Geld & Recht alle pijlers

Geld laten terugbetalen?

09-06-2011 13:43 23 berichten
Hoi allemaal,

Ik zit met een klein dilemmaatje. Onlangs vroeg mijn schoonzus uit Duitsland of ik een aantal dingen voor haar wilde kopen die in haar land niet te krijgen zijn. "Vooral van product x mag je van mij wel een hele stapel halen", zei ze.

Dat deed ik, dus zodra ze weer in Nederland is kan ik haar een hele stapel van product x geven. Het kostte bijna niks: 4 euro in totaal. Dat wil ze natuurlijk terugbetalen, maar dat hoeft van mij niet. We komen vaak op hun feestjes en worden dan helemaal in de watten gelegd, en bovendien maakt zij al een lange reis door naar Nederland te komen. Bovendien ben ik nog maar pas in de familie, en ik wil een goede indruk maken.

Het liefst zou ik zeggen 'joh, laat maar zitten', maar ik weet niet hoe ik dat moet brengen. Ik wil ook weer niet al te poenerig doen (al is het maar vier euro). Andersom zou ik me namelijk bezwaard voelen: als iemand iets koopt op mijn verzoek en er geen geld voor wil, zou ik nooit meer iets durven vragen.

Ik weet dat de wereld niet vergaat mensen, maar ik kom dit soort situaties vaker tegen en ben er niet zo goed mee. Wat doen jullie altijd met dit soort dingen?
Alle reacties Link kopieren
"nee joh, jullie doen zoveel voor ons, daar is die 4 euro maar een schijntje bij. Ik doe het graag voor je"
Als ze het wil betalen zeg je gewoon: 'nee joh dat hoeft niet. Het is zo weinig'. Maar als ze er echt op staat dat je het aanneemt dan zou ik het gewoon aannemen om te voorkomen dat ze in het vervolg dus niet meer durft te vragen.
Nou, als je haar ziet, geef je haar de stapel spullen. Dan reageert ze óf met 'Dank je wel, hoeveel kostte het?', waarop jij dan antwoordt 'Niet veel, laat maar zitten joh :)' óf met 'Dank je wel, wat lief van je!' en dan hoef je het helemaal niet te hebben over het geld. Klaar :D
Wat lilalinda zegt. Aankaarten dat zij óók veel voor jullie doen 9op wat voor manier dan ook. Dan voelt zij zich niet zo bezwaard denk ik. Als jullie nou altijd alles doen voor hen, en zij weinig terug voor hun gevoel, dan kan ik me wel voorstellen dat zij zich bezwaard zouden voelen.
Mijn eerste reactie zou zijn, op vier euro ga ik niet kapot, dus laat maar zitten. Maar zoals Lilalinda het zegt is het toch goed? Netjes en je geeft ook aan waarom.
Als ze geld wil geven zeg je toch gewoon: dat hoeft niet, doe ik graag voor je!

Niet te moeilijk doen joh.
quote:Blackdress schreef op 09 juni 2011 @ 13:45:

Als ze het wil betalen zeg je gewoon: 'nee joh dat hoeft niet. Het is zo weinig'. Maar als ze er echt op staat dat je het aanneemt dan zou ik het gewoon aannemen om te voorkomen dat ze in het vervolg dus niet meer durft te vragen.Precies!
In mijn vriendenkring zijn wij onderling best royaal voor elkaar. Toch worden boodschappen altijd gewoon verrekend. Dat i s wat anders.

En dat bevalt prima.
quote:yasuko schreef op 09 juni 2011 @ 13:54:

In mijn vriendenkring zijn wij onderling best royaal voor elkaar. Toch worden boodschappen altijd gewoon verrekend. Dat i s wat anders.

En dat bevalt prima.

Bij ons niet, net als rondjes in de kroeg, ene avond betaalt de ene meer, andere avond de ander.

En zolang het niet enorme karren vol boodschappen zijn, houden we niet bij wie-wat betaalt.
"Nee joh, ben je bedonderd, geniet er maar van. "

Klaar.
Gewoon zeggen dat het een cadeautje is. Klaar!
*is wel benieuwd welke stapel produkten je duitse schoonzus graag wil hebben*

Maar ik zou ook gewoon zeggen laat maar zitten, jullie doen vaak genoeg wat voor ons.
Ik zou haar gewoon laten betalen, en er een kleinigheidje bij doen. Dan kunnen daar in de toekomst NOOIT misverstanden over ontstaan.
@ allemaal: Bedankt! Ik zeg gewoon 'joh, laatmaar, jullie hebben ons laatst zo in de watten gelegd...' en als ze echt aandringt of het geld al in mijn handen staat te proppen, dan neem ik het wel aan.

Thanks voor de reacties, nu durf ik wat zekerder te reageren.
Je kan het ook nog inpakken als cadeautje.
Jee, waarvan koop je tegenwoordig nog een HELE STAPEL van 4 euro, haha??
strik er omheen en zeggen dat je het haar graag kado geeft.
Te laat. Het lag nog in de kofferbak toen we ze zagen, en ze drukte me ineens het geld in mijn handen. Dan ga ik geen stampij maken, dus volgende keer leggen wij hen gewoon goed in de watten
Wat was het nou? (ben helemaal niet nieuwsgierig van aard :-) )
Een soort knabbelzoutjes, niks bijzonders opzich, maar ze is er gek op en ginds verkopen ze 't niet.
Fijn dat je het nog even kwam melden, nu kan ik rustig slapen
En ik ook

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven