Entertainment alle pijlers

Top 10 boeken

31-05-2011 19:40 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd wat jullie tien favoriete boeken/schrijvers zijn. Oa ook om inspiratie op te doen voor nieuwe boeken.

Dit is mijn lijstje (in willekeurige volgorde):

De ontdekking van de hemel (Mulisch)

Alles van Elizabeth George

Kennedy's Brain (en eigenlijk alles van Mankell)

The secret history (Tartt)

Paula (Isabel Allende)

Het Bureau (Voskuil)

De harde kern (Frida Vogel)

Kerewin (Keri Hulme)

De slinger van Foucault (Umberto Eco)

De reizigersserie (Diana Gabaldon)

Het is een allegaartje, maar ik houd van veel verschillende genres.
De avonden ben ik ook nooit doorheen gekomen en ik heb het een paar keer geprobeerd.

Ik heb het idee dat het een boek voor mannen is. Ik ken veel mannen die het hun beste boek vinden.
Serieus? Ik ben dan wel benieuwd wat de desbetreffende mannen nog meer hebben gelezen.
Van één man weet ik dat hij een veel-lezer is, hij raadde me laatst "De tijgerkat" aan leest ook veel gedichten, een andere man is zelf schrijver en columnist, leest wel van alles en verder heb ik het wel vaker gehoord of gelezen maar weet leesgedrag niet.

Beetje vaag antwoord misschien.
Ik zie hier meerdere malen Memoires of a Geisha van Golden voorbij komen. Misschien is het ook wel leuk om het verhaal te lezen van de geisha waar Golden zijn verhaal op gebaseerd heeft.

Dat boek heet Geisha of Gion en is geschreven door Mineko Iwasaki. Toeval wil dat ik deze eerst heb gelezen zonder dat ik van het bestaan van Memoires wist. Toen ik die later las viel me op dat er een aantal dingen in dat boek echt niet kloppen. (Geloof dat Golden daardoor ook een proces aan zn broek had hangen)

Verder vind ik het lastig om favorieten te geven, heb zo ontzettend veel gelezen. Zal er nog eens over nadenken of ik een lijstje kan maken.
Leuk topic!!

Mijn lijstje:

Sybil - Flora Rheta Schreiber

Lisa Lee - Snow flower en de geheime waaier

Herman Koch - Zomerhuis met zwembad

Jeffrey Deaver - the bone collector

Charlotte Bronte - Jane Eyre

Jane Austen - Pride and prejudice

Thea Beckman - Kinderen van moeder aarde trilogie (ik weet het, zijn jeugdboeken, maar blijven leuk om te lezen..)

Ronald Giphart - ik ook van jou

Toon Kortooms - Beekman en beekman

Martin Bril - Evelien boeken en z'n colums

Binnenkort maar eens met jullie lijstjes naar de bibliotheek, leuk om zo inspiratie op te doen..
Supertopic! Niet in de buurt van mijn boekenkast maar mijn grote favoriet is de twilight serie. Beetje afgezaagd, maar die boeken lezen zo makkelijk weg waardoor je heerlijk kunt ontspannen.

Iemand hier ook wel eens wat gelezen van Bryce Courtenay? Ik heb het in Aus gelezen, echt supermooie boeken maar hier helemaal niet bekend. Ik hou van boeken met een verhaallijn van jong tot oud en dat is hierbij meestal het geval. Ik kom nog even terug op mijn top 10.
Barbamama, Sybil gaat dat over die vrouw met die meerdere persoonlijkheden? En Beekman en Beekman moet ik eigenlijk ook eens aanschaffen, voor momenten van heimwee naar Brabant.

Magdalan, vond je het boek van de echte geisha mooier? Of in elk geval interessanter? Ik wist het in elk geval niet, dus bedankt voor de info.

Yasuko, wat grappig dat de Avonden een 'mannenboek' is. Het zou best kunnen natuurlijk. Ik wil het in elk geval graag herlezen (als 15-jarige zie je dingen toch anders dan als 38-jarige).
[quote]sasati schreef op 09 juni 2011 @ 14:59:

Barbamama, Sybil gaat dat over die vrouw met die meerdere persoonlijkheden? En Beekman en Beekman moet ik eigenlijk ook eens aanschaffen, voor momenten van heimwee naar Brabant.

Ja, Sybil is dat boek over de vrouw met 16 persoonlijkheden. Al vaker gelezen maar blijft een goed boek.. Beekman en beekman lig ik elke keer weer om in een deuk

Wat trouwens ook in mijn lijstje hoort is gejaagd door de wind en het vervolg daarop, scarlet..
Gejaagd door de wind is ook mooi ja.

Taara, ik heb nooit gehoord van Bryce Courtenay, maar ik ga even googelen.
mijn lijstje dan:

de waterspuwer- andrew davidson

het spel van den engel-carlos ruiz zafon

de celestijnse belofte- james redfield

de bekering-jodi picoult

het- stephen king

de uilendoders-karen maitland

brug naar de hemel-ken follet

pilaren van de aarde-ken follet

mystic river-dennis lehane

in het voorbijgaan-jean-laurent caillaud

ik lees nu caesarion van tommy wieringa.

Wat is lezen toch fijn!
Paulsje, ik moet denk ik echt op zoek naar 'Pilaren van de hemel', dat is hier al een aantal keren voorbij gekomen.

Wat ik ook erg interessant vond is: Diep in Arabië van Marcel Kurpershoek. Dat is weliswaar geen roman, maar wel een heel interessant inkijkje in de Saoedische maatschappij.
Misschien moet ik toch maar doorzetten met Lolita.

Pilaren van de aarde vond ik wel goed, maar die hele hype eromheen begreep ik dan weer minder. Maar goed, hetzelfde heb ik met Paulo Coelho. Die vind ik dan wel weer echt afschuwelijk
Your view of society screws up my mind like you\'ll never know
Gloed............... Sandor Marai (met stip)

Elsschot............Verzameld werk.

De nacht voor de scheiding......Marai

Een kleine geschiedenis van bijna alles....(Bill Bryson)

Theo Thijssen....Kees de Jongen

Mysliwiski...........Over het doppen van bonen.

Knielen op een bed violen (Jan Siebelink, wel beklemmend)

Kind van me.......Barbara Voors

quote]_maris_ schreef op 31 mei 2011 @ 20:09:

Is ook wel grappig hoe smaken dan kunnen verschillen he. Ik weet bijvoorbeeld dat heel veel mensen helemaal weg zijn van Schaduw in de Wind, ik heb 3x een poging gedaan maar kwam er met geen mogelijkheid doorheen. Zelfde geldt voor de Vliegeraar, kwam ik ook niet doorheen.[/quote]

Had ik ook

Krijg altijd veel boekenbonnen

Voor de rest moet ik naar de kelder, daar staat de boekenkast.

Ik koop alleen nog gebonden boeken.

"De avonden ben ik ook nooit doorheen gekomen en ik heb het een paar keer geprobeerd.

Ik heb het idee dat het een boek voor mannen is. Ik ken veel mannen die het hun beste boek vinden."

In één avond gelezen. Is wel een echt tijdsdocument.
Leuk Robelia, ik ken weinig van je lijstje, behalve Siebelink en Elsschot. Ga eens naar Gloed kijken.
@Paulsje - Oehhh ja de Waterspuwer! Prachtig!
up. tijd voor inspiratie. Ben bijna door mijn laatste boek heen
Paulsje, ik wil ook nog wel meer lijstjes. Wat lees je nu?
Hallo!

Ik lees ook veel! De Reiziger-serie lijkt me erg mooi. Wat is deel 1?

Ik stond van het weekend in de boekwinkel, maar dan vind ik het verschrikkelijk moeilijk om een keuze te maken. Ik ben een beetje chicklit-moe, wat zijn nou echt mooie verhalen om 'in te verdrinken'? Iemand goede tips?

Mijn top 10zoveel:

Nikki French

Harry Potter

Nicolas Evans: de Paardenfluisteraar, de Wolvenlus en het Keerpunt vond ik prachtig, de Vuurspringer weer wat minder.

Lelieblank Scharlakenrood, echt een boek om in te 'verdrinken', vond de schrijfstijl erg fijn!

Veel chicklits: Jill Mansel, Sophie Kinsella, Cecilia Ahern

Laatst uit de bieb een boek van Anna Enquist, ook mooi geschreven.

Helaas vergeet ik vaak titels, dus een echt mooie lijst kan ik er niet van maken. Als ik nog een tip heb: ik laat het weten!
Boeken die mij zijn bijgebleven zijn (selectie,zijn er veel meer):

* Serie Kinderen van de verschroeide aarde - Thea Beckman. (al haar boeken zijn trouwens prachtig)

* De pilaren van de aarde - Ken Follet

* Anna, Hanna & Johanna - Marianne

Fredriksson

* De Nachtwandelaar - Marianne Fredriksson

* Trilogie De kinderen van het paradijs - Marianne Fredrikson

* Het huis van de Moskee - Kader Abdollah

* Knielen op een bed violen - Jan Siebelink

* De Kus - Jan Wolkers

* De heelmeester (?) - Noah Gordon

* Schaduw van de wind - Carlos Ruiz Zafon

* Geen gewoon Indisch meisje - Marion Bloem

* De thuiskomst - Anna Enquist

* Vingers van marsepein - Racha peper

Zoals jullie zien houd ik van romans met vaak een vleugje geschiedenis. Heeft iemand tips?
Gemini, volgens mij maakt De Heelmeester van Gordon deel uit van een trilogie(?), ik weet niet of je die boeken al gelezen hebt, maar dat is dan vast ook leuk.

De Reizigers-serie is ook grotendeels historisch. En als je die boeken mooi vindt dan ben je wel even zoet (elk deel is 700 pagina's of meer). Het eerste deel het De Reiziger, Pop. De wolvenlus vond ik inderdaad ook erg mooi, eens kijken of ik die andere boeken kan vinden (de paardenfluisteraar ken ik uiteraard). Boeken om in te verdrinken vind ik ook wel opgaan voor de romans van Amy Tan (ook deels historisch, Gemini), vooral De vrouw van de Keukengod.

Zelf lees ik nu Midzomermoord van Mankell en zoals altijd bij zijn boeken heb ik de neiging om alleen maar te lezen. Helaas moet ik soms ook nog wat andere dingen doen.
Sasati,

Inderdaad, de Vrouw van de Keukengod is een prachtig boek !

De mooiste van Amy Tan.
Dank je Sasati!

En de vrouw van de keukengod gaat ook op mijn lijstje!
Bedankt sasati!

Was al benieuwd naar die reizigerserie door dit topic, volgende keer ff kijken in de bieb.

Ga gelijk ff kijken naar Amy Tan.
UP! Geen interessante lijstjes meer?
Hier nog een boekenwurm.

Mijn lijst in willekeurige volgorde:

- Joe Speedboot/ Tommy Wieringa

- Caesarion/Tommy Wieringa

- Tirza/ Arnon Grunberg

- De Asielzoeker/ Arnon Grunberg

- Het diner/ Herman Koch

- Zomerhuis met zwembad/ Herman Koch

- De klap/ Christos Tsiolkas

- Alle boeken van Karin Slaughter

- Alle boeken van Lieneke Dijkzeul

- Vinexvrouwen/ Naima el Bezaz

- Alle boeken van Erica James

- Verlovingstijd/ maarten "t Hart

- Over de Liefde/ Doeschka Meijsink

- Alle boeken van Niccolo Ammaniti

- Alle boeken van Saskia Noort

- De zwarte met het witte hart/ Arthur Japin

- De eenzaamheid van de priemgetallen/ Paolo Giordano

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven