Werk & Studie alle pijlers

Hbo docent worden?

07-06-2011 11:30 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie is er hbo docent en wil zijn ervaringen hier delen?

Ik overweeg de overstap naar het onderwijs maar ben benieuwd hoe het nu echt is om op een hogeschool te werken.

Is het zwaar, is het goed te doen, levert het voldoening op, is het al met al de moeite waard?

Ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat er ook nadelen aan zitten. Niet een baan is alleen maar leuk. Maar is het echt zo energievretend dat je er bijna aan onderdoor gaat, en de werkduk zo hoog en het salaris zo relatief laag?

Van 'overstappers' vanuit het bedrijfsleven of de overheid ben ik ook erg benieuwd naar ervaringen.

Het lastige van het onderwijs is natuurlijk dat je er pas achter komt of het je echt ligt op het moment dat je het in de praktijk echt gaat doen. Toch blijft het me trekken, en zegt de idealist in mij dat het een mooi en concreet beroep is waarbij je mensen een stukje op weg helpt in de maatschappij. Of word ik nu heel hard uitgelachen door door de wol geverfde en cynisch geworden

ervaringsdeskundigen?
Je moet wel echt geschikt zijn voor het onderwijs, hoort er bij de opleiding niet al in een vroeg stadium een stage bij? Misschien kun je vanuit je expertise (wat doe je nu?) een gastcollege komen geven?
Het salaris is relatief hoog, net als de werkdruk. Het werk en de studenten zijn bij tijden geweldig leuk, de werkomgeving is bureaucratisch en energievretend. Je mag mensen op weg helpen zolang het in de procedures past, daarbuiten kan en mag je niets. Dat vond ik erg frustrerend.
Wat voor lessen wil je geven?
Heb je je eerste graads bevoegdheid dan? En in welk vakgebied? Docent aan een HBO instelling word je niet zomaar hoor, al doen de berichten over de misstanden in het hoger onderwijs anders vermoeden.

Meerdere vrienden van mij doceren aan het HBO en vinden het bevredigend, maar wel erg vermoeiend werk. Het is heel intensief, je kunt geen off day hebben en je stilletjes terugtrekken achter je bureau.
In verband met herkenbaarheid noem ik liever niet mijn vakgebied maar ik heb inmiddels een aantal jaren praktijkervaring in mijn vak en de uitdaging is er behoorlijk vanaf. Dit lijkt me daarom een mooie nieuwe stap, en bovendien iets wat me maar blijft trekken. Steeds opnieuw kom ik erop uit dat het mij leuk lijkt. Ik zou het jammer vinden om op mijn 65e te moeten denken: had ik maar...
Lesbevoegdheid heb ik niet maar ben ik uiteraard wel bereid te halen.
Voor het HBO moet je inderdaad een 1ste grader zijn.
Je moet er denk ik wel rekening mee houden dat er niet veel groeimogelijkheden zijn. Uiteraard zou je, als je weer toe bent aan iets nieuws, een ander vak kunnen gaan geven, maar ik vraag me af of dat je tot je 65e geboeid blijft in het onderwijs.

Misschien dat anderen die zelf in het onderwijs zitten zouden kunnen aangeven welke uitdagingen er verder nog te vinden zijn binnen het onderwijs?
Ter vergelijking: de mensen die ik ken, hebben tijdens hun wo-studie hun 2e graads bevoegdheid gehaald en daarna, als postdoc, hun 1e graads. Ga dus maar vast aan de studie.
Precies, dan kun je over 7 jaar aan de bak.
Zeven jaar voor je je onderwijsbevoegdheid hebt? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord. Werkelijk?
Ik heb geen enkele lesbevoegdheid, maar dat was voor geen van de hogescholen een probleem (en InH. zat er niet tussen )
quote:Zoey_ schreef op 07 juni 2011 @ 11:54:

Voor het HBO moet je inderdaad een 1ste grader zijn.Dat is niet waar. Er zijn amper richtlijnen voor docenten op het HBO. Eerste graad heeft te maken met voortgezet onderwijs en niet met HBO. De enige voorwaarde om aan het HBO les te kunnen geven is dat je zelf een HBO-diploma hebt.
Ik krijg er een punthoofd van!
Overigens kun je een 1e graads in één jaar halen, mocht het nodig zijn; echter: iedere hogeschool biedt intern een didactische scholing voor docenten zonder bevoegdheid.
Kijk Blyt, dat biedt perspectief! Werk je nog steeds in het hoger onderwijs?
Ja, maar nu iets hoger
Mag ik daaruit concluderen dat het je nog steeds bevalt?
Ik begeleid graag mensen op hun weg naar nieuwe dingen; dat beviel en bevalt me nog steeds ontzettend goed.
Ha mamasu!

Ik zit een beetje met hetzelfde als jij! Ik heb net een loopbaanbegeleidingstraject achter de rug omdat ik nu al jaren hetzelfde doen en toe ben aan iets anders. Ik heb een netwerkgesprek gevoerd met een 'goeroe' op mijn vakgebied die ook jaren heeft gedoceerd om te checken of het ook bij mij past en vervolgens ben ik gaan kijken naar ingangen. Ik zit nu middenin een sollicitatieproces voor een functie van docent. Spannend hoor! Ik kan je aanraden op de site werkenbijhogescholen.nl eens te checken!

Voor mij zit de uitdaging om ook onderzoek te gaan doen. Dit is nog opkomend bij hogescholen.

Ik hoef echt geen opleiding van 7 jaar te doen om mijn bevoegdheid te halen zoals eerder werd beweerd. Ik heb een WO achtergrond in het vakgebied, jaren ervaring in de praktijk en ik hoef alleen nog een didactische aantekening te halen (weet niet zeker of dit verplicht is, maar lijkt me wel handig).

Ik zou zeggen; ga er gewoon voor! Kijk eens of er functies zijn op jouw vakgebied en ga gewoon het gesprek aan. Dan kun je gelijk toetsen of het iets voor jou is.

En wat betreft werkdruk; volgens mij is dat heel relatief. Ik heb het in het bedrijfsleven ook superdruk en maak lange dagen. Een vriendin van mij zat eerst in het onderwijs het had het er altijd over hoe druk zij het had. Nu werkt zij sinds kort in het bedrijfsleven en is die drukte ineens heel relatief.

Succes!!
quote:Zoey_ schreef op 07 juni 2011 @ 11:58:

Precies, dan kun je over 7 jaar aan de bak.Hoe kom je aan 7 jaar?
Ha Koos, bedankt voor je uitgebreide reactie! Grappig genoeg ben ik ook begonnen met een loopbaanadviestraject. Ik heb ook een wo-achtergrond met werkervaring en mis dus 'alleen' de didactische kennis. Dat is volgens mij nog een heel vak apart, maar ook weer niet onoverkomelijk lijkt mij.

Jij ook succes met je carriereswitch! Lijkt me echt heel spannend zo'n nieuwe uitdaging.
Geen wonder dat het zo slecht gesteld is met het HBO.
quote:dropje schreef op dinsdag 07 juni 2011 13:18 Geen wonder dat het zo slecht gesteld is met het HBO.Heb je behoefte om je gal te spuien? Schroom niet hoor.
Nee hoor. Maar het lijkt me niet bepaald een waarborg voor kwaliteit als iedereen met een HBO-diploma zomaar zelf kan gaan doceren aan een HBO-instelling. Het is m.i. vreemd als je je eerste graads bevoegdheid moet hebben om aan bv het VWO te mogen doceren, maar niet als je aan een HBO-instelling wil doceren. HBO volgt doorgaans, samen met WO, op een VWO opleiding. Vind het de omgekeerde wereld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven