doodsbang van buurvrouw

06-06-2011 20:45 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een paar huizen verder van mij woont een vrouw die psychotisch is. De laatste paar jaar hebben de andere buren en ik last van haar, ze bedreigt mensen, klaagt steeds over overlast terwijl dat er niet is en vermoedelijk vernielt ze ook dingen aan de huizen/in de straat. Inmiddels is er al contact geweest met de GGZ, crisisdienst, politie, wijkagent en de verhuurder van haar woning, maar niemand kan iets ondernemen. Wel zeggen ze allemaal dat er iets moet gebeuren, de verhuurder wil haar ook weg hebben.

Het is echt een hele moeilijke situatie, ze kunnen haar er pas uitgooien als ze iets strafbaars heeft gedaan, maar ik zou dat graag voor zijn. Daarbij, wat eigenlijk nog erger is, zij is doodongelukkig en er is geen enkele instantie die haar kan helpen? Er komen wel eens hulpverleners langs, maar die laat ze niet binnen. Je kan geen contact met haar leggen, daarbij ben ik inmiddels doodsbang voor haar. Een poosje terug heb ik gevraagd hoe het met haar ging en daarna zat ze me steeds te achtervolgen. Toen ben ik maar tijdelijk bij mijn vriend ingetrokken.

De politie heeft me geadviseerd zo veel mogelijk overlast van haar te melden. Dit doe ik nu ook, maar het lijkt niks te helpen, daarbij is zij natuurlijk ontoerekeningsvatbaar. Voor haar is het het ergste en ik zou het zo onrechtvaardig vinden als ze door haar ziekte opgepakt zou worden. Zelf denk ik dat ze beter af is in een gesloten inrichting, maar wie ben ik om dat te bepalen? (ik heb wel in de psychiatrie gewerkt, maar ik ken haar natuurlijk niet goed) Als ik het voor elkaar krijg dat ze haar huis uit wordt gezet wat ik voor mezelf wel prettiger en veiliger vind ontneem ik misschien haar vrijheid. Een heel lastig dilemma dus.

Kent iemand zo'n situatie en wat kun je eraan doen?
Helemaal niets!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Veel situaties hier gezien. Wat voor verhuurder is het, een woningstichting? Overlast blijven melden idd, ook bij politie, woningstichting kan dan voor uitzetting proberen gaan, maar kan bv ook met ggz kijken voor uitplaatsing onder bepaalde woonbegeleidingsvoorwaarden. Hangt wel af van of ze begeleidbaar is natuurlijk. Misschien is ze zelfs wel beter af in een wat meer gesloten setting dan in een woonbuurt...

Lastige situatiem voor alle partijen...
Overlast blijven melden inderdaad. dat si eht enige wat jij kan doen.
Wat lief van je dat je het zo erg voor haar vindt dat ze ongelukkig is!
Helaas kun je hier niets aan doen. Heb jaren geleden in een soortgelijke situatie gezeten met een psychotische en schrizofrene buurman die bij politie en alle instanties bekend was.

Voor mij was de situatie al langer bedreigend, maar zolang het bij dreigen blijft, werd er niets gedaan want je weet nooit of hij het wel echt meent, zo werd er geredeneerd.

Er wordt pas ingegrepen als iemand een gevaar voor zichzelf of voor zijn omgeving is. Maar voordat zover is, moet er heel wat gebeuren.

Tegen mij werd gezegd dat ik alles moet blijven melden, al deden ze daar verder niets mee. In mijn geval was er een hele lijst van meldingen maar die waren niet ernstig (oa doodsbedreiging) genoeg.

Tot de dag kwam en hij mij wel wat aandeed en toen werd hij inderdaad opgepakt en kreeg een IBS (in bewaring stelling), en daar kwam nog heel wat bij kijken voordat dat geregeld was.

Niet echt een heel opbeurend verhaal, maar iemand wordt niet zomaar gedwongen opgenomen (en dat vind ik overigens ook zeer terecht).
Wat vervelend zeg.

Ik denk ook blijven melden, een woningbouw kan (helaas maar soms ook gelukkig) je niet zomaar je huis uit zetten. Als het al zover is duurt dat op zijn minst 3 maanden via de rechter.

Ik denk dat je het beste contact kan opnemen met de woonconsulent van de woningbouw. Eigenlijk is dat meer iemand die bemiddeld bij burenruzies maar ook veel contact heeft met instanties. Voorstellen dat ze word ingebracht bij buurtregie (als jouw gemeente dat heeft) of vragen of hij denkt dat deze mevrouw in aanmerking komt voor bemoeizorg.

De precieze regels daarvoor weet ik niet maar dat zal de woonconsulent wel weten.

Succes!
Als je echt bang bent voor contact met haar, zit er niks anders op dan contact te mijden. Als je afstandelijk maar beleefd bent dan zal ze minder gedachten (en wanen) aan jou wijden, denk ik.

Ik hoop dat de vrouw zelf nog familie of vrienden heeft. Anders wordt het koud voor haar in de wereld.
Inderdaad, je kunt er niets tegen doen, politie doet niets, woningstichting doet ook niets want ze is waarschijnlijk nog volgens de wet beschermd ook (dat was bij ons het geval) en uiteindelijk ben ik, in mijn geval, zelf maar verhuist. Sterkte ermee, maar ik denk dat je weinig bereikt.
heb je al contact gehad met meldpunt bijzondere zorg? zij hebben o.a. in hun takenpakket zitten hulpverlening op poten zetten aan zorgmijders e.d.

wellicht kan deze instanties iets betekenen
Ik doe nu maar alsof ik haar niet zie, zeg hooguit gedag, dat lijkt inderdaad beter te zijn.

In de 7 jaar dat ik hier woon heb ik nog nooit iemand bij haar gezien... ik denk dus dat ze geen contact heeft met familie of vrienden.

Ik heb contact gehad met iemand van 'bewonerszaken' en zij zijn er wel mee bezig en hebben ook contact bij de GGZ waar zij ook bekend is.

Het is toch raar dat je wel iets kan doen om iemand te straffen maar niets als iemand hulp nodig heeft? Zij zou dat zogenaamd zelf moeten bepalen, maar daar is ze helemaal niet toe in staat
Er zit inderdaad een gat tussen als iemand wel hulp nodig heeft maar het niet wil en dat het zover is dat iemand gedwongen word opgenomen. Op het moment kan je dan niet veel meer doen dan de tips die al gegeven zijn, wat je al gedaan hebt en als je je niet veilig voelt ga haar niet opzoeken.
je kan iemand helaas niet dwingen om geholpen te worden (behalve met een RM of IBS)
Een beetje vergelijkbare situatie met die juist deze week in het nieuws was... toevallig?

Maar daar hebben de instanties nu achteraf ook geconcludeerd, we konden er niks vooraf aan doen om escalatie te voorkomen zolang iemand zelf niet geholpen wil worden en nog geen bewezen bedreiging is.
In mijn geval viel (serieuze) doodsbedreiging ook niet onder bewezen bedreiging. Je vraagt je dan toch af wat daar wel onder valt.

Toen het uiteindelijk escaleerde heb ik het zelf maar net overleefd.

Een RM of IBS wordt zoals ik al aangaf niet zomaar afgegeven, daar moet echt heel wat aan vooraf gegaan zijn.

Haar negeren en niet opzoeken is het enige wat je kan doen.
Ik heb ook een schrizofrene buur vouw. Hoor vaker lawaai en soms snachts geschreeuw. Ze doen er verder niks aan en ze wilt ook geen hulp. Ze heeft een keer geprobeerd dr huis in brand te steken. Vind het eerlijk gezegd wel een beetje eng. Weet ook niet of ze agressief is. Maar veilig voelt het niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven