Geld & Recht alle pijlers

Geen pensioen opbouw, zelf iets regelen?

09-06-2011 14:59 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Hoe oud ben je?
.
Verwacht je na je studie een baan met een goed salaris te treffen?

Op dat moment kan iets (extra's) doen voor je pensioen 'voordeliger' (bijv lijfrentepremie tegen een hoger percentage aftrekbaar) zijn.

Nu al iets doen zou ook kunnen, maar dan zou ik het meer zoeken in sparen. Een kapitaalverzekering of dergelijke starten, dat zou ik pas overwegen als je verwacht lange tijd niets aan pensioenopbouw te kunnen doen.

Voor een korte periode geen opbouw hebben: dit zou ik compenseren in de jaren dat je wel (goed) gaat verdienen.

Heel snelle en kort door de bocht reactie, maar misschien heb je er wat richting door....
.
Dan moet je je eerst bedenken wat voor pensioenbehoefte je hebt...wat wil jij als inkomen hebben als je 65, tegen die tijd 67, bent? Alleen AOW is geen vetpot. Daarnaast heb je dan je pensioenopbouw. Omdat je parttime werkt, wordt dat ook maar parttime opgebouwd. Iets opbouwen kan dan wel verstandig zijn. Maar nogmaals, wat is je behoefte aan inkomen tegen die tijd?

De tijd van ongeveer 70% van je salaris over te houden na je 67e is wel voorbij....
Weet je zeker dat je geen pensioen opbouwt met de uren die je wel werkt? Bij mijn 0 uren contracten bouwde ik altijd wel pensioen op voor de uren die ik werkte.
@ 2-day dat zijn veel dingen om over na te denken, dankjewel!

@ anna, ik werk niet onder een CAO ofzo.
Ik heb een lijfrentepolis afgesloten voor mezelf, en een huis gekocht waarop ik aflos en waar ik hopelijk wat aan overhoud aan het einde van de rit. Gewoon sparen dus, en met je man goede afspraken maken over wat als... jullie uit elkaar mochten gaan. 'Pensioen is uitgesteld inkomen' zei mijn vader altijd, dus denk bij het maken van afspraken over inkomensverdeling binnen een relatie ook aan de afspraken voor later, zoals partnerpensioen.
kijk ook na hoe het met partnerpensioen zit inderdaad. Hoeveel fulltime denk je na je afstuderen en met kinderen te gaan werken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven