te beginnen, maar dan vanuit de wetenschap dat je hersenen op je 19e nog volop in ontwikkeling zijn en dit proces doorgaat tot een jaar of 23
maar misschien marielle, moet je eerst even inlezen op het begrip "statistiek"
quote:meds schreef op 06 juni 2011 @ 20:53:

verhuisd, een gat in je cv is geen aanbevelingopnieuw met je eens. maar je mag als vrouw best aan gezinsuitbreiding doen.
Het verschilt gewoon per persoon ik heb nu wat ik nu bedenk 10 kennissen die rond hun 18e 19e kinderen kregen. De een gaat er goed mee om de ander niet. De ene was het gewenst, de andere niet.

Als je het wilt en er voor gaat lukt het wel, maar je zal er ook moeite voor moeten doen.

Ja, al die cijfers met hoe jonger je trouwt hoe groter de kans op een scheiding.. Het gaat er toch om dat je gelukkig bent, of moet je dan wachten tot je een relatie hebt met een oudere man, heel lang omdat de kans anders groot is dat jullie scheiden. Zo kun je je overal druk om maken. Dat zou ik dus niet doen, er kan altijd wat op je pad komen. Je man dood gaan of wat dan ook. Maar geniet van het moment.

Ik ken namelijk ook een stel die waren tig jaren bij elkaar, en bleek dat die man haar al die tijd ook bedroog. Je kan er niet van op aan, je moet doen wat je hart vind dat goed is. Maar ook zeer zeker na denken of je dit zelf financieel, en geestelijk kan waarmaken.
quote:verhuisd schreef op 06 juni 2011 @ 20:55:

[...]

opnieuw met je eens. maar je mag als vrouw best aan gezinsuitbreiding doen.

Tuurlijk, maar bereid je wel voor op een leven na de kinderen, die kids gaan op een zeker moment naar school, ik ken genoeg vrouwen die na hun jarenlange gezellig thuisblijfmoederen met hun MBO diploma vervolgens met geen stok meer aan een baan te helpen waren.

Daarnaast loop je risico als thuisblijfmoeder die afhankelijk is van de carriere van haar man, na een scheiding in de bijstand te belanden met alle treurnis van dien
quote:verhuisd schreef op 06 juni 2011 @ 20:55:

[...]

opnieuw met je eens. maar je mag als vrouw best aan gezinsuitbreiding doen.

ik bedenk me net nog iets: met mijn studievertraging had ik wel 3 kinderen op de wereld kunnen zetten. ik ben nu een goede baan en ben volledig financieel zelfstandig (oke, ben wel hoger opgeleid dan TO).

Anyway, of je die tijd invult met jong kinderen krijgen of een combinatie van studeren, feesten, bijbaantjes en commissies, het ligt aan je eigen ambitie of doorzettingsvermogen of je financieel onafhankelijk bent/kan worden.
Ik heb toendertijd ook de eindjes aan elkaar vast moeten knopen en elk dubbeltje omdraaien, maar ik vond het gewoon belangrijker om bij mijn kind te zijn. ook al betende dat ik mezelf wegcijferde, maar gelukkig geef ik niet veel om nieuwe spullen, dan kocht ik liever iets 2dehands voor mezelf , zodat ik weer wat geld bespaarde. Ben nooit in het bezit geweest van een auto dus die kosten had ik ook niet.Maar ik vergeleek het met mijn eigen jeugd, mijn moeder heeft nooit meer gewerkt na de geboorte van mij en mijn zusje, we leefde op minimum nivo, maar vond het wel altijd fijn dat mijn moeder er altijd was en heb een heerlijke jeugd gehad. Misschien ben ik er ouderwets in, maarja ik voelde me er goed bijquote:Chantilly21 schreef op 06 juni 2011 @ 20:52:

[...]

Niet iedereen kan het zich veroorloven thuisblijfmoeder te zijn. Mijn moeder wel, maar ik weet bijna zeker dat het mij niet zal lukken. De huidige tijd laat het nauwelijks meer toe, zeker niet in mijn vakgebied. Ik zal moeten blijven werken en ja, dan zullen mijn (hopelijk toekomstige) kinderen ook naar de opvang moeten. Het gaat niet altijd alleen om carriere, een dure auto etc. maar gewoon om in je levensbehoeftes te blijven voorzien.
quote:zwitsal_nijntje schreef op 06 juni 2011 @ 20:57:

Het verschilt gewoon per persoon ik heb nu wat ik nu bedenk 10 kennissen die rond hun 18e 19e kinderen kregen. De een gaat er goed mee om de ander niet. De ene was het gewenst, de andere niet.

Als je het wilt en er voor gaat lukt het wel, maar je zal er ook moeite voor moeten doen.

Ja, al die cijfers met hoe jonger je trouwt hoe groter de kans op een scheiding.. Het gaat er toch om dat je gelukkig bent, of moet je dan wachten tot je een relatie hebt met een oudere man, heel lang omdat de kans anders groot is dat jullie scheiden.

Zo kun je je overal druk om maken. Dat zou ik dus niet doen, er kan altijd wat op je pad komen. Je man dood gaan of wat dan ook. Maar geniet van het moment.

Ik ken namelijk ook een stel die waren tig jaren bij elkaar, en bleek dat die man haar al die tijd ook bedroog. Je kan er niet van op aan, je moet doen wat je hart vind dat goed is. Maar ook zeer zeker na denken of je dit zelf financieel, en geestelijk kan waarmaken.Ja alles kan, maar wat is het probleem om een jaar of vijf te wachten? dan is TO 24, nog schrikbarend jong, maar je relatie is dan wat minder pril (ze wonen immers pas net samen) en ze heeft meer werkervaring opgedaan. Waarom moet dat kind er ineens komen met stoom en kokend water????
quote:zwitsal_nijntje schreef op 06 juni 2011 @ 20:57:

Ja, al die cijfers met hoe jonger je trouwt hoe groter de kans op een scheiding.. Het gaat er toch om dat je gelukkig bent, of moet je dan wachten tot je een relatie hebt met een oudere man, heel lang omdat de kans anders groot is dat jullie scheiden. Zo kun je je overal druk om maken. Dat zou ik dus niet doen, er kan altijd wat op je pad komen. Je man dood gaan of wat dan ook. Maar geniet van het moment.

Ik ken namelijk ook een stel die waren tig jaren bij elkaar, en bleek dat die man haar al die tijd ook bedroog. Je kan er niet van op aan, je moet doen wat je hart vind dat goed is. Maar ook zeer zeker na denken of je dit zelf financieel, en geestelijk kan waarmaken.

Mee eens.

Volgens mij kan ik een kind meer bieden als een gemiddeld persoon van 19. Ik heb een stabiele relatie, Ben geen uitgaanstype, heb een huis wat groot genoeg is en in een kinderrijke buurt staat, en financieel heb ik ook meer te bieden, zelfs mocht ik er alleen voor komen te staan( waar ik niet van uit ga).
Ik wil me best inlezen maar weet echt wel wat statistieken betekent.

Ik val er over omdat jij het meteen generaliseert richting to en er al van uitgaat dat dit geen kans van slagen heeft. Dan zal die statistiek me een biet zijn, het komt niet erg leuk over.
Weet je wat TO, lekker doen. Je reageert toch alleen maar op de mensen die met je meepraten. Maar niet komen mauwen hier als het misgaat he?
@ tanti, hoe kwam je dan aan je geld?
Ik was toendertijd getrouwd en mijn man werkte.
quote:tanti schreef op 06 juni 2011 @ 21:00:

Ik heb toendertijd ook de eindjes aan elkaar vast moeten knopen en elk dubbeltje omdraaien, maar ik vond het gewoon belangrijker om bij mijn kind te zijn. ook al betende dat ik mezelf wegcijferde, maar gelukkig geef ik niet veel om nieuwe spullen, dan kocht ik liever iets 2dehands voor mezelf , zodat ik weer wat geld bespaarde. Ben nooit in het bezit geweest van een auto dus die kosten had ik ook niet.Maar ik vergeleek het met mijn eigen jeugd, mijn moeder heeft nooit meer gewerkt na de geboorte van mij en mijn zusje, we leefde op minimum nivo, maar vond het wel altijd fijn dat mijn moeder er altijd was en heb een heerlijke jeugd gehad. Misschien ben ik er ouderwets in, maarja ik voelde me er goed bij

[...]

Oh, mijn moeder vond het ook prachtig om bij ons te zijn en thuisblijfmoeder te zijn vooor haar drie kinderen.

Het gaat alleen in deze tijd niet alleen maar om het geld. Ik zal moeten blijven werken om, mochten mijn kinderen groot zijn, daarna weer gewoon te kunnen werken. Ga ik er tussen uit in mijn werkgebied, dan kom ik er dus niet meer tussen. En daar hebben veel mensen in deze tijd last van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven