Geld & Recht alle pijlers

Pensioen regelen hoe doe ik dat?

10-06-2011 12:46 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik was nooit zo bezig met mijn eigen finaciele situtaie, ik dacht dat alles wel goed zat, dus ik heb laatst alles eens op een rijtje gezet. En jawel, ik heb zeker niets te klagen! Ik kan zelfs wat extra sparen per maand. Nu is het hele gedoe gaande om de pensioenleeftijd omhoog te gooien en ik dacht, als ik dat extra geld nou eens opzij leg om ook alvast wat voor later op te bouwen, ik wil nl wel te eten hebben als ik 67 ben! Ik heb op werk een hele goede premievrije regeling, dus dat is wel prima, maar zal het straks genoeg zijn? Ik zit zelf in de finaciele sector, maar van pensioenen heb ik weinig kaas gegeten. Ik wil graag het geld opzij zetten op een vast iets zodat ik er niet meer aan kan komen. Wie weet er meer van, koopsompolissen en andere regelingen etc.? Moet ik naar mijn eigen bank of naar een tussenpersoon?

Alvast bedankt!!

Okkie
Ik ben niet zo happig op pensioensparen. Heb iets van 10 jaar de (CAO) gebonden pensioenen moeten regelen op mijn werk en in die 10 jaar is er zóveel veranderd. Ik word al boos als ik in het nieuws hoor dat door de crisis pensioenen aangepast zouden moeten worden. Jaren voor de kredietcrisis hebben de pensioenfondsen al enorm veel geld verloren door verkeerd te beleggen. Wat mij betreft komt de kredietcrisis de pensioenfondsen wel heel mooi uit als excuus.

Ik zou gaan voor een soort van verzekering, waarbij puur gespaard wordt. Laat je gewoon informeren door een paar partijen. Ik ben alleen bang, dat tegen de tijd dan wij van ons pensioen mogen genieten het belastingvoordeel allang weer van de baan is geveegd.
Ik ben hier zelf ook mee bezig en gisteren heb ik een gesprek gehad met een financieel adviseur van de bank. Hij gaf aan dat op dit moment de meest interessante manier om vermogen op te bouwen is dat je gaat banksparen bij de bank waar ook je hypotheek loopt (aangenomen dat je er een hebt). Dan krijg je namelijk dezelfde rente (zeg 5,5%) op het banksparen als dat je voor je hypotheek moet betalen. Dat betekent dat je in minimaal 20, maximaal 30 jaar je hypotheek kan aflossen.

Heel simpel voorbeeld, het kan dan zijn dat je in 30 jaar netto 85.000 euro hebt gespaard (236 euro per maand) maar een vermogen hebt opgebouwd door het banksparen van 200.000 euro waardoor je je hypotheek kan aflossen.

Dit lijkt misschien raar omdat je uiteindelijk geen geld uitgekeerd krijgt, maar je huis is vrij, je maandelijkse lasten gaan enorm naar beneden en je hebt geen probleem met de hypotheekrenteaftrek die na 30 jaar stopt.

Je krijgt nergens een hoger rendement dan op deze manier (pensioenfondsen, 'gewoon' banksparen, vrijwel nergens is het hoger dan 2,8% op het moment). Ook is het zo dat dit valt onder ' belastingvrij sparen', dat betekent dat het geld dat je in dit banksparen stopt niet bij je eigen vermogen wordt opgeteld waardoor je er geen vermogensrendementsheffing over hoeft te betalen.

Ik vond het een erg interessant verhaal en wacht op dit moment op een telefoontje van de hypotheker om te kijken hoe we dit banksparen vorm kunnen gaan geven.

Succes!
Ik ben hier laatst ook over aan het denken geweest.

Volgens mij heb je rond je pensionering 3 "bronnen van inkomen"

je AOW (na 67ste, maar misschien over 30 jaar nog wel wat later)

je zelf opgebouwde pensioen

de verlaagde woonkosten (ervanuitgaande dat je een koophuis hebt (of gaat kopen) en dat je daarvan een behoorlijk gedeelte aflost.

Hoeveel pensioen je nu zelf opbouwt kun je uitzoeken via je UPO (Uniform Pensioen Overzicht). Daarnaast heb je dus recht op AOW. Bovendien kun je zien of je woonlasten nog gaat dalen.

Op basis van deze zaken kun je een inschatting maken wat je nu opbouwt. Op basis daarvan kun je nu ook zien wat je nog graag erbij op zou willen bouwen. Afhankelijk van hoeveel je extra op zou willen bouwen zou ik een keer met de bank gaan praten over hoe je dit belastingtechnisch gezien het beste kunt organiseren.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 10 juni 2011 @ 13:16:Volgens mij heb je rond je pensionering 3 "bronnen van inkomen"

je AOW (na 67ste, maar misschien over 30 jaar nog wel wat later)

je zelf opgebouwde pensioen (...)Hoeveel pensioen je nu zelf opbouwt kun je uitzoeken via je UPO (Uniform Pensioen Overzicht). Daarnaast heb je dus recht op AOW. Lees wel even goed wat er staat in je UPO, dat je niet denkt dat het bedrag dat er inclusief AOW vermeld staat het bedrag is dat je bovenóp je AOW krijgt. Zo kun je je makkelijk rijk rekenen
Thanks allemaal!! Goede tip van dat banksparen, als dat het meeste rendement geeft.... En ja ik heb al een koophuis en met een redelijk groot bankspaar deel, maar ik denk niet dat je dat zomaar kan verhogen, is nl. 10 jaar vast... je kan ook wel 10% boetevrij inlossen op het aflossingsvrije deel, maar dat lijkt me belastingtechnisch weer niet zo handig....alhoewel je wel weer op dat stukje helemaal geen rente hoeft te betalen en dat is misschien ondanks de belasting aftrek nog voordeliger als 2,8% krijgen op een spaarrekening....hmm stof tot nadenken!
Voor banksparen is de vrijstelling nu ongeveer 150.000 euro per persoon, dat wordt jaarlijks geindexeerd. Ga je daaroverheen, dan moet je over dat rentedeel progressief belasting betalen in box 1. Ook over het deel wat hoger is dan je eigenwoningschuld moet je progressief afrekenen.

Verder moet je tenminste 20 jaar sparen om die vrijstelling te krijgen en kun je niet langer dan 3 jaar zonder koopwoning zitten. Paar puntjes om rekening mee te houden als je voor banksparen kiest.

Bij banksparen voor pensioen moet je ook nog steeds opletten wat de kosten zijn. Als die er nu niet zijn, dan wellicht wel op het moment dat er wordt uitgekeerd.

Op internet zijn diverse spreadsheets te vinden waarmee je eenvoudig kunt uitrekenen of het verstandig is af te lossen op je hypotheek. Renteaftrek is leuk, maar je betaalt altijd meer dan je terugkrijgt.

Spaarrente is nu 2,8% maar de inflatie is deze maand ook gestegen tot 2,8%.
Kijk eens op dit blog, kan erg leerzaam zijn:

ericaverdegaal punt nl

Zelf vertrouw ik de 'adviseurs' voor geen meter, dus ik zou er zelf induiken. Kijk eens op bol punt com voor een boek over pensioen, financiën oid zodat je zelf weet wat er mogelijk is en je niet voor het pensioen van de 'adviseur' en je eigen pensioen betaalt;)

Succes!
Heb je al deze website bezocht? Daar kun je zelf je pensioen berekenen http://www.pensioenkijker.nl/home/bereken-je-pensioen
Zelf denk ik, als je op je 65ste je huis volledig hebt afgelost, dan scheelt dat veel in je vaste lasten. Als je geen woonlasten hebt dan kun je met een stuk minder inkomen rond komen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven