Hoe bak je aardappeltjes?

11-06-2011 21:27 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Uiteraard al veel gedaan, maar de meningen lopen hier thuis uiteen: Hoe bak je het lekkerste aardappeltjes??

Volgens Celavita met olie, eerst even op hoog vuur, en daarna vuur lager draaien.

Man is het daar gedeeltelijk mee eens, maar ik bak ze liever in de boter, heel even op hoog vuur maar al snel laag draaien, en dan eerst met deksel op de pan voor het gaar worden, later zonder deksel voor een wat lekkerder korstje.

Uiteraard zijn aardappeltjes die eerst gekookt zijn en daarna opgebakken het állerlekkerste, maar het gaat nu even om de standaard voorgeschilde aardappelschijfjes.

Ik hoor het graag!!
Ik doe ze in een combinatie van olijfolie met boter, eerst even op hoog vuur en dan laag draaien. Dan net als jij de deksel op de pan en later zonder voor het korstje inderdaad. maar het blijft moeilijk om ze perfect gaar, knapperig en mooi gekleurd te krijgen voor me Overigens vind ik het ook erg afhangen van het merk aardappeltjes..
Ik kook ze gaar, het liefst flink kruimige aardappels, en dan de volgende dag lekker opbakken met een flinke klont roomboter

Veel lekkerder dan die slijmerige celavita dingetjes
Met boter en op hoog vuur.. Meestal ongeveer een kwartier zodat ze lekker knapperig en bruin worden!
Als je van die kleffe aardappelschijfjes gebruikt, dan houd je niet van gebakken aardappels.
In een pan ?
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Flink kruimige aardappelen koken in de schil, dan bakken in een combi van boter en olijfolie, eerst hoog vuur, dan lager. Liefst met knoflook en rozemarijn.

Die celavitadingen krijg ik nooit zo lekker als zelf gekookte aardappelen, dus die koop ik niet meer...
ik stoom ze eerst gaar, en bak ze daarna in half boter half olie. Na een tijdje gooi ik er een beetje meel overheen zodat ze een lekker korstje krijgen.
Ik prik eerst gaatjes in het zakje en geef het een 1 minuut boost in de magnetron.

Daarna in de pan met olijfolie, eerst op hoog vuur, daarna lager.

Als ze bijna klaar zijn gooi ik er wat zout en rozemarijn overheen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik gebruik liever niet van die voorverpakte dingen uit de supermarkt.

Gewoon aardappels koken en de volgende dag opbakken met boter.
Natuurlijk zijn afgekoelde, zelf gekookte aardappels het lekkerst om op te bakken, maar bij kant en klare doe ik dit:

Koekenpan heet laten worden, lekker veel olie erin en dan de aardappeltjes, een paar keer laten rollen, zodat de olie overal zit. Gas laag en een kwartier met een deksel op de pan, zodat ze ook gaar worden.

Daarna nog zo'n 5 tot 10 minuten opbakken.

Beetje milde paprika poeder erover en een beetje zout.

(lees terug en ik doe eigenlijk hetzelfde als de TO)
als ik wel is kant en klare partjes oid koop dan mik ik ze in de frituur, veel lekkerder
Ook lekker

Oven voorverwarmen.

Aardappeltjes, geschild of ongeschild, goed gewassen. in stukken of partjes of krieltjes, net wat je lekker vindt.

aardappels met flink wat olijfolie, met rozemarijn en zeezout goed doorelkaar.

En dan gewoon lekker bakken in de oven. 15 min met voorgekookte en 40-45 min rauwe aardappeltjes, afh van de dikte.

Die van moeders thuis zijn ook lekker, veel boter of margarine in de pan, aardappels geschild en in stukken erin en lekker bakken met bruin korstje. Best vet, maar heerlijk!! Heerlijk met dikke mayo.
Minimaal twee keer de tijdsduur die aangegeven staat op het pak en bij voorkeur in geklaarde boter.
quote:Tickel schreef op 11 juni 2011 @ 21:47:

Ik prik eerst gaatjes in het zakje en geef het een 1 minuut boost in de magnetron.

Daarna in de pan met olijfolie, eerst op hoog vuur, daarna lager.

Als ze bijna klaar zijn gooi ik er wat zout en rozemarijn overheen.

Ik doe bijna hetzelfde alleen dan olijfolie samen met de boter en zonder rozemarijn.

Scheelt weer typen
quote:biebje schreef op 11 juni 2011 @ 21:58:

[...]

Ik doe bijna hetzelfde alleen dan olijfolie samen met de boter en zonder rozemarijn.

Scheelt weer typen Ik gooi er ook wel eens oregano overheen, of paprikapoeder, net hoe m'n pet staat.
En hoe lang dan de aardappelen koken? Echt helemaal gaar? (dat is 20 min toch? ik kook nooit aardappelen )
Snelle methode: Aardappels schillen en in blokjes snijden, 5 minuten koken. Even af laten koelen en dan bakken in mengsel van boter en olijfolie. Echt beter dan celavita...

Rozemarijn is heel lekker, maar kipkruiden ook! (Niet in combinatie)
Nee, je hoeft ze maar kort te koken, want anders loop je het risico dat ze uit elkaar gaan vallen tijdens het bakken. Dan kan het een melige massa worden i.p.v. knapperige stukjes.
quote:vivadiva85 schreef op 11 juni 2011 @ 22:13:

En hoe lang dan de aardappelen koken? Echt helemaal gaar? (dat is 20 min toch? ik kook nooit aardappelen )

Je kunt ze ook in blokje snijden en in een schaal afgedekt met magnetronfolie doen.

Even een paar eetlepels water erbij, dan zijn ze met een paar minuten gaar.

Zo "kook" ik de broccoli altijd.
Met paprikapoeder en zwarte peper en wat zout erbij zijn ze ook heerlijk.
Ik heb een crisp plaat in de oven (soort anti aanbak schaal), ik snij rauw eaardappelen in partjes (dus niet voorgaren), verdeel ze over de schaal, besprenkel ze met een beetje olie en cajun kruiden en zet de crisp functie aan. Tussendoor opschudden/draaien en daarna heerlijk smullen!!!

Mjammm
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Eerst 4 minuten in de magnetron zodat ze al zacht zijn en daarna met olie krokant bakken.
Dure aardappels nemen van een aardappelboer, Malta of Cyprus. Anders dan die supermarktzakken, is vaak al erg rot.

In Becel worden ze het lekkerst...
Ik doe het anders.

Ik schil rauwe aardappels en snijd ze in schijfjes. Dan wassen en afdeppen. De rauwe schijfjes in een koekepan met (room)boter. Op hoog vuur even omscheppen en dan op laag vuur totdat ze krokant gebruind zijn. (Ong 15 minuten.) Af en toe lekker omscheppen

eet smakelijk !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven