Entertainment alle pijlers

Gepest!! (TV)

05-05-2011 21:33 2867 berichten
Alle reacties Link kopieren
RTL 4

Confrontatie met oude pestkop

Confrontatie met oude pestkop

Mirelle had geen leuke middelbare schooltijd. Het meisje werd in de brugklas ontzettend gepest. Jongens riepen haar na, sloegen haar tijdens de les op het hoofd en lieten haar struikelen. Ze heeft er haar hele leven last van gehad. In het nieuwe programma Gepest zoekt ze de plaaggeesten uit haar jeugd op en confronteert ze hen met de ingrijpende gevolgen van het pesten.

Kwetsbare mensen

Peter van der Vorst stond aan de wieg van het programma en neemt ook de presentatie op zich. Hij bespeurde tijdens het draaien een aantal opmerkelijke parallellen tussen de kinderen die gepest werden. “Het zijn toch heel vaak kwetsbare mensen. Ze worden niet eens zo zeer gepest omdat ze er anders uitzien, maar gewoon vanwege hun karakter. Ze pakken plagerijen eerder op als pesten. Zodra mensen zien dat dit werkt, dan ben je pas echt de pineut.”

Rode draad

Ook in het vervolg van hun leven zijn er veel overeenkomsten tussen de slachtoffers van pesterijen. “Je ziet dat ze in hun leven opmerkelijk vaak in de zorg gaan werken. Bijna iedere brief die we binnenkrijgen is van iemand in de kraamzorg of de psychische hulpverlening. En ze zijn allemaal heel perfectionistisch, dat zie je ook aan Mirelle. Ze willen het graag goed doen, dat is een rode draad door alle verhalen.”

Signalen

Peter hoopt dat zijn programma een positieve gevolgen zal hebben voor slachtoffers van pesterijen. “Je kunt pesten nooit laten verdwijnen, maar de aandacht ervoor helpt. Net als dit programma: als mensen ernaar kijken, dan weten ze dat ze niet de enige zijn. Ouders en leraren zien het programma ook en gaan misschien beter op de signalen letten en die ook serieus nemen. Dat was eigenlijk ook het doel waarmee ik het programma ging maken. We dachten: prachtig thema, gek dat het er nog niet is. Hier kunnen we echt iets mee betekenen.”
quote:iris1969 schreef op 09 juni 2011 @ 23:13:

Ik snap hoe het fenoneen pesten in elkaar zit en dat "vreemd" blijkbaar triggert tot pesten, maar ik kan mezelf hooguit wild ergeren en dit duidelijk uitstralen naar die persoon (in woord en daad), maar in groepsverband pesten vind ik het andere uiterste. Daar heb ik weinig begrip voor.

Maar dat delen we!

het is walgelijk, ik wilde niet gepest worden, ik wil niet dat mijn kind gepest wordt (of pest!).
quote:lilalinda schreef op 09 juni 2011 @ 23:14:

[...]

Natuurlijk is het vreemd, maar mensen zijn ook maar zoogdieren, die de meest kwetsbare uit de groep willen drukken.

En als je in jouw post "schuld" vervangt door oplossing, is het een positiever verhaalVoor de groep wel ja. Ik weet dat het heel menselijk is, maar ik vind het een zwaktebod.
quote:iris1969 schreef op 09 juni 2011 @ 23:13:

Ik snap hoe het fenoneen pesten in elkaar zit en dat "vreemd" blijkbaar triggert tot pesten, maar ik kan mezelf hooguit wild ergeren en dit duidelijk uitstralen naar die persoon (in woord en daad), maar in groepsverband pesten vind ik het andere uiterste. Daar heb ik weinig begrip voor.Zo werkt het zelfs hier op het forum
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:calvijn1 schreef op 09 juni 2011 @ 23:15:

Ik ben het zó met je eens LilalindaOok wel eens fijn
quote:calvijn1 schreef op 09 juni 2011 @ 23:16:

[...]

Zo werkt het zelfs hier op het forum Dat heb ik gemerkt .
quote:lilalinda schreef op 09 juni 2011 @ 23:12:

[...]

Ik weet dat je slechts een voorbeeld gebruikt, maar ik vind dat je als ouders moet zorgen dat je kind geen vreemde kleren aan heeft

Ik noemde eerder in dit topic al Yfke,een van de deelnemers van echte meisjes in de jungle waarvan ik zei dat ik me voor kon stellen dat ze gepest werd. Maar dat rechtvaardigt dat pesten natuurlijk niet.

Bij jou heb ik het gevoel dat je kinderen maar zo veel mogelijk normaal wilt laten zijn ( wat dat dan ook maar mag zijn), net als ieder ander kind. Een kind mag dus geen andere kleren aan hebben want dan wordt het gepest. Een kind mag dus geen vreemd gedrag vertonen ( bijvoorbeeld liever gedichten lezen dan voetballen) want anders wordt het gepest. Ik heb het gevoel dat jij kinderen een keurslijf in probeert te dwingen zodat ze maar niet worden gepest.

Wat als een kind nou liever die rare kleren draagt? Moet je je dan aanpassen zodat je niet wordt gepest, of moet je vasthouden aan je eigen identieteit? Ik vind het laatste.
quote:iris1969 schreef op 09 juni 2011 @ 23:16:

[...]

Voor de groep wel ja. Ik weet dat het heel menselijk is, maar ik vind het een zwaktebod.

Soms is mens-zijn volstrekt kut

En mijn verleden heb ik prima verwerkt, maar van mijn kinderen blijven ze af, daar vecht ik voor.
quote:iris1969 schreef op 09 juni 2011 @ 23:18:

[...]

Dat heb ik gemerkt .Ik wil niets oprakelen, maar jij begrijpt wat ik bedoel
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ooh ja Yfke. Volgens mij was ze wat autistisch en in ieder geval sociaal onhandig en daarom reuze ergelijk. Ik zou me kapot aan haar ergeren en dat duidelijk laten merken als het me te gortig werd, maar niet aan die intriges mee doen, want ze was gewoon wie ze was.
quote:Zanne schreef op 09 juni 2011 @ 23:18:

[...]

Ik noemde eerder in dit topic al Yfke,een van de deelnemers van echte meisjes in de jungle waarvan ik zei dat ik me voor kon stellen dat ze gepest werd. Maar dat rechtvaardigt dat pesten natuurlijk niet.

Bij jou heb ik het gevoel dat je kinderen maar zo veel mogelijk normaal wilt laten zijn ( wat dat dan ook maar mag zijn), net als ieder ander kind. Een kind mag dus geen andere kleren aan hebben want dan wordt het gepest. Een kind mag dus geen vreemd gedrag vertonen ( bijvoorbeeld liever gedichten lezen dan voetballen) want anders wordt het gepest. Ik heb het gevoel dat jij kinderen een keurslijf in probeert te dwingen zodat ze maar niet worden gepest.

Wat als een kind nou liever die rare kleren draagt? Moet je je dan aanpassen zodat je niet wordt gepest, of moet je vasthouden aan je eigen identieteit? Ik vind het laatste.

Het kan mijn eigen achtergrond zijn. Kind van de jaren'70, eigen identiteit was belangrijker dan aanpassen aan de groep. Voor mijn ouders!

Als stadskind (kind v stadse ouders) op een dorpsschool had ik het daardoor erg moeilijk.Want in mijn 'rare' kleren (gecombineerd met weinig zelfvertrouwen) had ik het heel moeilijk.

Daarom vind ik het voor kind 1 (= onze oudste met weinig zelfvertrouwen) belangrijk dat ze in de groep valt.

Kind 2 (jongste, blakend van zelfvertrouwen) kan aantrekken wat ze wil.
quote:calvijn1 schreef op 09 juni 2011 @ 23:19:

[...]

Ik wil niets oprakelen, maar jij begrijpt wat ik bedoelYep, het was mijn eerste ervaring met pesten. Een wonderlijke ervaring mag ik wel zeggen .
quote:lilalinda schreef op 09 juni 2011 @ 23:21:

[...]

Het kan mijn eigen achtergrond zijn. Kind van de jaren'70, eigen identiteit was belangrijker dan aanpassen aan de groep. Voor mijn ouders!

Als stadskind (kind v stadse ouders) op een dorpsschool had ik het daardoor erg moeilijk.Want in mijn 'rare' kleren (gecombineerd met weinig zelfvertrouwen) had ik het heel moeilijk.

Daarom vind ik het voor kind 1 (= onze oudste met weinig zelfvertrouwen) belangrijk dat ze in de groep valt.

Kind 2 (jongste, blakend van zelfvertrouwen) kan aantrekken wat ze wil.Dat vind ik heel verstandig van je. Hopelijk bouwt ze/hij (?) snel wat meer zelfvertrouwen op en heeft ze de groep minder hard nodig
quote:iris1969 schreef op 09 juni 2011 @ 23:24:

[...]

Dat vind ik heel verstandig van je. Hopelijk bouwt ze/hij (?) snel wat meer zelfvertrouwen op en heeft ze de groep minder hard nodigTja, maar dat kan ik alleen maar omdat ik me besef, dat de gepeste een aandeel heeft in dat hij/zij gepest wordt. Dat aandeel moet je zo klein mogelijk maken.
quote:lilalinda schreef op 09 juni 2011 @ 23:21:

[...]

Kind 2 (jongste, blakend van zelfvertrouwen) kan aantrekken wat ze wil.Ik snap wat je bedoelt, maar ik denk dat een kind zelfvertrouwen meegeven, een kind het gevoel geven dat ze er mag zijn ook al trekt ze de vreemdste kleren aan en heeft ze de vreemdste hobby's, belangrijker is dan een kind zo aan te passen dat ze precies binnen de groep valt.
quote:lilalinda schreef op 09 juni 2011 @ 23:27:

[...]

Tja, maar dat kan ik alleen maar omdat ik me besef, dat de gepeste een aandeel heeft in dat hij/zij gepest wordt. Dat aandeel moet je zo klein mogelijk maken.

Soms hebben kinderen inderdaad "pest me" op hun vorhoofd staan en dan is iedere hulp welkom, maar soms ben je gewoon de klos.

Mijn nichtje (vol zelfvertrouwen) werd ook even gepest omdat ze aan deed waar ze zin in had en groepsonafhankelijk was en dat vonden de andere kinderen onaanvaardbaar en dus moest ze een toontje lager zingen. Dat was heel naar voor haar, maar ze heeft volgehouden en het pesten is vanzelf gestopt, want ze hadden geen vat op haar.
quote:Zanne schreef op 09 juni 2011 @ 23:29:

[...]

Ik snap wat je bedoelt, maar ik denk dat een kind zelfvertrouwen meegeven, een kind het gevoel geven dat ze er mag zijn ook al trekt ze de vreemdste kleren aan en heeft ze de vreemdste hobby's, belangrijker is dan een kind zo aan te passen dat ze precies binnen de groep valt.Mee eens, maar als je een gevoelig en kwetsbaar kind hebt lukt dat niet altijd en kun je beter voor de aanpassing gaan, in ieder geval tijdelijk tot het zelfvertrouwen wat groter is.
quote:Zanne schreef op 09 juni 2011 @ 23:29:

[...]

Ik snap wat je bedoelt, maar ik denk dat een kind zelfvertrouwen meegeven, een kind het gevoel geven dat ze er mag zijn ook al trekt ze de vreemdste kleren aan en heeft ze de vreemdste hobby's, belangrijker is dan een kind zo aan te passen dat ze precies binnen de groep valt.

Dat ben ik dus niet met je eens, het 'mooie' is, dat we 2 totaal verschillende kinderen hebben. Eentje vol zelfvertrouwen, eentje met geen spatje zelfvertrouwen.

Zolang oudste geen zelfvertrouwen heeft, doe ik mijn best in de groep te laten passen. Qua kleding, maar ook door sociale dingen aan te leren, qua wat zeg je wel/niet, hoe ben je een goede vriend etc. Ik snap het belang van een eigen persoonlijkheid zijn, maar dat kun je pas goed worden, als je je vol zelfvertrouwen in een groep kunt bewegen.
quote:iris1969 schreef op 09 juni 2011 @ 23:32:

[...]

Soms hebben kinderen inderdaad "pest me" op hun vorhoofd staan en dan is iedere hulp welkom, maar soms ben je gewoon de klos.

Mijn nichtje (vol zelfvertrouwen) werd ook even gepest omdat ze aan deed waar ze zin in had en groepsonafhankelijk was en dat vonden de andere kinderen onaanvaardbaar en dus moest ze een toontje lager zingen. dat was heel naar voor haar, maar ze heeft volgehouden en het pesten is vanzelf gestopt, want ze hadden geen vat op haar.In principe heb je gelijk, maar dat kan alleen als je zelfvertrouwen op orde is. Zolang je dat niet hebt, heb je eerst hulp nodig om niet uit de groep te vallen.
quote:iris1969 schreef op 09 juni 2011 @ 23:33:

[...]

Mee eens, maar als je een gevoelig en kwetsbaar kind hebt lukt dat niet altijd en kun je beter voor de aanpassing gaan, in ieder geval tijdelijk tot het zelfvertrouwen wat groter is.Ja zie, we zijn het best eens
Nee ik ben het in dit geval niet met jullie eens.
Interessant Zanne. Hoe pak jij dat dan aan met een kind zonder zelfvertrouwen dat gepest wordt?
quote:Zanne schreef op 09 juni 2011 @ 23:37:

Nee ik ben het in dit geval niet met jullie eens.Ik sta op punt naar bed te gaan hoor, maar eeuh: Wat vind je niet kloppend aan mijn redeneringen dan?
@ Lilalinda: Even een zijsprongetje: was jouw kind altijd al zonder zelfvertrouwen (dus zeg maar aangeboren) of heeft het het verloren door het pesten?
Als ik een kind had dat onzeker was, maar dat toch graag. aparte kleding droeg kan ik me niet voorstellen dat ik haar 'normale' kleding aan zou trekken.

Ik zou een kind op een assetiviteitscursus gaan doen bijvoorbeeld. Steeds weer herhalen dat ze de moeite waard is zoals ze is. Maar ik zou me niet aanpassen uit angst.
quote:lilalinda schreef op 09 juni 2011 @ 23:40:

[...]

Ik sta op punt naar bed te gaan hoor, maar eeuh: Wat vind je niet kloppend aan mijn redeneringen dan?Dat heb ik toch al duidelijk gemaakt in mijn posts?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven